VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA
POJEM VÝVOJ Vývoj může být: fylogenetický (od jednodušších živočichů ke složitějším) historický (vývoj společnosti jako celku) ontogenetický (od narození jedince do stáří) Jakého vývoje si všímá psychologie? →psychologie si všímá především vývoje ontogenetického
Jaká psychologická disciplína se zabývá vývojem osobnosti? VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE jednotlivé etapy mají svá biologická, sociální a psychologická specifika - při vývoji lidské osobnosti působí následující determinanty (činitelé): a) vnitřní (biologické) - vrozené, ale i různé fyziologické změny jako např. organické poškození mozku b) vnější (psychosociální) - vliv prostředí a výchovy
Mechanismy vývoje jsou zrání a učení. Zrání - změny osobnosti, které jsou určovány biologicky - je předpokladem k rozvoji procesu učení Jmenujte příklady: - růst - osifikace kostí - dozrávání nervové soustavy - zrání pohlavních orgánů Učení - odvíjí se od interakce jedince s prostředím
ETAPY VÝVOJE OSOBNOSTI Život každého jedince je posloupnost nezvratných změn = vývojové změny: a) evoluční – zdokonalování organismu Příklady: - růst, dozrávání nervové soustavy, zlepšování koordinace, rozvoj vztahů, získávání zkušeností a dovedností b) involuční – snížení fyziologických funkcí - zhoršování zraku, zhoršování schopnosti zapamatovat si,…
POZOR. Vývoj jedince není _ _ _ _ _ _ _, ale probíhá ve _ _ _ _ _ _ _ POZOR!!! Vývoj jedince není _ _ _ _ _ _ _, ale probíhá ve _ _ _ _ _ _ _ . Vývoj jedince je maximálně _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ .
Období lidského života z hlediska věkového členění (podle J Období lidského života z hlediska věkového členění (podle J.Langmeiera): ► od početí do porodu ► prvních 6-10 týdnů života ► do 1 roku ► od 1 roku do 3 let ► od 3 do 6 let ► od 6 do 11 let ► od 11 do 15 let ► od 15 let do 18-23 let ► 20 - 30 let ► 30 – 45 let ► 45 – 60/65 let ►po 60./65. roce Prenatální období Rané dětství a) novorozenecké období b) kojenecké období c) batolecí období Předškolní věk Mladší školní věk Starší školní věk - Pubescence Adolescence Dospělost a) Mladší dospělost b) Střední dospělost c) Starší dospělost Stáří
Prenatální období
Prenatální období od početí do porodu =cca ? kalendářních měsíců, ? týdnů - studium tohoto nejranějšího období je nesnadné Jak myslíte, že byly zprvu získávány poznatky z tohoto období? - z pozorování chování nezralých dětí ošetřovaných v inkubátoru Jaká byla nevýhoda této metody? - nevýhodou bylo jiné prostředí, tzn. i jiné podněty - dnes ultrazvuk, sledování srdeční aktivity plodu, ...
Prenatální období dává základní biologické a psychické předpoklady vývoje člověka období velkého růstu a rozvoje fyziologických funkcí plod je brzy připravován pro činnosti, které budou nutné pro jeho život - již u embrya starého 3 týdny (2,5mm) se objevují náznaky úchopových pohybů, záškuby - otáčení hlavičky, otevírání úst, v 9 týdnech zaznamenaná aktivita mozku,…
Prenatální období nejedná se jenom o vztah matka → plod, ale i plod → matka - svou aktivitou plod podněcuje matku ke změnám (polohy,..) → jedinec získává schopnost SOCIÁLNÍ INTERAKCE kontaktem s matkou (ke konci těhotenství velmi pravděpodobně rozlišuje i hlas své matky) budoucí dítě je velmi citlivé na škodliviny (teratogenní vlivy) –? stres, alkohol, nikotin, drogy,.. – zejména ve 2. období
Prenatální období Fáze prenatálního období: Období blastemové – od oplodnění do první srdeční ozvy, první 3 týdny Období embryonální – od 4.týdne do 4.měsíce vývoje zárodku, utváření nervového systému a základů všech důležitých orgánů Období fetální – dozrávání jednotlivých orgánů a počátek jejich funkce
Přílohy Fotografie: Úvod - http://www.babyweb.cz/Upload/fotobanka/m633322068597565890.jpg (30.1.2011) Prenatální období: http://www.flickr.com/photos/74896762@N00/3167352760/ (30.1.2011) Autor:drsuparna Zdroje: J.Langmeier, D.Krejčířová: Vývojová psychologie, 2.vydání, Praha, Grada Publishing 2008 Kolektiv autorů: Občanský a společenskovědní základ, Brno, Computer Press, 2009