ZPG -Základy Počítačové Grafiky cvičení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matematická analýza Lineární algebra Diferenciální rovnice
Advertisements

Vzdálenosti bodů, přímek a rovin.
Konstrukce trojúhelníků
autor: RNDr. Jiří Kocourek
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
BU51 Systémy CAD RNDr. Helena Novotná.
Užití Thaletovy kružnice
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Rytzova konstrukce elipsy
Konstrukce trojúhelníku
Kótované promítání – úvod do tématu
Kružnice opsaná trojúhelníku
Vzájemná poloha přímek
Konstrukce trojúhelníku
Rovnice roviny Normálový tvar rovnice roviny
autor: RNDr. Jiří Kocourek
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_07.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_12.
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
T.A. Edison Tajemství úspěchu v životě není v tom, že děláme, co se nám líbí, ale, že nacházíme zalíbení v tom, co děláme.
Dvojosý stav napjatosti
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Rovinné útvary.
5_Kružnice, kruh Kružnice k (S, r) je množina všech bodů roviny, které mají od středu S vzdálenost r. S – střed, r – poloměr, d – průměr Platí: d = 2r.
Rovnoběžné promítání. Nevlastní útvary. Osová afinita v rovině.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
ZÁKLADY DESKRIPTIVNÍ GEOMETRIE.
Jednoduché konstrukce (střed a osa úsečky, osa úhlu, tečna)
9_Shodná zobrazení II Posunutí v rovině je přímá shodnost, které každému bodu X roviny přiřazuje obraz X´ tak, že platí XX = s, kde s je daný vektor.
Frenetův trojhran křivky
ÚHEL DVOU VEKTORŮ Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Poznámky v PDF.
Užití Thaletovy kružnice
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Konstruktivní geometrie Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím.
4.OBECNÁ AXONOMETRIE A KOSOÚHLÉ PROMÍTÁNÍ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_02.
Diferenciální geometrie křivek
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Parametrické vyjádření přímky v prostoru
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
VY_42_INOVACE_417_OSOVÁ SOUMĚRNOST 1
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_01.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_13.
ZPG -Základy Počítačové Grafiky cvičení 3
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_06.
10.1 Čtverec D C D C a D C Vrcholy čtverce A , B , C , D
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
ELIPSA Elipsa je množina bodů v rovině, které mají od dvou daných bodů – ohnisek ( F1 a F2) stálý součet vzdáleností, větší než vzdálenost ohnisek. Vzdálenosti.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_11.
POZNÁMKY ve formátu PDF
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_17.
* Thaletova věta Matematika – 8. ročník *
Kótované promítání – zobrazení přímky a úsečky
XVIII. Opakování Základní úlohy MP
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Užití Thaletovy kružnice
Parametrické vyjádření přímky v rovině
III. část – Vzájemná poloha přímky
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_18.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Elipsa.
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Parabola Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Základní geometrické rovinné útvary 1
Konstrukce trojúhelníku
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Konstrukce trojúhelníku
III. část – Vzájemná poloha přímky
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Konstruktivní úlohy na rotačních plochách
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

ZPG -Základy Počítačové Grafiky cvičení Petr Delong petr.delong@centrum.cz

Vstupní požadavky : základy programování (MS DOS, Pascal, C, Java) matematika v rozsahu tří semestrů technické VŠ Programování v C/C++, Úvod do programování (Java), Programovací jazyky a překladače

Literatura J. Sochor, J. Žára: Algoritmy počítačové grafiky. Skripta ČVUT Praha 1993 I. Serba, J. Zendulka, J. Sochor: Základy počítačové grafiky. Skripta VUT Brno 1992 J. Žára a kol.: Počítačová grafika Články v odborných časopisech a na internetu Studijní materiály G:\VYUKA\456\ZPG\Prednasky\Doc

Zápočet Odladění a přijetí dvou projektů a prezentace Příklad na 2D grafiku(max. 15 bodů) Příklad na 3D grafiku (plochy, tělesa) (max. 15 bodů) Prezentace (max. 10 bodů) Odevzdání První projekt do 7 týdne – oznámení zadaní do 5-6týdne Druhý projekt do 14 týdne (zápočtový) Programovací jazyk- JAVA (JavaApplet) Po dohodě i jiné Projekty použitelné pro výuku - body navíc Odevzdání po termínu – max. 5 bodů za jeden program Náměty je nutno předem konzultovat Nekonzultované náměty nemusí být uznány

