Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Advertisements

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Řecké divadlo Dějepis 2. stupeň
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
VY_32_INOVACE_01_CJL_008_Zrn
Literatura antického Řecka
Italská renesanční literatura I Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
ŘECKÁ KULTURA.
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
DUM - Digitální Učební Materiál
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Portréty literárních osobností světové literatury.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. července 2012
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Řecké divadlo. Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ300 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
KULTURA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Antická literatura – Řecko
Řecká kultura klasické období
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
8 Řecká literatura attického a helénistického období
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Homér – prý slepý básník údajný autor eposů Ilias a Odysseia popisuje příčiny a průběh trojské války (Ilion = řecky Trója) popis Odysseovy desetileté cesty.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Homérské Řecko. Náboženství starých Řeků Název sady:
Epos Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
S TAROŘECKÉ DRAMA Úplné počátky nejasné Obrat r. 534 př. n. l. – v Athénách poprvé vyhlášena soutěž o nejlepší tragédii Vyvinulo se z řecké rituální písně.
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Aischylos Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k výkladu a procvičení učiva.
Starověká literatura.
Transkript prezentace:

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Přehled dějin literatury Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_05_02 Název DUMu: Antická literatura Pro obor vzdělávání: 64-51-L/41 Předmět: Český jazyk Ročník: první Autor: Mgr. Pavla Brunová Datum: 10.08.2013

Antická literaura = literatura starověkého Řecka a Říma 1. tisíciletí př. n. l. většinou psána řecky

Starořecká literatura Periodizace: archaické období klasické (attické) období helénistické (alexandrijské) období římské období

Archaické období (8. – 6. st. př.n.l.) Homér – 8. st. př. n. l. podle tradice slepý básník autor nejznámějších řeckých eposů Ilias – o Trojské válce Odysseia – o putování krále Odysea od Tróji zpět na Ithaku

Archaické období Sapfó - básnířka vedla dívčí kroužek, který uctíval hudbou a poezií bohyni lásky Afroditu a devět Múz. rodiště (Lesbos)

Ezop - autor bajek 6. st. př. n. l. žil v Aténách bajky přednášel ústně vystupovala v nich zvířata, která přebírají lidské vlastnost užívá dialogy na konci poučení

Archaické období Anakreón Teu básník milostná poezie motivy poezie láska, opilství, láska k vínu, láska k hýření

citáty „Kdykoli piji víno, starosti usínají.“ „Nepřemožitelný na válečném poli snadno podléhá v milostném boji.“ „Láska je přelétavá jako motýl z květu na květ. Zdržovat se na jednom místě ji nebaví.“ „Bolest z lásky je pro ženu největší rozkoší.“ zdroj - http://citaty.net/autori/anakreon-z-teu/

Klasické období ( 5. – 4. st. př. n. l.) Koncem 6. st. př. n. l. vzniká ze sborového tance a zpěvu přidáním herce (při Dionýsiích) drama V 5. st. př. n. l. se rozvíjí historická próza V Athénách se rozvíjí filosofie

Divadlo hrají herci (původně jen jeden) a sbor doprovázen sborovým zpěvem herci mění masky

Tragédie Aischylos mythologické náměty Peršané Sedm proti Thébám Oresteia

Tragédie Sofokles napsal 123 tragédií, dochovalo se 7 přidal třetího herce, zvýšil dramatičnost děje Antigona Král Oidipus Élektra

Antigoné Oidipova dcera Antigoné pohřbila svého bratra Polyneika, který zemřel při útoku na své město Théby, přestože nový vládce Kreón pohřeb zakázal. Kreón dal Antigonu uvěznit a ta se pak oběsila. Haimón, její snoubenec, Kreontův syn, se probodl a Kreontova manželka spáchala sebevraždu. V tragédií je proti sobě postaven zákon lidský a nepsaný zákon božský, přikazující příbuzným pohřbít mrtvého člena rodiny. V Sofoklově podání samozřejmě vítězí zákon božský, který je nad všechny lidské zákony. Verš k zamyšlení: „Delší čas se musím líbit mrtvým pod zemí, než těmto zde; tam budu spočívat přec věčně.“

Král Oidipus V Thébách vypukne mor a král Oidipús ve snaze napravit provinění, které bylo příčinou božího hněvu, zjistí, že se splnilo to, co bylo předpověděno jeho otci a později i jemu. Jako novorozence ho jeho otec, thébský král Láios, dal odložit v horách, protože měl podle věštby až doroste otce zabít a s matkou se oženit. Dospělý Oidipús (po odložení se ho ujal král sousedního Korintu a vychoval jej jako vlastního) dostal stejnou věštbu, proto odešel od svých domnělých rodičů, cestou v hádce zabil nepoznaného Láia, pak zbavil Théby Sfingy a vděční Thébané mu jako odměnu nabídli sňatek s ovdovělou královnou. Když se teď po mnohaletém, zdánlivě šťastném životě tajemství odhalí, Iokasté se oběsí a Oidipús se oslepí její sponou. Při jeho odchodu do vyhnanství sbor konstatuje, že nelze nikoho považovat za blaženého, dokud nedosáhl konce života, neutrpěv nic nešťastného.

