Sčítání a odčítání lomených výrazů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Advertisements

Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Výraz a jeho hodnota SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Číselné obory – racionální čísla a operace s nimi
Operace s lomenými výrazy
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Úprava mnohočlenu na součin pomocí vzorců
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární rovnice 1 Ročník:1.,
Číselná osa, intervaly SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Úrok SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Vlastnosti sčítání a odčítání
Odmocniny SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Digitální učební materiál
Sčítání, odčítání mocnin
Náročnější úpravy algebraických výrazů
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Desetinná čísla SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
VÝRAZY V ÚLOHÁCH AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení.
Převody jednotek objemu,
Množinové pojmy – průnik, sjednocení, rozdíl množin
Zlomky – usměrňování zlomků, porovnávání zlomků
Násobení lomených výrazů
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_78.
procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Zaokrouhlování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Množinové pojmy – množina, prázdná množina, podmnožina, rovnost množin
MATEMATIKA Úhel a jeho velikost.
Obvody a obsahy rovinných obrazců
POMĚR AutorMgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech maturitních oborů,je zaměřena k osvojení pojmů.
Dělení mnohočlenu jednočlenem
Lomený výraz, smysl lomených výrazů
ÚMĚRA SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
ÚROK AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení pojmů úrok,
INTERVALY SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Převody jednotek délky, obsahu
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Mocniny s celočíselným exponentem
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DRUHá a třetí odmocnina
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_73.
Vlastnosti násobení a dělení
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Dělení mnohočlenu dvojčlenem
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ MOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ ODMOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
Lomené výrazy – smysl výrazu
Druhá mocnina dvojčlenu, rozdíl druhých mocnin
Souhrnné opakování - příklady k procvičení
Složené lomené výrazy SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Absolutní hodnota reálného čísla
Číselné obory-racionální a iracionální čísla
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Předmět:Matematika Ročník: 1. ročník večerního nástavbového studia Autor: Iveta Smolková Anotace:Žákům je vysvětlen teoreticky postup při násobení a dělení.
Kvadratické rovnice - kořeny rovnic
Kvadratické rovnice - procvičování
Křížovka - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Vzdálenost bodu od přímky. Vzdálenost rovnoběžek.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transformátor SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Opakování na písemnou práci z lineárních nerovnic
Aritmetická posloupnost jednoduché příklady
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Sčítání a odčítání lomených výrazů Autor Mgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení pojmů lomený výraz, společný jmenovatel. Výukový materiál slouží k procvičení a osvojení sčítání a odčítání lomených výrazů. Žáci si své vědomosti ověří samostatně na daných příkladech a následně zkontrolují správnost výpočtů. Očekávaný přínos Žák bude umět sčítat a odčítat lomené výrazy a určovat podmínky daných výrazů. Tematická oblast Výrazy a jejich úpravy Téma Sčítání a odčítání lomených výrazů Předmět Matematika Ročník Druhý Obor vzdělávání Učební obory Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Název DUM Š21_S3_12_Sčítání a odčítání lomených výrazů Datum 31.8.2013 SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj

Sčítání a odčítání lomených výrazů Sčítání a odčítání lomených výrazů je podobné jako u zlomků, proto si pojďme sčítání a odčítání připomenout: Zlomky Lomené výrazy Zlomky s různými jmenovateli sečteme Lomené výrazy s různými jmenovateli (odečteme) tak, že je převedeme sečteme (odečteme) tak, že je převedeme na společného jmenovatele: na společného jmenovatele: 𝑎 𝑏 + 𝑐 𝑑 = 𝑎𝑑+𝑏𝑐 𝑏𝑑 𝐴 𝐵 + 𝐶 𝐷 = 𝐴𝐷+𝐵𝐶 𝐵𝐷 𝑎 𝑏 − 𝑐 𝑑 = 𝑎𝑑−𝑏𝑐 𝑏𝑑 𝐴 𝐵 − 𝐶 𝐷 = 𝐴𝐷−𝐵𝐶 𝐵𝐷 b≠0, 𝑑≠0 𝐵≠0,𝐷≠0

Sčítání a odčítání lomených výrazů Při určování společného jmenovatele u zlomků i u lomených výrazů se snažíme najít co nejjednodušší jmenovatel. U zlomku: 2 3 + 5 6 = 4+5 6 = 9 6 = 3 2 můžeme použít jako společný jmenovatel 12, 18 atd., ale počítali bychom s velkými čísly, výsledek však vyjde stejný; na konci je třeba zlomek zkrátit U výrazu: 2 𝑎𝑏 + 5 𝑎 2 𝑏 = 2𝑎+5 𝑎 2 𝑏 a ≠0, b ≠ 0 opět můžeme použít jako společný jmenovatel např. a3b, a3b3 atd., ale stejně jako u zlomků, měli bychom složitější počítání, ale výsledek by byl stejný, pouze bychom jej museli zkrátit na základní tvar

Sčítání a odčítání lomených výrazů Pojďme si ukázat sčítání a odčítání lomených výrazů na daných příkladech: 7 2 − 5+𝑟 4𝑟 = 14𝑟− 5+𝑟 4𝑟 = 14𝑟−5−𝑟 4𝑟 = 𝟏𝟑𝒓−𝟓 𝟒𝒓 r ≠0 2 𝑥 + 3 𝑥−2 = 2 𝑥−2 +3𝑥 𝑥(𝑥−2) = 2𝑥−4+3𝑥 𝑥(𝑥−2) = 𝟓𝒙−𝟒 𝒙(𝒙−𝟐) x ≠ 0, x ≠ 2 1 𝑥−3 + 𝑥 3−𝑥 = 1 𝑥−3 + 𝑥 −(𝑥−3) = 1 𝑥−3 − 𝑥 𝑥−3 = 𝟏−𝒙 𝒙−𝟑 x ≠ 3 2 𝑥 + 5 𝑥 2 −𝑥 = 2 𝑥 + 5 𝑥(𝑥−1) = 2 𝑥−1 +5 𝑥(𝑥−1) = 2𝑥−2+5 𝑥(𝑥−1) = 2𝑥+3 𝑥(𝑥−1) = 𝟐𝒙+𝟑 𝒙 𝟐 −𝒙 x ≠ 0, x ≠ 1

