ZPRÁVA Z VÝZKUMU Postoje veřejnosti k českému školství (Srovnání obecná a odborná veřejnost) Připraveno pro EDUin Perfect Crowd, červenec 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Říjen 2007 Nobody’s Unpredictable Ipsos Tambor GALAXY SÉRIE 2007 Anketa – spokojenost závodníků.
Advertisements

Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2013 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Projekt č. CZ /5.1.01/ Nové formy péče o děti v České republice.
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2012 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Problémy spojené se zaváděním CLIL do škol:
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Vlastní hodnocení školy
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
METODOLOGIE VÝZKUMU.
ZPRÁVA Z VÝZKUMU Postoje veřejnosti k českému školství Připraveno pro EDUin Perfect Crowd, červenec 2013.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Různé role zástupce ředitele školy
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
Náhradní rodinná péče v České republice a zkušenosti přímých aktérů Postoje české společnosti k náhradní rodinné péči Projekt Centrum podpory NRP je realizován.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Univerzita Karlova v Praze PEDAGOGICKÁ FAKULTA Středisko vzdělávací politiky Malátova 17, Praha 5 Tel.:
TEMPLATE DESIGN © Proenvironmentální postoje učitelů středních odborných škol jako předpoklad pro biofilní orientaci vzdělávání.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Památky 11/ Obsah Obsahstrana 2 Metodologiestrana 3 Cíle projektustrana 5 Památky – vyhodnocení 11/2011strana 7.
Neber úplatky… …nebo se z toho zblázníš
PRAHA PRO AFRIKU Projekt podpory rozvoje města a venkova v Etiopii.
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
„Talent 2020 aneb…“ TALENT – UNIVERZITA – PRAXE – ?
Máme spolupracovníky, kteří plní naše vize a odpovídají potřebám společnosti ?
Výstupy z Úvodního semináře
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
EURO a česká veřejnost Prezentace výsledků sociologických výzkumů PSP ČR dne 17. září 2008.
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Masarykova základní škola
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Bleskový výzkum Kauza : David Rath Červen 2012.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Pohled průmyslových firem na kvalitu českého technického vzdělávání Výsledky průzkumu Francouzsko-české obchodní komory v rámci Roku průmyslu a technického.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Škola Vinoř Anketa březen 2015.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Jiří Dan Etické cíle vysokoškolského vzdělávání 11. seminář z cyklu Hodnocení kvality vysokých škol. Současné trendy v hodnocení kvality. Brno
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Projekt Etická výchova na ZŠ nám. Curieových v Praze.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
9. Tvorba individuálního plánu
Analýza požadovaných kompetencí na trhu práce ve vybraném oboru
9. Tvorba individuálního plánu
Pedie Co mají společné?.
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Druhý stupeň malotřídně
Transkript prezentace:

ZPRÁVA Z VÝZKUMU Postoje veřejnosti k českému školství (Srovnání obecná a odborná veřejnost) Připraveno pro EDUin Perfect Crowd, červenec 2013

Úroveň vzdělávání na českých základních školách Odborná veřejnost (pedagogové, ředitelé škol, výchovní poradci) jsou v hodnocení úrovně vzdělávání na českých základních školách kritičtější než obecná veřejnost, což Průměrná známka: Odborná veřejnost – 2,95 (Obecná veřejnost – 2,67) Zatímco jen zhruba čtvrtina odborníků ohodnotila úroveň vzdělávání na ZŠ jedničkou nebo dvojkou, u obecné veřejnosti je to více než třetina. Ředitelé škol hodnotí o něco méně kritičtěji než samotní učitelé. Jako hlavní kámen úrazu kritici (oznámkovali 4,5) spontánně uvádějí „příliš teorie a memorování, které hůře rozvijí myšlení žáků. Úroveň českých ZŠ snižuje také skutečnost, že žáky školy nedostatečně připravují do života, nepředávají dost praktických znalostí a dovedností. Dalším problém je pak nízká motivace a odměna učitelů, podobně jako jejich nedostatečná kvalifikace. Zhruba 2/3 dotázaných odborníků si nemyslí, že stát usiluje o zvyšování kvality vzdělávání nebo že školství obecně směřuje pozitivním směrem. (Pro srovnání: V obecné populaci stejný názor sdílí zhruba třetina respondentů). Podobně oba vzorky respondentů hodnotí technickou vybavenost škol moderními pomůckami a roli školy v rozvíjení žáků prostřednictvím předmětů a kroužků. (Vice než polovina odborníků i obecné veřejnosti hodnotí kladně). Shrnutí (1)

