Obecná lingvistika ( magisterské navazující dvouoborové studium prezenční ) ‏ Obecná lingvistika a teorie komunikace (magisterské navazující jednooborové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Co by měl student vědět na začátku studia PEF MZLU v Brně
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. vedoucí katedry
Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Baví vás práce s lidmi, chcete rozhodovat o nových projektech a řídit jejich realizaci? Chcete-li být.
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Přijímací řízení 2006/20007 Obor: Studium humanitní vzdělanosti.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
Na začátek malý test: Poznáte poněkud „zašifrovaná“ česká rčení
LETNÍ ŠKOLA PRO KOMBINOVANOU FORMU OBORU SHV ZÁKLADNÍ INFORMACE O STUDIJNÍCH POVINNOSTECH SO 20. ZÁŘÍ
Seminář NSKTV Praha , Brno Návrh národních deskriptorů Mgr., Ph.D.
O fakultě... Fakulta vznikla 1. ledna 1991 rozdělením Fakulty strojní a elektrotechnické na dvě samostatné fakulty. Fakulta elektrotechniky a informatiky.
Magisterský obor Ekonomika a řízení elektrotechniky a energetiky.
Filozofické fakulty a příprava budoucích učitelů Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Jiří Lach – děkan.
Ústav světových dějin Obor Historie – evropská studia.
Fakulta zdravotnických studií
DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ 24. ledna Co u nás můžete studovat? Studijní obory na KBO 1.Bakalářské (bc.) 1.1. Učitelské1.2. Neučitelské 2. Magisterské.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
1 Ing. Krajíček Jan Jak dál v zapojení odborníků z praxe Jak dál v zapojení odborníků z praxe Mezinárodní odborný seminář PRAXE A.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Bakalářský studijní obor: Historie Ústav českých dějin Ústav hospodářských a sociálních dějin Ústav světových dějin.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
KORPUSY A KVANTITATIVNÍ DATA Úvod do korpusové lingvistiky 11.
Reaktorová fyzika I pro 3. ročník zaměření TTJR, JEŽP a JZ
Metodologie bakalářské a diplomové práce
Bakalářský obor STM-ECTS Manažerská informatika. Vidíte své budoucí uplatnění spíše v managementu a řízení, než v čistě inženýrské/technické pozici? Chcete.
Ústav světových dějin Obor Historie – Obecné dějiny.
Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta Masarykovy univerzity
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
Analýza podobnosti výsledků přijímacího řízení na FIS VŠE
Výuka českého jazyka pro cizince na Vysoké škole hotelové v Praze 8
Úvod do psychologie
PRŮZKUM UPLATNĚNÍ ABSOLVENTŮ VEŘEJNÉ A SOCIÁLNÍ POLITIKY
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Didaktické metody Androdidaktika.
Počítačové zpracování češtiny v Ústavu formální a aplikované lingvistiky
Stručná prezentace Vysoké školy sociálně-správní v Havířově.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
FILOZOFICKÁ FAKULTA OSTRAVSKÉ UNIVERZITY FILOLOGIE filozofie Historické vědy Psychologie Filologie HISTORICKÉ VĚDY psychologie filozofie Sociologie.
Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta.
Středoevropská komparativní studia na IMS FSV UK kombinovaná forma studia Den otevřených dveří 2016 Tomáš Nigrin.
Seminář k doktorskému studijnímu programu Zlín.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Česko-německá studia na IMS FSV UK: Den otevřených dveří Tomáš Nigrin.
P REZENTACE OBORU SOCIOLOGIE P REZENTACE OBORU SOCIOLOGIE P H D R. R OMAN V IDO, P H.D. Den otevřených dveří 22. – 23. ledna 2016 Fakulta.
Bakalářský studijní obor: Historie
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Ústav světových dějin Historie – obecné dějiny
Fakulta zdravotnických studií
Ostravská univerzita (1991 → )
Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ČVUT Nabízíme nové studijní zaměření Fyzika a technika termojaderné fúze Nové studijní zaměření, které FJFI ČVUT.
Ústav světových dějin Obor Historie – Evropská studia.
KATEDRA SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY Bakalářské STUDIUM
Jištění kvality technologických procesů
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Bakalářský studijní obor OPTIKA A OPTOMETRIE garantuje KPO
Fakulta zdravotnických studií
KATEDRA SOCIÁLNÍ PRÁCE
DSP Speciální pedagogika Marie Vítková
Didaktické metody Androdidaktika.
Studijní program Ošetřovatelství
Přírodovědecká fakulta UJEP
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Úvod do psychologie II. přednáška
Studijní obor Management sportu
Ústav světových dějin Historie – obecné dějiny
Transkript prezentace:

Obecná lingvistika ( magisterské navazující dvouoborové studium prezenční ) ‏ Obecná lingvistika a teorie komunikace (magisterské navazující jednooborové studium prezenční) ‏ Studium obecné lingvistiky a teorie komunikace na KB FF UP Katedra bohemistiky nabízí od akademického roku 2009/2010 tyto studijní programy

