umělecký styl a jeho charakteristika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Tematická a kompoziční složka literárního díla
Publicistický styl a jeho charakteristika
Slohové postupy.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 08. Kinematika harmonického pohybu – příklady II.
Administrativní styl a jeho Charakteristika
ACCESS IMPORT TABULKY Z EXCELU- 04 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Obecné poučení o literatuře
Český jazyk a literatura
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Rozbor uměleckého textu
Gramatika Vypravování
Rozbor neuměleckého textu
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Český jazyk a literatura
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA PROGRAMY A NÁSTROJE PRO PRÁCI S VEKTOROVOU GRAFIKOU 2 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
Tvarosloví – zájmena, číslovky
VYPRAVOVÁNÍ.
Funkční styly Marcela Jurková.
EXCEL ŘAZENÍ DAT ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Excel úpravy grafu, karta Návrh
Obecné poučení o literatuře
Excel export a import dat. Import dat z webu.
ACCESS SESTAVY, CVIČENÍ Ing. Jana Horáková IKT MS Office
ACCESS PŘÍKAZOVÉ TLAČÍTKO, CVIČENÍ 20 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Identifikátor materiálu: EU –
Ing. Bohuslava Vitekerová
postmodernismus, magický realismus
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
CHARAKTERISTIKA znaky.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Český jazyk a literatura
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
odborný styl a jeho charakteristika
Prostěsdělovací styl a jeho charakteristika
Mgr. Kateřina Pelikánová
GENERACE RUCHOVCŮ – ŠKOLA NÁRODNÍ Mgr. Lenka Tománková Český jazyk a literatura
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_20 Název materiáluSloh-Charakteristika.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

umělecký styl a jeho charakteristika Mgr. Kateřina Pelikánová www.zlinskedumy.cz

Anotace Materiál předkládá základní charakteristiku uměleckého stylu, teorie je doplněna příklady. Materiál může sloužit i nepřítomným žákům. Autor Mgr. Pelikánová Kateřina (Autor) Jazyk Čeština Očekávaný výstup 26–41-M/01 Elektrotechni­ka 23-41-M/01 Strojírenství 65-42-M/01 Hotelnictví a cestovní ruch 53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Estetická funkce, individuální styl Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinované Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání odborné vzdělávání Typická věková skupina 16 - 19 let Vazby na ostatní materiály Je součástí CJL

umělecký styl je styl slovesných uměleckých děl, prózy, poezie a dramatu. Funkce: estetická (vyvolat pocit), dále – vzdělávací, výchovný, společenská, zábavná Znaky: - emocionálnost a subjektivita - významová mnohoznačnost - navozování atmosféry, povzbuzení fantazie - žánrová různorodost - nejčastější forma vnímání: vlastní četbou nebo poslechem, zrakem (divadlo, film) - výrazný je individuální styl autora

Druhy uměleckých projevů tři stylové oblasti epika – vypráví příběh zasazený do určitého času a prostoru, dnes psána obvykle prózou (od nejkratších žánrů – anekdota – po rozsáhlý román), méně metaforičnosti, využívá všech útvarů národního jazyka lyrika – nemá děj, vyjadřuje hlavně pocity, názory, dojmy dramatika – je to děj, který se na jevišti předvádí prostřednictvím postav – jejich dialogů a akcí, monology mají formu úvah, pracuje i s nespisovnými formami jazyka

zvláštními prostředky jsou: Jazykové prostředky I obvykle se používá spisovný jazyk mohou se uplatnit i nespisovné útvary podmínka aktualizovat = oživit, zpestřit, učinit originálním (př. nečekaná spojení, citově zabarvené prostředky, příležitostná slova aj.) zvláštními prostředky jsou: poetismy (slova knižní, zastaralá i nová, slouží k ozvláštnění – př. blankyt, odvětit) obrazná vyjádření – tzv. tropy (metafory, metonymie, synekdochy, personifikace aj.) tzv. figury (téměř bez gramatického významu) – např. anafora, epifora, apostrofa, inverze aj.

Jazykové prostředky II Pro poezii jsou dále typické: rytmus, rým, verš Pro prózu jsou dále typické: řeč přímá a nepřímá (také polopřímá, nevlastní přímá) tzv. vnitřní monolog postavy Zamyslete se! Jsou vám všechny dané pojmy známé? Jestliže NE, je čas se vrátit k úvodu do literatury

Literární žánry Literární věda rozlišuje žánry = jednotlivé literární formy (podrobně viz úvod do studia literatury) v poezii – např. báseň, epos, elegie, píseň, pásmo aj. v próze – např. povídka, novela, román, pohádka aj. v dramatu – např. tragédie, komedie, fraška, činohra aj.