citáty „Braň se každým těm, kdož slov by nedbali.“ „Chtít provést nemožné je nerozum.“ „Mluvit mnoho je jedna věc, mluvit dobře je věc druhá.“ „Mnoho je na světě mocného, nic však mocnějšího  člověka.“ „Ne moudrost, hloupost je umíněná.“ „Nikdo nemiluje život tak jako starý člověk.“ „Pravda je vždycky nejsilnější argument.“ „S nutností je marno bojovat.“ „Zahodit oddané přátelství je jako skoncovat se životem.“ „Zlého posla nikdo nemá rád.“ zdroj - http://cs.wikiquote.org/wiki/Sofokl%C3%A9s

Tragédie Euripídés Trójanky Ifigénie Orestés Médeia jeho postavy se podobají více soudobým Athéňanům než mytickým hrdinům Trójanky Ifigénie Orestés Médeia

Médeia Hra zpracovává pověst o dávných plavcích Argonautech, usilujících o zlaté rouno (ovčí kůže). Královská dcera Médeia zachránila vůdce Argonautů Iásóna a pomohla mu získat zlaté rouno, zamilovala se do něj a odplula s ním do Korintu. Zde si Iásón oblíbil dceru krále Kreonta Glauku, se kterou se chystal ke svatbě. Médeia jako zrazená žena, poslala nevěstě jako dar ozdobu do vlasů a šaty napuštěné jedem. Ty se na ní vzňaly a Glauka i se svým otcem uhořela. Medéia zabije i své dva syny, které měla s Iásonem a prchá do Athén ke králi Aigovi.

Klasické období Historická próza Hérodotos : Historie – řecko – perské války Thúkýdikés – současné dějiny Řečnictví Démosthenés: Filipiky – řeči proti Filipu Makedonskému

Klasické období Filosofie Platón škola Akademie díla mají formu dialogu Faidros – o kráse Gorgías – o morálce Symposion – o lásce Politikos Zákony

Klasické období Aristoteles Poetika Rétorika Fysika Etika Nikomachova Platónův žák škola Lýkeion učitel Alexandra Makedonského ovlivnil na řadu století přírodní vědy Poetika Rétorika Fysika Etika Nikomachova Politika

Helénistické období (3. st. – 1. st. př. n. l. centrem kultury se stává Alexandrie založena alexandrijská knihovna

Helénistické období V dramatu se rozvíjí hlavně komedie (Aristofanés) V poezii převládá hymnus, satira, epigram, elegie Rozvíjí se rétorika Objevují se první dějiny umění, píší se díla lékařská, matematická (Eukleides, Archimédes)

Římské období (1. st. př. n. l. – 6. st. n. l.) Řecko je římskou provincií Úpadek Stav se zlepšuje po přenesení hlavního města do Konstantinopole rozvíjí se různé filosofické školy Od 1. st. n. l. křesťanské texty (dnes Nový zákon)

Zdroj materiálů: MGR. BLÁHOVÁ, Renata a kol. Literatura pro 1. ročník středních škol, učebnice. Brno: DIDAKTIS spol. s. r. o., 2008, ISBN 978-80-7358-115-2. MGR. BLÁHOVÁ, Renata a kol. Literatura pro 1. ročník středních škol, pracovní sešit. Brno: DIDAKTIS spol. s. r. o., 2008, ISBN 978-80-7358-116-9. http://www.rozhlas.cz/ctenarskydenik/dila/_zprava/anticka-knihovna-seneca-hippokrates--937030 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sappho_Ramey_Louvre_RF157.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:William-Adolphe_Bouguereau_(1825-1905)_-_Homer_and_his_Guide_(1874).jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Diego_Velasquez,_Aesop.jpg http://azcitaty.cz/citaty/anakreon/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Anacreon_Louvre.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Syracuse_amphi_Romain.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Aischylos_B%C3%BCste.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sophocles_Musei_Capitolini_MC560.jpg http://cs.wikiquote.org/wiki/Sofokl%C3%A9s

Zdroj materiálů: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7e/Medea18.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Euripides1.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Plat%C3%B3n http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rembrandt_Harmensz._van_Rijn_013.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ancientlibraryalex.jpg Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.