POŘÍZENÍ A IMPLEMENTACE IS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Software Development Conference 2007 Vztah dodavatele a odběratele Zdeněk Borůvka.
Advertisements

Harmonogram implementace IS v běžné praxi - informatika ZMVS.
Projektové řízení Modul č.1.
Systémová integrace Ing. Roman Danel, Ph.D.
Základní koncepty systémové integrace
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ NÁVRH IS PRO TECH. PROCESY Roman Danel VŠB – TU Ostrava HGF Institut ekonomiky a systémů řízení.
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Architektura IS.
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Informační systémy podnikové systémy CRM
SAP Ing. Jiří Šilhán.
Proces řízení projektu
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
Aukro.cz – projektový management v e-commerce Tereza Kabrdová.
3. Životní cyklus a procesy projektu
Ing. Jiří Šilhán.  představuje komplex aplikačního a základního software, technických prostředků, podnikových procesů a personálních zdrojů určených.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Outsourcing výrobní logistiky Ing. Marek Vinš, Ph.D.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Ekonomika informačních systémů
Iniciace (zahájení projektu) Projektový management.
Vybrané metody analýzy
Předmět: Řízení podniku 1
Zavádění a údržba informačních systémů
Outsourcing ICT systémová a aplikační integrace v pojetí O2 Projekt Integrace sítě Ministerstva zemědělství.
Dokumentace informačního systému
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Dokonalá konkurence (DK)
Microsoft Dynamics CRM
Komplexní produktivní údržba (TPM)
1 Průběh implementace IS Přehled jednotlivých etap.
ASP a.s. ASP a.s. ASP a.s. je mezinárodní softwarová společnost zaměřená na komplexní implementaci a maintenance FM systémů společností a institucí. 
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Nikdo není schopen zahrát sám celou symfonii ...
Základní rozdělení činností v podnikové informatice
Manažerské informační systémy Informační systémy Ing. Dagmar Řešetková
Projekt z PA104 Richard Benkovský (139912, Jan Horák (143443, Miroslav Ligas (139542, Tomáš.
Na cestě k ASP Jiří Voříšek VŠE - KIT publikováno: červen 2002.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
ISOP/2 registr entit přírodního prostředí Roman Bukáček CENIA, laboratoř GIS Žďár nad Sázavou.
M ATEMATIKA A BYZNYS I NFORMAČNÍ MANAGEMENT VE FIRMĚ Eva Turnerová Západočeská univerzita
6. Koncepce řízení projektů
2. Životní cyklus a procesy projektu
YOUR SYSTEM, spol. s r. o. Ing
Informatika a komunikace v logistice Kapitola 8: Úkoly logistického informačního systému, Struktura informačního systému podniku, Pohyb informací v síti.
Metodika řízení projektů
Helios Orange - Implementace systému
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
KPV/PIS KPV/PIS  Jaroslav Plzák  Lukáš Choulík  Tomáš Kraus Websol s.r.o.
ANALÝZA IS. Životní cyklus IS Specifikace problému, požadavků (studijní fáze) Analýza Návrh Implementace (realizace) Zavedení (instalace) a testování.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Facility management jako součást efektivní správy společnosti
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Tradiční metody vývoje softwaru
Sytémová integrace Ing. Jiří Šilhán.
KPV/PIS Websol s.r.o. Jaroslav Plzák Lukáš Choulík Tomáš Kraus.
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Informační systémy podnikové systémy CRM
Transkript prezentace:

POŘÍZENÍ A IMPLEMENTACE IS INFORMAČNÍ SYSTÉMY POŘÍZENÍ A IMPLEMENTACE IS Ing. Roman Danel, Ph.D. roman.danel@vsb.cz Institut ekonomiky a systémů řízení Hornicko – geologická fakulta

Doporučená literatura Paleta, P.: Co programátory ve škole neučí aneb Softwarové inženýrství v reálné praxi. Computer Press,Brno 2003. Guckenheimer, S., Perez, J.: Efektivní softwarové projekty. ZonerPress, Brno 2007.

