6.5 Psychologie vnímání barev Člověk podvědomě spojuje některé barvy s určitými předměty nebo jevy, pro které jsou typické, a na základě této zkušenosti jim přisuzuje také jejich typické vlastnosti. Z tohoto hlediska je možné provést první rozdělení pestrých tónů na dvě skupiny, na „teplé“ a „studené“ barvy. 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev Červená nejdůležitější představitel teplých tónů barva krve a ohně má zvláštní mobilizační účinek, zvyšuje aktivitu člověka je typickou barvou lásky sytě červená působí z hlediska psychologického vnímání energičtěji červená zředěná bílou, tedy vlastně růžová, působí něžně 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev Žlutá představitel teplých tónů je nejsvětlejším tónem z celého spektra je spojena s představou slunce, které zahrnuje naši zemi životodárnými paprsky má v sobě cosi velkolepého a vznešeného žlutá je také barvou zlata je pravděpodobně nejchoulostivější ze všech barev pokud jde o příměsi nepatrný přídavek modré způsobí žlutozelený odstín při nepatrné dávce červené přechází výsledný tón do oranžové hrozí nebezpečí odrazu světla od jinak barevných ploch 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev Oranžová představitel teplých tónů je směsí červené (od které si přináší sílu spolu s energií) a žluté (od které má jiskřivou zářivost) je velmi choulostivá na přimíšeniny, které ji posouvají dohněda pocit radosti 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev Modrá nejvýraznější studená barva působí uklidňujícím dojmem, snižuje aktivitu může působit dojmem chladu, sklíčenosti až strachu chlad modré se podvědomě spojuje s barvou ledu a hlubokých vrstev čisté vody sníh, který naše oko vidí jako oslnivě bílý, se na snímcích zobrazuje se značným nádechem do modra je také tónem nedozírných dálek modrá se někdy stává symbolem nekonečnosti odstíny modré mohou na jedné straně nabývat nádech do zelena, na druhé straně do fialova významnou vlastností modré je, že se dobře snáší ve všech směsných poměrech s bílou 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev Zelená je směsí modré se žlutou zpravidla studená barva (modrozelená barva mořské vody) někdy působí jako teplá (žlutozelené odstíny různých rostlin) podvědomě vyvolává představu svěží vegetace pokládá se za barvu optimistickou, která symbolizuje naději a důvěru oko při pozorování zelené odpočívá snímky z přírody umožňují využít značné bohatství odstínů zelené, které se ještě stupňuje působením osvětlení u mnoha druhů ovoce znamená zelená nezralost 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev Fialová je směsí modré a červené působí celkem neutrálně modrofialová působí vážně až smutně, často také připomíná starobu červenofialová se projevuje spíše jako teplá barva dalším přidáním červené přechází až do purpurové, která vyzařuje jistou vznešenost a vážnost 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev Hnědá je v podstatě smíšenou barvou druhého stupně obsahuje v různých poměrech všechny tři čisté základní barvy působí většinou teple má mnoho různých odstínů nepůsobí většinou nijak nápadně v našem podvědomí vyvolává představu země 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev Bílá i nejmenší znečištění ploch této barvy je okamžitě vidět je svou svítivostí znakem čistoty symbol nevinnosti a mládí 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev Černá pohlcuje všechny složky světla vyvolává jakýsi pocit prázdnoty navozuje smutek a depresi spojuje se se smrtí a pohřbem 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev Šedá má v sobě něco z bílé i černé působí neutrálním a vyváženým dojmem je nenápadná svou neutrálností se stává výborným podkladem pro vyniknutí jiných, především pestrých barev 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev – blízké barvy 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev – doplňkové barvy 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev – jednobarevné schéma 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev Oblíbenost barev působení jednotlivých odstínů není za všech okolností stejné jednotlivé barvy mohou mít u různých lidí odlišnou odezvu preferování určitých barev předurčuje u mnohých lidí přijímání barevných fotografií podle toho, jestli barevné ladění nebo převažující odstín patří mezi jejich oblíbené nebo neoblíbené tóny 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev Oblíbenost barev oblíbenost barev závisí do určité míry také na věku a pohlaví muži ženy modrá modrá červená zelená oranžová fialová žlutá červená zelená žlutá fialová oranžová 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev Vzájemné vztahy barev při vnímání barev se projevuje také vliv sousedních tónů je-li červená umístěna vedle žluté, zdá se, že má v sobě nádech modré; žlutá v této kombinaci naopak přechází nepatrně do zelené červená v sousedství modré se jeví, jako by měla nepatrnou příměs oranžové 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev Asociace spojené s barvami pocit „váhy“ žlutá se zdá být lehčí než modrá nebo černá na snímku obvykle působí lépe, když jsou „lehčí“ barvy nahoře a „těžší“ dole barvy vyvolávají i chuťové asociace žlutá připomíná kyselost růžová připomíná nasládlost červená připomíná sladkost zelená až modrozelená vyvolává vzpomínky na slanou chuť tmavomodrá až fialová vyvolává vzpomínky na hořkost 10.1.2013 6. Práce s barvou
6.5 Psychologie vnímání barev Asociace spojené s barvami souvislost mezi barvami a zvuky zvýšený výskyt zelené tlumí při vnímání subjektivní pocit hluku hnědá a oranžová vyvolávají asociaci s hlubokými tóny modrá vyvolává asociaci se středními tóny zelená vyvolává asociaci s vysokými tóny 10.1.2013 6. Práce s barvou
6. Denní světlo 10.1.2013 6. Práce s barvou
6. Denní světlo – Slunce s jasnou oblohou 10.1.2013 6. Práce s barvou
6. Denní světlo – modrá obloha 10.1.2013 6. Práce s barvou
6. Denní světlo – Slunce s jasnou oblohou 10.1.2013 6. Práce s barvou
6. Denní světlo – zamračená obloha 10.1.2013 6. Práce s barvou
6. Denní světlo – zamračená obloha 10.1.2013 6. Práce s barvou
6. Denní světlo – barva světla 10.1.2013 6. Práce s barvou
6. Denní světlo – východ a západ Slunce 10.1.2013 6. Práce s barvou
6. Denní světlo – východ a západ Slunce 10.1.2013 6. Práce s barvou
6. Denní světlo – východ a západ Slunce 10.1.2013 6. Práce s barvou
6. Denní světlo – východ a západ Slunce 10.1.2013 6. Práce s barvou
6. Denní světlo – na horách 10.1.2013 6. Práce s barvou
6. Denní světlo – sníh 10.1.2013 6. Práce s barvou
6. Denní světlo 10.1.2013 6. Práce s barvou
6. Umělé světlo – střední šedá 10.1.2013 6. Práce s barvou
6. Umělé světlo – střední šedá 10.1.2013 6. Práce s barvou
6. Umělé světlo – zářivky 10.1.2013 6. Práce s barvou
6. Umělé světlo – zářivky 10.1.2013 6. Práce s barvou