EK3 _06/07 URL: MAIL: Kapitola 3 Zahraniční obchod rb KH ÚT, ST 13:30 – 14:15.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod Význam, formy a členění.
Advertisements

1 Podpora ČEB českým exportérům při vývozu mimo Evropskou unii Seminář Export mimo Evropskou unii, jak na to? Brno, Výstaviště BVV 16. září 2009.
Zahraniční obchod Obchodní politika.
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zahraniční obchod.
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastEkonomika a účetnictví – Obchod DUMVY_32_INOVACE_EKU_327.
Mezinárodní obchod a obchodní politika
Platební bilance, zahraniční zadluženost
Makroekonomika a stát VY_32_INOVACE_ Zásahy státu do ekonomiky - Keynesovská teorie - neoklasická (monetaristická) teorie.
Mezinárodní měnový systém Ing. Vojtěch Jindra
Matematika a byznys Téma: Účetnictví národního důchodu a platební bilance Jan Brož A08B0109P.
P12 Mezinárodní marketing Celosvětová proces internacionalizace - významný faktor rozvoje mezinárodního marketingu. Využívání mezinárodního marketingu.
Agregátní poptávka a nabídka
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
MEZINÁRODNÍ OBCHOD A VNĚJŠÍ OBCHODNÍ A MĚNOVÁ POLITIKA
Vzdělávací materiál/DUM VY_52_INOVACE_01A21
ZAHRANIČNÍ OBCHOD Lucka Vrzalová, OB.
* ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITIKA květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Vnější ekonomické vztahy - hlavní faktory a rizika na běžném účtu Ing. Miroslav Kalous, CSc. Česká národní banka, sekce měnová a statistiky
HDP= hrubý domácí produkt
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Platební bilance,
Zahraniční obchod Bilance v zahraničním obchodě. Bilancování Bilancování v zahraničním obchodě znamená porovnávání dovozů národního hospodářství ČR s.
Mikroekonomie I Platební bilance a obchodní bilance Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Celnictví Význam a druhy cel.
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
David Štros, 2009 Lukáš Synek, 2011
Téma č. 4: Mezinárodní obchod, platební bilance, ekonomická integrace
Makroekonomické výstupy
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Zahraniční obchod I. Obchodování s jinými zeměmi
Daňová teorie a politika
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Světová ekonomikaOPF1 SVĚTOVÁ EKONOMIKA 5. Světová ekonomikaOPF2 1) Měření světového obchodu 2) Tendence ve světovém obchodě 3) Světové ceny 4) Obchodní.
Platební / obchodní bilance
Platební bilance N MF A Cvičení č. 1 ZS Témata seminárních prací N_MF_A 1. Vývoj běžného účtu platební bilance ČR od r. 2004, hlavní trendy a disproporce.
OE III – Mezinárodní ekonomie
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
3. PLATEBNÍ BILANCE.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Obecná ekonomie 16. Zahraniční obchod.
VNĚJŠÍ HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA
VNĚJŠÍ VZTAHY 1. OTEVŘENOST 2. PLATEBNÍ BILANCE 3. MĚNOVÉ KURZY.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Mezinárodní finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
TRH (tržní mechanismus)
MAKROEKONOMIE VNĚJŠÍ EKONOMICKÁ ROVNOVÁHA, PLATEBNÍ BILANCE
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Zahraniční obchod Význam, formy a členění. Obsah výkladu Význam zahraničního obchodu Formy zahraničního obchodu Členění zahraničního obchodu Otázky a.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Otevřená ekonomika Pavel Janíčko. Mezinárodní obchod Otevřená ekonomika - mezinárodní obchod a mezinárodní kapitálové trhy Míra otevřenosti ekonomiky.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Soustava veřejných rozpočtů
Finanční a kapitálový trh VOKT (P-1)
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ekonomika– národní hospodářství
Společná obchodní politika
VNĚJŠÍ HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Zahraniční obchod. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Transkript prezentace:

EK3 _06/07 URL: MAIL: Kapitola 3 Zahraniční obchod rb KH ÚT, ST 13:30 – 14:15

EK3 _06/07 URL: MAIL: Struktura kapitoly Základní pojmy 3.2 Platební bilance. Obchodní bilance. 3.3 Struktura zahraničního obchodu 3.4 Obchodní politika a její nástroje 3.5 Vývozní operace – uzavření KS v MO (viz. MP)

EK3 _06/07 URL: MAIL: 3.1 Základní pojmy

EK3 _06/07 URL: MAIL: Nadefinování zahraničního obchodu obchod = směna zahraniční obchod = směna, kterou  provádějí fyzické a právnické osoby přes hranice daného státu s fyzickými nebo právnickými osobami jiných států ◘subjektem zahraničního obchodu může být i stát (při realizaci státních zakázek)  je to arbitráž, kdy dochází k nákupu produkce na levnějších trzích a prodeji na trzích dražších  dlouhodobě vede k maximální efektivnosti ve využívání výrobních faktorů (L, A, K, t) ◘graficky: posun křivky PPF doprava (dál od počátku)  dlouhodobě se přebytek jednoho a nedostatek druhého trhu vyrovnají a na obou trzích vzniká rovnováha ◘rovnováha = efektivnost tržního mechanismu

EK3 _06/07 URL: MAIL: Předmět zahraničního obchodu zboží obchodovatelné služby  pojištění  bankovní služby  věcné služby práva  licence  chráněné vzory  autorská práva  patenty  apod.

EK3 _06/07 URL: MAIL: Jaký má zahraniční obchod pro národní ekonomiky význam? EKONOMICKÝ  efektivní využití výrobních faktorů  úspora nákladů  cesta k maximálnímu zisku POLITICKÝ  vzájemný obchod může zlepšit přátelské vztahy zemí  může zvyšovat vzájemnou závislost => faktor míru ◘anebo obráceně: embargo pak může logicky být faktorem války KULTURNÍ  poznávání kultury života jiných národů, zemí ◘zkoumání umění, ideologií, náboženství, tradic apod.

EK3 _06/07 URL: MAIL: Jak měřit příspěvek ZO v ekonomice? Míra otevřenosti ekonomiky podíl vývozu a dovozu na HDP  otevřenost k čistým exportům ◘nx = NX/HDP * 100 ◘nx = [(X/HDP) – (M/HDP)]*100  otevřenost k exportu (X) ◘x = X/HDP * 100  otevřenost k importu (M) ◘m = M/HDP * 100 udává se v procentech čím vyšší číslo, tím je ekonomika otevřenější zahraničnímu obchodu

EK3 _06/07 URL: MAIL: Podíl obratu ZO na HDP obrat ZO = X + M podíl obratu na HDP = (X + M) / HDP * 100 (v %)

EK3 _06/07 URL: MAIL: Příklady míry otevřenosti k exportu z reálné praxe ČR cca. 60% USA 11,9% Německo 25,3% Japonsko 11,1% Nizozemí 54,7% Jižní Korea 38,1%

EK3 _06/07 URL: MAIL: Příčiny vysoké, resp. nízké míry společnosti NÍZKÁ MÍRA OTEVŘENOSTI  rozvinuté země: ◘hlavní roli zde hraje velký vnitřní trh (např. USA)  méně rozvinuté státy: ◘vysoké náklady a nízká konkurenceschopnost na světových trzích

EK3 _06/07 URL: MAIL: Příčiny vysoké, resp. nízké míry společnosti VYSOKÁ MÍRA OTEVŘENOSTI rozvinuté země  s malým vnitřním trhem (např. Belgie, Nizozemí, aj.) tranzitivní země a nově industrializované země  při překonávání své ekonomické nerozvinutosti se snaží s vládní podporou chovat proexportně rozvojové země  úzká specializace výroby,  podmíněna zejména monokulturními podmínkami – např. káva – Brazílie, ropa – SA, aj.

EK3 _06/07 URL: MAIL: DŮVODY REALIZACE ZO rozdílná vybavenost přírodními zdroji odlišné klimatické a geografické podmínky odlišné výrobní náklady rozdílná kvalifikace obyvatelstva existence liberálních trhů (tzv. daňových rájů) a ochranářských trhů apod.

