VZHLED vypovídá o celku, složeném dojmu vytvořeném nejen odíváním, ale také vlastním lidským tělem a různými úpravami těla, které jsou viditelné může být.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Společenské úlohy oděvů aneb
Body art aneb milovaná černá.
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociální konstruktivismus
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
Vymezení, funkce, zdroje
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Vznik lidského myšlení Filip Bordovský. Vznik lidského myšlení Rozum, neboli schopnost myslet se u lidí vyvinula na základě velkého množství faktorů:
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_15.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Skupinové interview (Focus group)
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Marketingové prostředí obce
Definice managementu.
Model transkulturní péče
Nákupní rozhodování.
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do psychologie
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
H u m a n r e s o u r c e s OD a implikace do oblasti HR - řízení lidských zdrojů Michaela Vojtková.
Modely mentální retardace
Kupní chování a EU.
Téma Hypotézy ve výzkumu
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
 Z latinského slova „cultura“ – co je pěstováno  Soubor materiálních a duchovních hodnot vytvořených lidmi v průběhu vývoje společnosti  Materiální.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
SELF-CONCEPT OF WOMEN Zuzana Brychtová. OSNOVA Self-concept a jeho užití Hledání obrazu ideální ženy Nalezení obrazu ideální ženy?? Shrnutí a rozdíly.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Spotřeba domácností z environmentální perspektivy Zuzana Krautová Proměny životního způsobu a jeho environmentálních souvislostí.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
MARKETING Přednáška P
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Metody psychologie.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Sociální psychologie.
Úvod do psychologie II. přednáška
Témata kognitivní psychologie
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

VZHLED vypovídá o celku, složeném dojmu vytvořeném nejen odíváním, ale také vlastním lidským tělem a různými úpravami těla, které jsou viditelné může být ovlivněn stravováním, úpravou vlasů, užíváním kosmetiky, tetováním a piercingem

Řízení změny vzhledu

Vnímání vzhledu: * opakem řízení vzhledu je pozorování vzhledu * hodnocení toho jak lidé vypadají Vnímání vzhledu je všední událost. Vzhled vnímáme při každém osobním setkání s lidmi, v médiích, při sledování filmů.

Řízení vzhledu zahrnuje: všechnu péči, rozhodování a činnosti vztahující se k vzhledu jedné osoby aktivity a myšlenkové pochody vedoucí k nákupu a používání jednotlivých oděvních součástí procesy úpravy těla (například diety či cvičení)

Řízení vzhledu vyjadřuje: co a proč pro své tělo děláme jak tyto činnosti plánujeme a organizujeme rozhodování jaký oděv koupit a nosit hodnocení osobních a sociálních důsledků tohoto rozhodnutí

Typy úprav vzhledu 1 Modifikace těla – dočasné či trvalé změny těla (barva, obrysy, tvary těla, které mohou být měněny) a)   Modifikace barev těla – ztmavení či zesvětlení vlasů, tetování, pudrování, malování či zesvětlení kůže, použití laku na nehty b)     Modifikace povrchu těla – zakroucení či narovnání vlasů, vyhlazení kůže plastickou chirurgií, použití krémů k zjemnění kůže c)     Modifikace tvaru těla – styl účesu, vousy, bradka či hladká tvář, tvarování těla za použití spodního prádla, změna tvaru pomocí diet, cvičení či plastické chirurgie

Změna barvy kůže

Extrémní hubnutí

Typy úprav vzhledu 2 Doplňky těla – tato součást může být ovinuta kolem těla, zakrývat část těla, tvarovat část těla

Typy úprav těla 3 Připojení k tělu – též zakrytí malých částí těla může být připevněno: a) vložením – náušnice propichující tělo, barety či stuhy propletené ve vlasech, b)  svorky – náušnice, vázanka c)   přilnutím – umělé řasy či nehty d) části zavěšené z ramen či nesené v rukou – batohy, deštníky, kabelky, hůlky

Typy úprav těla 3 c) přilnutím – umělé řasy či nehty d) části zavěšené z ramen či nesené v rukou – batohy, deštníky, kabelky, hůlky

Proč jsme se začali zahalovat ??? 1. teorie zdrženlivosti – domnívá se, že lidé nejprve nosili oblečení proto, aby zakryli intimní místa, (přejata od křesťanů)

Proč jsem se začali zahalovat? 2. teorie zdobení - zmiňuje původ oblékání a úpravy těla jako možnost jak se stát atraktivnějším, estetické vyjádření, lidé postupovali od zdobení těl k jejich postupnému zakrývání protože zjistili, že odívání má např. funkční výhody

Proč jsme se začali zahalovat? 3. teorie ochrany - použití oděvu jako ochrany těla před zimou a zvířaty (tuto teorii nebylo možno aplikovat na oblasti tropů)

Historický vývoj 19.stol. feminismus v 19. století usiloval o reformu ženského oblékání podporou stylů, které byly více funkční, méně omezující a více pohodlné než styly století předchozích móda byla přejímána od vyšších tříd nižšími třídami, tím se obrazně posouvaly tyto třídy výš na společenském žebříčku industrializace přinesla průmyslově vyráběné oblečení, místo zakázkových nebo podomácku zhotovovaných výrobků

Historický vývoj 20. a 30. léta 20. stol. zkoumání významu prvního dojmu na vnímání osobnosti jedince (za předpokladu, kdy vzhled je jediná informace, která je o jedinci dostupná) na základě výzkumů bylo zjištěno, že lidé nejeví touhu vypadat úspěšně, ale chtějí vyjádřit sebe samotné experimenty byly velmi nepřesné

Historický vývoj 50. léta 20. století výzkumy zaměřené na chování a změny v chování

Nadbytek 60. let a růst kultury mladých způsobily zvrat v sociálním chování, který přinesl odvrácení určité části společnosti od materiálních hodnot k sociálním vztahům.

