Testovací techniky PhDr. Eva Složilová, MA Katedra jazyků Fakulta vojenských technologií Univerzita obrany Brno
Terminologie test methods testing techniques item types types of items test tasks task types …
Druhy testovacích technik
Výběr vhodné testovací techniky znalost testovacích technik jazyková dovednost výchozí text konstrukt dílčí dovednosti spolehlivost
Výběr vhodné testovací techniky 7. autenticita úkolu 8. face validity („laická validita“) 9. praktičnost 10. …
Testovací techniky true/false MCQ SAQ matching ordering summary cloze c-test gap-filling summary cloze error correction info transfer
Dichotomní volba (true/false) jednoduchá tvorba praktičnost žádná kontaminace celkové porozumění spolehlivost 50 : 50 autenticita úkolu face validity
Čtyřnásobná volba (MCQ) praktičnost žádná kontaminace celkové porozumění počítače v testování těžké na tvorbu 1 : 25 problém distraktorů (nefunkčnost, eliminace, matení…) učení k testu/ technice dopad na výuku strategie autenticita úkolu
Otevřené otázky (SAQ) snadná tvorba testování všech dílčích dovedností redukuje strategie spolehlivost – pretestování kontaminace psaním
Přiřazování (matching) eliminace problému distraktorů celkové porozumění praktičnost autenticita úkolu interpretace
Správné pořadí (ordering, jumbled sentences, paragraphs…) snadná tvorba praktičnost konektory, celková organizace face validity autenticita úkolu interpretace představivost
Shrnutí (summary) celkové porozumění textu hlavní a podpůrná myšlenka odlišení relevantní a irelevantní informace subjektivita hodnocení totální kontaminace čtení psaním
Doplňování vynechaných slov / n-té slovo (cloze) praktičnost snadná tvorba validita konstruktu vypuštěná slova - závislost na charakteru a pořadí slovní báze – nepostižitelnost dílčích dovedností spolehlivost - pretestování face validity autenticita úkolu
Doplňování vynechaných částí slov (c-test) spolehlivější měřítko pochopení textu než cloze ??? viz předchozí
Doplňování vynechaných slov/výběr slov/kombinace s MCQ (selective deletion gap-filling) snadná tvorba praktičnost vše pod kontrolou globální porozumění doplňkové mikrolingvistické dovednosti náročný výběr textu (text-mapping) spolehlivost- pretestování
Shrnutí s vynechanými slovy (summary cloze, gapped summary) hlavní myšlenky i podrobné čtení náročná tvorba spolehlivost- pretestování
Opravy chyb v textu (error correction) snadná tvorba testování doplňkových mikrolingvistických dovedností nepřesahuje jejich hranici autenticita úkolu – pro učitele
Transformační techniky (info transfer techniques) scanning při přenosu čísel a jmen bez kontaminace kontaminace psaním při přenosu slov, frází nebo vět podujatost (bias) – čtení grafů a tabulek složité instrukce umělé zvýšení obtížnosti úkolu
Použitá literatura Alderson, J.C. (2000). Assessing Reading. Cambridge: Cambridge University Press. 2. Alderson, J.C., Clapham, C. & Wall, D.(1995). Language Test Construction and Evaluation. Cambridge: CUP 3. Bachman, L.F. & Palmer, A.S. (1996). Language testing in practice.Oxford: Oxford University Press 4. Heaton, J.B. (1988). Writing English Language Tests. Longman. 5. Weir, C.J. (1993). Understanding and developing English tests. Hemel Hempstead: Prentice Hall International (UK) Ltd.