Fyziologie lidského mozku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

Opakování - centrální nervová soustava
Mozek Aleš Jůn, Dominik Šíba.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Obvodová nervová soustava
Nervová soustava.
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
Mozek. Mozek dutina lební 1500g reflexy (svaly obličeje, slinné žlázy) integrace a koordinace aktivit celého těla zvětšení nervové trubice v hlavovém.
Centrální nervová soustava- mozek
VESTIBULÁRNÍ SYSTÉM.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Řízení lidského organizmu
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Centrální nervová soustava
Čidla receptory.
Autor: Lenka Kraváčková
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Nervová soustava a smyslové orgány
NERVOVÁ SOUSTAVA II. VY_32_INOVACE_E2-18 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Centrální nervový systém
VY_32_INOVACE_PSYPS10460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Řízení organismu Filip Bordovský.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Nervová soustava.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
DOMINIKA SVOBODOVÁ 4. UBZ LS 2006 PRAHA
Nervová soustava 2 Mozek.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
1. Nervová soustava: úvod.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
Mozek. Co je to mozek? - je řídící integrační orgán nervové soustavy člověka -kontroluje veškeré tělesné funkce - činnost srdce - trávení - pohyb - řeč.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_NERVOVÁ SOUSTAVA ČLOVĚKA1_P1-2
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Název prezentace (DUMu): Nervová soustava
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Nervová soustava Páteřní mícha.
Název: VY_32_INOVACE_02_Mozek Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Soustava nervová - mozek TÉMATICKÝ CELEK: Biologie.
Transkript prezentace:

Fyziologie lidského mozku Mozek je aparát, jehož pomocí si myslíme, že myslíme. J. Tuwim, 1894-1953 Vypracoval: Jaroslav Žoha

Obsah Mozek jako součást CNS Složení mozku - Anatomie Proces informačního vstupu Receptory, reflexy Bolest Motorický systém pohybu a jeho řízení Funkce mozečku Hypotalamus, Limbický systém, Frontální kůra Řeč a paměť Fyziologie lidského mozku, vypracoval: Jaroslav Žoha

Mozek jako součást CNS Centrální nervová soustava člověka (CNS): Páteřní mícha Segmentální organizace, šedá hmota, bílá hmota Mozek Specializované prodloužení páteřní míchy Hlavní funkce CNS: Informační vstup ze smyslových orgánů Integrace informace Odpověď na informaci Mozek, vypracoval: Jaroslav Žoha

Trocha anatomie Mozek se skládá z: Prodloužená mícha Most Střední mozek Mezimozek Koncový mozek Mozeček Mozkomíšní mok – 150ml – Ochranný a nutriční význam Mozek, vypracoval: Jaroslav Žoha

Proces informačního vstupu 1 Senzorický vstup až 109 bitů/s (např. čtení stránky tištěného textu cca 50 bitů/s) Vědomě přijato však pouze 10 – 100 bitů/s Informační výstup cca 107 bitů/s Mozek, vypracoval: Jaroslav Žoha

Proces informačního vstupu 2 Děje při zachycení podnětu: Příjem informace receptorem, transdukce podmětu na elektrickou informaci, vznik generátorového potenciálu vedoucí ke vzniku hrotového výboje (akční potenciál) v nervovém vláknu. Přenos amplitudy, po překročení prahu přenos frekv. impulsů max. frekvence 1000/s Mozek, vypracoval: Jaroslav Žoha

Receptory, reflexy Zdrojem většiny impulsů jsou receptory: Mechanoreceptory (tlak, dotyk, vibrace) Fotoreceptory termoreceptory (chladové a tepelné) chemoreceptory Proporcionální receptory – detekce rozdílů intenzity Diferenciační receptory – detekce rychlosti změny Proporcionálně diferenciační receptory – kombinace předchozích Polysynaptické reflexy: Obranný reflex – např. šlápnutí na ostrý předmět – přímá reakce jiného orgánu na podnět, do mozku pouze informace o bolesti Slzení, kašel, kýchání Sací reflex, polykací reflex… Mozek, vypracoval: Jaroslav Žoha

Bolest Bolest je informace o nastávajícím poškození organismu. Identifikace příčiny je méně významná než poznání účinku. Receptory bolesti jsou volná nervová zakončení. Při bolestivých podnětech se NEADAPTUJÍ. (dokazuje to např. trvalá bolest zubu) Receptory bolesti podávají zprávu o: Kožní bolesti Vnímána ve dvou stádiích: - Ostrá bolest vyvolávající poplašnou nebo únikovou reakci - následuje trvalá bolest vedoucí k ochraně poškozené části Bolesti viscerální (žlučová nebo ledvinová kolika) „Hluboká bolest“ (bolest hlavy) Mozek, vypracoval: Jaroslav Žoha