Finanční ohodnocení učitelů za špatné (4,5) považuje ¾ odborníků za špatné. (V obecné populaci 32 % dotázaných). Odborníci jako problematickou vidí i přípravu studentů pedagogických fakult na povolání učitele. Špatná je podle téměř poloviny dotázaných odborníků (48 %) a 14 % obecné populace. Dotázaní odborníci jsou kritičtější také ve vnímání současného nastavení známkovaní. Kladně hodnotí třetina odborníků (V obecné populaci známkování vyhovuje polovině respondentů (52 %). Postoje k selektivnímu vs. sloučenému vzdělávacímu systému Selektivní vzd. systém vyhovuje 65 % odborníků. (U obecné populace je souhlas se selektivním vzd. systémem vyšší – 85 %). Kritici z řad odborníků spontánně uvádějí nejčastěji tyto důvody: ztráta tolerance, empatie, izolace odlišných, nemožnost naučit se spolupráce, ale také ztráta motivace, chybí-li v kolektivu „tahouni“. Sloučený vzd. systém kladně hodnotí 57 % odborníků (U obecné populace 56 % dotázaných). S roustoucím věkem odborníků kladné postoje k sloučenému vzd. systému klesají. Důvody pro: rozmanitost prostředí, reálný svět, lepší socializace, tolerance, spolupráce, respekt. Důvody proti: organizační a finanční náročnost, nepřipravenost, ztráta individuálního přístupu pro handicapované a nadané, nerozvíjení talentu a omezování nehandicapovaných dětí. V neposlední řadě také vysoké požadavky na učitele, přetížení učitelů. Shrnutí (2)

Talentovaní ve sloučených školách Souhlasí 57 % odborníků a 46 % obecné populace. O něco více souhlasí muži – odborníci a ředitelé škol. Důvody PRO (spontánně): vzájemná motivace, obohacení, reálné sociální prostředí, lepší socializace Důvody PROTI (spontánně): potlačení rozvíjení talentu a celkové obavy z organizačního a finančního zajištění, přetížení učitelů, nemožnost zvládat při vysokém počtu dětí ve třídě. Handicapovaní ve sloučených školách Souhlasí 55 % odborníků a 51 % obecné populace. Obecně s rostoucím věkem odborníků, klesá podpora sloučení handcipovaných žáků do společných škol se zdravými dětmi. Důvody PRO (spontánně): pochopení, tolerance, spolupráce, reálný pohled na soc. prostředí, integrace do kolektivu Důvody PROTI (spontánně): administrativní a finanční náročnost na začlenění, nedostatek asistentů, nejsou vytvořeny podmínky, nedostatečné pokrytí ind. potřeb. Část respondentů spontánně odlišuje charakter postižení – tělesné ano, mentální ne. Shrnutí (3)

Postoje ke školství a role ZŠ Více než polovina odborníků si nemyslí, že oddělené školy zamezují šikaně a zesměšňování slabších a nadanějších. V obecné populaci naopak převládá názor, že oddělené školy proti šikaně pomáhají. Odborníci si také méně často než obecná populace myslí, že každému dítěti je lépe mezi dětmi s podobným osudem nebo nadáním. Názor na roli ZŠ je u obou vzorků podobný v řazení priorit. Nejčastěji – výchova člověka odpovědného ke svému okolí, rozvíjení morálních hodnot, výuka komunikace. Obě skupiny se výrazně liší jen v důrazu, který roli školy přikládají. (U odborníků silnější). Nakolik se školám daří podporovat u žáků rozvoj morálních hodnot nebo motivace k celoživotnímu vzdělávání jsou obě skupiny podobně skeptické. Odborníci dnes za nejtěžší považují motivovat děti k celoživot. vzdělávání a rozvijet zájem o morální hodnoty. Slabiny českého školství (spontánně) Odborníci nejčastěji uvádějí: samotný systém školství, politické aspekty, legislativu, finance, pravomoce a motivaci učitelů. Shrnutí (4)

POSTOJE K SELEKTIVNÍMU VZDĚLÁVACÍMU SYSTÉMU

6 65 % respondentů vyhovuje systém selektivního vzdělávání. O něco více souhlasí ženy. Více naklonění selektivnímu systému jsou také učitelé ve srovnání s vedením školy. (Není signifikantní) Postoje k selektivnímu vzdělávacímu systému – odborná veřejnost V současné době české školství už na základním stupni nabízí kromě běžných základních škol také školy různě specializované. Do jaké míry Vám takto nastavený systém vyhovuje? N=220 N =

7 Celkem Muž Žena Základní/vyučen(a) Středoškolské Vysokoškolské 18 až 29 let 30 až 44 let 45 až 59 let 60 let a více N=512 80% respondentů vyhovuje systém selektivního vzdělávání. Více s ním souhlasí ženy, souhlas roste s věkem respondenta. Postoje k selektivnímu vzdělávacímu systému – obecná veřejnost V současné době české školství už na základním stupni nabízí kromě běžných základních škol také školy různě specializované. Do jaké míry Vám takto nastavený systém vyhovuje?

