26.10.2006Problémy fyzikálního vzdělávání GIREP konference Modelování ve fyzice a ve výuce fyziky 20.−25.8. 2006 Amsterdam.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nabídka aktivit pro mateřské školy Mezinárodní environmentální vzdělávací, poradenské a informační středisko ochrany vod Vodňany Nabídka služeb:
Advertisements

VZNIK A VÝVOJ PROJEKTU Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět Projekt Vzdělávání o lidských právech s použitím dokumentárních.
VOICE of European TeacherS (VOICES) je partnerská síť, která spojuje akademické pracovníky, učitele z praxe, studenty učitelských oborů a instituce, které.
Návody k fyzikálním experimentům na portálu Alik.cz
Problémy fyzikálního vzděláváníJ.Burešová HST Problémy fyzikálního vzdělávání HST at CERN Ženeva 2.− Jana Burešová.
Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem - Aplikovaný výzkum prof. Jiřina Jílková Biomedicínský výzkum Ústí nad Labem, 23. května
INTENSIVE PROGRAM 2010 THE HANZE UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCES
Věda na scéně - Science on Stage Jitka Houfková KDF MFF UK Praha.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Astronomický seminář Práce s nadanými v oblasti Fyzika a Astronomie.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_03_FY_C Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Program AKTION Česká republika - Rakousko spolupráce ve vědě a vzdělávání Fond pro podporu bilaterální spolupráce ve vzdělávání a vědě v terciárním sektoru.
Počítačová 3D grafika Daniel Beznoskov, 1IT A.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB.
Projekt Svět techniky Obsah 1. Časová osa 2. Mise a cíle Světa techniky 3. Obsah Světa techniky 4. Next steps 2.
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
Národní tematická síť F NTS F – národní tematická sít F Ing. Václav Götz 19.listopadu 2007.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
VZDĚLÁVÁNÍ ÚČASTNÍKŮ KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB VE SPRÁVNÍCH OBVODECH HL. MĚSTA PRAHY.
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Prezentace Centra MU pro klinicky orientovaný výzkum kvality života (CEQOL) Marek Blatný PSU AV ČR & PSU FF MU Tomáš Kepák KDO FN Brno & LF MU Brno, 21.
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
ICT ve výuce chemie pro posluchače Studia k výkonu specializovaných činností (ICV) Mgr. Martin Dojiva.
ICT ve výuce fyziky pro posluchače Studia k výkonu specializovaných činností (ICV) Mgr. Martin Dojiva.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
1 Mechanika s Inventorem 10. Shrnutí Petr SCHILLING, autor přednášky Ing. Kateřina VLČKOVÁ, obsahová korekce Tomáš MATOVIČ, publikace FEM výpočty Optimalizace.
Oldřich Lepil Přírodovědecká fakulta UP Olomouc
Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu
Prosinec A-2-3 Kroužek přírodovědných předmětů I.
Didaktika přírodopisu 2
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Jak (ne)zprotivit fyziku (ne)nadaným studentům
The International Studies Encyclopedia Mgr. Alena Doláková Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu
Zajímavosti z konference GIREP Vojtěch Žák KDF MFF UK.
210 mm Národní technická knihovna podporuje.... OPEN ACCESS WEEK
Pokračující aktivity Soutěžní přehlídka
Výpočetní technika při výuce fyziky Jiří Tesař. VT – při výuce VT nedílná součást každodenního života, VT musí být také součástí výuky, vybavení škol.
Výukový software - přehled, komparace Jiří Tesař.
Výuka jaderné chemie a chemie f-prvků na středních školách Ing. Petr Distler 4. října 2013, Tábor, Veletrh nápadů učitelů chemie Přírodovědecká fakulta,
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
JITKA HOUFKOVÁ KDF MFF UK Praha
Elixír do škol Irena Dvořáková, Leoš Dvořák KDF MFF UK Praha.
Věda na scéně Science on Stage
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
P1 DIDAKTIKA FYZIKY -didaktická komunikace a její aplikace ( ) 1.1 Úvodní poznámky Různorodost názvů - Metodika fyziky (návod pro výuku, 19.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Vilniuská univerzita Vilniaus universitetas 26. května – 15. června 2015 stáž v projektu Okna vědy dokořán Michaela Uchočová Hinc itur ad astra.
Prezentace byla vytvořena v rámci projektu EU OPVK CZ.1.07/1.3.45/ s názvem Rozvoj profesních kompetencí učitelů fyziky ZŠ a SŠ v Olomouckém kraji.
CV FHS Fakultní setkání, Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Vzdělávací portál eKabinet.cz a digitální obsah pro střední školy Ing. Richard Valenta
Trocha historie na úvod začalo to v 90. letech zálibou několika nadšenců pro hlavolamy, kvízy a matematické hádanky 2004 vznik Muzea zábavného poznávání.
Setkání expertní skupiny v rámci partnerské sítě TTnet Téma - polytechnické vzdělávání Ing. Tomáš CIMBÁLNÍK Mgr. Petr Paníček Praha,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Fyzika – vybrané kapitoly
Didaktika přírodopisu 1 9. seminář: Mezipředmětové vztahy
Z historie komise pro historii matematiky a fyziky na MFF UK
Setkání v laboratoři Renata Holubová.
ICT nebo Informatika? Mgr. Jan Berki, Ph.D.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
DSP Speciální pedagogika Marie Vítková
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
ANKETA „Vymysli název pro nové interaktivní vědecké centrum v Brně“
Název projektu Cesta k vědě poznáním všemi smysly II
Transkript prezentace:

Problémy fyzikálního vzdělávání GIREP konference Modelování ve fyzice a ve výuce fyziky 20.− Amsterdam

Problémy fyzikálního vzdělávání AmstelInstitute na univerzitě v Amsterdamu (Amsterdam Mathematics Science & Technology Education Laboratory) AmstelInstitute se zaměřuje na použití ICT ve výuce přírodních věd od základních po vysoké školy

Problémy fyzikálního vzdělávání Účastníci z MFF UK: Zdeňka Broklová Jana Burešová Leoš Dvořák Jan Koupil Zdena Lustigová Jan Obdržálek Stanislav Zelenda + nejméně 5 dalších účastníků z jiných univerzit v ČR

Problémy fyzikálního vzdělávání Co je GIREP? Groupe International de Recherche sur l’Enseignement de la Physique International Research Group on Physics Teaching „Mezinárodní organizace pro podporu výuky fyziky“ Troška historie Mezinárodní organizace založená v roce 1966 Počet členů se pohybuje kolem 250 Od roku 1967 probíhají pravidelná setkání členů Od 90. let se pravidelně střídají konference a semináře

Problémy fyzikálního vzdělávání Program Plenární ¾ hodinové přednášky pro všechny účastníky (2 denně) Kratší 16 minutové příspěvky ve třech paralelních tematických sekcích (3 x 90 minut denně) Souběžně se sekcemi běžely workshopy, sympozia (delší přednáška s možností diskuse) a byly vystaveny postery Večer − společenský program nebo zvláštní přednášky

Problémy fyzikálního vzdělávání Témata některých přednáškových sekcí Představy o fyzice (prekoncepty a koncepty) Školská fyzika Fyzika na vysokých (základních) školách Modelování Simulace Kvantová fyzika Motivační strategie Příprava budoucích učitelů Multi−Media Zvuk a vlnění Laboratorní práce ve výuce fyziky

Problémy fyzikálního vzdělávání Hlavním tématem konference bylo modelování, ale zaznělo i množství příspěvků věnovaných výuce fyziky obecně. Proč vzdělávat studenty ve fyzice? (proč je důležitá přírodovědná gramotnost) ✔ orientace ve světě kolem nás ✔ věda je kulturním dědictvím ✔ potřebujeme ji v každodenním životě ✔ možná volba pro budoucí povolání

