Práce. Výkon Práce Jakou představu ve vás vyvolá slovo práce?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vztlaková síla působící na těleso v atmosféře Země
Advertisements

Deformační účinky síly
Mechanická práce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
FYZIKA 8.Ročník Práce 01 – MECHANICKÁ PRÁCE.
Výpočet práce z výkonu a času. Účinnost
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem září 2011
Pohybová (kinetická) energie
PRÁCE, ENERGIE, VÝKON hanah.
Otáčivé účinky síly (Učebnice strana 70)
Práce při zvedání tělesa kladkami
Mechanická práce a energie
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
5. Práce, energie, výkon.
PRÁCE VYKONANÁ PŘI ZVEDÁNÍ TĚLESA POUŽITÍM PEVNÉ KLADKY
Jako předvést výkon na práci
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Výkon (Učebnice strana 22 – 24)
FYZIKA 8.Ročník Práce 02 – VÝKON.
Třecí síly v denní i technické praxi
8. ročník Práce, výkon, energie Práce.
Účinky gravitační síly Země na kapalinu
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Nonverbální úlohy - - mechanika Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař KDF MFF UK PRAHA
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.36 Téma: Výkon Číslo.
Mechanická práce a energie
Grantový projekt multimediální výuky
Třecí síly Třecí síly působí při libovolném pohybu dvou dotýkajících se těles. Zejména je můžeme pozorovat při libovolném druhu pohybu po povrchu země.
Zákon vzájemného působení dvou těles
PŘI PŘEMÍSŤOVÁNÍ TĚLESA
Mechanika tuhého tělesa
Vztlaková síla v tekutinách
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Fyzika 7.ročník ZŠ Otáčivé účinky sil Creation IP&RK.
Práce ZŠ Velké Březno. Co budu na konci hodiny znát? Poznám fyzikální veličinu práce. Naučím se práci vypočítat. Poznám jednotku práce.
VÝKON.
Práce Miroslava Maňásková. Kdo koná práci? lokomotiva, která táhne vagon jeřáb, který zvedá kládu muž, který tlačí sekačku muž, který je opřený o auto.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.33 Téma: Práce jako.
Název materiálu: PRÁCE – výklad učiva.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
PRÁCE , VÝKON VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON.
Pascalův zákon Příklady.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
VY_32_INOVACE_11-01 Mechanika II. Mechanická práce.
Mechanická práce Ludmila Ciglerová.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
22.1 Mechanická práce, výkon, příkon
Archimédův zákon (Učebnice strana 118 – 120)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_38.
Skládání sil opačného směru
Vztlaková síla působící na těleso v kapalině
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
PRÁCE… Téma: Pár obrázků Studijní text Zajímavosti z tématu
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_MECHANICKA.
Rovnováha dvou sil (Učebnice strana 43 – 45)
Práce, výkon. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Procvičení – výpočet práce Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_01 Mechanická.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_16 Práce Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_Práce
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8.Vl.29_Prace Datum: Ročník: Osmý
MECHANICKÁPRÁCE.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Fyzika 8.ročník ZŠ Mechanická práce, kladky. Creation IP&RK.
Práce ve fyzikálním slova smyslu
VÝKON.
Transkript prezentace:

Práce. Výkon Práce Jakou představu ve vás vyvolá slovo práce? (Učebnice strana 12 – 15) Jakou představu ve vás vyvolá slovo práce?

Práce ve fyzikálním významu se koná, jestliže se těleso přemísťuje působením síly. Dívka tlačí kočárek, působí silou F po dráze s. F Jeřáb zvedl těleso do výšky h. Působil silou F po dráze s = h. F s s Chlapec nese tašku. Jejím přemístěním po dráze s koná práci. Jakou silou působí?

Chlapec nese tašku. Je v klidu, nepohybuje se. Na tašku působí Země gravitační silou Fg. Stejně velkou silou F1 působí taška na chlapce. F2 Chlapec působí na tašku silou F2 stejně velkou, ale opačného směru než je síla F1. Touto silou chlapec drží tašku v klidu (síly vzájemného působení). F1 Přestože chlapec působí na tašku silou, práci nekoná, taška je v klidu, nepohubuje se. Pohybující se chlapec působí na tašku silou F2 stejně velkou, ale opačného směru než je síla F1. Touto silou chlapec drží tašku v klidu (síly vzájemného působení), tímto práci nekoná. F2 Při pohybu dopředu působí silou F ve směru pohybu po dráze s, koná práci působením síly F po dráze s. Síla F má jinou velikost než síly F1, F2. F F1 s Těleso koná mechanickou práci, jestliže působí silou na jiné těleso a přemisťuje je po určité dráze.

