6.5 Psychologie vnímání barev

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prezentace závěrů projektu: „Co říkají barvy o firmách“ OKI Printing Solutions a Česká marketingová společnost (ČMS)
Advertisements

Vliv barev na psychiku člověka
MINISTRANTI NAPAJEDLA
6.5 Psychologie vnímání barev
VY_32_INOVACE_FOTF10660ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum: Ročník: 6. – 9.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Digitální učební materiál
Barva těles (Učebnice strana 178 – 181)
Rozptyl světla Rayleighův rozptyl Miroslav Blabla 9.A.
Vnímání světla Vičánková Barbora 3IT.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Prezentace 2L Lukáš Matoušek Marek Chromec
Digitální učební materiál
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Rozklad světla Vypracoval: Tomáš Cacek a Aleš Křepelka.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
Barva Jak vybrat barvy.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
SAFÍR.
Podprahové vnímání barev
Barvy, barevné vidění Již Isaac Newton řekl, že ve fyzice žádné barvy neexistují, ve fyzice existuje pouze spektrum. Barvy existují pouze v našich očích.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Editace - globální úpravy - tonalita obrazu
Šíření tepla Milena Gruberová Jan Hofmeister Lukáš Baťha Tomáš Brdek
Šíření tepla TEPLO Q.
Obyčejné barvy neobyčejným pohledem
Míchání barev Máme pět základních barev: Bílou Červenou Modrou Žlutou
Barvy z fyzikálního a psychologického hlediska
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Barva Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Tato prezentace byla vytvořena
Chryzantémy.
BARVY V BYTĚ TOMÁŠ KLEMPA UČO: © 2008.
SVĚTELNÉ JEVY ROZKLAD SVĚTLA VY_32_INOVACE_16 - ROZKLAD SVĚTLA.
Colour a picture Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Světelné jevy Barva těles Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vliv osvětlení a jasu na člověka
Barevné modely Název školy
Používání barev v prezentacích
Správná odpověď? Opakování celkového učiva o Základní skladbě obrazu – kompozici obrazu.
Měsíc Iva Ouhelová.
ERGONOMICKÉ ZÁSADY PRO PODMÍNKY SPRÁVNÉHO VIDĚNÍ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Rozklad světla optickým hranolem Číslo DUM: III/2/FY/2/3/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Základy úpravy digitální fotografie Úprava vyvážení bílé.
1 Diplomová práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra fyziky,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.7.Vl.16_Světelné_jevy.
Barva těles. Barva neprůhledného tělesa je určena tím, jakou složku bílého světla těleso odráží a jakou pohlcuje. Žlutý citrón odráží žluté světlo, ostatní.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla,
Rozklad světla Investice do rozvoje vzdělávání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Rozklad slunečního světla optickým hranolem.
Rozklad světla optickým hranolem
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Teplé a studené barvy Název školy
TVORBA PROPAGAČNÍCH PROSTŘEDKŮ
Výtvarná výchova – 1. ročník, Návrh látky
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Osnova 1 Úvodní snímek 2 Fotogalerie 3 Barvy 4 Délka 5 Kdy vychází
Člověk a barvy Barvy jsou přítomny v nesčetných různých formách a jevech Člověk je schopen prostým okem rozeznat aspoň 2000 různých odstínů Člověk barvy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psychologické působení barev
SPECIFICKÉ KATEGORIE NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Barva VY_32_INOVACE_45_900 Projekt.
Semafor pro chodce VY_32_INOVACE_5A_11
Transkript prezentace:

