P ř irozená obranyschopnost organismu. Naše tělo bojuje se škodlivými mikroby každý den Mikrobi se musí probojovat přes tři obranné úrovně našeho těla,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Advertisements

Tělní tekutiny.
Obecná charakteristika krve jako tekuté tkáně. Funkce krve.
KREV VY_32_INOVACE_E2-15 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Krev.
Krev, její složení a funkce
Digitální učební materiál
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Tělní tekutiny Krev Text: Reprodukce nálevníků.
SPOLEČNĚ PROTI LEUKÉMII
Imunitní systém a jeho význam pro homeostázu organismu,
Tělní tekutiny 1. Tkáňový mok tvoří prostředí všech tkáňových buněk
IMUNITNÍ SYSTÉM IMUNITA = schopnost organismu chránit se před patogeny (bakterie,viry,houby,prvoci  onemocnění) Nespecifická : Fagocytóza granulocytů,monocytů.
Tělní tekutiny a oběhová soustava obratlovců
Složení a funkce krve Krev je červená tekutá tkáň
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Oběhová soustava 5. ročník
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Cévní soustava.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Imunita Cholera, 19. století.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Soustava oběhová Tělní tekutiny.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Oběhová soustava.
Tělní tekutiny a krev Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
(výklad učiva) Počet hodin: 1 5. ročník
Mízní soustava Lymfatická.
Oběhová soustava a krev
Krev SCHÉMATA, OBRÁZKY.
DARUJ KREV, ZACHRÁNÍŠ ŽIVOT
Tělní tekutiny KREV.
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Oběhová soustava.
Tělní tekutiny Krev a míza.
Tělní tekutiny Autor: Eva Klabenešová
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_TĚLNÍ.
KREV – OBĚHOVÁ SOUSTAVA - tělesná tekutina, která u zdravého dospělého člověka tvoří 7 % tělesné hmotnosti (asi 5 litrů) - krev se neustále obnovuje, každý.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Tělní tekutiny Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_32_Tělní tekutiny - opakování Autor.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VY_52_INOVACE_12_01_ oběhová soustava
MÍZNÍ SOUSTAVA.
Tělní tekutiny.
Přírodopis – 8. ročník, Krev
VY_32_INOVACE_13_Oběhová soustava
OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_06_krev
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_PŘ8_BO
Imunitní systém a jeho význam pro homeostázu organismu,
Oběhová soustava Krev.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Krev - opakování.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Oběhová soustava Bílé krvinky.
LIDSKÝ ORGANISMUS OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_06_KREV
Oběhová soustava.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tělní tekutiny krev tkáňový mok míza.
Krev.
Autor: Mgr. Zbyněk Němec
Transkript prezentace:

P ř irozená obranyschopnost organismu

Naše tělo bojuje se škodlivými mikroby každý den Mikrobi se musí probojovat přes tři obranné úrovně našeho těla, než nám mohou ublížit první obranná linie druhá obranná linie třetí obranná linie

První obranná linie

Naše kůže Kůže a chloupky zastavují mikroby, aby se nám nedostali do těla, tedy pokud nejsou chloupky ustřižené, nebo kůže poškozená Náš dýchací systém Hlen a tenké chloupky v nose zastavují mikroby, aby se nám nedostali do plic Občas vykašleme nebo vysmrkáme tyto škodlivé mikroby z našeho těla ven Oči Slzy produkují chemikálie zvané enzymy, které dokážou zabít některé mikroby na povrchu oka

Druhá obranná linie

Druhá obranná linie Nespecifické bílé krvinky Červené krvinky: Rozvádějí železo a kyslík do celého těla Bílé krvinky (leukocyty):Pomáhají bojovat s infekcemi Krevní plasmu: Tekutina, která rozvádí krvinky po celém těle Krev obsahuje

Druhá obranná linie Nespecifické bílé krvinky Krev proudí v t ě le pouze jedním sm ě rem

Druhá obranná linie Nespecifické bílé krvinky Pokud se kůže naruší, mikrobi se mohou dostat až do krve a způsobit nám onemocnění

Druhá obranná linie Nespecifické bílé krvinky Bílé krvinky zvané ‘fagocyty’ zjistí, pokud se cokoliv cizího dostane přes první obrannou linii a vydají se ‘cizímu objektu’ naproti

Druhá obranná linie Nespecifické bílé krvinky Fagocyty pak obklopí a zničí cizí objekt, v tomto případě mikrob

T ř etí obranná linie

T ř etí obranná linie Specifické bílé krvinky Všechny útočné buňky mají na povrchu rozlišovací antigen Když se specifická bílá krvinka dostane k mikrobu, tak a) Vytvoří protilátku, která pasuje na antigen mikrobu b) Řekne ostatním bílým krvinkám, aby vytvořily velké množství této protilátky

T ř etí obranná linie Specifické bílé krvinky Protilátky si najdou pasující antigen na škodlivých mikrobech a přilepí se na ně

T ř etí obranná linie Specifické bílé krvinky Protilátky poté a) Označí škodlivé mikroby ke zničení b) Zůstanou v krvi i po zabití škodlivých mikrobů pro případ, že by se někdy vrátili