Sčítání a odčítání lomených výrazů Vypočtěte a určete podmínky: 3𝑥 5+𝑥 − 2 𝑥−5 = 𝑎 𝑎+1 + 5 𝑎 = 𝑦 𝑦−1 − 𝑦 2 𝑦−2 = 2 𝑎 + 3 𝑏 − 𝑎+3 𝑎 2 𝑏 =

Sčítání a odčítání lomených výrazů Vypočtěte a určete podmínky: 3𝑥 5+𝑥 − 2 𝑥−5 = 3𝑥 𝑥−5 −2 𝑥+5 5+𝑥 𝑥−5 = 3 𝑥 2 −15𝑥−2𝑥−10 5+𝑥 𝑥−5 = 𝟑 𝒙 𝟐 −𝟏𝟕𝒙−𝟏𝟎 𝟓+𝒙 𝒙−𝟓 x ≠ ± 5 𝑎 𝑎+1 + 5 𝑎 = 𝑦 𝑦−1 − 𝑦 2 𝑦−2 = 2 𝑎 + 3 𝑏 − 𝑎+3 𝑎 2 𝑏 =

Sčítání a odčítání lomených výrazů Vypočtěte a určete podmínky: 3𝑥 5+𝑥 − 2 𝑥−5 = 3𝑥 𝑥−5 −2 𝑥+5 5+𝑥 𝑥−5 = 3 𝑥 2 −15𝑥−2𝑥−10 5+𝑥 𝑥−5 = 𝟑 𝒙 𝟐 −𝟏𝟕𝒙−𝟏𝟎 𝟓+𝒙 𝒙−𝟓 x ≠ ± 5 𝑎 𝑎+1 + 5 𝑎 = 𝒂 𝟐 +𝟓𝒂+𝟓 𝒂(𝒂+𝟏) a ≠ 0, a ≠ -1 𝑦 𝑦−1 − 𝑦 2 𝑦−2 = 2 𝑎 + 3 𝑏 − 𝑎+3 𝑎 2 𝑏 =

Sčítání a odčítání lomených výrazů Vypočtěte a určete podmínky: 3𝑥 5+𝑥 − 2 𝑥−5 = 3𝑥 𝑥−5 −2 𝑥+5 5+𝑥 𝑥−5 = 3 𝑥 2 −15𝑥−2𝑥−10 5+𝑥 𝑥−5 = 𝟑 𝒙 𝟐 −𝟏𝟕𝒙−𝟏𝟎 𝟓+𝒙 𝒙−𝟓 x ≠ ± 5 𝑎 𝑎+1 + 5 𝑎 = 𝒂 𝟐 +𝟓𝒂+𝟓 𝒂(𝒂+𝟏) a ≠ 0, a ≠ -1 𝑦 𝑦−1 − 𝑦 2 𝑦−2 = 𝑦 𝑦−2 − 𝑦 2 𝑦−1 𝑦−1 𝑦−2 = 𝑦 2 −2𝑦− 𝑦 3 + 𝑦 2 𝑦−1 𝑦−2 = − 𝒚 𝟑 + 𝟐𝒚 𝟐 −𝟐𝒚 𝒚−𝟏 𝒚−𝟐 y ≠1, y ≠2 2 𝑎 + 3 𝑏 − 𝑎+3 𝑎 2 𝑏 =

Sčítání a odčítání lomených výrazů Vypočtěte a určete podmínky: 3𝑥 5+𝑥 − 2 𝑥−5 = 3𝑥 𝑥−5 −2 𝑥+5 5+𝑥 𝑥−5 = 3 𝑥 2 −15𝑥−2𝑥−10 5+𝑥 𝑥−5 = 𝟑 𝒙 𝟐 −𝟏𝟕𝒙−𝟏𝟎 𝟓+𝒙 𝒙−𝟓 x ≠ ± 5 𝑎 𝑎+1 + 5 𝑎 = 𝒂 𝟐 +𝟓𝒂+𝟓 𝒂(𝒂+𝟏) a ≠ 0, a ≠ -1 𝑦 𝑦−1 − 𝑦 2 𝑦−2 = 𝑦 𝑦−2 − 𝑦 2 𝑦−1 𝑦−1 𝑦−2 = 𝑦 2 −2𝑦− 𝑦 3 + 𝑦 2 𝑦−1 𝑦−2 = − 𝒚 𝟑 + 𝟐𝒚 𝟐 −𝟐𝒚 𝒚−𝟏 𝒚−𝟐 y ≠1, y ≠2 2 𝑎 + 3 𝑏 − 𝑎+3 𝑎 2 𝑏 = 𝟐𝒂𝒃+𝟑 𝒂 𝟐 −𝒂−𝟑 𝒂 𝟐 𝒃 a ≠ 0 , b ≠ 0

Zdroje Literatura: CALDA, E., PETRÁNEK O, ŘEPOVÁ J. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť. 6. vyd. Praha: Prometheus, 1996, 184 s. ISBN 80-719-6041-1 CALDA, E. Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU. 1. vydání. Praha: Prometheus, 2002. 239 s. ISBN 80-7196-253-8 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Závrská.