60. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přednáška 10 Určitý integrál
Advertisements

Deduktivní soustava výrokové logiky
Komplexní čísla. Komplexní číslo je uspořádaná dvojice [x, y], kde číslo x představuje reálnou část a číslo y imaginární část. Pokud je reálná část nulová,
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
autor: RNDr. Jiří Kocourek
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Úvod do předmětu Formalismus a jeho užití Teorie a axiomy
Algebra.
Teorie čísel Nekonečno
57. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A Exponenciela Litoměřice 2007.
U3V Matematika Semestr 1 Trápení s nekonečnem Přednáška 04
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 04 Limity funkcí Matematika II. KIG / 1MAT2.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 05 Spojitost a derivace funkce Matematika II. KIG / 1MAT2.
59. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A
58. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A Nadreálná čísla Jiřetín 2008.
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Úvod do Teorie množin.
SZŠ a VOŠZ Zlín® předkládá prezentaci Kabinet MAT Mgr. Vladimír Pančocha.
Základní číselné množiny
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Výroková logika.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
STEREOMETRIE polohové vlastnosti - incidence
Formální axiomatické teorie Teorie relací a funkcí.
Přednáška 01 Zlatý poměr Začínáme u starých Řeků
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Analytická geometrie pro gymnázia
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Vzdálenost přímky od roviny, vzdálenost rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Predikátová logika.
Predikátová logika.
V matematice existují i seskupení objektů, které nejsou množinami.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Výroková logika.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Definice, věta, důkaz.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vypracovala: Pavla Monsportová 2.B
Komplexní čísla - 3  Zobrazení komplexních čísel  Základní pojmy VY_32_INOVACE_20-03.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Úvod do logiky (presentace 2) Naivní teorie množin, relace a funkce
Hilbertův poloformální axiomatický systém
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Výroková logika.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Definiční obor a obor hodnot
Obsah a rozsah pojmu Pojem lze vymezit buď definicí, jež určí nutné specifické vlastnosti, anebo výčtem všech předmětů, které pod tento pojem spadají.
Bodu a přímky. Dvou přímek.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kružnice Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
1 Lineární (vektorová) algebra
Predikátová logika (1. řádu).
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Množina bodů dané vlastnosti
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Upravila R.Baštářová.
Gödelova(y) věta(y).
Predikátová logika.
Autor: Honnerová Helena
Množina bodů dané vlastnosti
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Transkript prezentace:

60. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přírodovědecká fakulta Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem katedra matematiky 60. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A Modely Janov nad Nisou 2010 jiri.cihlar@ujep.cz Tato akce je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky jako součást projektu OPVK CZ.1.07/2.3.00/09.0121 „To je věda, seznamte se" – podpora systematické práce s žáky a studenty v oblasti vědy, výzkumu a vývoje.

O čem budeme dnes večer hovořit? Seznámíme se například s: vlastnostmi aximatických systémů, axiomatikou přirozených čísel, konečnými geometriemi, problémem neeukleidovské geometrie, paradoxy v naivní teorii množin, a hlavně rolí modelů v matematice.

Axiomatická výstavba matematiky

Eukleides (3. stol. př. n.l.) Základy (Stoicheia) 13 knih Definice Postuláty (axiomy) Problémy (tvrzení)

Budování matematických teorií Jazyk teorie: abeceda termy formule Zárodek obsahu: axiomy Způsob dedukce: pravidla odvozování Pak následují: definice věty s důkazy Teorii tvoří všechny principiálně odvoditelné věty.

Požadavky na matematické teorie bezespornost teorie nezávislost systému axiomů úplnost teorie (syntaktická a sémantická) Proč musíme striktně požadovat bezespornost? Jak dokázat bezespornost teorie? Jak dokázat nezávislost axiomu na ostatních? Co to znamená, že v jazyku teorie lze formulovat nerozhodnutelná tvrzení?

Příklady axiomatických systémů

Teorie přirozených čísel Jak vypadá jazyk této teorie? Axiomy: (x)(y) x ≠ y´ (x)(y) x´ = y´  x = y (x) x + 0 = x (x)(y) x + y´ = ( x + y )´ (x) x . 0 = 0 (x)(y) x . y´ = x . y + x Dedukce: ( F(0)  (x) ( F(x)  F(x´) )  (x) F(x)

Co říkají axiomy sčítání? (x) x + 0 = x (x)(y) x + y´ = ( x+ y )´ + 1 2 3 … y y´ x x+y x+y´ Další sloupce vyplňujeme tak, že zapisujeme následovníky čísel vlevo.

Co říkají axiomy násobení? (x) x . 0 = 0 (x)(y) x . y´ = x . y + x • 1 2 … y y´ x x . y x . y´ Čísla v dalších sloupcích vyplňujeme tak, že k číslu vlevo přičteme číslo z předznamenání řádku .

Příklad věty a jejího důkazu Věta (x) 1 + x = x´ Důkaz: Formule F(x) bude 1 + x = x´ . (i) Máme dokázat, že platí F(0) , tedy 1 + 0 = 0´ . Proč to platí? 1 + 0 = 1 = 0´ (ii) Máme dokázat, že platí F(x)  F(x´) pro libovolné x, tedy jestliže 1 + x = x´ , pak 1 + x´ = (x´)´. Proč to platí? 1 + x´ = (1 + x)´ = (x´)´. ■

Příklady definic dalších pojmů Definujme třeba tyto relace mezi přirozenými čísly: x  y  ( z ) x + z = y x  y  x  y  x  y x  y  ( z ) x . z = y Jaké věty pak můžeme dokazovat? Jaké další pojmy můžeme definovat?