Vypravování je základem všech epických děl je i součástí stylu prostěsdělovacího i publicistického podstatou je jedinečný, neopakovatelný děj (příběh), uspořádaný nejčastěji podle časové (někdy podle příčinné) souvislosti děj se rozvíjí od zápletky, přes vyvrcholení, po rozuzlení (viz schéma tradované od antiky – expozice = uvedení do děje, kolize = zápletka, krize – děj vrcholí, peripetie – případné další zvraty, katastrofa = rozuzlení)

Obvyklá kompozice vypravování Úvod – vystižení prostředí, seznámení s postavami, naznačení základní situace (minulý čas, delší věty) Vlastní vypravování – zápletka, stupňování a růst napětí, konflikt, vyvrcholení děje (přítomný čas, krátké věty, citoslovce, zvolání), rozuzlení Závěr – zobecnění, případně vyvození poučení - běžně většinou vysužíváme chronologickou kompozici, zdatnější vypravěč zvládne retrospektivní (vychází se z konce a vracíme se na začátek)

Popis v uměleckém stylu vystihuje osobu, zvíře, věc nebo jiný jev subjektivním pohledem autora. Na rozdíl od odborného popisu se soustřeďuje na zajímavé a jedinečné znaky. Rozlišujeme popis dynamický (popis děje) a statický (popis předmětu) pro živost a originálnost využívá přirovnání, obrazných vyjádření, rčení ap. často je zpestřen dějovými slovesy (př. běhat, jíst, bušit, skákat aj.)

Líčení je popis s vysokou mírou lyričnosti (také lyrický popis, subjektivně zabarvený popis). Využívá citově zabarvených slov, hojně obrazných vyjádření – např. personifikace (shora se na nás dívá stoletý dub; řeka mluví a někdy i zpívá aj.), básnické přívlastky (epiteta) – např. zlatavé slunce, hrozivě černý mrak, blankytně modré nebe aj.; zdrobněliny – např. ukazuje své drobné zeleňoučké lístečky aj. Autor se vyjadřuje velmi subjektivně a sugestivně (tj. podmanivě)

Obvyklá kompozice popisu Úvod – seznámení (s předmětem, dějem, osobou, prostředím) Vlastní popis – dodržovat logický sled (od vzdáleného k blízkému, odshora dolů, zleva doprava ap.) Závěr – souhrnný výčet předností, ale i nedostatků, případný výsledný efekt

Charakteristika je popisný útvar, který podává duševní vlastnosti, povahové rysy, schopnosti a zájmy (většinou) člověka. Charakterizovat lze dvěma způsoby: přímo – tzv. charakteristika přímá (čili doslovně – př. je milý, je upřímná, je lakomá aj.) nepřímo – tzv. charakteristika nepřímá (opisem, příklady jednání, ze kterých vlastnosti nepřímo vyplývají – př. Vždycky otevřeně říká, co si myslí; Co na srdci – to na jazyku aj.) – typická pro umělecké ztvárnění!

Obvyklá kompozice charakteristiky Úvod – seznámení s osobou (jméno), náš vztah k ní a vnější popis, povšechné údaje Stať - a) vnější projevy (pohyb, způsob řeči, chůze) b) vztah k lidem, jednání (př. je milá x je namyšlený) c) vztah k práci, přírodě, prostředí d) nadání, schopnosti, temperament (př. hraje na bicí, hodně čte, je výborný boxer) Závěr – zobecnění, shrnutí, klady i zápory

Zdroje MUŽÍKOVÁ, Olga. MARKVARTOVÁ, Barbora. KLUSÁČKOVÁ, Lenka. JEŘÁBKOVÁ, Eleonora. ADÁMKOVÁ, Petra: Odmaturuj z českého jazyka, třetí, doplněné vydání, Didaktis, 2007. ISBN 80-7358-082-9. SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce pro střední školy, druhý dotisk 2. vydání, Fragment, 2011. ISBN 978-80-253-0950-6. KOLEKTIV AUTORŮ. Akademický slovník cizích slov, vydání 1. (dotisk), Academia nakladatelství AV ČR, 2000. ISBN 80-200-0982-5