Osmnáctiletý plochodrážní jezdec Matěj Kůs z Plzně si prošel něčím velmi neobvyklým. Během nedělního závodu svého týmu Berwick Bandits mu ve Skotsku jeden ze soupeřů přejel hlavu a on utrpěl vážná zranění. Jakmile se jezdec s přezdívkou KusKus probral z bezvědomí, mluvil prý několik hodin dokonale anglicky bez cizího přízvuku. Sám přitom přiznává, že jsou chvíle, kdy je rád, že vůbec anglicky rozumí. zdroj: Novinky.cz Odpověď v kurzu Neurolingvistika

Studijní programy jsou určeny pro: Absolventy bakalářských filologických programů Obecná lingvistika je vhodným oborem dvojkombinace pro studenty, kteří chtějí rozšiřovat teoretickou/konceptuální bázi svého lingvistického vzdělání, aby ji mohli využít v druhém oboru své dvojkombinace. Jednooborové studium může student volit, jestliže se v dosavadním průběhu svého studia orientoval ve směru teorie jazyka. Absolventy dalších humanitních oborů Pro všechny humanitně zaměřené studenty, kteří ve svém předchozím studiu tendovali k řešení problémů komunikace a jazyka, je obecná lingvistika v jednooborové i dvouoborové variantě možností, jak pokračovat ve studiu bez zaměření na konkrétní filologickou tradici v plném jejím rozsahu, včetně literárněvědných kontextů, a zaměřovat se na teoretické otázky. Absolventy přírodovědných oborů Těm z absolventů přírodovědných oborů, kteří chtějí své další studium a výzkum v interdisciplinárním kontaktu provázat s lingvistikou, je zde umožněno obecně lingvistikou problematiku poznávat od základů; studijní program však především umožňuje specializaci v některé z pomezních lingvistických disciplín související s bakalářským, případně magisterským studiem daného uchazeče. Oba studijní programy jsou nabízeny právě těm, kdo se chtějí rozvíjet čistě obecně lingvistickým směrem, a to v kontaktu s osobnostmi, které u nás současnou obecnou lingvistiku významně reprezentují a které odborně zajišťují výzkum v jednotlivých oblastech obecné lingvistiky.

Když je ukládán radioaktivní odpad, vyvstává problém, jak upozornit na nebezpečí radiace: anglicky, protože je angličtina mezinárodní jazyk, nebo zavedeným symbolem? Jak zaručit, že potenciální čtenář za deset tisíc let nebo později porozumí sdělení? Jakou znakovou soustavu a jaké znaky zvolit, jakých univerzálií komunikace – pokud existují – se přidržovat? Řešení tohoto problému obecní lingvisté – například Thomas A. Sebeok – už hledali. Odpověď můžete hledat v našem studijním programu – v kurzu Sémiotika.

Studium v obou programech je rozděleno na dvě stejně závažné části Předměty povinného základu Předměty volitelné Student tedy absolvuje kurzy, které jej profilují jako obecného lingvistu, zároveň si však musí zvolit specializaci, v jejímž okruhu bude vybírat z nabízených povinně volitelných předmětů. Státní zkouška z obou oborů pak sestává z části obecně lingvistické a z části dané studentem zvolenou specializací.

Biologové tvrdí, že DNA je série značek, které jsou přepisovány do jiné znakové sady, do RNA, a později překládány do podoby bílkovin. Tyto operace jsou možné díky syntaktickým značkám, které určují, kde má přepisování začít a skončit, které části řetězce na sebe mají navazovat. V DNA i RNA se řetězce skládají ze čtyř bází, které jsou označovány prvními písmeny svých jmen, a ty v trojkombinaci s dalšími dvěma rozlišují, jaká bude po překladu vytvořena aminokyselina. Sled konkrétních aminokyselin tvoří konkrétní bílkovinu se specifickými vlastnostmi. Jako by tyto jednotky, báze, triplet a gen, měly stejnou funkci jako hláska, slovo a věta. gcccctgcccttgaaatggcccttgaatgagcccctgccctgaaatgg cccttgaatgagcccctgcccttgaaatggcccttgaatgagcccctg cccttgaaatggcccttgaatgagcccctgcccttgaaatggcccttg aatgagcccctgcccttgaaatggcccttgaatgagcccctgcccttg aaatggcccttgaatgagcccctgcccttgaaatggcccttgaatgag cccctgcccttgaaatggcccttgaatga gcccctgcccttgaaatgg Je tedy DNA text? Nebo je to dokonce jazyk? Když je mezi DNA a přirozeným jazykem tolik podobností, nemůže být DNA prvotním jazykem, na jehož základě se přirozený jazyk vyvinul? A nebo je život prostě znakový proces? Odpovědi na tyto otázky naleznete v kurzu Metodologie lingvistiky.

