Max Frisch Český jazyk a literatura Autor: Mgr. Pavel Gajdošík

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hans Christian Andersen
Advertisements

Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Péče o vlasy
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Soustavy kót a kótování opakujících se rozměrů.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Relaxace Kód VM:VY_52_INOVACE_17 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/15/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Portréty literárních osobností světové literatury
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_483_Život a dílo Aloise Jiráska AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Dante Alighieri Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_733_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/17/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_392_Ochrana PC AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 5.
Portréty literárních osobnostní světové literatury.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Ladislav Fuks životopis, romány,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/18/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Portréty literárních osobností světové literatury.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
EVROPA VE 30. LETECH (II.) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa.
WILLIAM FAULKNER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Friedrich Dürrenmatt Katka Berková, V8A
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Portréty literárních osobností světové literatury
ODLIŠUJEME SE OD OSTATNÍCH ŽIVOČICHŮ
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Německá literatura 20. století Heinrich.
Středověk - opakování Autor: Mgr. Martina Fišerová Datum: , ročník: 7. ročník ZŠ Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Ilustrace Josefa Lady Anotace: Seznámení s ilustracemi Josefa Lady Autor: Mgr. Vladimíra.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ (1928 – 2014), s. 85. Magický realismus směr v latinskoamerické próze od 50. let 20. stol. Propojují se prvky nadpřirozena, popisy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_1157_H. CH. ANDERSEN Téma: ŽIVOT, DÍLO,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_ČESKÝ.
Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Jan Otčenášek
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Světová literatura 1. poloviny 20. století Lion Feuchtwanger
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_ČESKÝ JAZYK
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_ČESKÝ JAZYK
Název školy: Základní škola Netvořice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: Základní škola Netvořice
Název školy: Základní škola Netvořice
Dospívání VY_32_INOVACE_12_36.
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ JAZYK
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_ČESKÝ JAZYK
Název školy: Základní škola Netvořice
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Transkript prezentace:

Max Frisch Český jazyk a literatura Autor: Mgr. Pavel Gajdošík Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Český jazyk a literatura Max Frisch Autor: Mgr. Pavel Gajdošík

Max Frisch (1911 - 1991) Jeden nejznámějších švýcarských spisovatelů 2. poloviny 20. století Romanopisec, dramatik a autor slavných deníků Max Frisch na pamětní švýcarské minci

Rané dilema v mládí považoval uměleckou a praktickou existenci za neslučitelnou dlouho váhal, zda být spisovatelem či praktičtějším architektem jako jeho otec ze studia germanistiky přes počáteční literární a novinářské úspěchy (vyšly mu i dva rané romány a psal reportáře z MS v hokeji v Praze 1933) raději přestoupil na studium architetury, která jej živila až do úspěchu románu Stiller (1954) v rodném Curychu např. navrhl venkovní plavecký bazén, dnes uvedený do původní podoby a památkově chráněný

První dramata a deník během studia architektury však psal svá první dramata, která už tenkrát uvádělo curyšské divadlo z raných vyniká hra "A mrtví opět zpívají" (45), v níž se sugestivně ptá na osobní zodpovědnost vojáků vykonávajících nelidské rozkazy v roce 1947 se seznámil s Bertoltem Brechtem, který ho povzbudil k dalšímu psaní v roce 1950 vyšel Frischův "Deník 1946-1949" - kritiky vysoce ceněná mozaika cestopisných črt, úvah, esejů a náčrtů většiny pozdějších dramat a románů

Stiller Román "Stiller" (1954) přináší Frischovi vedle chvály kritiků takový komerční úspěch, že uzavírá svou architektonickou kancelář, ale také opouští svou první rodinu slavná první věta "Já nejsem Stiller!" rozehrává působivou zápletku s prvky kriminálního románu, autenticky působícího deníkového stylu a filozofování o lidské identitě šest let nezvěstný sochař Stiller zapírá svou identitu a tvrdí, že je Američan White i tváří tvář své manželce Julice a bratrovi Stiller selhal jako umělec, manžel i voják ve španělské občanské válce, a tak se distancoval od tohoto nepodařeného "já", jako by si člověk mohl zvolit identitu novou zpackaný život pro něj není pravda, nechce se k němu přiznat, a tak jej za Stillera musí prohlásit až soud