Gravitační síla Fg nepůsobí ve směru pohybu po dráze s, práci nekoná. Síla F působí ve směru pohybu po dráze s, práci koná. F Fg s s Práci ve fyzikálním významu síla F nekoná, jestliže jejím působením se těleso nepřemísťuje. Muž přenáší bednu. Na bednu působí gravitační síla Fg. Přemístěním bedny po dráze s ve vodorovném směru gravitační síla Fg práci nekoná. Při pádu bedny po dráze s svisle směrem dolů gravitační síla Fg práci koná. Fg Fg s s

Rozhodni, zda se koná práce: Působí síla ? Uražena dráha? Vykonaná práce ? Vytáhneš atlas z tašky na lavici ano ano ano Neseš tašku do školy ano ano ano (ne gravitační) Držíš tašku v ruce ano ne ne Zvedneš činku nad hlavu ano ano ano Jedeš na kole do kopce ano ano ano Vezeš se na pojízdných schodech ne ano ne Kámen padá k zemi ano ano ano (gravitační) Mechanická práce je fyzikální veličina, značí se W (z angl. work). Pro stálou sílu F, která působí po dráze s, určíme práci W jako součin velikosti síly a dráhy: W = F . s F …. velikost síly (N) s ..... velikost dráhy (m ) Jednotkou práce je joule (čti džaul), značí se J.

Práce 1 J se vykoná, jestliže se působením stálé síly o velikosti 1 N posune těleso po dráze 1 m ve směru působící síly. Práci vyjadřujeme i v násobcích joulu, v kilojoulech (kJ) a megajoulech (MJ): 1 kJ = 1000 J = 103 J 1 MJ = 1000 000 J = 106 J Pokud síla F nepůsobí ve směru dráhy (pohybu), potom tato síla práci nekoná. Jaká síla koná práci na nakloněné rovině? Kulička se pohybuje po nakloněné rovině směrem dolů. Gravitační síla Fg nepůsobí ve směru pohybu po dráze s, práci nekoná. s Můžeme ji rozdělit na dvě složky, tlakovou sílu Ft, která působí kolmo na nakloněnou rovinu, Fp a pohybovou složku síly Fp, která působí ve směru pohybu po dráze s a koná práci, uvádí kuličku do pohybu. Ft Fg

Příklady: Jakou práci vykonala dívka, když stálou silou 20 N vezla kočárek 200 m po přímém vodorovném chodníku? (Síla měla také vodorovný směr.) Dívka působila na kočárek stálou silou F ve směru pohybu kočárku po dráze s, vykonala práci W. F = 20 N s = 200 m W = ? J W = F · s W = 20 · 200 W = 4 000 J = 4 kJ Dívka vykonala práci 4 kJ. F s

Jakou práci vykoná prodavač, když zvedne bednu s lahvemi o hmotnosti 25 kg rovnoměrným pohybem svisle vzhůru na polici ve výšce 1,5 m? Na bednu působí svisle dolů Země gravitační silou Fg, prodavač na bednu musí působit stejně velkou silou svisle vzhůru po dráze s (rovnoměrný pohyb) a vykoná práci W. F = Fg m = 25 kg s = 1,5 m W = ? J W = F · s, F = Fg = m · g, g = 10 N/kg s W = m · g · s F W = 25 · 10 · 1.5 W = 375 J Prodavač vykonal práci 375 J. Fg

Jakou silou působíme, vykonáme-li zvedáním tělesa do výšky 0,5 m práci 200 J? Jakou hmotnost má těleso? F = ? N m = ? kg 0,5 m F s = 0.5 m W = 200 J W = F · s => Fg Fg = m · g => F = 400 N Fg = F = 400 N Působíme silou 400 N. m = 40 kg Těleso má hmotnost 40 kg.

Do jaké výšky zvedneš břemeno o hmotnosti 1,8 kg, vykonáš-li práci 16,2 J? m = 1,8 kg s = ? m W = 16,2 J s = ? m F W = F · s F = Fg = m · g Fg s = 0,9 m Břemeno zvednu do výšky 0,9 m.

Dělník naložil na nákladní automobil písek o objemu 4 m3 Dělník naložil na nákladní automobil písek o objemu 4 m3. Na lopatu nabral průměrně písek o objemu 3 dm3 a házel jej do výšky 2,4 m. Hustota písku je 2 600 kg/m3. a) Jakou práci vykonal? b) Jakou práci by vykonal, kdyby pokaždé na lopatu nabral písek o objemu jen 2 dm3? Nezáleží na tom, kolik písku nabere na lopatu, protože všechen písek musí přemístit do výšky h. V = 4 m3 V1 = 3 dm3 V2 = 2 dm3 h = 2,4 m ρ = 2 600 kg/m3 Wa = ? J Wb = ? J Dělník zvedá písek do výšky h, působí silou stejně velkou, jako je gravitační síla písku. W = F · s W = ρ · V · g · s F = Fg = m · g W = 2 600 · 4 · 10 · 2,4 Wa = Wb = W = ? J F = ρ · V · g Dělník vykoná práci 250 kJ, nezáleží na tom, kolik písku nabere pokaždé na lopatu.

Jakou práci vykoná chlapec, který zvedne kámen, vážící na vzduchu 20 kg, do výše 50 cm. Jak velkou práci vykoná, když tento kámen zvedne ve vodě do výše 50 cm. (Hustota kamene je 2 000 kg/m3). ve vodě m = 20 kg s = 50 cm ρ = 2 000 kg/m3 W1 = ? J (na vzduchu) W2 = ? J (ve vodě) = 0,5 m F = Fg – Fvz F Fvz = V · ρk · g FVZ Fg na vzduchu F F = Fg = m · g W1 = F · s W2 = F · s W1 = m · g · s Fg W1 = 20 · 10 · 0,5 Chlapec na vzduchu vykoná práci 100 J, ve vodě 50 J. Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 16.