V této přednášce se dozvíte Životní cyklus a pořízení IS Fáze implementace IS Scénáře vývoje IS Analýza nákladů do IS Úkolocentrický a hodnotocentrický přístup k vývoji IS

Životní cyklus IS/IT Plánování 1 rok Pořízení (nákup/vývoj) cca 1 rok Zavádění Provoz a údržba cca 6-8 let Likvidace Životnost podnikových IS < 10 let.

Pořízení IS Klíčová otázka pořízení IS je rozhodnutí, zda koupit hotový IS (dodavatelské řešení) nebo IS vyvíjet. Další možností pořízení je nějaká forma outsourcingu.

Pořízení IS Čím více se jedná o standardní aplikaci, tím více je výhodnější nákup před vývojem!

Diskuze Jaké jsou výhody a nevýhody nákupu IS? Jaké jsou výhody a nevýhody vlastního vývoje IS?

Pořízení IS Rozhodování nákup/vývoj ovlivňuje také: Přizpůsobí se podnikové procesy systému nebo se systém musí přesně napasovat? Kdo a jak bude systém udržovat? Máme dostatečné kapacity pro vývoj?

Dodavatelské řešení pořízení IS Náklady pořízení Cena HW Cena SW Cena implementace Maintenance fee (=údržba) 10-20% ceny SW

Problémy při návrhu IS z pohledu dodavatele: Sladění IT s obchodními cíli Udržování starších systémů Nárůst složitosti Rovnováha mezi požadavky zadavatele a riziky projektu Klesající rozpočty IT Nepředvídatelné termíny Nedostatečná průhlednost stavu projektů Neefektivní komunikace v řešitelském týmu

Vlastní vývoj IS Jak měřit pracnost tvorby IS? Jak měřit kvalitu? Je dobré stanovit metriky.

Specifika zavádění IS Krátká doba vývoje Složitost Vývojové a realizační práce jsou obtížně řiditelné Požadavky na kvalifikaci vývojářů Návaznost fází vývoje na technologie

Co zvyšuje nároky na kvalitu služeb IS? Podniky jsou čím dál více závislé na ICT (při výpadku IS zastavení výroby…) Havárie nebo porucha IS má závažné ekonomické důsledky Požadavky uživatelů jsou stále více přesnější Zvětšuje se důraz na hlídání investic do IT a jejich návratnost Zvyšuje se konkurence dodavatelů Právní legislativa

Outsourcing IS Outsourcing IS = zajištění implementace a provozu IS externím dodavatelem. Varianty: ASP, SaaS, cloud…

Outsourcing Jaké jsou výhody outsourcingu? Výhodou outsourcingu je např. přehled o nákladech = lepší plánování a kontrola. Jaké jsou nevýhody osutsourcingu?

Fáze implementace IS Úvodní studie -> „studie proveditelnosti“ Globální analýza a návrh Detailní analýza -> „funkční specifikace“ Vývoj IS a testování Implementace – zavedení, školení, manuály Uvedení do provozu + zkušební doba, testování Provoz – záruční servis Provoz – pozáruční servis, technická podpora

Scénáře vývoje IS IS se může skládat z těchto částí: Dissatisfier (nutnost) Samozřejmost Satisfier (požadované fce) Spokojenost Exciter (funkce navíc) Nadšení Disatisfier můžeme chápat jako něco, bez čeho daný produkt nebo služba nefunguje, ale co je bráno jako samozřejmost. Příkladem je fakt, že aplikace běží v operačním systému nebo že je „nějak“ řešeno zálohování. Vývoj IS se oproti jiným odvětvím liší tím, že objem „dissatisfier“ (=must-haves) je značný.

Přístupy k vývoji IS Úkolocentrický Hodnotocentrický

Úkolocentrický přístup (work-down) Metodika vývoje IS – postupuje se podle daného plánu (harmonogramu), který se rozpadá do řady konkrétních úkolů Úkoly jsou postupně realizovány.

