Mezi přístavy Grangemouth a Falkirk byl vybudován v roce 1777 kanál Forth a Clyde, který spojoval Glasgow se západním pobřežím Skotska. Kanál Union, mezi Falkirkem a Edinburghem, byl dokončen v roce 1822. Kvůli charakteristice reliefu, vodní doprava mezi Glazgovem a Edinburghem byla možná pouze díky 11 splavům, neboť výškový rozdíl mezi těmito dvěma vodními cestami je celých 24(!) metrů.
V roce 1963, po 150 letech používání, začala stavba jedinečného jezu vodního kola Falkirk. Tento fantastický jez, dokončený v roce 2002, se stal symbolem současného Skotska, a přinesl jak časovou tak energetickou úsporu.
Zde se potkávají dva kanály.
Toto je jediný rotační lodní převaděč na světě, s ohromným dvouramenným výtahem. Každé rameno má gondolu vyplněnou vodou do které vplouvají z horního a dolního kanálu.
Dolní kanál
Vplouvání do dolního kanálu
Loď se přibližuje ke gondole horního kanálu
Loď v horní gondole
Lodě se nacházejí v obou gondolách Horní gondola 35 m Dolní gondola Lodě se nacházejí v obou gondolách
Začíná rotace gondol
Lodě v pohyblivých ramenech
Otáčení...
Otáčení...
Před koncem rotace
Po otočení gondol jsou lodě připravené k vyplutí.
Vyplouvání lodě do kanálu
Zavření jezu, regulace hladiny vody a otáčení gondol se uskuteční za pouhých 15 minut!
A vše je připraveno pro nové lodě! Jednoduché, že?
Jedna gondola délky 25 m, s vodou a lodí, váží okolo 300 tun!
které spotřebují pouze Gondoly jezu se plní určitým množstvím vody, které loď vytlačí (Archimedův zákon). Proto je v gondolách systém vždy v rovnováze. K otevření horního a dolního jezu a otočení kola o 180° jsou zapotřebí motory o výkonu 22,5 kW které spotřebují pouze 1,5 kWh
Rotační jez způsobil to, že se jízda lodí mezi Glasgovem a Edinburgem stane pravou turistickou atrakcí!