Eukleidovská geometrie Hilbertův systém axiómů: axiomy incidence axiomy uspořádání axiomy spojitosti axiom rovnoběžnosti Obsah eukleidovské geometrie je nám znám (samozřejmě jen částečně) ze školní výuky.

Výrokový kalkul Jak vypadá jazyk této teorie? Axiomy: Dedukce: ( p  ( q  r ) )  ( ( p  q )  ( p  r ) ) p  ( q  p ) ( p   q )  ( q  p ) Dedukce: Pravidlo substituce Pravidlo odloučení (modus ponens)

Příklady definic dalších pojmů Definujme další operace mezi výroky: p  q  ( p  q ) p  q  ( p   q ) p  q  ( p  q )  ( q  p ) Pak můžeme dokazovat celou řadu známých vět. Jak tyto dokázané věty souvisí s tautologiemi?

Model teorie v jiné teorii

Co je to model? Teorie 1 Teorie 2 Věty 1 Věty 2 Věty 2 Axiomy 1 Axiomy 2 Co z existence modelu můžeme vyvodit?

Příklady modelů

Analytická geometrie v rovině bod …… uspořádaná dvojice reálných čísel x;y přímka ..…. množina všech bodů, jejichž souřadnice vyhovují rovnici ax + by + c = 0 , kde a  0  b  0 kružnice …. množina všech bodů, jejichž souřadnice vyhovují rovnici (x – a)2 + (y – b)2 = 0 bod leží na přímce či kružnici ….. přímky jsou navzájem kolmé ….. Atd. Jde o model geometrie v teorii reálných čísel.

Model přirozených čísel v teorii množin 0 ….  Odpovídá-li přirozenému číslu x množina X, pak číslu x´ odpovídá množina X  X . 1 ….  2 ….   ;   3 ….   ;  ;  ;   4 …. atd. Jak se „přeloží“, že x < y ?

Beltrami-Kleinův model Snahy Lobačevského o důkaz 5. EP sporem: K ostatním axiomům se přidala negace axiomu o rovnoběžkách a mezi důsledky se hledal spor. Spor se nedařilo nalézt ! Logických důsledků přibývalo, vytvářely ucelený celek, ale spor se neobjevoval. Ale objevil se model ! Co můžeme z jeho existence vysoudit?

Konečné modely incidenční geometrie roviny

Modulární přístup k celým číslům Na hodinách obvykle počítáme s modulem 12. Co to znamená? V celých číslech počítáme obvykle s nějakým prvočíselným modulem p. modul je p = 3 modul je p = 5

Jak se projeví modulární přístup v geometrii? Základní idea: Místo reálných čísel budeme uvažovat jen „modulární celá čísla“. Kolik bodů bude v rovině a jaké budou mít souřadnice při modulu 3, 5 nebo obecně p? Jak bude vypadat přímka, která má rovnici X = A + t.u ?

Velký třesk v matematice

Spor v teorii množin ?!?! Pro každou množinu můžeme jednoznačně rozhodnout, zda do ní libovolný objekt patří či nepatří. Pro libovolnou množinu x tedy můžeme rozhodnout, zda platí x  x anebo naopak  ( x  x ). Množiny, které nejsou prvky sebe sama, tedy pro něž platí, že  ( x  x ), budeme nazývat normální. Vytvořme množinu s takto: jejími prvky budou všechny normální množiny a nic jiného, tedy x  s   ( x  x ) . Uvažujme, zda sama množina s je normální či není, tedy zda platí s  s anebo  ( s  s ) .

Proč se otřásla celá stavba matematiky? Modely a relativní bezespornost: TM TPČ TRČ EG NG

Další potíže v logické výstavbě teorií Český jazyk má jen konečný počet symbolů, přidejme ještě do naší abecedy konečný počet aritmetických symbolů. Ze všech těchto symbolů můžeme sestavit jen konečný počet sledů, které mají délku nejvýše 100. Můžeme tak popsat jen konečně mnoho přirozených čísel (nejmenší prvočíslo, 2 + 3, …). Zbývá nekonečně mnoho těch, které takto popsat nelze. Nejmenší přirozené číslo, které nelze popsat sledem nejvýše 100 symbolů naší abecedy.

Rozvětvování teorií Soumrak nad axiomatizací

Co to jsou nerozhodnutelná tvrzení? Nerozhodnutelným tvrzením (pro určitou teorii) nazýváme tvrzení, které v této teorii nelze ani dokázat, ani vyvrátit. Příklad: Pátý Eukleidův axióm o rovnoběžkách V absolutní geometrii roviny je nerozhodnutelné: Nechť je dán bod A a přímka p, která jím neprochází. Bodem A lze vést jedinou přímku, která s danou přímkou nemá žádný společný bod.

Situace v teorii množin:

Nerozhodnutelná tvrzení v aritmetice Zásadní výsledek Kurta Gödela (1936): Každý axiomatický systém pro aritmetiku přirozených čísel je principiálně neúplný. Vše, co intuitivně víme o přirozených číslech, se nedá axiomatizovat.

Závěr Modely nám tedy umožňují prokázat: relativní bezespornost teorie, nezávislost axiomu na ostatních, nerozhodnutelnost tvrzení v dané teorii, a řadu dalších zajímavých věcí, o nichž jsme nemluvili.

Děkuji vám za pozornost.