Didaktické technologie při realizaci ŠVP

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Matice školské 3, České Budějovice
Advertisements

Grafické programy Zoner: využití na ZŠ
Pilotních projekt SIPVZ, okruh D – Implementace výukového softwaru na speciálních školách Soubor výukových prezentací pro zvláštní školu Speciální školy,
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Úvod do médií PaedDr. Zdeněk Pejsar, Ph.D.. Při vytváření pojmu multimédia je vhodné vyjít ze syntaktického složení tohoto slova. Pod pojmem multi najdeme.
Prezentační prostředky Pavel Dvořák Úspěch prezentace nespočívá jen  v dobře připraveném obsahu,  ve skvělých řečnických obratech řečníka, ale do značné.
koncepce rozvoje IT učeben ve škole
© Radek Maca Státní informační politika ve vzdělávání SIPVZ w w w. e - g r a m. c z ICT plán školy možný přístup k jeho zpracování odbor 55 SIPVZ MŠMT.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Přídavná zařízení.
Pedagogická porada 14. června 2013 Bc. Zrcek Miroslav.
PERIFERIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Světlana Filipová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Didaktická média v dějepisném vyučování
Počítačová grafika - úvod
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
SPECIFIKA VÝUKY POČÍTAČOVÝCH KURZŮ UNIVERZITY TŘETÍHO VĚKU Michal Vojkůvka.
PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE SLUŽEB ICT VE ŠKOLE NÁLEŽITOSTI ICT PLÁNU ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Vyučovací předmět Počítače Seznámit žáky s moderní informační a komunikační technologií a poznat její možnosti - PC, internet, mobilní telefon Umožnit.
Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Základní škola, Praha 2, Londýnská 34
Vizualizér Vizualizér je zařízení, které zachycuje obraz přímo z neprůhledné předlohy (trojrozměrné předměty, knihy, mapy apod.). Obraz zachycený pomocí.
INFORMATIKA 8 Videosekvence, webkamera III2 – I8- 20.
Název projektu: Průvodce světem Multimédií CZ.1.07/3.2.06/ reg. č.: CZ.1.07/3.2.06/ Vzdělávací moduly - obsah 21.
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
INFORMATIKA 9 Využití multimédií
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
ICT ve výuce fyziky pro posluchače Studia k výkonu specializovaných činností (ICV) Mgr. Martin Dojiva.
PROJEKT ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VÝUKY V ELEKTROTECHNICKÝCH OBORECH Realizátor projektu: Střední škola technická Žďár nad Sázavou od Vyšší odborná.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta
INFORMAČNÍ VÝCHOVA JAKO AKTUÁLNÍ DIMENZE PŘÍPRAVY UČITELŮ Rambousek Vladimír – Mošna František Pedagogická orientace 1999, č. 3, s ISSN
Projektory Projektory se používají pro velkoplošné zobrazení počítačového nebo video signálu. Promítaný obraz může být mnohem větší než obraz na klasickém.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
VY_32_INOVACE_In 6.,7.18 PowerPoint - Zásady pro zpracování počítačové prezentace Anotace: Žák se seznámí se zásadami zpracování počítačové prezentace.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Informatika Počítačová sestava Obrázek:
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
Ostravice Možnosti mobilních technologií při řešení projektů a v organizaci času Mgr. Rostislav Fojtík Ostravice
SKLADBA PC 7 OP VK VYT 2.7 Grafická karta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Josef Vlach. Dostupné z Metodického portálu.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Projekt FRVŠ 2273 Hana Andrášová. Vybavení učebny PC pro studenty a učitele – umožňují práci i v náročných grafických programech.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Výpočetní technika při výuce fyziky Jiří Tesař. VT – při výuce VT nedílná součást každodenního života, VT musí být také součástí výuky, vybavení škol.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Univerzita třetího věku kurz ECDL
Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol
Školní vzdělávací program výuka informatiky
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1.4 Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách „Kvalitní škola“ Základní škola M. Choceňského,
TISKÁRNY  Jehličkové  Inkoustové  Laserové  Termosublimační  Termální.
Implementace moderní "technické" počítačové grafiky do ŠVP s důrazem na tvorbu zpracovaných výstupů, zpracování návrhů dodatků do ŠVP v TV.
Didaktické prostředky Předměty a jevy sloužící k dosažení vytýčených cílů, zahrnují vše, co vede ke splnění výchovně-vzdělávacích cílů (Maňák, Švec, 2003)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Projektor Číslo DUM: III/2/VT/2/1/12 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
INFORMATIKA 6.ročník SESTAVA POČÍTAČE. PC – Personal Computer = Osobní počítač Počítač je zařízení, které slouží na uchování a zpracování informací. Pracuje.
Informační a komunikační technologie 5. Co je to počítač, jeho využití Autor : RNDr. Zdeněk Bláha.
VŠICHNI MÁME STEJNOU CESTU
Periferní zařízení počítače - opakování
Štětce v Adobe Photoshop
Petr Fodor.
Inf Prezentace informací
Multimediální podpora výuky klinických oborů RITM a MEFANET: Přehled aktivit a návrh meziuniverzitní spolupráce při vytváření vzdělávací sítě lékařských.
Tisk fotografií v Adobe Lightroom
Úpravy fotografií v Adobe Lightroom I.
Tisk fotografií v Adobe Lightroom
Barevné prostory v Adobe Photoshop
SŠ, ZŠ a MŠ, Karviná, příspěvková organizace
SIPVZ – úvodní modul P ICT a změny ve výuce (2 h) metodické poznámky.
Transkript prezentace:

Didaktické technologie při realizaci ŠVP PaedDr. Pavel Konupčík Pedagogická fakulta MU

Osnova Pedagog v informační a komunikační společnosti Historický pohled na didaktickou techniku Informační revoluce se musí promítnout také do ŠVP Témata didaktických technologií Práce učitele se statickou projekcí Internetové multimediální aplikace ve výuce Videosystémy ve škole Tvorba prezentací a agenda ve škole Materiální a finanční zabezpečení

Pedagog v informační a komunikační společnosti Informační společnost je charakterizována podstatným využíváním digitálního zpracovávání, uchovávání a přenosu informací. Informace v digitalizovaném tvaru je univerzálně použitelná, duplikovatelná a transformovatelná. Unifikovaný technický základ jejího zpracování, digitální mikroprocesor, umožňuje kombinace a transformace digitálního informačního produktu v šíři, která by s jakýmkoli klasickým průmyslovým strojem byla nemyslitelná. Ve světě změn podléhá změnám i role učitele: z role vědoucího vedoucího se  dostává do role spolupracujícího, z role informátora do role konzultanta, rádce a partnera žáka, schopného a ochotného napomáhat žákovi při jeho aktivním vyhledávání a zpracování informací, resp. vytváření či konstruování znalostí. Učitelé musí být mimo jiné daleko lépe připravováni pro to, aby porozuměli hlubokému vlivu soudobých informačních a komunikačních technologií na společnost, sféru výroby, práce, komunikace i vzdělávání,  aby dokázali využívat tyto technologie ve své práci a dokázali pomoci žákům využívat technologie při hledání, zpracování, vyhodnocování, předávání  a využívání informací a mohli v tomto duchu vychovávat své žáky. 

Historický pohled na didaktickou techniku Školní tabule Audiotechnika: gramofon, magnetofon, školní rozhlas Projekce: Diaprojekce, epiprojekce, filmová projekce Diafon Počítače Zpětná projekce

Význam historického pohledu Složitost obsluhy, časová náročnost, náhradní díly Některé staré pomůcky ve školách existují a možná jsou ještě použitelné Jak materiály - gr. desky, magnetofonové pásky, diapozitivy, diafilmy, fólie pro zpětný projektor a obrazy, převést do digitální formy Poučení pro vybavování škol a učeben

Informační revoluce se musí promítnout také do ŠVP www.nuov.cz Informační a komunikační technologie umožnily vznik nové průmyslové revoluce s dopady, které mění způsob spolupráce ve společnosti, způsob života i hledání nových možností uplatnění lidského potenciálu ve výrobě, spotřebě, kultuře, ve škole i při využití volného času. Vyhledávání, zpracovávání, uchovávání i předávání informací se stává prakticky nezávislé na časových, prostorových, či kvantitativních omezeních. Vznik nových pomůcek pro školy. Základem se stává počítač a dataprojektor.

Co se očekává od učitele a žáka Má obecný přehled o soudobých technologiích Chápe vliv soudobých informačních a komunikačních technologií na společnost Využívá ve všech předmětech moderní technologie Z role vědoucího vedoucího se  dostává do role spolupracujícího s žákem Z role informátora přechází do role konzultanta, rádce Učitelé by měli mít způsobilost využívat informační a komunikační technologie a zařazovat je do své práce. Očekávané výstupy - žák: využívá základní standardní funkce počítače při spuštění a ovládání výukových programů na internetu ovládá používání jednoduchých a vhodných cest při vyhledávání informací pracuje s textem a obrázkem v textovém a grafickém editoru prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě Navrhne a realizuje jednoduché www stránky se školskou tématikou

Didaktické technologie s novým technickým vybavením Multimediální počítač Dataprojektor Interaktivní tabule Vizualizér Tiskárna Uvedené pomůcky plně a s většími možnostmi nahradí všechnu dříve používanou didaktickou techniku. Učitel se již nemusí učit obsluhovat různé přístroje od různých výrobců. Zvládnutí počítače se všemi jeho možnostmi by moderní učitel měl považovat za samozřejmost.