Úkolocentrický přístup Uplatnění u projektů s dobře známým návrhem a nízkými riziky Výhodou tohoto přístupu je kontrola a přehled nad postupem

Hodnotocentrický přístup (value-up) Vývoj probíhá v interakcích – v každé interakci je kladen důraz na hodnotu IS pro zákazníka, která se může průběžně zvyšovat.

Hodnotocentrický přístup Zaměření na průběžné vytváření hodnoty Zapojení zákazníka do řešení projektu Očekáváme nejistotu a jsme na ni připraveni Zdrojem hodnoty jsou jednotlivci – uznáním zvyšujeme kreativitu Výkon povzbuzujeme skupinovou zodpovědností za výsledku a efektivitu týmu

Srovnání přístupů Úkolocentrický přístup Hodnotocentrický přístup Plán a návrh musí být bezchybný, snaha zabránit změnám plánu Změna je přirozená. Plánování probíhá po celou dobu projektu Primárním měřítkem je dokončení úkolů. Primárním měřítkem jsou výsledky, které jsou pro zákazníka hodnotné. Kvalita je definována splněním specifikace. Ta musí proto být správná hned na začátku. Kvalita je dána hodnotou pro zákazníka, její vnímání se může měnit. Zákazník může formulovat kvalitu, až dostane fungující software. Úkoly se stanovují dopředu, odchylkami se nemusíme zabývat Odchylka je součást procesních toků. Odchylky musíte pochopit a snížit jej. Omezení času, zdrojů a funkcionality určují co můžete dosáhnout Omezení se mohou a nemusí týkat času, zdrojů a kvality. Je třeba najít slabé místo omezující kvalitu a pracovat na jeho odstranění.

Doporučení Kritérium úspěchu IS: snadnost ovládání rychlost uvedení na trh. Je výhodnější napsat aplikaci, která bude rozšiřitelná v budoucnu než monolitický systém, který bude obsahovat všechny možné funkce.

Sebereflexe při vývoji IS Tvůrce IS by měl být schopen odpovědět na následující otázky: Jak jsou řízeny změny v plánech a procesech? Jaká je primární metrika postupu? Jak je definována kvalita? Jak se pracuje s chybou? Jsou nějaké meziprodukty? Jsou užitečné? Jak jsou v projektu řešeny problémy?

Struktura výdajů na IS/IT HW SW Pracovníci Servis HW Vývoj aplikačního SW Údržba SW Komunikační služby Zpracování agend Režie

Režie IS/IT Materiálová režie Energie Správní režie (platy řídicích pracovníků)

Výdaje do IS/IT Nevydáváme příliš mnoho? Nevydáváme příliš málo? Jsme ve výdajích srovnatelní s konkurencí? Je struktura našich výdajů do IS v pořádku?

Výdaje do IS/IT Výdaje mají dolní hranici i stav nasycení. O stavu nasycení hovoříme v případě, kdy zvýšení výdajů již nevede k zvýšení výkonu nebo kvality.

Výdaje IS/IT Poslední vývoj – posun výdajů od transakčních systémů (TPS) k systémům na vyšší řídicí úrovni (EIS, decission support systém, BI, …).

Na závěr některé pojmy z oblasti sledování výdajů, se kterými se v IT můžeme setkat:

TCO TCO = Total Cost of Ownership Investice Technická podpora Řízení (administrativa) Činnost koncového uživatele

Účelnost (effectivnes) Dosažená hodnota cíle Účelnost = * 100 [%] Plánovaná hodnota cíle

ROI – návratnost investice ROI – Return of Investment ROI = výnosy / investice * 100 [%] Pokud je ROI = 100 %, výnosy plně pokryly investice. Pokud je ROI > 100 %, projekt generuje zisk. Pokud je ROI < 100 %, je projekt ve ztrátě.

Po této přednášce byste měli umět vysvětlit: Jaký je životní cyklus IS Jaké jsou možnosti pořízení IS Jaké jsou fáze implementace (vytvoření a nasazení) IS Jaká je struktura nákladů do IS Úkolocentrický a hodnotocentrický přístup k vývoji IS

Test Jaké jsou možnosti pořízení IS? a) vlastní vývoj b) ? c) ?