Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě František Čakrt, Parlamentní institut Národní parlamenty v rozhodovacím procesu EU Úvod Co přinesla Lisabonská smlouva (LS) národním parlamentům (NP) Meziparlamentní spolupráce Diskuse
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě Proč národní parlamenty vstupují do legislativního procesu EU? Přirozená snaha o vliv na chod věcí Povinnost vyplývající z kontextu Unijní a národní legislativy Amsterdamská smlouva - Protokol č. 9 o úloze národních parlamentů v Evropské Unii Připomíná kontrolu vlád jednotlivými národními parlamenty Vyjadřuje snahy zapojit národní parlamenty do činností EU
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě V českém kontextu: Ústava ČR Jednací řády Senátu a Sněmovny - výbory pro záležitosti EU Směrnice vlády o postupu při zasílání návrhů legislativních aktů ES/EU a materiálů Evropské komise Poslanecké sněmovně a Senátu Parlamentu České republiky
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě Co přinesla LS národním parlamentům Rozšíření práva na informace Zapojení NP do procesu revize smluv Zapojení NP do činnosti EU v oblasti PSBP Nový mechanismus kontroly principu subsidiarity
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě Rozšíření práva na informace S NP se počítá stále více Tzv. Barrosova iniciativa – potvrzení Důraz na přímou komunikaci s NP Povinnost Rady předávat dokumenty z Rady NP současně s předáním vládám
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě Zapojení NP do procesu revize smluv Standardní změna smluv v. nestandardní Standardní –informování NP o záměru a následné zapojení NP do příprav a ratifikačního procesu Nestandardní - tzv. Passerelle –přechod z jednomyslnosti na kvalifikovanou většinu –podstatná změna bez klasické ratifikace, tj. zapojení NP –oznámení NP a lhůta 6 měsíců během kterých stačí nesouhlas jednoho NP a návrh padá.
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě Zapojení NP do činnosti EU v oblasti PSBP Obecnější zapojení – např. čl. 69 SFEU: „Vnitrostátní parlamenty dbají s ohledem na legislativní návrhy a podněty předkládané v rámci kapitol 4 a 5 na dodržování zásady subsidiarity v souladu s Protokolem o používání zásad subsidiarity a proporcionality.“ Konkrétní příklady – EUROJUST (čl. 85 SFEU) – EUROPOL (čl. 87 SFEU)
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě Nový mechanismus kontroly principu subsidiarity Definice v čl. 5 SEU Zapojení NP = snížení demokratického deficitu EU Žaloba k ESD pro porušení zmíněných principů Efektivní zapojení NP si vyžádalo vlastní právní rámec – 8 týdenní lhůta u legislativních aktů => odůvodněné stanovisko
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě Odůvodněné stanovisko Individuální přístup Kolektivní přístup NP s důrazem na koordinaci žlutá Tzv. žlutá karta - min. 1/3 NP nebo - min. 1/4 u policejní a trestní spolupráce - KOM přezkoumá a odůvodněně rozhodne oranžová Tzv. oranžová karta - min. 1/2 NP - Chce-li KOM návrh zachovat => hlasování v Radě a EP => Možnost žaloby k ESD
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě Meziparlamentní spolupráce Zvlášť důležitá při snaze o kolektivní přístup NP Fóra meziparlamentní spolupráce – Setkání předsedů národních parlamentů EU a EP – Síť stálých zástupců NP u EP – COSAC (Konference výborů pro záležitosti Společenství a evropské záležitosti parlamentů EU) – Ad hoc setkání (JPM, JCM, konference) Nástroje meziparlamentní spolupráce – IPEX – ECPRD
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě Zdroje: – – – – –