Didaktické technologie ve ŠVP nejsou jen předmětem „Informační a komunikační technologie“ Informatika jako předmět Odbornost (strojírenství, ekonomika, ……..) Všeobecné předměty Jazyky Sport a zdraví Zájmová činnost Řízení školy (čipy s informacemi, ……..)

Témata didaktických technologií Práce učitele se statickou projekcí Internetové multimediální aplikace ve výuce Videosystémy ve škole Tvorba prezentací a agenda ve škole

Práce učitele se statickou projekcí Příprava podkladů pro projekci zpětným projektorem (makrodiapozitivy, transparenty, průhledné fólie) Příprava materiálů pro projekci vizualizérem (textové materiály, fotografie, drobné trojrozměrné předměty, výstřižky z papíru, textilií, ….) Práce s digitálním fotoaparátem (akce školy, dokumentace krizových situací, dokumentace prací žáků, soutěží, …), projekce fotografií Tisk a kopírování materiálů pro projekci (černobílý, barevný, na papír a průhledné fólie) Příprava vyučovací jednotky podporované statickou projekcí Interaktivní projekční plocha (tabule) + ozvučení DT pro ped pracovníky: kap. 3, 4, 7, 8, 9, 10 Cvičení z DT: úloha 1, 2, 3, 4 Vybavení a foto: Laboratoř DT.doc

Interaktivní tabule – projekční plocha Starší modely Nové „Smart board“ a další Práce s interaktivní tabulí www.veskole.cz

Internetové multimediální aplikace ve výuce Příprava výuky a školních akcí s využitím vhodných www stránek Vyhledávání informací, zadávání úkolů žákům Začlenění Internetu do vyučovací jednotky Přenos obrazu a zvuku pomocí Internetu, videokonference Informační systém Masarykovy univerzity Školní výukové programy, přehled a zařazení do výuky DT pro ped.pracovníky: kap. (5), 6, (7), 10, 11 Cvičení z DT: úlohy 5, 6, 7, 8 Vybavení a foto: Laboratoř DT.doc

WWW adresy www.msmt.cz Metodický portál: www.rvp.cz Národní ústav odb. vzdělávání: www.nuov.cz Učit. Noviny: www.ucitelskenoviny.cz Pedagogická fakulta: www.ped.muni.cz Nabídky techniky: www.avmedia.cz Interaktivní tabule: www.veskole.cz

Videosystémy ve škole Práce s digitální kamerou ve škole i při mimoškolních akcích Úprava záznamu digitální střižnou s využitím didaktických zásad Přepis na kazetu VHS, včlenění videosekvence do vyučovací jednotky Výukové videoprogramy: přehled, katalogy Vlastní návrh vhodné videosekvence Záznam a následný rozbor vyučovací jednotky

Tvorba prezentací a agenda ve škole Příprava skenování snímků s pedagogickou tématikou Zvukový záznam školní činnosti digitálním záznamníkem Www kamerka a její možnosti v pedagogickém procesu Sestavení výukové prezentace Řídící software ve školských zařízeních Pedagogický software

Materiální a finanční zabezpečení Učebna – zatemnění, pracoviště Projektor – výkon žárovky, DLP, LCD Počítač MM, videokarta, DVD Internet, Vision 6 Software pro školy Video - DVD Vizualizér Interaktivní tabule + ozvučení Tiskárna – inkoustová, laserová Doplňky: fotoaparát, kamera, záznamník, www kamera, mikrofon, Tablet, skener

barevný televizor - náhrada projektoru Řešení Získání financí: granty, projekty sponzorské dary Úsporná řešení: barevný televizor - náhrada projektoru www kamerka - náhrada vizualizéru zpětný projektor - pokud nemám nic Poznámka: V počítačové učebně (každý žák má svůj počítač, případně dvojice) není nutný dataprojektor, ani interaktivní tabule. Vhodný software (Vision 6) zajistí, aby to co vidí učitel na svém monitoru, viděli na svých monitorech také žáci. Software má mnoho dalších interaktivních možností a funkcí.

KONEC ****************