Algoritmy I Cvičení č. 2. Cíl hodiny Datové typy a přetypování (int, float, double, bool, char, long, short) Konstanty – Celočíselné Desítkové – 15, 0,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Typová konverze, oblast platnosti, paměťové třídy 9 Verze
Advertisements

Standardní knihovní funkce pro práci s textovými řetězci
PRIPO Principy počítačů
Počítače a programování 1 Přednáška 13 Jiří Šebesta.
Základní pojmy v jazyce C
Základy jazyka C.
Opakování Co je výsledkem následujícího prográmku? my $a="kol"; my $b="o"; $a.= $b; $b.= $a; print "a = $a, b = $b\n"; Vkládání speciálních znaků? Uvozovací.
Třída Array Je součásti balíčku java.util Účelem je usnadnit práci s poli Metody – nejpoužívanější equel(),fill(),sort() a binarySearch() equels() Slouží.
Algoritmy I Cvičení č. 5.
Algoritmy I. Cvičení č. 10.
Algoritmy I Cvičení č. 1.
Cvičení 2 Proměnné(jednoduché a složené) a konstanty První program Zápis výrazů.
Programování v C++ Cvičení.
Algoritmy I Cvičení č. 4.
Algoritmy I Cvičení č. 3.
Algoritmizace a programování
Druhé cvičení Vytváření identifikátorů Datové typy
Skriptový jazyk, který se používá při tvorbě stránek.
Materiály k přednášce Úvod do programování Ondřej Čepek.
J a v a Začínáme programovat Lucie Žoltá. Odkazy - oficiální stránky (překladače, help, metody, vývojové prostředí NetBeans,...)
RoBla Číselné soustavy.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Operátory (1. část) 3 A1PRG - Programování – Seminář
Datové typy 6 A1PRG - Programování – Seminář
Jazyk vývojových diagramů
OSNOVA: a) Řetězce v C b) Funkce stdio.h pro řetězce c) Funkce string.h pro řetězce d) Příklad Jiří Šebesta Ústav radioelektroniky, FEKT VUT v Brně Počítače.
Jednoduché datové typy
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Operátory (2. část) 4 Verze
C – strukturované příkazy
Datové typy a práce s nimi
DEKLARACE PROMĚNNÝCH A KONSTANT
Informatika I 4. přednáška
Cvičení.
Vstupy a výstupy znaků a) Terminálový vstup a výstup ( getchar(), putchar() ) Přečtěte znak pomocí systémové funkce getchar() a vypište ho pomocí putchar().
Datové typy a struktury
Příklady v jazyku C – část 3
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Standardní knihovní funkce pro vstup a výstup 12 Verze
Výrok „Dostali na to neomezený rozpočet, a podařilo se jim ho překročit …„ (Michael Armstrong, CEO, problém Y2K, )
Napište program v C pro výpočet plochy obdélníka se stranami A=3 a B=2. Výsledek vytiskněte s patřičným komentářem na obrazovku formátovým příkazem printf.
Z CELÁ ČÍSLA POROVNÁVÁNÍ -8 < > - 22.
Příklady v jazyku C – část 1. Výstupy pomocí printf. printf(" Tisk textu \n v apostrofech \n ") ; p=10; printf("%d\n", p) ; /* tisk konstanty */ printf("Tisk.
Ukazatele, řetězce Přednáška č. 3. Ukazatele  Ukazatel (pointer) – typ o velikosti 4 bajty (v 32bit. systémech) pro uložení adresy objektu na který ukazuje.
Příklady v jazyku C – část 2
Jazyk C A0B36PRI - PROGRAMOVÁNÍ Část I.
C – if Mgr. Lenka Švancarová. if vývojový diagram Podmínka Příkaz(y) Podmínka Příkaz(y) Úplné větveníNeúplné větvení ++--
Algoritmizace a programování Aritmetické, Relační a Logické operátory, Knihovny.
Algoritmizace a programování Algoritmy 2 – Vývojové diagramy (sekvence)
Programování KONSTANTY, ČTENÍ PO JEDNOM ZNAKU GETCHAR() FORMÁTOVANÝ VÝSTUP POMOCÍ PRINTF, VÝVOJOVÉ DIAGRAMY, CYKLY.
Programovací jazyk C# 2. část. Datové typy C# rozeznává dva druhy datových typů, hodnotové a referenční. Hodnotové datové typy Proměnné hodnotového datového.
Algoritmizace a programování Příkaz IF 2 – Příklady.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Datové typy a operátory Základní programové.
Programování ÚVOD, PROMĚNNÉ, OPERÁTORY A PODMÍNĚNÝ PŘÍKAZ ERIK KRÁL.
Výpočty ve statistice – test k procvičení
Zlomky Porovnávání zlomků..
Programování ENUM, SWITCH,pole jednorozměrná a vícerozměrná, deklarace, inicializace, kopírování, porovnání Erik Král.
C# konzole – Podíl dvou čísel, podmínka IF
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vzorové řešení zápočtového testu
Algoritmizace a programování
Algoritmizace a programování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Funkce výstupu (2) Funkce printf: deklarována v: stdio.h
Řetězce (24) Funkce strchr: deklarována v: string.h
Číselné soustavy Číselné soustavy reprezentují čísla, která jsou pro nás symbolem určitého množství – kvantity. Desítkovou soustavu se učíme již v první.
Programujeme lépe a radostněji
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Opakování ze 3. cvičení deklarace proměnných výpis na monitor (výstup)
Proměnné (1) Proměnná: Definice proměnných:
Opakování ze 4. cvičení int a; printf("Zadej číslo: ");
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Transkript prezentace:

Algoritmy I Cvičení č. 2

Cíl hodiny Datové typy a přetypování (int, float, double, bool, char, long, short) Konstanty – Celočíselné Desítkové – 15, 0, 1, 150L Oktalové – 065, 015, 0, 01 Šestnáctkové – 0X3A, 0xcd, 0x1, 0XCD – Reálné 0.124,.775, 3.14, 10.14f – Řetězcové "Retezec" – Znakové např. \n, \\, \", \0, 'a' Řídící struktura if Operátory (==, !=,, =, !) Operátor sizeof Formátování výstupů

Úloha č.1 Dělení dvou čísel – Vstup: dva celé čísla – A.) Výstup: Podíl těchto dvou čísel (celočíselné dělení a zbytek po celočíselném dělení – B.) Výstup: Podíl těchto dvou čísel (reálné dělení)

Úloha č.2 Výpočet obvodu a obsahu kruhu – Vstup: průměr (ne poloměr!) – Výstup: obvod a obsah kruhu

Úloha č.3 Program načte číslo v rozsahu od 0 do 255 (nemusíte kontrolovat správnost vstupu). Toto číslo program vypíše v dekadické, osmičkové a hexadecimální soustavě. Dále toto číslo převede na znak (char), bool, float a double a vypíše jeho hodnotu na obrazovku.

Úloha č.4 Vypište do konzole přesně následující text: James Bond \ "Agent 007" \ # 150% zaruka # / Spol. S rucenim omezenym

Úloha č.5 Napište program, který přečte 3 celá čísla a A.) Vypíše jejich aritmetický průměr B.) Seřadí je od nejmenšího po největší C.) Vypíše pouze ta, která jsou sudá D.) Pokud budou první dvě čísla stejná, přičte k poslednímu číslu 25% jeho hodnoty a vypíše jí na obrazovku E.) Pokud je druhé číslo větší (nebo rovno) než první a zároveň třetí větší (nebo rovno) než druhé, program vypíše text: “Cisla jsou serazena vzestupne” F.) Pokud je alespoň jedno ze zadaných čísel záporné, program vypíše text: “Jedno nebo vice cisel je zaporne.” G.) Místo výpisu textu v bodu F.) vypište proměnnou typu bool, do které uložíte true, pokud je splněna podmínka v bodě F.).

Úloha č.6 Napište program, který zjistí, zda-li je proměnná1 menší než proměnná2, pokud ano, vypíše o kolik by se musela proměnná1 zvýšit, aby se rovnaly. Je-li naopak proměnná1 větší než proměnná2, vypíše o kolik by se musela proměnná1 snížit, aby se rovnaly.

Úloha č.7 Vypište na obrazovku velikost alokované paměti pomocí operátoru sizeof v bytech, bitech a kilobytech. A.) pro proměnné typu char, int, bool, float, double, long B.) pro řetězcové konstanty "Ahoj", "A\nh\no\nj", "\\" C.) Porovnejte čísla, které vrátí sizeof(int), sizeof(char), atd… s výsledky v bodu A.)

Úloha č.8 Upravte a zkompilujte následující kód a zjistěte co program dělá. #include const float tenth = 0.1; const float one = 1.0; const float big = ; cout << "A. " << tenth << ", " << one << ", " << big << endl; cout << "B. " << fixed << tenth << ", " << one << ", " << big << endl; cout << "C. " << scientific << tenth << ", " << one << ", " << big << endl; cout << "D. " << fixed << setprecision(3) << tenth << ", " << one << ", " << big << endl; cout << "E. " << setprecision(20) << tenth << endl; cout << "F. " << setw(8) << setfill('*') << 34 << 45 << endl; cout << "G. " << setw(8) << 34 << setw(8) << 45 << endl;

Formátování pomocí manipulátorů endl odřádkování setw(n), width(n) minimální šířka zápisu left zarovnání výpisu doleva right zarovnání výpisu doprava, použijte jen s setw(n) setfill(ch) výplňový znak setprecision(n) nastaví počet desetinných míst fixed výpis s pevnou desetinnou čárkou scientific „vědecký“ formát výpisu ( e-001) boolalpha, noboolalpha způsob výpisu logických hodnot

Co si zapamatovat? Umět vhodně používat typy int, float, bool, char Operátor sizeof vrací počet alokovaných bytů Přetypování (int->float, float->int, char->int, int- >char, int->bool, bool->int) Použití řídící struktury if Operátory ==, !=,, =, !, &&, || Rozdíl mezi celočíselným a reálným dělením Zbytek po celočíselném dělení (operátor %) Tvorba konstant

Domácí úkol Najděte dokumentaci k funkci printf a použijte jí v úloze č.8 a č.3 pro formátování výstupů. Příklad použití printf: #include printf("Ahoj");// vypíše Ahoj int cele_cislo = 10; printf("%d", cele_cislo);// vypíše 10 float cislo = ; printf("%.2f", cislo);// vypíše 3.14 printf("Prvni: %d, druhe %f\n", cele_cislo, cislo); // vypíše Prvni: 10, druhe