EK3 _06/07 URL: MAIL: Formy zahraničního obchodu 1.EXPORT 2.IMPORT 3.REEXPORT

EK3 _06/07 URL: MAIL: ad 1) EXPORT PŘÍMÝ  tuzemský prodejce (rezident) prodá své zboží zahraničnímu obchodníkovi nebo výrobci (nerezidentovi) ◘např. Baťa Zlín vyveze boty do Německa  výhoda nebo nevýhoda? ◘podnik musí mít dobrý přehled o zahraničním trhu ◘musí mít zpravidla speciální exportní oddělení ◘vyplatí se spíše tam, kde se nemusí provádět finančně nákladný průzkum trhu

EK3 _06/07 URL: MAIL: EXPORT NEPŘÍMÝ  tuzemský prodejce (rezident) prodá své zboží tuzemskému obchodníkovi (rezident), který prodá toto zboží pak dále do zahraničí (nerezidentovi) ◘např. výrobce masových konzerv prodá zboží české firmě, která prodá tyto konzervy do Rakouska  tuzemský vývozce sám provádí ◘průzkum trhu ◘propagaci ◘vhodný prodej ◘vzhledem k marži vývozce musí výrobce prodat tuzemskému vývozci levněji než je cena do zahraničí

EK3 _06/07 URL: MAIL: IMPORT přímý  k dovozu nepoužijeme zprostředkovatelský článek nepřímý  tuzemský výrobce nebo obchodník (rezident) nakoupí zboží od tuzemského dovozce (rezident), který nakoupil toto zboží v zahraničí od nerezidenta  např. český výrobce limonád nakoupí od velkoobchodu potravinářské barvivo, který toto barvivo nakoupil ve Švýcarsku

EK3 _06/07 URL: MAIL: Přímý a nepřímý reexport přímý reexport  zboží nakoupené v cizině je prodáno a dopraveno do jiné cizí země  zboží neprojde českým trhem  např. česká firma nakoupí v Rumunsku sýr a tento pak dále prodá do Ruska nepřímý reexport  zboží nakoupené v zahraničí je dovezeno do našeho státu a pak je opět do zahraničí prodáno a vyvezeno  např. česká firma nakoupí zboží v Rakousku, zboží uskladní v českých skladech a následně jej opět prodává do zahraničí

EK3 _06/07 URL: MAIL: Proč k reexportu dochází? --- > 3 významné faktory I.OBCHODNĚ POLITICKÉ PŘEKÁŽKY mezi státem, ve kterém se zboží nakoupí a státem, ve kterém se zboží prodá, mohou být vysoká cla, množstevní omezení, embarga apod. II.KOMPLETACE VÝVOZŮ REEXPORTÉRA reexportem může podnik kompletovat sortiment svých výrobků s výrobky dovezenými a tím podstatně rozšířit svou nabídku III.EKONOMICKÉ nákupy ve velkém umožní reexportérovi dosáhnout nižších cen a prodej do další země za ceny vyšší

EK3 _06/07 URL: MAIL: 3.2 Platební bilance. Obchodní bilance.

EK3 _06/07 URL: MAIL: Co je platební bilance? zachycuje platební transakce naší ekonomiky se zahraničím v daném roce porovnává platby ze zahraničí a platby do zahraničí v určité ekonomice ◘platby ze zahraničí platby osob, které mají sídlo v zahraničí, osobám, které mají sídlo v ČR ◘platby do zahraničí platby osob, které mají sídlo v ČR, osobám majícím sídlo v zahraničí

EK3 _06/07 URL: MAIL: Platební bilance má podobu účtu (T – forma) ◘kreditní položky za takovou položku se považuje transakce, která vede k přísunu peněžních prostředků do země (např. vývozy) ◘debetní položky taková transakce, která vede k odsunu peněžních prostředků ze země do okolního světa (např. dovozy)

