Problémy fyzikálního vzdělávání GIREP konference Modelování ve fyzice a ve výuce fyziky 20.− Amsterdam
Problémy fyzikálního vzdělávání AmstelInstitute na univerzitě v Amsterdamu (Amsterdam Mathematics Science & Technology Education Laboratory) AmstelInstitute se zaměřuje na použití ICT ve výuce přírodních věd od základních po vysoké školy
Problémy fyzikálního vzdělávání Účastníci z MFF UK: Zdeňka Broklová Jana Burešová Leoš Dvořák Jan Koupil Zdena Lustigová Jan Obdržálek Stanislav Zelenda + nejméně 5 dalších účastníků z jiných univerzit v ČR
Problémy fyzikálního vzdělávání Co je GIREP? Groupe International de Recherche sur l’Enseignement de la Physique International Research Group on Physics Teaching „Mezinárodní organizace pro podporu výuky fyziky“ Troška historie Mezinárodní organizace založená v roce 1966 Počet členů se pohybuje kolem 250 Od roku 1967 probíhají pravidelná setkání členů Od 90. let se pravidelně střídají konference a semináře
Problémy fyzikálního vzdělávání Program Plenární ¾ hodinové přednášky pro všechny účastníky (2 denně) Kratší 16 minutové příspěvky ve třech paralelních tematických sekcích (3 x 90 minut denně) Souběžně se sekcemi běžely workshopy, sympozia (delší přednáška s možností diskuse) a byly vystaveny postery Večer − společenský program nebo zvláštní přednášky
Problémy fyzikálního vzdělávání Témata některých přednáškových sekcí Představy o fyzice (prekoncepty a koncepty) Školská fyzika Fyzika na vysokých (základních) školách Modelování Simulace Kvantová fyzika Motivační strategie Příprava budoucích učitelů Multi−Media Zvuk a vlnění Laboratorní práce ve výuce fyziky
Problémy fyzikálního vzdělávání Hlavním tématem konference bylo modelování, ale zaznělo i množství příspěvků věnovaných výuce fyziky obecně. Proč vzdělávat studenty ve fyzice? (proč je důležitá přírodovědná gramotnost) ✔ orientace ve světě kolem nás ✔ věda je kulturním dědictvím ✔ potřebujeme ji v každodenním životě ✔ možná volba pro budoucí povolání
Problémy fyzikálního vzdělávání Jak vzdělávat studenty ve fyzice? ✔ stavět na předchozích znalostech studentů ✔ předkládat k řešení přiměřeně složité realistické problémy ze života ✔ využívat jednoduchých experimetů a představ ✔ aplikace poznatků v nejrůznějších situacích ✔ nezapomenout na sociální aspekt vyučování a učení
Problémy fyzikálního vzdělávání Na co nezapomínat při používání modelů ve výuce fyziky kdy může být konkrétní model užitečný a proč jej používáme proč je užitečné model zavést ve kterých situacích je vhodné model použít a kde naopak selže jaká jsou omezení použití daného modelu Snažme se pochopit, jaké představy o světě kolem nás studenti mají, místo abychom jim vnucovali svoje “vědecké” představy!
Problémy fyzikálního vzdělávání Vystoupení členů katedry Zdeňka Broklová s Jankem Koupilem a jejich program pro vizualizaci vlnové funkce atomu vodíku
Problémy fyzikálního vzdělávání Vystoupení členů katedry Leoš Dvořák s Jankem Koupilem modelovali padání namazaného chleba Leoš Dvořák předváděl a popisoval průběh napětí v cívce u otáčejícího se magnetu
Problémy fyzikálního vzdělávání Vystoupení členů katedry Jan Obdržálek – poster o multimediální encyklopedi lidského těla pro studenty lékařství. Encyklopedie obsahuje mnoho podrobných fyzikálních modelů zpracovaných formou flashových animací. Jana Burešová – poster o FyzWebu Zdena Lustigová – příspěvek na téma Vzdělávání budoucích učitelů a integrace mezipředmětových vztahů
Problémy fyzikálního vzdělávání Některé zajímavé projekty z konference
Problémy fyzikálního vzdělávání Německý dlouhodobý projekt Fyzika v souvislostech spolupráce didaktiků fyziky a učitelů
Problémy fyzikálního vzdělávání Didaktika fyziky na univerzitě v Karlsruhe Obsah skripta (mechanika, elektrodynamika, termodynamika, optika) software (optika, elektřina, kvantovka, počítače) tabulky (konstanty)
Problémy fyzikálního vzdělávání Vzdáleně ovládané experimenty Aerodynamický tunel, osciloskop, difrakce a interference světla, radioaktivita, elektron v magnetickém poli a další
Problémy fyzikálního vzdělávání Scienc E motion Popularizace kvantové mechaniky
Problémy fyzikálního vzdělávání Physikanten Fyzikální show pro studenty i veřejnost
Problémy fyzikálního vzdělávání Cinema and Science Databáze scén z filmů a seriálů pro výuku přírodních věd
Problémy fyzikálního vzdělávání Java Simulations Prof. Fu-Kwun Hwang z Tajwanu je autorem rozsáhlé kolekce java apletů
Problémy fyzikálního vzdělávání Za branami AmstelInstutute
Problémy fyzikálního vzdělávání NEMO největší nizozemské Science centrum
Problémy fyzikálního vzdělávání NEMO - Science centrum
Problémy fyzikálního vzdělávání NEMO - Science centrum
Problémy fyzikálního vzdělávání NEMO - Science centrum
Problémy fyzikálního vzdělávání NEMO - Science centrum
Problémy fyzikálního vzdělávání NEMO - Science centrum
Problémy fyzikálního vzdělávání Amsterdam – město kanálů a cyklistů
Problémy fyzikálního vzdělávání Amsterdam – město kanálů a cyklistů
Problémy fyzikálního vzdělávání Amsterdam – město kanálů a cyklistů
Problémy fyzikálního vzdělávání A to je vše z Amsterdamu!
Problémy fyzikálního vzdělávání Srpen GIREP seminář v Chorvatsku
Problémy fyzikálního vzdělávání Děkuji za pozornost!