Historický vývoj 60. léta 20. století začínají experimenty s oděvem jakožto potenciální proměnnou zkoumání duševních konfliktů, které vznikají při vnímání oděvu a vzhledu jedince využití podnětů, reflexe v aktuálním chování Na základě výzkumu nalezeny vztahy mezi: - potřebou sounáležitosti, sebeúcty a chováním, jenž je ve vztahu k použitému oděvu symbolem postavení - potřebou sebeúcty a použití oděvu jako nástroje ke zlepšení vzhledu

Historický vývoj 60. a 70. léta 20. století oděv vyjadřuje sociálně politické názory pokračující výzkum vzájemného vnímání lidí skrze to co mají na sobě zjednodušování představ a vytváření soudů o ostatních lidech na základě vnímaných podnětů studium jedinců, kteří podléhají módním výstřelkům zkoumání „síly“ reklamy při stimulaci lidí k nákupu nových módních výstřelků

Historický význam 70. a 80. léta 20.stol. výzkum vzájemného vnímání osob v sociálních situacích a vzhledových dojmů (vzhledový management) zaměření na typy oděvů (oděv do zaměstnání či pro volný čas) a jejich atraktivitu výzkumy prováděny: psychology, výzkumníky z oblasti komunikace a spotřebitelského chování, oděváři zaměření na „co vzhled znamená“ a na to „jak vzhled ovlivňuje názory“ objevování potenciálních vztahů sociální psychologie oděvu a oděvního marketingu ve vztahu k módním změnám, mediální komunikaci (např. videoklip jako forma ovlivnění módy 80. let)

Historický význam - přelom století speciální oděvní potřeby v různých částech světa, určitých věkových skupin, nebo lidí se speciálními potřebami (fyzicky postižení) studium kulturních forem a sociálních vztahů ve vztahu k umění, médiím, historickému a současnému hodnotovému systému, ideologiím charakterizujícím kulturu nebo skupiny v rámci kultury (subkultury) zaměření se na zkoumání rozvoje subkultur a jejich vlastních produktů, pro potvrzení příčin, které je oddělují od většinové společnosti (důraz kladen na sociální zkušenosti a vztahy)

Vnímání vzhledu – poznávací hledisko vnímání vzhledu a na myšlenkové procesy, které lidé využívají, a díky nimž získávají a vyhodnocují informace o jednotlivcích a skupinách jednotlivců základní domněnky: podněty jako oděv a vzhled jsou často používány k zjednodušení a porozumění sociálních interakcí lidé usilují o určitou kontinuitu ve vnímání vzhledu lidé se snaží o užití estetické stimulace v okolním prostředí lidé jsou motivováni k vysvětlování sociálních situací

Vnímání vzhledu symbolicko interakční hledisko lidé a jejich vzhled nemohou být odděleni od sociálního kontextu, tudíž by měli být nahlíženi v souvislostech vzhled ovlivněn, vykládán, přehodnocován a přetvářen jednotlivcem

Vnímání vzhledu - kulturní hledisko mezioborové, využívá teorie a pojmy z různých společenských vědních oborů např. antropologie, chování spotřebitele, studium etnických skupin … je ovlivňováno rozdíly v odívání přejímanými z minulosti (muž x žena)

Vnímání kulturního hlediska: Američanka versus stará tibetská žena Čím může být ovlivněno pozorování tibetské ženy ??? společenskou kategorií lidí vlastnostmi okamžikem překvapení

Hypotézy významy oděvu a vzhledu jsou pozměňovány a obohacovány na základě vývoje souvislostí význam oděvu a vzhledu vznikl na základě historických a módních změn význam oděvu a vzhledu je nepřetržitým procesem změn

Hypotézy hromadné hodnoty jsou vytvářeny a reprodukovány kulturními formami, upozorňují na společenské vztahy a vycházejí z charakteristik jako je např. společenská třída, etnikum nebo věk názory jednotlivce a jeho hodnoty jsou přenášeny skrze ošacení

Hypotézy sklony k sebevyjádření změnou oděvu lze docílit částečné změny identity společenské skupiny používají tzv. tichého jazyka

Pozorování Příklad pozorování: žena na obrázku je pravděpodobně sekretářka, která jde do práce pěšky, má proto ke kostýmu pohodlné boty pro zdravou chůzi a v příručním zavazadlu má pravděpodobně boty na podpatku, které v práci oblékne.

Předpoklady Příklad předpokladu: na turistické místo v Zakopaném, byla dívka „Barbie“ (na fotu) dovezena autem.

Hypotézy http://encyklopedie.seznam.cz/heslo/131596-hypoteza Úloha hypotézy ve vědě a výzkumu: hypotéza je jedním z řešení, jak překlenout problém mezi teorií a empirií hypotéza je formulace, která vysvětlí naše pozorování hypotézu nemůžeme nikdy dokázat, jen potvrdit nebo falzifikovat hypotéza je nástrojem pro tvoření lepších výkladů, je formulovaná v takové podobě, v níž je testovatelná (formulace hypotézy je test, zda je daný jev možný) hypotézy nevysvětlují co „to“ je, ale jak „to“ poznat

Ověření hypotéz Průzkum, dotazování Vlastní pozorování Statistický výpočet Porovnání Výsledkem je hypotéza potvrzená nebo zamítnutá.