EK3 _06/07 URL: MAIL: Struktura (členění) PB PB se skládá ze 4 částí: ◘Běžný účet PB ◘Finanční účet PB ◘Změna devizových rezerv ◘Chyby a opomenutí

EK3 _06/07 URL: MAIL: I. Běžný účet PB platby za vývoz a dovoz zboží a služeb důchody (mzdy, zisky, úroky) placené ze zahraničí a do zahraničí jednostranné převody (dary, dědictví, transfery) NX = Obchodní bilance  je rozhodující položkou PB  odráží pohyb statků a služeb ze země a do země  X – M = NX (čisté vývozy), popř. saldo obchodní bilance

EK3 _06/07 URL: MAIL: II. Finanční účet PB tvoří jej dovoz a vývoz kapitálu  např. ◘Německé investice v ČR (kreditní strana FÚ) ◘České investice v Polsku (debetní strana FÚ)

EK3 _06/07 URL: MAIL: Platební bilance země XY KREDIT (+) Běžný účet Finanční účet Změny devizových rezerv Chyby a opomenutí _______________________  Kreditní položky = DEBET (-) 1.Běžný účet 2.Finanční účet 3.Změny devizových rezerv 4.Chyby a opomenutí _______________________  Debetní položky

EK3 _06/07 URL: MAIL: 3.3 Struktura zahraničního obchodu

EK3 _06/07 URL: MAIL: 2 různé pohledy na strukturu ZO 1.TERITORIÁLNÍ sleduje, do kterých zemí směřuje náš export sleduje, ze kterých zemí k nám míří import 2.KOMODITNÍ (ZBOŽOVÁ) sleduje vývoz a dovoz podle skupin zboží normované třídění zboží dle SITC (10 tříd) (Standard International Trade Classification) potraviny, živá zvířata, surové materiály, paliva, živočišné a rostlinné tuky, chemikálie, tržní výrobky, stroje a dopravní prostředky, průmyslové zboží, apod.

EK3 _06/07 URL: MAIL: ad 1) TERITORIÁLNÍ STRUKTURA ZO ČR

EK3 _06/07 URL: MAIL: ad 2) KOMODITNÍ STRUKTURA ZO ČR

EK3 _06/07 URL: MAIL: Komoditní (zbožová) struktura ZO (graf 2)

EK3 _06/07 URL: MAIL: 3.4 Obchodní politika a její nástroje

EK3 _06/07 URL: MAIL: Nadefinujme si nejprve pojem obchodní politika souhrn zásad, podle kterých vláda každého státu uspořádá (řídí) své obchodní vztahy s ostatními státy obchodní politika je součástí zahraniční politiky členské země EU používají pravidel tzv. SPOLEČNÉ OBCHODNÍ POLITIKY  obchod uvnitř EU je „volný“ (tzn. bez cel a dalších omezení)  k obchodu ke třetím zemím (tzn. státům mimo EU, resp. EHP) používají všechny členské státy stejných postupů a nástrojů nerozdílně (např. společný celní sazebník)  celní výnos ze SOP EU je příjmem SR členské země, která obchod uskuteční ◘10% z této částky však putuje do rozpočtu EU

EK3 _06/07 URL: MAIL: Typy obchodní politiky PROTEKCIONISTICKÁ PROTEKCIONISTICKÁ  ochranářská; stát zasahuje do zahr. obchodu; ◘důvod: ochrana domácího trhu před vlivem zahraniční konkurence ▫dlouhodobě neefektivní  nepodněcuje domácí výrobce ke zvyšování konkurenceschopnosti 1.AKTIVNÍ ◘podpora vlastních výrobků při exportu subvence domácím exportérům poskytování různých vývozních úvěrů, apod. 2.PASIVNÍ ◘ochrana vnitřního trhu státu cla (procentní přirážka k dovozní ceně) dovozní kvóty (množstevní dovozní omezení) legislativní opatření (zákony, vyhlášky, další právní předpisy – hygienické normy) embarga (zákaz dovozu) LIBERÁLNÍ LIBERÁLNÍ  stát nezasahuje do ZO  volný průběh  obchod bez jakýchkoliv omezení  dlouhodobě efektivní