Název DUM: Informační společnost Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání CZ.1.07/1.4.00/21.2759 Název DUM: Informační společnost Název sady DUM Multimediální výchova pro 6. – 9. ročník ZŠ Číslo DUM VY_32_INOVACE_18_S1-17 Vzdělávací oblast Člověk a svět práce Vzdělávací obor Multimediální výchova Ročník 6. – 7. Autor, datum vytvoření Mgr. Zbyněk Šostý, 2012 Doporučená ICT a pomůcky Dataprojektor, PC, popř. interakt. tabule
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání CZ.1.07/1.4.00/21.2759 Anotace: DUM obsahuje základní informace o pojmech funkční a informační gramotnost. Uvedená sdělení a hypertextové odkazy je možné použít i v rámci projektu týkajícího se uvedené problematiky.
Informační společnost Společnost, která je založena na rozvoji informačních a komunikačních technologií je nazývána „informační společnost“. Jedním z indikátorů úrovně společnosti je dnes považována míra gramotnosti. Citace obr.: 136465270.jpg. Wikipedie [online]. 2010 [cit. 2012]. Dostupné z: http://kisk.phil.muni.cz/wiki/Soubor:136465270.jpg
ODKAZ NA ZAJÍMAVÉ INFORMACE Pozor na internetové informační bubliny! ODKAZ TEXT
Mezilidská komunikace v informační společnosti zlepšení možnosti spolupráce na dálku a usnadnění setkávání lidí, trvalá komunikační dostupnost velkého procenta lidí, zavedení trvalého monitorování lidí, pokrok v bezpečnosti a v poskytování lékařské péče na dálku, zlevnění telekomunikačních služeb.
Funkční gramotnost Gramotnost vyjadřuje, jaký podíl populace je schopen zorientovat se v textu, podepsat se, něco spočítat a dorozumět s ostatními lidmi. Pro běžný život je důležité využití dovedností v praxi - funkční gramotnost.
Funkční gramotnost Praktické znalosti, dovednosti a postoje, které jsou potřebné k plnému zapojení a účasti člověka v hospodářském, společenském a kulturním životě společnosti, ve které žije. Funkční gramotnost = literární gramotnost + dokumentová gramotnost + numerická gramotnost + jazyková gramotnost http://www.andromedia.cz/andragogicky-slovnik/funkcni-gramotnost
Literární gramotnost Umět si vybrat z textu podstatné, porozumět těmto informacím a umět s nimi správným způsobem nakládat, umět vytvářet srozumitelné texty a další informační zdroje.
Dokumentová gramotnost schopnost nalézt a porozumět informacím obsaženým v konkrétním dokumentu, schopnost na tyto informace adekvátně reagovat .
Numerická gramotnost schopnost pracovat s číselnými údaji, schopnost aplikovat ve správném pořadí matematické operace, schopnost tyto údaje a výsledky provedených operací správně interpretovat.
Jazyková gramotnost schopnost dorozumět se v cizím jazyce.
spotřebitelské chování pracovní angažovanost zdraví správa a právo Funkční gramotnost se pak vztahuje k níže uvedeným oblastem a schopnostem: spotřebitelské chování pracovní angažovanost zdraví správa a právo
spotřebitelské chování (konzumní ekonomika) Funkční gramotnost se pak vztahuje k níže uvedeným oblastem a schopnostem: spotřebitelské chování (konzumní ekonomika) způsobilost k informovanému spotřebitelskému rozhodování a správě domácího rozpočtu, pracovní angažovanost – specifická gramotnost předpokládající osobní angažovanost jedince na očekávaných cílech práce,
Funkční gramotnost se pak vztahuje k níže uvedeným oblastem a schopnostem: zdraví pochopení důležitosti podpory a ochrany vlastního zdraví i zdraví rodiny, správa a právo porozumění občanským právům a povinnostem, povědomí o oblasti působnosti různých významných orgánů státní správy.
Gramotnost ve světě Mapa s údaji o gramotnosti v jednotlivých zemích světa (Zdroj: Zpráva OSN o lidském rozvoji 2011) Citace obr.: WorldMapLiteracy2011.png. Wikipedie [online]. 2012 [cit. 2012]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:WorldMapLiteracy2011.png
Otázka Kdo má velký vliv na vytváření funkční gramotnosti každého z nás? Odpověď: stěžejní úlohu pro utváření funkční gramotnosti sehrává především rodinné zázemí a školní kariéra jedince
V médiích často slyšíme pojem: informační gramotnost. Známe jeho význam?
ICT gramotnost je soubor kompetencí (dovedností a znalostí), které jedinec potřebuje, aby byl schopen se rozhodnout: a) jak, b) kdy, c) proč použít dostupné ICT, a poté je účelně využít při řešení různých situací při učení i v životě v měnícím se světě.
Vztah ICT gramotnosti a informační gramotnosti funkční gramotnost + ICT gramotnost ICT gramotnost je důležitá pro rozvoj funkční gramotnosti ve společnosti, která je založená na informačních a komunikačních technologiích Citace obr.: Prvky informacni gramotnosti.gif. Wikipedie [online]. 2013 [cit. 2013]. Dostupné z: http://wiki.knihovna.cz/index.php/Soubor:Prvky_informacni_gramotnosti.gif
Pět dílčích součástí (znalostí a dovedností) ICT gramotnosti Access (Přístup) Manage (Správa) Integrate (Integrace) Evaluate (Zhodnocení) Create (Tvorba) http://wiki.knihovna.cz/index.php?title=ICT_gramotnost
Pět dílčích součástí (znalostí a dovedností) ICT gramotnosti Access (Přístup) – vědět, jak shromáždit a získat informace prostřednictvím ICT. Manage (Správa) – použít existující organizační nebo klasifikační schéma. Integrate (Integrace) – interpretovat a reprezentovat informace (shrnout, srovnat, dát do kontrastu) s pomocí ICT. http://wiki.knihovna.cz/index.php?title=ICT_gramotnost
Pět dílčích součástí (znalostí a dovedností) ICT gramotnosti Evaluate (Zhodnocení) – rozhodnout o kvalitě, relevanci, užitečnosti a efektivitě informací. Create (Tvorba) – vytváření nových informací (vlastní tvorba a návrhy, vynálezy) nebo pomocí úpravy a přizpůsobení již existujících informací prostřednictvím ICT http://wiki.knihovna.cz/index.php?title=ICT_gramotnost
Zdroje informací Kliparty – galerie Microsoft Office 2010 Citace obrázků jsou uvedeny v poznámce slide.