Psychické deprivace a subdeprivace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

VLIVY KVALITY A KVANTITY POTRAVY NA CHOVÁNÍ
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Kojenecké období.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Zákon o sociálních službách
Neurózy, psychózy, rané poruchy
Farní charita Litomyšl
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
DĚTI NA CESTĚ Zdravotní, psychické a sociální důsledky náhradní péče
Stop sociálnímu vyloučení MEPCO Sociální vyloučení začíná v dětství Milena Černá, SKOK Seminář MEPCO Stop sociálnímu vyloučení.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Vývoj člověka Ontogeneze.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
VY_32_INOVACE_PSYPS13860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Sociální patologie SCPT SCPA
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Náhradní rodinná péče aneb „Děti patří domů“ Karel a Petra HENNHOFEROVI.
Příčiny SPU.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Preventivní programy v ordinaci PLDD
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Chudoba jako sociální problém
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
P RIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ SKUPINY Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdravý PředmětZdravověda Tematický.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_16-01
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vývoj člověka Ontogeneze.
Speciálně pedagogická diagnostika
Psychologie dospělých
Sociální psychologie.
Náročné životní situace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
Základní pojmy speciální pedagogiky
Syndrom rizikového chování v dospívání
Školská sociální práce
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Psychické deprivace a subdeprivace

Autoři: Mgr. Eva Boráňová Předmět: Pedagogika Třída: 4.A Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: 14. 2. 2014 Jazyk : čeština Název: Psychické deprivace a subdeprivace Anotace: Rozdělení, příčiny, řešení a prevence psychických deprivací a subdeprivací, zejména u dětí Klíčová slova: Deprivace, subdeprivace, klasifikace, diagnostika, terapie, prevence

Pokuste se nejdříve vlastními slovy vysvětlit pojem deprivace a subdeprivace. Potom zkuste totéž s pomocí slovníku cizích slov a psychologického slovníku.

DEPRIVACE – nedostatečné uspokojení důležité psychické nebo fyzické potřeby jedince, nejčastěji citové strádání – jakýkoliv nedostatek citů a emocí pociťovaný jednotlivcem SUBDEPRIVACE – lehčí forma deprivace, v dnešní době se sní setkáváme častěji než s deprivací. Projevuje se citlivým ukazatelem řeči, opožďováním psychomotorického vývoje.

PŘÍČINY Deprivace může nastat jak u dětí z ústavů, tak u dětí žijících v rodinách U ústavní výchovy jsou úskalí poměrně jasná: dítě nemá možnost vytvořit si hluboký citový vztah k jedné osobě a chybí mu malá primární skupina jako je rodina většina dětí vystřídá více ústavních zařízení, může se objevit separační úzkost ani prostředí dobrého domova nezaručuje dítěti dostatek podnětů pro jeho harmonický vývoj u menších dětí chybí verbální i neverbální komunikace u větších chybí modely vztahů v rodině dalším problémem je ukončení výchovného působení dětského domova v 18 letech nebo po dokončení přípravy na povolání mladí lidé z dětských domovů mají často zkreslené představy o tom, jak „svět venku“ funguje a je pro ně velmi těžké se v něm zorientovat, najít si zaměstnání, bydlení… Možnosti deprivace v rodině už tak zřejmá není: v rodině existuje naprostý nedostatek sociálně emočních podnětů pro vývoj dítěte nebo v rodině podněty objektivně existují, ale dítěti jsou nepřístupné

DIAGNOSTIKA U subdeprivace je velmi obtížná, její projevy jsou nespecifické – neklid, nervozita Při deprivaci může dojít k narušení psychického vývoje a deprivace se tak může projevit ve všech složkách osobnosti Základním východiskem diagnózy je anamnéza – osobní a rodinná, jde o kompletní rozbor všech dokumentů o jedinci, dále psychologické vyšetření

KLASIFIKACE DEPRIVACÍ BIOLOGICKÁ – lidé strádají nevyváženým přístupem k  potravě, např. v příjmu tekutin, vitamínů, tepla, hygieny, nedostupností léků. Dlouhodobá biologická deprivace má velmi negativní důsledky pro lidský organismus MOTORICKÁ – lidé strádají nemožností cestovat, trpí nedostatkem soukromí a prostoru. Vlivem odpírání pohybu trpí nosný aparát pohyblivosti, dochází k prudkému zhoršování motorické inteligence a klesá umění motorického chování SENZORICKÁ – lidé strádají nedostatkem smyslových zážitků. Vlivem jednotvárných smyslových zážitků klesá lidská inteligence, obrazotvornost a představivost se ztrácí, dochází k celkové devastaci vnímání a prožívání. Tato deprivace způsobuje rezignované chování SOCIÁLNÍ – lidé strádají ztrátou sociální identity – ztrátou kontaktu s blízkými lidmi, ztrátou zaměstnání, bydliště. Dlouhodobou nezaměstnaností se vzdalují příležitostem na změnu rostoucí negativní sociální situace a sociálního stavu CITOVÁ – neuspokojená potřeba dotyku, přátelství, lásky a jistoty. Lidé strádají dotyky a lásku. Potřeba lásky nebo přátelství je velmi silná, ale nemůže být úplně a dlouhodobě uspokojena, vlivem depresí, nemocemi nebo pracovními nebo finančními nesnázemi

DALŠÍ TYPY DEPRIVACÍ SPÁNKOVÁ – delší stav bdělosti bez spánku, který začíná chybět PSYCHOSOCIÁLNÍ – nábožensky založený jedinec trpí ve světském světě RELATIVNÍ – jedinec svou sociální situaci vnímá jako nepříznivou

TERAPIE REAKTIVACE – zajištění podmínek pro rozvoj motoriky a normálních funkcí smyslových orgánů (hlavně u mladších dětí) REDIDAXE – přeučení, snaha o vytvoření nových návyků, které by nahradily ty staré REEDUKACE – převýchova, zaměření na přestavbu osobnosti, uplatňuje se zde psychoterapie RESOCIALIZACE – zapojení dítěte do společnosti, pomoc dítěti při budování uspokojivých vztahů vůči jeho okolí

PREVENCE Celospolečensky nastavená opatření - zkrácení pracovní doby zaměstnaným matkám Včasný zásah sociálních pracovníků - při zanedbávání, týrání, sexuálním obtěžování Finanční podpora rodinám s dětmi Manželské poradny Velká integrace retardovaných dětí

ZDROJE OBRAZOVÉHO MATERIÁLU ZANGRILLI, Alessandro. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 29.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:A_child_sleeping.jpg BRIGGS, Christiaan. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 29.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Iraqi_girls_living_next_to_Daurr a_Oil_Refinery_in_Iraq.jpg