Zkouška Podmínky Bodové hodnocení: zápočet - 40 bodů(minimum 20 bodů) zápočet (minimální počet 20 bodů) zodpovězení tří otázek při ústní zkoušce Bodové hodnocení: zápočet - 40 bodů(minimum 20 bodů) zkouška - 45 bodů 3 otázky po 15 bodů aktivita - 15 bodů originální náměty, znalosti na cvičení, …

Projekty Projekt musí obsahovat: Zadání projektu, jméno autora, datum, předmět. Název projektu, stručný výpis jednotlivých kroků řešení. Seznam souborů a knihoven potřebných projektem Zdrojový program všech částí (modulů, procedur) Seznam použitých částí programů a knihoven, které byly použity v projektu Soubory pro provoz programu ( pokud jsou programem vyžadovány) Teoretickou část, týkající se programu (nejlépe jako součást projektu) Chybějící požadavky mají za následek odečítání bodu Pro udělení zápočtu je nutné přijetí obou zápočtových projektů nejpozději do konce semestru Projekty jsou přijímány na cvičeních formou konzultace

Projekty Kladně je hodnoceno: srozumitelné a jednoduché ovládání programu snadné a jednoduché zadávání vstupní údajů možnost editace vstupních údajů (ne vlastním editačním programem ) informace o chodu programu. Co se děje, vstupy apod. vlastní zadání – námět netradiční řešení, vlastní (vyhovující) řešení možnost využití programu

Projekty Záporně je hodnoceno chybný chod programu neznalost zdrojového kódu neznalost teorie potřebné k vyřešení zpracovávaného problému opakované výpočty nadbytečné výpočty gramatické chyby Jestliže program nejde spustit – není přijat

Prezentace Délka 15 – 30 minut 8 – 10 řádek na slide Font mininálně 16 Kolem 10 slidů na prezentaci Nepoužívat velké množství barev Nainstalovat a vyzkoušet předem

Zápočet – Zkouška Dotazy?

Porovnání řešení geometrických úloh z hlediska tradičního řešení (papír, pravítko, kreslící náčiní,..) s použitím počítače

Tradiční způsob řešení Zobrazení problému do roviny znalost základních úloh pro zobrazení problému do roviny nutná prostorová představivost výsledek – málo názorný (nutná prostorová představivost) Řešení prostorové úlohy (3D) v rovině (2D) znalost základních úloh pro zobrazení problému do roviny (nutná prostorová představivost) Výsledek řešení je v rovině (2D) nenázorný – na jednom obrázku je vše

Počítačové řešení Zadání úlohy - řešení Načtení souřadnic bodů a požadavků (zachovat původní tvar i formu) Úprava vstupní formátu dat (pokud je to nutné) Prostorové (rovinné) řešení úlohy (znalost procedur pro řešení úlohy) Výstup

Počítačové řešení Zobrazení řešení je-li požadováno nebo nutné přepočet vstupních i výstupních údajů (formát, jednotky, dle zobrazení) zobrazení (vykreslení) řešení předání výstupních parametrů pro další zpracování přepočet údajů do původní formy a tvaru bez přepočtu

Porovnání řešení geometrických úloh Dotazy?

Opakování Konstrukce pravidelného osmistěnu Přímka, úsečka, vektor, rovina Průsečík přímky a roviny Vektorový a skalární součin Identifikace objektů Konstrukce pravidelného osmistěnu

Přímka, úsečka, vektor Parametrické vyjádření: x( t ) = ax + ( bx – ax ) . t y( t ) = ay + ( by – ay ) . t t  ? Pro: t  < 0, 1 > - úsečka AB t  < -,  > - přímka - B A  B A

Přímka a rovina Přímka v 2D … dva body R, P X = P + t . ( R – P ) , p  (P, R) t  < 0, 1 > … úsečka PR t  < 0,  > … polopřímka P t  < -, > … přímka p t  < a, b > … úsečka na p, kde a  b  < -, > Rovina v 3D … tři body A, B, C X = A + v. ( B – A ) + t . ( C – A ) , α  ( A, B, C ) v, t  < -,  > P R

Směr (vektor) přímky - úsečky by - ay s = … VS = ( bx – ax, by – ay ) … vektor úsečky bx – ax VK = ( - (by – ay) , bx – ax) … vektor kolmice y (bx, by) VK by – ay VS (ax, ay) bx – ax x