Problémy fyzikálního vzdělávání Jak vzdělávat studenty ve fyzice? ✔ stavět na předchozích znalostech studentů ✔ předkládat k řešení přiměřeně složité realistické problémy ze života ✔ využívat jednoduchých experimetů a představ ✔ aplikace poznatků v nejrůznějších situacích ✔ nezapomenout na sociální aspekt vyučování a učení

Problémy fyzikálního vzdělávání Na co nezapomínat při používání modelů ve výuce fyziky  kdy může být konkrétní model užitečný a proč jej používáme  proč je užitečné model zavést  ve kterých situacích je vhodné model použít a kde naopak selže  jaká jsou omezení použití daného modelu Snažme se pochopit, jaké představy o světě kolem nás studenti mají, místo abychom jim vnucovali svoje “vědecké” představy!

Problémy fyzikálního vzdělávání Vystoupení členů katedry Zdeňka Broklová s Jankem Koupilem a jejich program pro vizualizaci vlnové funkce atomu vodíku

Problémy fyzikálního vzdělávání Vystoupení členů katedry Leoš Dvořák s Jankem Koupilem modelovali padání namazaného chleba Leoš Dvořák předváděl a popisoval průběh napětí v cívce u otáčejícího se magnetu

Problémy fyzikálního vzdělávání Vystoupení členů katedry Jan Obdržálek – poster o multimediální encyklopedi lidského těla pro studenty lékařství. Encyklopedie obsahuje mnoho podrobných fyzikálních modelů zpracovaných formou flashových animací. Jana Burešová – poster o FyzWebu Zdena Lustigová – příspěvek na téma Vzdělávání budoucích učitelů a integrace mezipředmětových vztahů

Problémy fyzikálního vzdělávání Některé zajímavé projekty z konference

Problémy fyzikálního vzdělávání Německý dlouhodobý projekt Fyzika v souvislostech spolupráce didaktiků fyziky a učitelů

Problémy fyzikálního vzdělávání Didaktika fyziky na univerzitě v Karlsruhe Obsah skripta (mechanika, elektrodynamika, termodynamika, optika) software (optika, elektřina, kvantovka, počítače) tabulky (konstanty)

Problémy fyzikálního vzdělávání Vzdáleně ovládané experimenty Aerodynamický tunel, osciloskop, difrakce a interference světla, radioaktivita, elektron v magnetickém poli a další

Problémy fyzikálního vzdělávání Scienc E motion Popularizace kvantové mechaniky

Problémy fyzikálního vzdělávání Physikanten Fyzikální show pro studenty i veřejnost

Problémy fyzikálního vzdělávání Cinema and Science Databáze scén z filmů a seriálů pro výuku přírodních věd

Problémy fyzikálního vzdělávání Java Simulations Prof. Fu-Kwun Hwang z Tajwanu je autorem rozsáhlé kolekce java apletů

Problémy fyzikálního vzdělávání Za branami AmstelInstutute

Problémy fyzikálního vzdělávání NEMO největší nizozemské Science centrum

Problémy fyzikálního vzdělávání NEMO - Science centrum

Problémy fyzikálního vzdělávání NEMO - Science centrum

Problémy fyzikálního vzdělávání NEMO - Science centrum

Problémy fyzikálního vzdělávání NEMO - Science centrum

Problémy fyzikálního vzdělávání NEMO - Science centrum

Problémy fyzikálního vzdělávání Amsterdam – město kanálů a cyklistů

Problémy fyzikálního vzdělávání Amsterdam – město kanálů a cyklistů

Problémy fyzikálního vzdělávání Amsterdam – město kanálů a cyklistů

Problémy fyzikálního vzdělávání A to je vše z Amsterdamu!

Problémy fyzikálního vzdělávání Srpen GIREP seminář v Chorvatsku

Problémy fyzikálního vzdělávání Děkuji za pozornost!