Vědecká hypotéza a její potřebnost i náročnost Seminář Katedry fyziologie rostlin Př. f. JčU, 3. 1. 2008 Lubomír Nátr Katedra fyziologie rostlin Přírodovědecké.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Už ti to řekli? Have you been told already?. Kdo ti to řekl? Who told you?
Advertisements

Proč se už nemůžeme vídat? Why can't we be seeing each other any more?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_180 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Business Communications/Replies to Offers 06C10 AutorLadislava Pechová.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jak se mu říká? What is he called?.
Slyšel mě někdo že bych něco řekl? did anyone hear me say anything?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Ta myš se nám nastěhovala do domu před čtrnácti dny. The mouse moved into our house two weeks ago.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_179 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Jak jenom sakra přijdu s nějakým dalším testem? How the hell am I going to come up with another test?
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Indirect questions Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Kolik je hodin? What time is it?. Jak se tam dostanu? How do I get there?
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Anglický jazyk Ročník:4.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_11.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:VY_32_INOVACE_AJK444 Jméno autora:Mgr.Soňa Nekvindová Třída/ročník4. ročník Datum.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Test z Angličtiny 9. ročník. 1. Vyber slovo stejného významu ke slovu difficult? A, Clever B, Amusing C, Silent D, Hard E, Inexpensive.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_019 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Stanislava Antropiusová Předmět.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Translation Translate the following sentences from English into Czech. Vzor: I don’t like the translation of this book. Who translated it? Nelíbí se mi.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-27-Životní prostředí Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
A Job Interview By Dagmar Machů Škola: SOU Val. Klobouky Ročník: třetí Obor: Kuchař/číšník Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Hobby By Dagmar Machů Škola: SOU Valašské Klobouky Ročník: Nástavbové studium Podnikání 2 Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-16-Praha Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Business Communications/Complaints 06C16 AutorLadislava Pechová Období.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_166 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Eleonora Klasová PředmětAnglický.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Love relationship Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-18 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
(a) little, (a) few málo, trochu vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Word order Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Litoměřice, Komenského 3 Autor: Pavel Vágai.
Going across the USA Tematická oblast Angličtina: The USA
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
GE - Vyšší kvalita výuky
What do you have to think about when planning something?
Autor: Mgr. Kateřina Suková
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_15Spojky.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Revison of the 2nd semester
LONDON´S BURNING - práce s textem
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
WH-QUESTIONS.
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
WHAT IS BLUE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_Spo_II_07 U4: What was happening?
Transkript prezentace:

Vědecká hypotéza a její potřebnost i náročnost Seminář Katedry fyziologie rostlin Př. f. JčU, Lubomír Nátr Katedra fyziologie rostlin Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze

Henri Poincaré Henri Poincaré ( ) : ‘ Science is facts. Just as houses are made of stones, so science is made of facts. But a pile of stones is not a house and a collection of facts is not necessarily science.’

Obsah 1.Co je to hypotéza (vývoj jejího pojetí, přednosti, zápory) 2.Hierarchická struktura rostlin 3.Příklady vědeckých hypotéz i jejich absence 4.Závěr, poděkování a přání

„ Hypothesa u Aristotela jest soud, jehož pravdivost není dokázána, který se jen předpokládá.“ Ottův slovník naučný – 1909.Reedice „Hypothesa ve vědách jest věta, kterou předpokládáme za tím účelem, abychom na jejím základě vysvětlili řadu poznaných zákonů přírodních jednotným způsobem a tak sloučili řadu fakt stejného oboru pod jediný princip. …hypothesy chybují často v této stránce přidávajíce věci k vysvětlení fakt nepotřebné ze subjektivní záliby a živé fantasie. Mnohé hypothesy přivedly nás i k objevení fakt docela neznámých…“

Hypothesa, vědecká domněnka, předpoklad více méně pravděpodobný a více méně praktický pro výklad nějaké řady zjevů, ale nedokázaný. Nesmí jí žádný fakt odporovati a musí být co možná jednoduchá. Pracovní hypothesa jest jen k ulehčení bádání… Masarykův slovník naučný

„Hypotéza…předpoklad, v němž se na základě určitých faktů dochází k závěru o existenci, souvislostech nebo příčinách nějakého jevu, avšak tento závěr není plně prokázán. …povaha soudobé vědy, zejména větší složitost a náročnost experimentálních metod, nutí vědce, aby se stále častěji obraceli k hypotézám.“ Malá československá encyklopedie. 1985

„ Hypotéza…Moderní teorie poznání klade menší důraz na důkazy správnosti, které jsou často nemožné nebo neúplné, a zdůrazňuje naopak význam vyvracení hypotéz. …odmítá tzv. nevyvratitelné hypotézy, jež žádné podmínky platnosti neobsahují…“ Všeobecná encyklopedie

„Hypotéza, domněnka, předpoklad, výchozí a dosud neprokázané vědecké tvrzení, které se předkládá ke kritickému ověření zkušeností či experimentem“. Ottova ency\klopedie A – Ž. Praha

