VLASTNOSTI SCHOPNOSTI DOVEDNOSTI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Psychické projevy a stavy
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Osobnost Občanská výchova.
Emoce (city).
Psychologie Mgr. Milan Šimek
 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“  Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/  Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08.
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
Tréninková jednotka - její tvorba
OSOBNOST.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_MANAŽER_P2.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Schopnosti, nadání a talent
PSYCHICKÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI
Struktura výuky.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
Schopnosti Milana Reichlová.
VY_32_INOVACE_PSYPS110460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
OSOBNOST SPORTOVCE.
Schopnosti Pavel Šuranský.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Schopnosti.
Psychologie osobnosti
Znaky pohybu Typické znaky lidské motoriky
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen  Definice  Rozdělení  Schopnosti  Temperament  Charakter.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_14.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VLASTNOSTI SCHOPNOSTI DOVEDNOSTI
Inteligence DUM_19.
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
Inteligence,tvořivost, paměť
Výkonové vlastnosti osobnosti I. část vlohy a schopnosti
Inteligence.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Pohybové schopnosti a dovednosti
ANTROPOMOTORIKA.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Temperament, charakter, motivace
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Kejřová Psychologie.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Transkript prezentace:

VLASTNOSTI SCHOPNOSTI DOVEDNOSTI Mgr. Michal Oblouk

OSOBNOST ČLOVĚKA jednotný celek tělesného a psychického, vrozeného a získaného, typická pro daného jednotlivce, projevující se navenek chováním – utváří se ve vztazích mezi lidmi, prostředím a společností struktura osobnosti: extroverze – mezilidská interakce, začlenění do společenských vztahů přívětivost – kvalita mezilidských vztahů od soucítění k nenávisti svědomitost – chování jedince vedoucí k určitému cíli emocionální stabilita – stálost citů intelekt, kultura a otevřenost – přístupnost k vzdělání a získávání zkušeností

VLASTNOSTI stránky lidské osobnosti, které poznáme ze zvláštního a poměrně stálého chování jedince dlouhodobější a stálejší znaky osobnosti tvoří je temperament, schopnosti, charakter, motivy, postoje a volní vlastnosti

SCHOPNOSTI vlastnosti osobnosti, které jsou rozvinuté výcvikem, vzděláním, zkušeností jsou důležité pro kvalitní rozvoj a využití při určitých činnostech - člověk se s nimi nerodí, schopnosti je třeba těmito činnostmi utvrzovat a dále rozvíjet jádrem schopností jsou vrozené vlohy – dispozice (nejsou-li rozvíjeny, pak se možnost přetvořit je ve schopnost ztrácí) VLOHA = vrozený předpoklad pro vykonávání nějaké mentální nebo senzomotorické činnosti (např. prostorová představivost, hudební sluch), jejich cvičením se vyvíjí schopnosti

MÍRA SCHOPNOSTÍ jednotlivé schopnosti mají vrozený a získaný podklad NADÁNÍ - schopnosti umožňující nadprůměrný výkon, vyvinuté vlohy, např. hudební (schopnost komponovat, dirigovat nebo hrát na hudební nástroj) TALENT - souhrn zvlášť rozvinutých schopností, jež člověku zaručují mimořádné výkony, umí je ovládat lépe, než jiní, např. pohybový, matematický, manuální, výtvarný GENIALITA - mimořádně velký talent INTELIGENCE (IQ) = rozumová schopnost řešit nově vzniklé nebo obtížné situace, učit se ze zkušeností či se přizpůsobit novým okolnostem, je geneticky podmíněná, ale můžeme ji rozvíjet získáváním zkušeností a procvičováním modelových situací

INTELIGENCE nad 140 - inteligence géniů, absolutní předpoklady pro tvůrčí činnost, určuje ostatním směr poznání - 0,2 % do 140 - výjimečná superiorní inteligence, mimořádné předpoklady pro tvůrčí činnost, vynikající manažeři nebo odborníci - 2,8 % do 130 - vysoce nadprůměrná inteligence, snadno vystuduje vysokou školu, může dosáhnout vynikajících výsledků v tvůrčí a manažerské činnosti - 6% do 120 - nadprůměrná inteligence, vystuduje vysokou školu, při vysoké pracovitosti může získat mimořádné pracovní místo - 12% do 110 - vysoce průměrná inteligence, vysokou školu vystuduje jen s potížemi, důsledností a pracovitostí může získat společenské zařazení předchozí kategorie - 25% do 100 - průměrná inteligence, dokáže složit maturitní zkoušku, v práci se uplatní ve středním postavení - 25% do 90 - slabě podprůměrná inteligence, dokáže absolvovat základní školu a dobře se uplatnit v manuálních profesích - 10% do 80 - nižší stupeň mentální retardace, s problémy zvládne základní školu, úspěšný ve zvláštní škole - 10% do 70 - lehká mentální retardace, je-li dobře veden, zvládne zvláštní školu - 6,8 % do 50 - střední mentální retardace, nevzdělavatelný, ale osvojí si sebeobslužné návyky - 2% do 20 - těžká mentální retardace, nevzdělavatelný a nevychovatelný - 0,2 %