Homo Faber Homo Faber (1957) byl čtenářsky ještě úspěšnější než Stiller, protože přinesl příběh technokratického inženýra věřícího jen ve vědu, techniku a rozum, kterého ale dostihly osudové síly hodné antické tragédie Waltera Fabera dovede řada osudových náhod až k incestu s vlastní dcerou, o jejíž existenci netušil a kterou by bez těch "náhod" zřejmě nikdy nepotkal zčásti navíc zaviní i dívčinu tragickou smrt a s pocitem obrovské viny a ztráty je nucen přehodnotit své kdysi nechvějně racionalistické vnímání světa román obsahuje atraktivní cestopisné prvky - nouzové přistnání letadla v Mexiku, cestu do guatemalské džungle, plavbu lodí přes Atlantik a putování vypravěče s Elisabeth přes Itálii do Řecka

Pan Biedermann a žháři Pan Biedermann a žháři (1958) je slavné drama o tom, že měšťáci nejsou schopni zabránit nástupu zla přes jakkoli varovné signály, protože zlo do poslední chvíle neberou vážně pan Biedermann poskytne přístřeší dvěma podezřelým mužům, i když ví, že ve městě řádí žháři (chce dokázat, že není podezíravý a pomůže bližním v nouzi) následně se stydí, že si je do domu pustil, bojí se jich a stále si nalhává, že ho jen zkouší a dům nakonec nezapálí pomáhá jim i vyměřit zápalnou šňůru a ve finální scéně jim sám podá zápalky

Andorra Andorra (1961) je drama o tom, jak může propagandou živený rasismus ovlinit společnost i samotné oběti rasistických předsudků místní učitel vydává svého nemanželského syna Adriho za židovského chlapce, kterého se ujal ze soucitu do Andorry proniká rasismus a mění se chování lidí k Adrimu Adri se začíná přehněně pozorovat a poznává na sobě židovské vlastnosti když se doví pravdu, že není žid, už jí není s to uvěřit, a odborník na rozpoznání židů ho za okupace fašistickým národem "Černých" pošle na smrt Andořané po válce odmítají svou vinu

Mé jméno budiž Gantebein Mé jméno budiž Gantenbein (1964) je poslední z trojice Frischových románů o lidské identitě vypravěč si zkouší alternativní životní příběhy jako šaty, ale nakonec zjišťuje, že žádný příběh není s to plně vystihnout jeho životní zkušenost nejčastěji se vžívá do muže jménem Gantenbein, který po dopravní nehodě předstírá slepotu, a proto je ideálním manželem pro filmovou hvězdu Lilu, jíž "nevidí" její permanentní nevěry jako muž jménem Elderlin se zase vciťuje do mysli někoho, kdo ví, že mu zbývá jen rok života, a proto s ním musí naložit co nejsmysluplněji člověk si může vždy vybrat jen jednu možnost, ale ty další si přece může představit román je plný skvělých postřehů o lásce a manželství

Člověk se objevuje v holocénu Člověk se objevuje v holocénu (1980) je vynikající povídka z pozdní fáze Frischovy tvorby příběh osamělého starého muže, který se děsí výpadků své paměti a začíná proti nim bojovat dojemným zapisováním všeho "důležitého" na malé lístečky lístky postupně pokrývá všechny stěny svého domu v horách, v němž je odříznut od světa prudkými dešti v závěru přijíždí jeho dcera, on se za své lístky zastydí a uvědomí si, že svět jeho pamět nepotřebuje

Hlavní témata Frischových románů Téma identity - Stiller odmítá identitu, kterou se mu snaží vnutit svět a vytváří si identitu novou, Walter Faber si sice vytvořil identitu racionálního technika sám, ale osud ho za to potrestal, vypravěč Gantenbeina si už s různými identitami jen pohrává člověk se podle Frische může seberealizovat, jen když pozná svou identitu pravou jinak se odcizí sám sobě i světu a nenaplní svůj život "mine se vlastním já" - jako se třeba říká, že se někdo minul svým povoláním ženské hrdinky mužům často jen poskytují podnět k sebepozorování, protože dominantním znakem Frischových hrdinů je sebereflexe

Použité zdroje 1) Max Frisch. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-02-17]. Dostupné z: http://de.wikipedia.org/wiki/Max_Frisch 2) FRISCH, Max. Mein Name sei Gantenbein, Süddeutsche Zeitung Bibliothek, 2004. ISBN 3937793313 3) FRISCH, Max. Homo Faber. Münche: Der Hörverlag, 2009. Hörbuch 4) FRISCH, Max. Sämtliche Stücke, Berlin: Suhrkampf Verlag, 1995. ISBN 9783518389171 5) FRISCH, Max. Stiller. Berlin: Suhrkampf Verlag, 1973, ISBN 9783518366059 17. února 2013