Smyslová soustava člověka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Živočichové v lesích Měkkýši.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Semenné rostliny, rostlinné orgány
Výživa člověka.
UCHO Marcela Hanáková.
- Úvod do biologie člověka
Voda a její okolí.
Genetika člověka.
Lesní obratlovci – plazi, ptáci
Vylučovací soustava člověka
Povrch těla člověka.
Vývoj člověka - postnatální
KOSTERNÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Rostliny rybníka a jeho okolí
Lesní obratlovci – savci
Živočichové rybníka Žahavci.
SLUCH Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
Anotace Prezentace, která se zabývá prvočísly a čísly složenými AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci rozliší prvočíslo a číslo složené.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Sluch a rovnovážné ústrojí
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Anotace Prezentace, která se zabývá znaky dělitelnosti třemi. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci určí čísla dělitelná třemi. Speciální.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Vytvořil:Marek Maxian Texty jsem čerpal z.wikipedie.
SMYSLY.
Smyslové vnímání Sluch
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Sluch.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Smysly Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_18_Zrak,sluch
Transkript prezentace:

Smyslová soustava člověka Zrak, sluch

Identifikátor materiálu: EU - 15 - 56 Anotace Prezentace, která se zabývá smyslovou soustavou člověka Autor Lucie Zikmundová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci se seznámí s funkcemi smyslové soustavy a se stavbou jednotlivých orgánů Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Smysly, receptor, podnět, smyslové buňky, zrak, sluch Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Aktivita / Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost/datum 388 kB/duben 2012

Metodické pokyny Prezentace a doplňování je vytvořeno pro práci na interaktivní tabuli Smart board. Prezentace obsahuje výklad o dané látce a je doplněna o otázky na dané téma Slide č. 4: výklad (charakteristika smyslové soustavy člověka) + zápis Slide č. 5: výklad (charakteristika sluchu)+ zápis Slide č. 6 - 8: výklad (stavba ucha) + zápis Slide č. 9: výklad (přenos zvukových vln) + zápis Slide č. 10: obrázek Slide č. 11: výklad (charakteristika zraku)+ zápis Slide 12: výklad (stavba oka)+ zápis Slide 13 a 14: otázky k opakování (klikem na řešení se zobrazí správné řešení)

Smyslová soustava Zachycuje veškeré informace o změnách vnějšího i vnitřního prostředí Zachycují je prostřednictvím smyslových orgánů Pomocí specializovaných buněk (smyslové buňky) = RECEPTORY Informace jsou z nich předávány nervovým buňkám

Sluch Umožňuje nám komunikaci a naslouchání Orgánem sluchu je ucho Podnětem pro sluchové vnímání jsou sluchové vlny Člověk slyší zvuky v rozsahu 16 Hz – 20 000 Hz

Ucho Skládá se ze 3 částí: VNĚJŠÍ UCHO: Vnější, střední a vnitřní ucho Tvoří ho ušní boltec (chrupavčitý) Vnější zvukovod Zakončen blanitým bubínkem

Ucho STŘEDNÍ UCHO: 3 sluchové kůstky (kladívko, kovadlinka, třmínek) Eustachova trubice (vyrovnává tlak mezi vnitřním uchem a vnějším prostředím)

Ucho VNITŘNÍ UCHO Tvořeno labyrintem – obsahuje blanitý hlemýžď (vyplněn tekutinou) Ve stěně hlemýždě se nachází sluchové buňky s brvami Jeho součástí je i ústrojí pro vnímání pohybu a polohy těla a hlavy

Průchod zvukových vln Zachyceny ušním boltcem – jsou předávány do zvukovodu Ve zvukovodu rozkmitají bubínek Bubínek přenáší chvění do středního ucha na kladívko Zvuk je dále převeden do vnitřního ucha Brvy sluchových buněk zaznamenávají vibrace (vedeny nervovými vlákny do mozku)

Stavba ucha

Zrak Vnímáme jím okolní prostředí, předměty, prostorové uspořádání, pohyb Zaznamenává dopadající světlo, intenzitu a barvu Orgánem zraku je oko Okem pohybují okohybné svaly

Oko Uložené v očnici Chráněné nadočnicovým obloukem Chráněno vpředu pohyblivým víčkem s řasami Vnitřní povrch víček tvoří blanka – spojivka Do spojivkové štěrbiny ústí slzné žlázy Zvlhčují oko, zbavují ho nečistot

Opakování: Zvukové vlny jsou zachyceny …………………… – jsou předávány do zvukovod . Ve zvukovodu rozkmitají ………………. Ten přenáší chvění do středního ucha na ………………... Zvuk je dále převeden do vnitřního ucha. Brvy sluchových buněk zaznamenávají …………….. (vedeny nervovými vlákny do ………………) Ušním boltcem bubínek kladívko vibrace mozku ŘEŠENÍ

Přiřaďte správné názvy TŘMÍNEK KOVADLINKA SLUCHOVÝ NERV ZVUKOVOD KLADÍVKO UŠNÍ BOLTEC HLEMÝŽĎ

Použité zdroje KVASNIČKOVÁ, L. Ekologický přírodopis 8. Fortuna, 1999.  ISBN: 80-7168-4777-5 VANĚČKOVÁ , I. SKÝBOVÁ , J. MARKVARTOVÁ , D. HEJDA. T, I. Přírodopis 8 pro ZŠ a VG UČ. Fraus, 2006. ISBN 80-7238-428-7 Obr. 1 [cit. 2012-19-04]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Chittka L, Brockmann <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anatomy_of_the_Human_Ear.svg>