Motorický systém pohybu a jeho řízení 1 Motosenzorická mozková kůra - členěno podle pohybů, které řídí. Bazální ganglia: Funguje jako „modulátor“. Vedení vzruchů z nespecifických asociačních oblastí k motosenzorickým polím. Řízení vysílaných posloupností impulsů. Mozek, vypracoval: Jaroslav Žoha

Motorický systém pohybu a jeho řízení 2 Na řízení motoriky se podílí: páteřní mícha, mozkový kmen, mozková kůra, mozeček, bazální ganglia, talamus a další podkorová centra Jejich společné působení umožňuje úmyslné pohyby tj. převod myšlenky a vůle v pohybovou činnost. Mozek, vypracoval: Jaroslav Žoha

Funkce mozečku Mnoho důležitých funkcí k řízení hybnosti: optimalizuje hybné reflexy k udržování polohy koordinuje spolupráci mezi motorickými systémy polohy a pohybu je důležitý pro koordinaci směru pomalých pohybů vytváří pohybové programy pro cílenou motoriku Odpovídá funkci REGULÁTORU ve zpětnovazebním systému. Při poškození mozečku je porušena svalová koordinace a svalové napětí: Nejisté pohyby, přehnané pohyby, nelze provádět rychlé protichůdné pohyby, intenční třes, abnormální pohyby očí. Mozek, vypracoval: Jaroslav Žoha

Příklad funkce mozečku – Tenistka Příklad integrační a koordinační úloha mozečku a jeho spolupráce s jinými motorickými centry: 1) Pohyb těla ve směru pohybu míčku (motorika pohybu) 2) jemu adekvátní opora těla a její vyvážení (motorika udržení polohy) 3) Pohyb očí udržuje míček v zorném poli, analýza dráhy letu a rychlosti ve zrakové kůře 4) Asociační mozková kůra plánuje pohyb zpětného úderu 5) Vyrovnání zpětného nárazu opět opěrným pohybem 6) pomocí pohybových programů mozečku a bazálních ganglií zahájí motosenzorická kůra cílený úder Mozek, vypracoval: Jaroslav Žoha

Hypotalamus, limbický s., frontální kůra Hypotalamus – řízení homeostázy vnitřního prostředí. Reguluje pocit žízně a hladu, tlak krve, rozmnožování, tělesnou teplotu… Mobilizace pro útočné nebo obranné reakce, výživu, sexuální chování a rozmnožování Limbický systém – málo známo o jeho funkcích, vyvolává emoce, radost, námluvy a sexuální aktivitu Frontální kůra – nespecifická oblast, abstraktní myšlení, plánování, kontrola instinktivního chování Mozek, vypracoval: Jaroslav Žoha

Řeč a paměť Stav vědomí: řízené a organizované povědomí, schopnost abstrakce, schopnost označovat zážitky slovy, plánování, možnost vytvářet na základě poznatků nové souvislosti. Verbální vyjádření pojmů umožňuje ekonomické ukládání do paměti Nesymetrické rozdělení mezi hemisféry: Levá – motorika jazykového vyjadřování (řeč, písmo) Pravá – komplexní zrakové informace, jejichž slovní označení není nezbytné Paměť člověka: Typ paměti doba vybavení realizace _ Primární sekundy okamžité el. aktivita neuronů Sekundární minuty-roky pomalé syntéza bílkovin Terciární celý život rychlé syntéza bílkovin Mozek, vypracoval: Jaroslav Žoha

Použitá literatura SILBERNAGL, Stefan, DESPOPOULOS, Agamemmnon. Atlas fyziologie člověka. MUDr. E. Trávníčková, CSc., a. kolektiv. [s.l.] : Avicenum, zdravotnické nakladatelství n. p., 1984. 328 s. PROF. MUDR. TROJAN, Stanislav, DrSc., a. kolektiv. Fyziologie : Učebnice pro lékařské fakulty. [s.l.] : Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1988. 1058 s. Wikipedia : Otevřená encyklopedie [online]. [2006] [cit. 2006-04-23]. Dostupný z WWW: <http://www.wikipedia.org>. Fyziologie lidského mozku, vypracoval: Jaroslav Žoha