Měrná tepelná kapacita procvičení © Petr Špína 2011

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

TEPLO DALŠÍ FORMA ENERGIE.
Výpočet práce z výkonu a času. Účinnost
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Elektrická práce. Elektrická energie
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Hra milionář Procvičujeme si jednotky hmotnosti
KALORIMETR.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 15.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Měrná tepelná kapacita látky
Termika příklady.
T E P L O - SKUPENSTVÍ TERMIKA.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Skupenské změny samostudium © Petr Špína 2011 začni VY_32_INOVACE_B
Kdo chce být milionářem ?
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_06
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
VY_42_INOVACE_112_Pythagorova věta v prostoru
Hmotnostní zlomek převáděný na %
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Var a vypařování 2 příklady z praxe
Teplo jako fyzikální veličina
Teplo (Učebnice strana 53 – 55)
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
Kapalnění Do sklenice nalijeme vodu.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Tepelné jevy.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTeplené jevy.
Pokusné určení tepla.
Digitální učební materiál
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_686.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_685.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Elektrické teplo - základy Teplo 1 Elektrické teplo - základy.
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.34 Téma: Teplo Číslo.
Výpočet přijatého a předaného tepla
Výpočet tepla při vypařování
Příklad tepelně izolované soustavy:
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Měření tepla Autor:Mgr. Lucie.
Měrná tepelná kapacita
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Teplo ZŠ Velké Březno.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 09.
Měrná tepelná kapacita © Petr Špína 2011 foto
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZMĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA KONÁNÍM PRÁCE.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Jaký druh energie předávají následující tělesa?
Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky. 3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich.
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_13_TEPLO_TEST_VEDOMOSTI Název materiálu:
Tání a tuhnutí - početní úlohy
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
Třída 3.A 15. hodina.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Měrná tepelná kapacita procvičení © Petr Špína 2011 VY_32_INOVACE_B2 - 07 Měrná tepelná kapacita procvičení © Petr Špína 2011 Encyklopedie fyziky

Teplo přijaté / odevzdané tělesem Q … teplo c … měrná tepelná kapacita m … hmotnost Δt … rozdíl teplot Q = c . m . Δt

velká malá Dobře drží a odebírají teplo kovy Měrná tepelná kapacita velká Dobře drží a odebírají teplo malá kovy Snadno se ohřívají / chladí voda olej vzduch

Příklady: Kolik tepla uvolní 10 litrů vody při ochlazení z 80°C na 20°C? O kolik °C se ohřeje měděná deska o hmotnosti 0,5 kg, dodáme-li jí teplo o velikosti 2000 joulů? Jaká je měrná tepelná kapacita látky, která se při hmotnosti 5 kg ohřeje o 10°C dodáním 105 kJ tepla?

Řešení: c = 4200 J/kg.°C m = 10 kg t1 = 80 °C t2 = 20°C? Q = ? Q = c . m . Δt Q = 4200 . 10 . (80 – 20) Q = 4200 . 10 . 60 Q = 2 520 000 J = 2,52 MJ

2) c = 380 J/kg.°C, m = 0,5 kg, Q = 2000 J Δt = ? Q = c . m. Δt 2000 = 380 . 0,5 . Δt 2000 = 190 . Δt Δt = 10,5 °C

3) m = 5 kg, Δt = 10 °C, Q = 105 kJ = 105 000 J, c = ? Q = c . m . Δt 105 000 = c . 5 . 10 105 000 = c . 50 c = 105 000 : 50 c = 2 100 J/kg.°C

Příklady: 4) Kolik tepla je třeba k ohřátí dvoukilogramové železné sekery o 600°C? 5) O kolik °C se ohřejí 4 litry vody, pokud jí dodáme 336 kJ tepla? 6) Jaká je měrná tepelná kapacita látky, z níž je vyrobeno těleso o hmotnosti 0,5 kg, které se 6 kJ tepla ohřeje z 15°C na 30°C?

Řešení: 4) Q = 540 kJ 5) Δt = 20 °C 6) c = 800 J/kg.°C foto: www.111elektroobchod.cz