DĚLENÍ SCHOPNOSTÍ primární (smysly) psychomotorické - naučit se vykonávat určité sestavy pohybů, motorická rychlost, orientace v prostoru, koordinace produktivní - využití starých vědomostí k získání nových vjemové - umožňují vnímat a rozlišovat to, co vnímají smysly (barvy, zvuky, vůně, …) myšlenkově poznávací (intelektuální) – orientace v novém prostředí, řešení problémů sociální – vycházet s lidmi, zapůsobit ve společnosti

TVOŘIVOST kreativita zvláštní soubor schopností, které umožňují uměleckou, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost - ta se projevuje jako vynalézavost, jako vznik něčeho nového, originálního, popř. tvůrčím řešením problémů může být umělecká nebo vědecko-technická vlastnosti tvořivé osobnosti - vnímání a asociace směřují k menší všeobecnosti a typičnosti, projevuje zájem o formu a eleganci, není svázána přesností a pečlivostí, je intuitivní, psychicky náladová, má zájem o lidské jednání, je otevřená, vnímavá, nachází zalíbení v nových přístupech, je esteticky, emocionálně a sociálně senzitivní, využívá vlastní představivosti a fantazie, překračuje hranice konvencí a je málo konformní nebo vůbec (nejde s dobou), je zvídavá a snadno se nechává inspirovat okolím, má široké zájmy, je hravá, často využívá například přirovnávání a srovnávání

DOVEDNOSTI učením získané dispozice ke správnému, rychlému a úspornému vykonávání určité činnosti vhodnou metodou (x vědomosti = učením získané poznatky) vlastnosti živého objektu, které vyjadřují jeho schopnosti jsou nacvičené – návyky x zlozvyky (vznikají díky opakování, vykonávání činnosti se stává automatickým) dělí se: rozumové – intelektové, schopnost lidské mysli zobecňovat jednotlivé zkušenosti, pracovat s abstraktními pojmy a činit závěry z předpokladů smyslově-pohybové – senzomotorické, činnosti, které vykonáváme pomocí smyslových a pohybových orgánů pohybové – motorické, vzpřímené držení těla a chůze, odlišná hybnost dolních a horních končetin, uchopování předmětů, bohatý rejstřík dovednostních pohybů, motorika spojená s řečí

VROZENÉ PŘEDPOKLADY psychika člověka - prožívání (vnitřní stránka), chování (vnější stránka) člověk se projevuje velmi rozmanitě, ale má i určité relativně stálé rysy – vlastnosti, některé vlastnosti člověku připisujeme nezávisle na situaci, poznáváme je z poměrně stálého chování a jednání jednotlivce v jednání a chování člověka nejsou všechny vlastnosti stejně významné - velký význam mají schopnosti = vlastnosti osobnosti, které podmiňují vykonávání určité činnosti, nejsou vrozené, vznikají a rozvíjejí se v činnosti na základě vrozených vloh, jedna vloha může být základem několika schopností, naopak určitá schopnost se může zakládat na několika vlohách nadání = souhrn schopností určitého druhu, které umožňují nadprůměrné výkony v určité činnosti, zakládá se na vrozených vlohách talent = vysoce rozvinutý soubor schopností, který umožňuje člověku, aby dosáhl ve svém oboru vynikajících výsledků genialita = mimořádně rozvinutý talent, který umožňuje jejich nositelům vytvořit vrcholná díla inteligence = všeobecná schopnost, při jejímž posuzování se vychází z velikosti výkonů v různých intelektuálních činnostech téže osoby, schopnost učit se a zároveň dovednost uplatnit získané vědomosti a poznatky v praxi

OSOBNÍ POTENCIÁL OSOBNOST - fyzické a osobnostní vlastnosti souhrn všech vlastností a schopností, které člověku umožňují dosáhnout pracovních i společenských cílů osobní potenciál každého člověka se promítá do následujících rovin: OSOBNOST - fyzické a osobnostní vlastnosti ODBORNOST - schopnosti, dovednosti, vzdělání a praxe ve vztahu k profesi EFEKTIVITA - míra využití znalostí a schopností STABILITA - schopnost adaptace na změny DYNAMIKA - působení na okolí

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Osobnost http://cs.wikipedia.org/wiki/Psychick%C3%A1_vlastnost http://cs.wikipedia.org/wiki/Schopnost http://cs.wikipedia.org/wiki/Vlohy http://cs.wikipedia.org/wiki/Inteligence http://cs.wikipedia.org/wiki/Dovednost http://cs.wikipedia.org/wiki/Intelekt http://cs.wikipedia.org/wiki/Motorika_%C4%8Dlov%C4%9Bka http://cs.wikipedia.org/wiki/Tvo%C5%99ivost http://www.vseosportu.unas.cz/rychlostni%20schopnosti.php http://kreacionismus.cz/content/jedinecne-schopnosti-lidske-ruky http://www.novinky.cz/zena/deti/155494-jak-a-cim-podporit-kreativitu-deti.html http://user.unob.cz/fisera/files/volitelne/_poz_vy/lit_h/psychologie/01-Vrozene_predpoklady.html http://www.jobs.cz/poradna/image-a-uspech/osobni-potencial/