Jak zvládat stres a předejít tak syndromu vyhoření

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Zvládání zátěží v krizových situacích
Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
ZDRAVÍ 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
Alkohol Pojem alkohol pochází z arabského AL-KAHAL
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Emoce (city).
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Martina Lichovníková Mendelova univerzita v Brně
Technická, taktická a psychologická příprava
Náročné životní situace, konflikty
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Náročné životní situace
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
VY_32_INOVACE_PSYPS15260ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Regulace úzkosti ve sportu
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Zvládnu i náročné životní situace I.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
NEINFEKČNÍ NEMOCI VYSOKÝ KREVNÍ TLAK.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Sportovní trénink jako proces bio-psychosociální adaptace
duševní zdraví, hygiena,…
Potřeba spánku a odpočinku
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Psychologie zdraví Syndrom vyhoření.
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Duševní hygiena Mgr. Tereza Louková, Ph.D.
Psychologické aspekty zdraví
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Seminář Trauma.
MUDr.Kateřina Kapounková
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
PSYCHOLOGIE ZDRAVÍ iii. blok
Vyrovnávání se stresem
Sebepoznání a sebepojetí
Psychologie v obezitologii
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Duševní hygiena.
Stres.
Náročné životní situace
MUDr.Taťána Mahdíková Ordinace JACH-TA, s.r.o.
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Jak zvládat stres a předejít tak syndromu vyhoření

OBSAH SEMINÁŘE Co je stres Co jsou stresory Jak funguje náš mozek Stresová reakce na psychické a fyziologické úrovni Stresorem sám sobě Jak zvládám stres Syndrom vyhoření Duševní hygiena, efektivní odpočinek Relaxace, autogenní trénink Plán prevence syndromu vyhoření

CO JE STRES slovník cizích slov zátěž, nápor, napětí, tlak funkční stav, ke kterému dochází při vystavení organismu mimořádným podmínkám, psychosomatická reakce na stresor (stresový podnět)

Jak funguje náš mozek příklad – návštěva policie Naše psychické pocity, ale fyzické projevy mají svůj podklad v dění v mozku. Mozek se skládá mimo jiné z neuronů, které spolu komunikují chemickými látkami – neurotransmitery. Těch je několik desítek druhů a každý přenáší jiný typ zpráv. Neuritrasmitery spolu s hormony mají obrovskou moc a zásadním způsobem ovlivňují náš život.

CO JE STRESOR Stresor = faktor způsobující stres. Stresorem chápeme negativně na člověka působící faktory. Fyziologický faktor – nedostatek potravy či tekutiny. Sociální faktor – působení agresivního člověka na druhé lidi. Fyzikální faktor – hluk, chlad, teplo, prach. Chemický a biologický faktor - jedy, alkohol, nikotin, kofein a jiné drogy. Emocionální faktor: - úzkost, zármutek, nenávist, strach, velká radost. Jak jste vystaveni stresu

Intenzita stresu Podle intenzity stresové reakce rozlišujeme: Hyperstres – to je stres překračující hranice adaptability jednotlivce, vede k zhroucení Hypostres – mírný, zvládnutelný, nepříliš intenzivní stres Podle kvality stresové reakce rozlišujeme: Distres – negativně působící stres Eustres – kladně působící stres

OSOBNOSTNÍ DISPOZICE KE STRESU Rozhodující není vliv stresu, ale materiál, na který působí. Výzva = reakce na změny - psychicky odolný člověk vnímá změny jako přirozenou součást života, na kterou je třeba aktivně reagovat   Angažovanost = zájem - psychicky odolný člověk vykonává většinu věcí se zaujetím a zájmem Ovládání dění, ovlivnění událostí = kontrola – psychicky odolný člověk věří, že je strůjcem svého osudu (voluntarismus) Test riziko stresu

SYNDROM VYHOŘENÍ Syndrom vyhoření (také syndrom vyhasnutí, vyhaslosti, vyprahlosti, angl. burnout) byl poprvé popsán v roce 1974 H.Freudenbergerem. Jedná se o psychický stav, prožitek vyčerpání. Tvoří ho řada symptomů především v oblasti psychické, částečně i fyzické a sociální. Klíčovou složkou syndromu je emoční vyčerpanost, skutečné vyčerpání a „opotřebení“ a často i celková únava.

OHROŽENÉ DRUHY lidé, kteří pracují s jinými lidmi, jež od nich něco potřebují lidé, jejichž práce je do značné míry komunikace s jinými osobnostní předpoklady - přecitlivělost, perfekcionismus, sklon k workoholismu, pedantství, přílišný (naivní) optimismus a počáteční nadšení okolní faktory - osamělost, málo známých, nefungující rodina, nevyhovující pracovní kolektiv a lhostejný, nebo nekoncepční nadřízený

Příznaky vyhoření -psychika ztráta nadšení, schopnosti pracovního nasazení, zodpovědnosti nechuť, lhostejnost k práci negativní postoj k sobě, k práci, k zaměstnavateli, ke společnosti, k životu; únik do fantazie potíže se soustředěním, zapomínání; sklíčenost, pocity bezmoci, popudlivost, agresivita, nespokojenost pocit nedostatku uznání