Kritika selektivního vzdělávacího systému - spontánní odpovědi, odborná veřejnost Z jakého důvodu Vám takto nastavený systém nevyhovuje? (otevřená otázka) Hlavním důvodem, proč současný systém respondentům nevyhovuje (nad 25 %) je ztráta tolerance a schopnosti dětí spolupracovat s ostatními, ale také problém selekce a izolace odlišných dětí a demotivace méně učenlivých dětí. 8 N=71 ti, co hodnotí negativně

9 57% respondentů souhlasí se systémem, kde všechny děti navštěvují stejnou školu. Muži a odborníci do 44 let souhlasí častěji než ženy a starší část dotázaných. Postoje ke sloučenému vzdělávacímu systému – odborná veřejnost Druhou možností je systém, kde všechny děti navštěvují stejnou školu, ovšem za předpokladu, že v ní mají prostor pro rozvoj svých individuálních potřeb. Do jaké míry byste souhlasil/a, kdyby se stát rozhodl pro tuto druhou možnost? N=220 N =

10 Celkem Muž Žena Základní/vyučen(a) Středoškolské Vysokoškolské 18 až 29 let 30 až 44 let 45 až 59 let 60 let a více N=512 56% respondentů souhlasí se systémem, kde všechny děti navštěvují stejnou školu. Ženy souhlasí častěji než muži. Na rozdíl od selektivního systému zde nejsou patrné rostoucí preference s rostoucím věkem. Postoje ke sloučenému vzdělávacímu systému – obecná veřejnost Druhou možností je systém, kde všechny děti navštěvují stejnou školu, ovšem za předpokladu, že v ní mají prostor pro rozvoj svých individuálních potřeb. Do jaké míry byste souhlasil/a, kdyby se stát rozhodl pro tuto druhou možnost?

Výhody sloučeného vzděl. systému - spontánní odpovědi, odborná veřejnost Jaké vidíte hlavní výhody sloučeného školního systému? (otevřená otázka) Mezi hlavní výhody sloučeného školního systému patří rozmanitost prostředí a lepší socializace, ale také tolerance a spolupráce. 11 N=125 ti, co hodnotí pozitivně

Nevýhody sloučeného vzděl. systému - spontánní odpovědi, odborná veřejnost 12 N=92 ti, co hodnotí negativně Jaké vidíte hlavní nevýhody sloučeného školního systému? (otevřená otázka) Mezi hlavní nevýhody sloučeného školního systému patří organizační a finanční náročnost, ztráta individuálního přístupu, nerozvíjení talentu a přetížení učitelů (označila více než čtvrtina odborníku, kteří jsou proti sloučenému systému).

POSTOJE KE ŠKOLSTVÍ

Postoje ke školství – odborná veřejnost 14 Do jaké míry se ztotožňujete s následujícími postoji ke školství? Celkem Řazeno dle Top2box Nejméně souhlasí odborníci s výrokem, že oddělené školy zamezují šikaně a zesměšňování slabších či nadanějších (59 %). N=220

Postoje ke školství – obecná veřejnost 15 N=512 Do jaké míry se ztotožňujete s následujícími postoji ke školství? Celkem Řazeno dle Top2box Nejméně (i když stále přes polovinu) souhlasí dotázaní s výrokem, že společná škola pro všechny je vůči dětem spravedlivější.

Role základní školy – odborná veřejnost 16 Do jaké míry je pro Vás osobně důležité, aby základní škola plnila následující role? V dítěti pěstovat tyto postoje ke vzdělání: Celkem Řazeno dle Velmi důležité Odborníci se domnívají, že nejdůležitější je vychovat člověka odpovědného k svému okolí (umístění na 3. místě u obecní populace dle top 1), ale i rozvíjet morální hodnoty (umístění na 1. místě u obecní populace) a učit se komunikovat. Přípravu na život a povolání základní škola nemusí podle odborníků naplňovat tak výrazně jako ostatní role, přičemž obecní populace tento bod uvedla na 5. místě ze 7. N=220

Role základní školy – obecná veřejnost 17 N=512 Do jaké míry je pro Vás osobně důležité, aby základní škola plnila následující role? V dítěti pěstovat tyto postoje ke vzdělání: Celkem Řazeno dle Velmi důležité Lidé se domnívají, že nejdůležitější je rozvíjet morální hodnoty, učit se komunikovat, vychovat člověka odpovědného k okolí.

Co se škole daří a nedaří – odborná veřejnost 18 Do jaké míry si myslíte, že se dnešním učitelům na ZŠ toto daří? Celkem Řazeno dle Top2box Odborníci se domnívají, že učitelům se nejvíce daří naučit praktické dovednosti a komunikaci, naopak nejméně se daří motivovat děti vzdělávat se celý život, jako i rozvíjet morální hodnoty a odpovědnost vůči svému okolí. N=220

Slabiny českého školství - spontánní odpovědi, odborná veřejnost Jaká je podle Vás největší slabina českého školství? (otevřená otázka) Mezi hlavní slabiny českého školství odborníci zařadili zejména celkový systém školství, politické aspekty a legislativu, ale i finance, vybavení škol či pravomoce učitelů. 19 Celkem N=220

Projektový tým výzkumu: ODBORNÝ VÝZKUMNÝ DOHLED Jaroslav Cír MANAŽERKA PROJEKTU Lenka Beranová

QUANT QUAL QUANT Thank you!... From the Perfect Crowd out there!