( určování mluvnických kategorií osoby, čísla a času )

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV: VY_32_INOVACE_494_Slovesný způsob
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Popiš jedním slovem, co se na obrázcích děje.
Číslo v digitálním archivu školy
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
1. Datum vytvoření: Téma: Slovesa Cíl prezentace: Základní názvosloví a mluvnické kategorie Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál.
1. Datum vytvoření: Téma: Slovesa Cíl prezentace: Rozlišování slovesných tvarů Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál je zaměřen.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
( poprázdninové opakování )
PODSTATNÁ JMÉNA ( ČESKÝ JAZYK - 8. ROČNÍK )
Slovesa (verba).
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Řípová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:4. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Slovesný.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesný způsob Český jazyk, 5. ročník VY_32_INOVACE_134, 7. sada, ČJ2
Procvičovací cvičení – slovesa, časy
Číslo v digitálním archivu školy Digitální učební materiál zvyšuje
Název šablony: Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT 32/ Č J20/ , Beranová Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Název výukového.
Slovesa – osoba, číslo, čas
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Název šablony: Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT 32/ Č J19/ , Beranová Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Název výukového.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu
85.1 Slovesný způsob Mlč! mlčel bych….. Mlčme! mlčel bys… mlčím…
TVARY OZNAMOVACÍHO A ROZKAZOVACÍHO ZPŮSOBU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_542_SLOVESA_MLUVNICKÉ_KAT EGORIE Téma: OPAKOVÁNÍ.
SLOVESA soutěž řad – 4. třída
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
Za předpokladu použití psacích potřeb
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
37.1 Slovesa Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_520_Slovesa AUTOR: Mgr. Michaela Rychnovská ROČNÍK, DATUM:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova ohebná 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Časování sloves Co je časování sloves ? čas přítomnýbýt 1. já jsem.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_14 _Slovesa II. část - časování
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Základní škola Unhošť Jazyk a jazyková komunikace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
  Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor : Mgr. Jitka Kolářová
Slovesa.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Popiš jedním slovem, co se na obrázcích děje.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
VY_32_INOVACE_15_Slovesa-osoba, číslo, čas
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Slovesný vid.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
SLOVESA Filip s Bakem dovádějí na louce.
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

( určování mluvnických kategorií osoby, čísla a času ) SLOVESA ( určování mluvnických kategorií osoby, čísla a času ) 8. ročník – Český jazyk Mgr. Iva Jakubcová

Doplň osobní zájmena k jednotlivým osobám: Osoba: Č.jednotné Č. množné 1. OS. 2. OS. 3. OS. ON, ONA, ONO TY VY JÁ MY ONI, ONY, ONA

A JAK JE TO SPRÁVNĚ? 1. OS. 2. OS. 3. OS. JÁ MY TY VY ON, ONA, ONO Osoba: Č.jednotné Č. množné 1. OS. JÁ MY 2. OS. TY VY 3. OS. ON, ONA, ONO ONI, ONY, ONA

Podtrhni všechna slovesa. Jedno si vyber a vyčasuj ho do sešitu: Spát, deset, rychle, nakupovat, kolo, nést, vyjet, první, závody, pít, prostírat, znalosti, barevná, můj, ono, zápasit, běžet, mít.

Převeď slovesa do čísla množného: Auto jede. Jím oběd. Piješ kakao. Pes štěká. Zvonek cinká. Kůň se pase. Napiš si to. Auta jedou. Jíme oběd. Pijeme kakao. Psi štěkají. Zvonky cinkají. Koně se pasou. Napište si to.

Doplň osobní zájmena a urči slovesnou osobu a číslo: Osobní zájmeno sloveso osoba číslo JÁ PROSÍM 1. J. ONA HRÁLA 3. VY BOJÍTE SE 2. MN. TY CHCEŠ ONI PŘIJEDOU ON, ONA BUDE SPÁT MY PÍŠEME ČTU SI PLÁČETE

Slovesný čas: Sloveso určitými tvary vyjadřuje trojí čas:  přítomný - píšu, čtu, ….  minulý – psal jsem, četl jsem, …  budoucí : složený tvar – budu psát, budu číst u některých sloves se vyjadřuje tvarem jednoduchým – napíšu, přečtu, … Slovesa, která vyjadřují budoucí čas tvarem jednoduchým, nemohou vyjádřit přítomný čas! ( přijedu, odnesu,….)

Říkej, co dělají osoby na obrázcích a u sloves určuj mluvnické kategorie:

Utvoř čas budoucí: infinitiv budoucí čas SKÁKAT SKOČIT PSÁT NAPSAT PŘEČÍST LÉZT VYLÉZT PRÁT VYPRAT JÍST SNÍST

Utvoř čas budoucí – řešení: infinitiv budoucí čas SKÁKAT budu skákat SKOČIT skočím PSÁT budu psát NAPSAT napíšu ČÍST budu číst PŘEČÍST přečtu LÉZT budu lézt VYLÉZT vylezu PRÁT budu prát VYPRAT vyperu JÍST budu jíst SNÍST sním

Nakonec ohodnoť, jak se ti dnes práce dařila:

Prameny: Z. Krausová - Česká jazyk pro 6. ročník ( Fraus 2003) Obrázky Klipart http://www.obrazky.cz H. Muhlhauserová - Český jazyk a komunikace pro 4. ročník (2008)