Příznaky vyhoření - vztahy ubývá angažovanosti, snahy pomáhat problémovým klientům omezení kontaktů s klienty na nejmenší možnou mez cynický nebo lhostejný přístup ke klientům omezení kontaktů s kolegy přibývání konfliktů v oblasti soukromí; nedostatečná příprava k výkonu práce, dlouhodobě nízká výkonnost

Příznaky vyhoření - tělo poruchy spánku poruchy chuti k jídlu náchylnost k nemocem potíže v oblasti srdeční činnosti, dýchání nebo zažívání rychlá unavitelnost, vyčerpanost svalové napětí, vysoký krevní tlak

VÝVOJ VYHOŘENÍ 1 nadšení – Začínáme s něčím novým a sršíme elánem, máme velká (a nerealistická) očekávání. Dobrovolně pracujeme přesčas, práce nás zcela naplňuje, identifikujeme se se svou profesí a tak zanedbáváme volnočasové aktivity. stagnace - Počáteční nadšení uvadá, ve své profesi jsme se již trochu zorientovali a zjistili, že má svá omezení a že ne všechny naše ideály půjdou naplnit.

VÝVOJ VYHOŘENÍ 2 frustrace - Začínají nás zajímat otázky efektivity a smyslu vlastní práce, protože se opakovaně setkáváme s nespolupracujícím okolím, technickými a byrokratickými překážkami. Mohou se vyskytnout spory s nadřízenými i počínající emocionální a fyzické potíže. vyhoření - emoční vyčerpanost, skutečné vyčerpání a „opotřebení“, celková únava, beznaděj, skepse, strach. Nenacházíme v sobě sílu to překonat. Test vyhoření: www.syndrom-vyhoreni.psychoweb.cz/test2

Duševní hygiena Životospráva - Dostatečný spánek, zdravá výživa, dostatečný odpočinek i tělesná práce, hospodaření s časem.  Pracovní prostředí - Teplota, prostor, světlo, hlučnost, prašnost, květiny…  Vztahy s ostatními lidmi - Pravidla slušného chování, přátelské vztahy, prevence konfliktů, posuzování druhých lidí.

sebevýchova Sebepoznání – prostřednictvím sebereflexe a informací o mé osobě z okolí Autoregulace myšlenek a představ – pozitivní myšlení, optimismus Odreagování – každý máme svoje specifické Šetření emoční energií – zvyšování nezávislosti, psychické i fyzické otužování, zvládnutí záporných vlastností Emoční přeladění – systém malých radostí Volní rozhodování – jasné zásady, přiměřené cíle, samostatnost a nezávislost

EFEKTIVNÍ ODPOČINEK Rozdělení odpočinku: Lehká únava se lépe odstraňuje! Nic neděláním se únava pouze prohlubuje! Odpočinek musí být provázen celkovým duševním uklidněním! Odpočinku napomáhá změna prostředí! Nečinnost není odpočinek! Tělesný a duševní odpočinek v rovnováze. Rozdělení odpočinku: 5 min po každé hodině duševní práce 1 den v týdnu delší dovolená jednou za rok

Relaxační techniky 1 Dechová cvičení  Vyzkoušejte si rozdíl mezi dvěma typy dýchání - do hrudníku, kdy se při nádechu rozšiřuje horní a střední část hrudního koše, a dýchání do břicha, kdy se uplatňuje spodní část hrudníku a břicho. Jacobsenova relaxace Tato relaxační metoda pracuje s uvolněním svalstva. Nejdříve je třeba naučit se rozlišovat mezi stavem napětí (tenze) a stavem uvolnění (relaxace). Odvedení pozornosti  Jednoduché cvičení na odvedení pozornosti se hodí tehdy, když začne nekontrolovaně narůstat pocit napětí a případně se blíží exploze, třeba v podobě příliš hlasitého a ne právě vybraného verbálního projevu.

Relaxační techniky 2 Uvědomení si smyslů Posaďte se pohodlně na židli, chodidly se dotýkejte země a zavřete oči. Po chvíli si uvědomíte, jak klidně dýcháte, a začnete postupně prociťovat svých pět smyslů. Cítíte tlak na chodidla od země i na záda od židle – to je hmat. Prozkoumejte chuť, kterou právě máte v ústech. Nadechněte se a prociťte vůně ve vašem okolí. Pootevřete mírně oči a dívejte se. Nakonec poznáte i to, že slyšíte. Uvědomte si sami sebe, svou mysl a svých pět smyslů. Nyní už by měli být roztěkanost i nervozita ty tam. Silně dynamické projevy Např. výkřik, dupnutí, výskok, kliky

Kde hledat pomoc náš praktický lékař psychiatrická ordinace psycholog nebo psychoterapeut náš praktický lékař psychiatrická ordinace internetová bezplatná poradna - http://iporadna.cz/psycho/dotazat.php linka důvěry

Akční plán prevence analýza stresorů analýza životního centra typologie osobnosti analýza stresorů analýza životního centra analýza návyků styl života relaxační techniky „Radikální řez“