VÝZNAM SLOVA Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
nadřazená, podřazená, souřadná
Advertisements

SLOVA CITOVĚ ZABARVENÁ ODBORNÉ NÁZVY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Elektronická učebnice - I
SLOVA JEDNOZNAČNÁ SLOVA MNOHOZNAČNÁ
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Slovo a pojmenování Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_05
Slovní druhy přehled.
Téma hodiny: Procvičování významu slov Předmět: Český jazyk Ročník: 3
NAUKA O SLOVĚ Význam slov 7. ročník.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Synonyma antonyma homonyma
Přečti hádanku O T R R R P Sedím v mechu v lese. Kdo si mě odnese?
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VY_32_INOVACE_05_03 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_03 Zpracovala:Mgr.
Co si pamatuji z prvouky?
NAUKA O SLOVĚ.
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ x NEOHEBNÉ
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
ČESKÝ JAZYK.
Synonyma, homonyma, antonyma
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_08 Název materiáluSlova jednoznačná.
Slovní zásoba Osnova pro studenty středních pedagogických škol.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 6. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Nauka o tvoření slov Autor Fulínová.
S LOVNÍ DRUHY – 6. ROČ. Mgr. Jablečníková J. - ZŠ Horní Slavkov číslo šablony III/2 VY_32_INOVACE_83_SLOVNÍ DRUHY.
Význam slov Rozlišujeme: Synonyma (slova souznačná) – slova, která mají stejný nebo podobný význam (kluk – chlapec). Mohou se lišit citovým příznakem (otec.
Poznej druhy zeleniny Mgr. Heppnerová Eva – ZŠ Nádražní 683, Horní Slavkov VY_32_INOVACE_74_ Poznej druhy zeleniny Šablona III/2.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_07_Homonyma Autor Chňoupková Martina.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Slovo a jeho význam: synonyma, antonyma, homonyma Tematická oblast:Česky jazyk.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
FULÍNOVÁ ŠÁRKA 2.ZŠ DOBŘÍŠ SYNONYMA, HOMONYMA, SYNONYMA.
Slova nadřazená a podřazená
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr.Olga Kolářová Název : VY_32_INOVACE_16_Význam.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
SYNONYMA, HOMONYMA, SYNONYMA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Meclov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jiří Burda NÁZEV: VY_32_INOVACE_ČJ2_06_Věta, slovo a slovní význam.
Slova nadřazená Slova podřazená K ŘADĚ SOUŘADNÝCH SLOV NAJDI SLOVO NADŘAZENÉ vrabec, špaček, sýkora, čáp, datel, kachna číslice školní potřeby dopravní.
RYS VÝZNAM SLOV BOUDA STAVENÍ DŮM CHÝŠE BUDOVA BARÁK CHATA CHATRČ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_259_ČJ7
Nauka o významu slov Význam věcný (lexikální) – vyjadřuje, co slovo označuje; bývá vysvětlen ve slovníku (slovníkový) Hlemýžď = suchozemský plž s ulitou.
VY_32_Inovace_6.1.8 opakování nauky o významu slov
Slova nadřazená a podřazená
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska lexikálně-sémantické roviny
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
SVĚT KOLEM NÁS Pojmenuj jednotlivé obrázky, které jsou zobrazeny na každém snímku, a označ je obecným pojmem. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Co jsou to podstatná jména?
Název školy: ZŠ A MŠ Březno
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ9_06
VY_32_INOVACE_ČJ.3.12 Anotace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_05
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_06 _Význam slov I. část Regina Byrtusová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr.TAŤÁNA RADIMSKÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_III.Vu_ZDRAVÁ.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

VÝZNAM SLOVA Mgr. Michal Oblouk

VÝZNAMOVÉ VZTAHY MEZI SLOVY slova srovnáváme podle významové hierarchie, rozlišujeme: a) slova nadřazená ryba strom zelenina ovoce šelma rostlina b) slova podřazená kapr bříza kapusta jablko levhart růže slova, která jsou na stejné úrovni, jsou souřadná ryba: kapr, štika, cejn, candát, pstruh, treska,… strom: olše, bříza, topol, smrk, jedle, borovice,… zelenina: kapusta, zelí, květák, celer, kedluben,… ovoce: jablko, hruška, pomeranč, višeň, jahoda,… šelma: levhart, lev, tygr, puma, medvěd, vlk,… rostlina: růže, karafiát, slunečnice, tulipán,…

SLOVA JEDNOZNAČNÁ jednovýznamová mají pouze 1 význam, označují 1 skutečnost odborné názvy – zájmeno, citoslovce, pyl, obdélník, úsečka,… vlastní jména – Praha, Vltava, Tatenice, Jeseníky, Sněžka,… řidčeji jiná slova – květináč, míč, žbluňk

SLOVA MNOHOZNAČNÁ mnohovýznamová slovo má obvykle více významů, označuje více skutečností slova nabývají nových významů tak, že začnou označovat věc, která je s věcí jimi původně označovanou v nějaké souvislosti – slovo se přenese i na označení další věci – druhy tohoto přenosu: metafora – přenesení slova na základě vnější podobnosti skutečností: noha (část těla) – noha stolu, list (část rostliny) – list papíru, hřeben (na česání) – hřeben na hlavě kohouta,… metonymie – přenesení na základě vnitřní souvislosti skutečností: dobrota (vlastnost) – dobrota (jídlo), Damašek (město) – damašek (druh textilie), hlídka (děj) – hlídka (lidé, kteří hlídají),… synekdocha – celek je pojmenován označením části: vrch (horní část kopce) – vrch (celý kopec), meruňka (ovoce) – meruňka (strom),…

SYNONYMA slova souznačná slova se stejným nebo podobným významem některá synonyma mohou mít citové zabarvení: kladné – slova lichotivá (ručičky, pejsek, hajat) záporné – slova hanlivá (pazoury, psisko, chrnět) červený – rudý, dům – budova, volat – křičet, hned – okamžitě, závěť – poslední vůle, louže – kaluž, dým – kouř, mluvnice – gramatika, sloh – styl, tuha – grafit, vybuchnout – explodovat, mnoho – moc, plakat – brečet

ANTONYMA slova opačného významu někdy se tvoří odvozením předponami NE- a BEZ- den – noc, světlo – tma, velký – malý, dobrý – zlý, bdít – spát, mluvit – mlčet, rychle – pomalu, brzy – pozdě, příjem – výdej, příchod – odchod, výstup – sestup, vina – nevina, motorový – bezmotorový, nahlas – potichu

HOMONYMA kolej – stopa po kole, železniční, univerzitní slova souzvučná slova, která mají stejnou podobu (stejně znějí), ale různý význam i původ kolej – stopa po kole, železniční, univerzitní stopky – části květu, hodiny vlna – na vodě, srst, ve vlasech, rádiová topit – v kamnech, ve vodě tři – číslovka, rozkazovací způsob od slovesa třít