Hypotéza vzniká, když pátráme po nutné souvislosti mezi fakty, vyžaduje práci badatele, aby mohla být potvrzena či vyvrácena  Hypotéza je testovatelná (musí být způsob, jak ji falzifikovat)  Kompatibilita s dřívějšími hypotézami ( kontinuita bádání)  Jednoduchost („nejsprávnější je ta, která je nejméně komplikovaná“) Wikipedia 2007

A hypothesis is an idea or proposition that can be tested by observations or experiments, about the natural world. In order to be considered scientific, hypotheses are subject to scientific evaluation and must be falsifiable, which means that they are worded in such a way that they can be proven to be incorrect.

What is a Hypothesis? A hypothesis is an "educated guess". It can be an educated guess about what nature is going to do, or about why nature does what it does. " Hypotheses are single tentative guesses…assumed for use in devising theory or planning experiment, intended to be given a direct experimental test when possible." (Eric M. Rogers, "Physics for the Inquiring Mind." (Princeton University Press, Princeton, NJ, 1966) What makes a statement a scientific hypothesis, rather than just an interesting speculation? A scientific hypothesis must meet 2 requirements: It must be (1) testable and (2) falsifiable

"Our universe is surrounded by another, larger universe, with which we can have absolutely no contact." This statement may or may not be true, but it is not a scientific hypothesis. By its very nature it is not testable. There are no observations that a scientist could make to tell whether or not the hypothesis is correct. Ideas such as Hypothesis A are interesting to think about, but science has nothing to say about them. Hypothesis A is a speculation, not a hypothesis. "There are other inhabited planets in the universe." This hypothesis is testable, but it is not a scientific hypothesis.

Hypothesis C: "Any two objects dropped from the same height above the surface of the earth will hit the ground at the same time, as long as air resistance is not a factor.„ Hypothesis C is a scientific hypothesis because: 1.It is testable - pick 2 objects, and drop them. Of course, you may have to provide a vacuum for them to fall in, in order to remove air resistance from consideration. 2.It is falsifiable - If anyone finds 2 objects that don't hit the ground at the same time and can show that it is not due to air resistance, then she has proven the hypothesis wrong. This hypothesis "sticks its neck out" for every test. In theory and in practice, if Hypothesis C were wrong, it would be very easy and straightforward to show it.

WHAT IS A SCIENTIFIC HYPOTHESIS?. Scientific method consists of four simple stages: 1. Ask a clear, unambiguous question, 2. Turn that question into an hypothesis, 3. Test that hypothesis with an experiment, 4. Draw a conclusion from that experiment about the hypothesis. An hypothesis is derived from an ‘idea’ that is a broad statement about a possibility of a treatment effect or an association.

Skutečnost

Literatura Pokusy Skutečnost

Literatura Pokusy Hypotéza NE: cíl, otázky Matematický model Skutečnost

Literatura Pokusy Hypotéza NE: cíl, otázky Matematický model Pokusy Skutečnost NEBO

Literatura Pokusy Hypotéza NE: cíl, otázky Matematický model Pokusy Skutečnost Vyhodnocení a srovnání NEBO

Literatura Pokusy Hypotéza NE: cíl, otázky Matematický model Pokusy Skutečnost Vyhodnocení a srovnání NEBO

Zásadní nedostatky každé hypotézy: Nutnost, nezbytnost, nevyhnutelnost: 1.Znát (literaturu, metody) 2. Přemýšlet!!!

Kriterium (moje osobní) pro úvodní odhad kvality vědecké práce : Vstupní míra vložené duševní energie

Formulace hypotézy není podmínkou velké citovanosti dané publikace!!! Např. Keppler et al. 2006

Příklady vědeckých hypotéz i jejich absence

P. Mitchell (*1920): chemiosmotická teorie 60. léta Hypoteticky předpokládal, že pro tvorbu ATP musí být - uzavřený prostor umožňující akumulaci protonů - transport elektronů vytvářející akumulaci protonů - bílkovina v nepropustné membráně umožňující zpětný tok H + za vzniku ATP 70. Léta postupné experimentální potvrzování předpokladů 1978 Nobelova cena

D. Moss (60. léta) Fotosynteticky účinné: Γ < 10 ppm CO 2 Fotosynteticky neúčinné: Γ = 50 ppm CO 2 50 ppm

Gedney, Nature 439: , 2006

Absence vědecké hypotézy: 1896: Haberlandt: „Kranz“ typ anatomie listu 30. léta 20. století: Prahové koncentrace CO léta 20. století: Fotosynteticky účinné a neúčinné

Přeji Vám dobrou znalost literatury, kvalifikovaný přehled vlastního oboru, tvůrčí, jedinečné a neobvyklé nápady. Z toho vzejdou cenné hypotézy i zobecnění vstupující do učebnic.