6.5 Psychologie vnímání barev Člověk podvědomě spojuje některé barvy s určitými předměty nebo jevy, pro které jsou typické, a na základě této zkušenosti jim přisuzuje také jejich typické vlastnosti. Z tohoto hlediska je možné provést první rozdělení pestrých tónů na dvě skupiny, na „teplé“ a „studené“ barvy. 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev Červená nejdůležitější představitel teplých tónů barva krve a ohně má zvláštní mobilizační účinek, zvyšuje aktivitu člověka je typickou barvou lásky sytě červená působí z hlediska psychologického vnímání energičtěji červená zředěná bílou, tedy vlastně růžová, působí něžně 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev Žlutá představitel teplých tónů je nejsvětlejším tónem z celého spektra je spojena s představou slunce, které zahrnuje naši zemi životodárnými paprsky má v sobě cosi velkolepého a vznešeného žlutá je také barvou zlata je pravděpodobně nejchoulostivější ze všech barev pokud jde o příměsi nepatrný přídavek modré způsobí žlutozelený odstín při nepatrné dávce červené přechází výsledný tón do oranžové hrozí nebezpečí odrazu světla od jinak barevných ploch 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev Oranžová představitel teplých tónů je směsí červené (od které si přináší sílu spolu s energií) a žluté (od které má jiskřivou zářivost) je velmi choulostivá na přimíšeniny, které ji posouvají dohněda pocit radosti 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev Modrá nejvýraznější studená barva působí uklidňujícím dojmem, snižuje aktivitu může působit dojmem chladu, sklíčenosti až strachu chlad modré se podvědomě spojuje s barvou ledu a hlubokých vrstev čisté vody sníh, který naše oko vidí jako oslnivě bílý, se na snímcích zobrazuje se značným nádechem do modra je také tónem nedozírných dálek modrá se někdy stává symbolem nekonečnosti odstíny modré mohou na jedné straně nabývat nádech do zelena, na druhé straně do fialova významnou vlastností modré je, že se dobře snáší ve všech směsných poměrech s bílou 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev Zelená je směsí modré se žlutou zpravidla studená barva (modrozelená barva mořské vody) někdy působí jako teplá (žlutozelené odstíny různých rostlin) podvědomě vyvolává představu svěží vegetace pokládá se za barvu optimistickou, která symbolizuje naději a důvěru oko při pozorování zelené odpočívá snímky z přírody umožňují využít značné bohatství odstínů zelené, které se ještě stupňuje působením osvětlení u mnoha druhů ovoce znamená zelená nezralost 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev Fialová je směsí modré a červené působí celkem neutrálně modrofialová působí vážně až smutně, často také připomíná starobu červenofialová se projevuje spíše jako teplá barva dalším přidáním červené přechází až do purpurové, která vyzařuje jistou vznešenost a vážnost 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev Hnědá je v podstatě smíšenou barvou druhého stupně obsahuje v různých poměrech všechny tři čisté základní barvy působí většinou teple má mnoho různých odstínů nepůsobí většinou nijak nápadně v našem podvědomí vyvolává představu země 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev Bílá i nejmenší znečištění ploch této barvy je okamžitě vidět je svou svítivostí znakem čistoty symbol nevinnosti a mládí 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev Černá pohlcuje všechny složky světla vyvolává jakýsi pocit prázdnoty navozuje smutek a depresi spojuje se se smrtí a pohřbem 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev Šedá má v sobě něco z bílé i černé působí neutrálním a vyváženým dojmem je nenápadná svou neutrálností se stává výborným podkladem pro vyniknutí jiných, především pestrých barev 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev – blízké barvy 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev – doplňkové barvy 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev – jednobarevné schéma 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev Oblíbenost barev působení jednotlivých odstínů není za všech okolností stejné jednotlivé barvy mohou mít u různých lidí odlišnou odezvu preferování určitých barev předurčuje u mnohých lidí přijímání barevných fotografií podle toho, jestli barevné ladění nebo převažující odstín patří mezi jejich oblíbené nebo neoblíbené tóny 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev Oblíbenost barev oblíbenost barev závisí do určité míry také na věku a pohlaví muži ženy modrá modrá červená zelená oranžová fialová žlutá červená zelená žlutá fialová oranžová 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev Vzájemné vztahy barev při vnímání barev se projevuje také vliv sousedních tónů je-li červená umístěna vedle žluté, zdá se, že má v sobě nádech modré; žlutá v této kombinaci naopak přechází nepatrně do zelené červená v sousedství modré se jeví, jako by měla nepatrnou příměs oranžové 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev Asociace spojené s barvami pocit „váhy“ žlutá se zdá být lehčí než modrá nebo černá na snímku obvykle působí lépe, když jsou „lehčí“ barvy nahoře a „těžší“ dole barvy vyvolávají i chuťové asociace žlutá připomíná kyselost růžová připomíná nasládlost červená připomíná sladkost zelená až modrozelená vyvolává vzpomínky na slanou chuť tmavomodrá až fialová vyvolává vzpomínky na hořkost 10.1.2013 6. Práce s barvou

6.5 Psychologie vnímání barev Asociace spojené s barvami souvislost mezi barvami a zvuky zvýšený výskyt zelené tlumí při vnímání subjektivní pocit hluku hnědá a oranžová vyvolávají asociaci s hlubokými tóny modrá vyvolává asociaci se středními tóny zelená vyvolává asociaci s vysokými tóny 10.1.2013 6. Práce s barvou

6. Denní světlo 10.1.2013 6. Práce s barvou

6. Denní světlo – Slunce s jasnou oblohou 10.1.2013 6. Práce s barvou

6. Denní světlo – modrá obloha 10.1.2013 6. Práce s barvou

6. Denní světlo – Slunce s jasnou oblohou 10.1.2013 6. Práce s barvou

6. Denní světlo – zamračená obloha 10.1.2013 6. Práce s barvou

6. Denní světlo – zamračená obloha 10.1.2013 6. Práce s barvou

6. Denní světlo – barva světla 10.1.2013 6. Práce s barvou

6. Denní světlo – východ a západ Slunce 10.1.2013 6. Práce s barvou

6. Denní světlo – východ a západ Slunce 10.1.2013 6. Práce s barvou

6. Denní světlo – východ a západ Slunce 10.1.2013 6. Práce s barvou

6. Denní světlo – východ a západ Slunce 10.1.2013 6. Práce s barvou

6. Denní světlo – na horách 10.1.2013 6. Práce s barvou

6. Denní světlo – sníh 10.1.2013 6. Práce s barvou

6. Denní světlo 10.1.2013 6. Práce s barvou

6. Umělé světlo – střední šedá 10.1.2013 6. Práce s barvou

6. Umělé světlo – střední šedá 10.1.2013 6. Práce s barvou

6. Umělé světlo – zářivky 10.1.2013 6. Práce s barvou

6. Umělé světlo – zářivky 10.1.2013 6. Práce s barvou