Předměty povinného základu V předmětech označených jako základní si absolvent osvojí znalosti a kompetence, které mu poskytnou široký rámec vědění vázaný na obecnou problematiku jazyka a řeči. Charakter těchto disciplín zajistí, aby se absolvent dostatečně orientoval: v elementárních pravidlech vědního poznávání, výstavby teorie, falzifikace hypotézy, modelačních mohutnostech jednotlivých lingvistických přístupů, jejich schopnosti popisovat vybrané aspekty komunikace či jazyka (Metody lingvistiky, Obecná lingvistika, Filozofie a jazyk)‏ v současném stavu obecné lingvistiky a jejích specifických přístupech k předmětu poznávání, konfrontačně pak se zaměřením na jednotlivé školy, tradice či disciplíny; část výuky je koncipována jako přednáškový cyklus hostujících odborníků různého zaměření, jejichž podíl na výuce bude nejen aktualizovat informace z jejich oborů, ale především jsou vybíráni jako autority v dané oblasti (Obecná lingvistika, Současné přístupy ke komunikaci a jazyku, Sémiotika)‏ v historii věd o řeči (Proměny myšlení o komunikaci a jazyku, Filozofie a jazyk). Při studiu bude kladen důraz na analytické dovednosti, aby byl absolvent schopen získané poznatky aplikovat v rovině konkrétních specifických výzkumů, a aby je mohl ověřovat na vybraných textech. (Komplexní analýza komunikačního procesu a textu).

Vezmeme dílo libovolného autora, spočítáme kolikrát se v něm všechna slova vyskytují a sestavíme jejich seznam od nejfrekventovanějšího až k těm, která se vyskytují jen jednou. Pak přidělíme slovům pořadová čísla, nejvíce frekventovanému 1, dalšímu 2 atd. Když teď vynásobíme pořadové číslo například šestistého slova v naší řadě s jeho frekvencí, počtem oněch výskytů v autorově díle, vyjde nám určité x. Když stejnou operaci provedeme s pětistým slovem, s tisícím a třistatřiatřicátým, budou nám vycházet hodnoty blízké onomu x. Což pak musí znamenat, že to, kolikrát se různá slova objeví v našich textech, podléhá přísnému zákonu, že nám cosi diktuje frekvenční proporcionalitu používaných slov. Jakým dalším matematickým zákonitostem podléhají vaše texty, se dozvíte v našem kurzu Matematická lingvistika.

Navržené kombinace povinně volitelných předmětů Metodologická (Filozofie a jazyk, Sémiotika, Možnosti gramatiky, Teorie významu: přístupy a metody)‏ Věnovaná vybraným lingvistickým přístupům (Generativní gramatika, Korpusová lingvistika, Jazyky a jejich zvuky, Jazyková typologie)‏ Matematizující (Základy matematiky pro lingvisty, Matematika a lingvistika, Možnosti matematického modelování textu)‏ Kognitivní (Psycholingvistika, Neurolingvistika, Jazyk a kognice)‏ Historizující (Pražský strukturalismus, Proměny českého lingvistického myšlení, Četba lingvistického textu)‏ Komunikační (Teorie textu, Sociolingvistika, Pragmatické aspekty jazyka)‏

Když mluvíme, běžně předpokládáme, že naše slova mají nějaký význam. Věříme, že právě proto nám lidé v našem okolí rozumí. Jen občas někdo prohodí: „Je mi jedno, co jsi tím myslel, důležité je, co jsi řekl.“ Co je to tedy význam slova? Jak k němu naše slova přišla? Kde máme významy hledat? Máme významy v hlavě? Poletují někde v nebi plném idejí? Nesou si slova významy s sebou, nebo významy vždy znova a znova vznikají v komunikaci? Může věta „Tamhleten strom je olše“ znamenat JSEM VDANÁ? S vývojem filozofických názorů na povahu jazyka a jeho úlohu v našem rozumění světu nebo s možnými řešeními podobných problémů se seznámíte v našem kurzu Filozofie a jazyk.

Předpokládá se, že se studenti v rámci jednotlivých specializací budou v rámci seminárních či diplomových prací věnovat výzkumu. Při obou studijních programech bude fungovat obecně lingvistické pracoviště primárně zaměřené na výzkum. Dané bloky povinně volitelných předmětů jsou koncipovány jako odpovídající týmům vědeckých pracovníků zaměřených v konkrétním směru. Jednotlivé bloky garantující vyučující jsou v daných oblastech obecné lingvistiky či věd s ní kooperujících předními českými, respektive světovými kapacitami. Prof. RNDr. dr hab. J. Andres, CSc. Prof. PhDr. J. Černý, CSc. Prof. PhDr. J. Kořenský, DrSc. Prof. PhDr. E. Lotko, CSc. Prof. PhDr. RNDr. J. Štěpán, CSc. Doc. PhDr. L. Veselovská, M.A., Dr.

Přijímací řízení proběhne formou pohovoru zaměřeného na uchazečovu dosavadní profilaci, motivaci ke studiu obecné lingvistiky a předmět jeho diplomové práce, případně na jeho další výzkumné zaměření. Aktuality a mnohé další je k dispozici na našich webových stránkách.webových stránkách Přihlášky ke studiu podávejte do , e-přihláška a informace k přijímacímu řízení jsou dostupné na této adrese. této adrese Informace o katedře bohemistiky naleznete na této adrese.této adrese kontakty pro případné dotazy