Průsečík přímky a roviny Řešíme rovnici: P + u . ( R – P ) = A + v. ( B – A ) + t . ( C – A ) přímka p rovina Q u, v, t …soustava rovnic

Vektorový součin w a b w1 w2 w3 w1 = a2 b3 - a3 b2 w = a * b = a1 a2 a3 … w2 = a3 b1 - a1 b3 b1 b2 b3 w3 = a1 b2 - a2 b1 w … normálový vektor vektorů w a b

Skalární součin vektorů Vektory a (a1, a2, a3 ) a b (b1,b2, b3 ) a . b = a . b . cos α a . b = a1 b1 + a2 b2 + a3 b3 α b a

Opakování Dotazy?

Průsečík přímky a kružnice Sestrojte průsečík přímky p  (P, R) a kružnice k  (S,r). SD > r … nemá řešení k p r S D . P

Průsečík přímky a kružnice Sestrojte průsečík přímky p  (P, R) a kružnice k  (S,r). R SD = r … jedno řešení D … dotykový bod k p S . D P

Průsečík přímky a kružnice Sestrojte průsečík přímky p  (P, R) a kružnice k  (S,r). SD < r … 2 průsečíky X, Y Δ SDY je pravoúhlý, kde DX = DY = p k r Y r S . d D X P

Identifikace objektů Proč je to potřeba Jak Úsečka Kružnice

Úsečka Identifikovaný bod leží v obdélníku min max souřadnic počátečního a koncového bodu úsečky. B(xB, yB ) yA > yP v yA < yP P(xP, yP ) A(xA, yA ) xA < xP v xA > xP

Úsečka – krok 1 B(xB, yB ) yA > yP v yA < yP d P(xP, yP ) zvětšeno o rozměry vyhledávacího obdélníka A(xA, yA ) xA < xP v xA > xP

Úsečka – krok 2 Zjistíme vzdálenost d bodu P od úsečky AB. B(xB, yB ) Obsah ΔABP > e > 0 d > e … P  AB d < e … P  AB d P(xP, yP ) A(xA, yA ) e > 0 velikost vyhledávacího okénka

Úsečka – krok 3 Výpočet „identifikace“ Heronův vzorec pro obsah trojúhelníka ABP b) Trojúhelníková nerovnost B | AP + BP – AB | < e P A

Kružnice Identifikace kružnice k( S, r ) | SP – r | < e … P …bod kružnice k P k r body mimo kružnice k… kružnice neuchopena S bod kružnice k … kružnice uchopena

Identifikace objektů Dotazy?

Příčka mimoběžek Příčka p mimoběžek a, b bodem P . p a X P Y b

Příčka mimoběžek Řešení: (I) 1.   ( a, P ) … p   2. Y  ( x b ) 3. p  ( Y, P ) … příčka [ 4. X  ( a x p ) ] a p a X P (II) 1.   (a, P ) … p   2.   (b, P ) … p   3. p  (  x  ) …příčka [ 4. X  ( a x p ) 5. Y  ( b x p ) ] Y b

Příčka mimoběžek Příčka p mimoběžek a, b rovnoběžná se směrem s . a p X Y b s

Příčka mimoběžek Příčka p mimoběžek a, b rovnoběžná se směrem s . a p   1.   (a, s ) … p   2.   (b, s ) … p   3. p  (  x  ) …příčka [ 4. X  ( a x p ) 5. Y  ( b x p ) ] X Y b s

Příčka mimoběžek Nekratší příčka p mimoběžek a, b. s  a, b s … je kolmé na a, b  s = ( a * b ) … vektorový součin vektorů přímek a, b a p X w1 w2 w3 s = a * b = a1 a2 a3 b1 b2 b3 Y s1 = a2 b3 + a3 b2 … s2 = a2 b1 + a1 b3 s3 = a1 b2 + a2 b1 s b

Konstrukce pravidelného osmistěnu Sestrojte pravidelný osmistěn, který je dán vrcholem A a přímkou KL, na které leží osa tělesa. K A L

Konstrukce pravidelného osmistěnu A  a  KL vektor úsečky KL je normálový vektor roviny a E S  ( a * KL ) … průsečík KL s rovinou a B a A 3. ABCD … čtverec v rovině a o vrcholu A a středu S C D 4. E,F  KL, kde AS = SE = SF F L

Konstrukce pravidelného osmistěnu Výsledek: A L