Téma 3: Cíle vzdělávání 3. část

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TVORBA ŠVP Polanka – červen 2008.
Advertisements

Aktivní domy a inteligentní regiony
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Téma 3: Cíle vzdělávání 4. část Pedagogika NPED034.
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Pedagogika I/2 Program:
Pedagogika I/5 Obsah vzdělávání: Požadavky ke společné části maturitní zkoušky
Vzdělávání a jeho kategorie
Téma 3: Cíle vzdělávání 2. část Pedagogika NPED034.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Opravdu existuje? Studentská konferece, GLOBE Games 2012, Gymnázium A.Jiráska Litomyšl.
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
Didaktické prostředky
Novohradské statistické dny Poznámky k problematice určování počtu shluků Hana Řezanková Vysoká škola ekonomická v Praze.
Taktická příprava Michal Lehnert.
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Struktura výuky.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Seminář Martina Kekule
Kritické myšlení - základní vymezení, ukázková lekce
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Kritické myšlení Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2010.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Výchovně vzdělávací cíle
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Kurikulární rozpracování učebního tématu (od vzdělávacího programu k vyučovací hodině) Seminární práce 2. roč.
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Kurikulární rozpracování učebního tématu (od vzdělávacího programu k vyučovací hodině) Seminární práce 2. roč.
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Školní didaktika.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Pedagogická Psychologie
Vzdělávací cíle Bloomova taxonomie
Pedagogická psychologie
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Management a řízení hotelu
DIDAKTICKÉ ZÁSADY obecné požadavky uplatňované v procesu výuky zajišťují kvalitu výchovně vzdělávacího procesu vztahují se na všechny stránky výuky, na.
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Květen ’19 VYUČOVACÍ PROCES Kurikulum. Výukové cíle, klíčové kompetence. Obsah vzdělávání - učivo. Jitka Jursová.
Transkript prezentace:

Téma 3: Cíle vzdělávání 3. část Pedagogika NPED034 Téma 3: Cíle vzdělávání 3. část 17.10.2012

Obsah: Kategorizace cílů podle oblastí psychiky Činnostní (aktivní) formulace kognitivních cílů vzdělávání Kategorizace kognitivních cílů; Bloomova taxonomie Vztah cíle a výsledků vzdělávání 17.10.2012

Cíle vzdělávání z hlediska struktury psychiky Kognitivní – znalosti (vědomosti) – intelektové dovednosti Psychomotorické – psychomotorické dovednosti Afektivní – postoje, motivy, hodnoty, hodnotové orientace 17.10.2012

Dimenze kognitivního procesu Formulace kognitivního cíle : v nejkonkrétnější podobě = požadavek na žáka: něco umět Kognitivní cíl Výsledek Substantivum Znalostní dimenze Verbum Dimenze kognitivního procesu 17.10.2012

Podrobnější pohled na kognitivní cíle: Bloomova taxonomie http://aplikace.msmt.cz/doc/NHRevizeBloomovytaxonomieedukace.doc 17.10.2012

Bloomova taxonomie Kognitivní procesy Poznatky 1. Zapama-tovat si 2. Porozumět 3. Aplikovat 4. Analyzovat 5. Hodnotit 6. Tvořit A. faktické B. konceptuál- ní C. procedurální D. meta- kognitivní 17.10.2012

1 Zapamatovat (si) definovat opakovat pojmenovat popsat reprodukovat identifikovat Uložit a vybavit znalosti z dlouhodobé paměti 17.10.2012

2 Porozumět Konstruovat význam sdělení zprostředkovaného ústně, písemně nebo graficky Interpretovat Dokládat příkladem Klasifikovat Sumarizovat Usuzovat Srovnávat Vysvětlovat 17.10.2012

3 Aplikovat Aplikovat Implementovat Používat známé postupy v daných situacích Aplikovat Implementovat 17.10.2012

4 Analyzovat Rozlišovat Strukturovat Přisuzovat Rozkládat celek na podstatné části, určovat jejich vzájemné vztahy a jejich vztah ke struktuře celku nebo jeho účelu Rozlišovat Strukturovat Přisuzovat 17.10.2012

5 Hodnotit Ověřovat Posuzovat Vyjadřovat hodnotící stanoviska na základě kritérií a norem Ověřovat Posuzovat 17.10.2012

6 Tvořit Skládat prvky tak, aby vytvářely koherentní nebo funkční celek; reorganizovat prvky do nových struktur a modelů Generovat, formulovat hypotézy Plánovat, projektovat Vytvářet, konstruovat 17.10.2012

A Faktické poznatky Základní poznatkové prvky, které si žáci musí osvojit, aby byli schopni orientovat se v příslušném oboru nebo v něm mohli řešit úlohy a problémy Terminologie Konkrétní poznatky 17.10.2012

B Konceptuální poznatky Vzájemné vztahy mezi poznatkovými prvky uvnitř větší struktury, která podporuje jejich vzájemnou funkčnost Klasifikace a kategorie Zákonitosti a zobecnění Teorie, modely a struktury 17.10.2012

C Procedurální poznatky Pracovní postupy, metody zkoumání, výběr vhodné činnosti, algoritmů, technik a metod Specifické postupy a algoritmy Specifické metody používané v oboru Kritéria, která umožňují vybrat vhodný postup 17.10.2012

D Metakognitivní poznatky Obecné poznatky o poznávání včetně uvědomování si vlastních kognitivních procesů Obecné strategie učení, poznávání a řešení problémů Znalosti kognitivních úloh včetně kontextu a podmínek Sebepoznání 17.10.2012

Příklad použití: „Interaktivní tabulka pro plánování cílů“ http://oregonstate.edu/instruct/coursedev/models/id/taxonomy/#table 17.10.2012

Jak mají být cíle formulovány, aby jich mohlo být ve výuce efektivně dosaženo Konkrétně: Cíl vzdělávání v nejkonkrétnější podobě je vyjádřením požadavku na učení žáka, resp. požadavku na výsledek žákova učení. Činnostně: Cíle mají být vyjádřeny aktivně, aby byla zřejmá jejich souvislost s učením (učební činností) žáka. Kontrolovatelně: Cíle mají být formulovány tak, aby bylo možné zjistit, zda a do jaké míry jich bylo dosaženo. Komplexně: V každém oboru či předmětu, včetně oborů matematických a přírodovědných, má učitel pracovat s cíli jak kognitivními, tak psychomotorickými a afektivními. Konzistentně: Cíle stanovené učitelem pro výuku by měly být konzistentní s cíli tématu, s cíli na určité období (pololetí, školní rok), s cíli předmětu jako celku, s cíli školního a rámcového vzdělávacího programu. Měly by být ve shodě i s obecnými zásadami a cíli, které stanoví školský zákon. Explicitně: Žák by měl konkrétní cíl výuky (a tedy i cíl svého učení) explicitně znát a ztotožňovat se s ním (být motivovaný k jeho dosažení). 17.10.2012

Kdy mají být cíle formulovány: Vždy! Učitel má plánovat cíle pro předmět jako celek i pro hlavní úseky výuky - časové (pololetí, celý školní rok, jednotlivou vyučovací hodinu) i tematické. Vyjádřením cíle není formulace obsahu výuky (téma) ani prostředky, jichž má být ve výuce použito. 17.10.2012