VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
KDO JSEM? Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství Prezentace č. 1
Vývoj člověka - postnatální
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
Prenatální období Škola:
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
FÁZE ŽIVOTA.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývoj jedince Vývoj → před narozením = nitroděložní (prenatální)
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová psychologie úvod
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Opakování - vývoj jedince
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
Ontogeneze Lidské Motoriky
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Novorozenec Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov22 Autor Mgr.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Rozdíly mezi osobnostmi
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Ontogeneze člověka:.
Střední zdravotnická škola
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová psychologie Prenatální období.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Pedagogická diagnostika
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Základní charakteristika
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
V ÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.19.
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Zákony vývoje.
Tato prezentace je doplněním výkladu učitele
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_16-01
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Sociální psychologie.
Periodizace lidského vývoje
Období lidského života
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Transkript prezentace:

VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA

POJEM VÝVOJ Vývoj může být: fylogenetický (od jednodušších živočichů ke složitějším) historický (vývoj společnosti jako celku) ontogenetický (od narození jedince do stáří) Jakého vývoje si všímá psychologie? →psychologie si všímá především vývoje ontogenetického

Jaká psychologická disciplína se zabývá vývojem osobnosti? VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE jednotlivé etapy mají svá biologická, sociální a psychologická specifika - při vývoji lidské osobnosti působí následující determinanty (činitelé): a) vnitřní (biologické) - vrozené, ale i různé fyziologické změny jako např. organické poškození mozku b) vnější (psychosociální) - vliv prostředí a výchovy

Mechanismy vývoje jsou zrání a učení. Zrání - změny osobnosti, které jsou určovány biologicky - je předpokladem k rozvoji procesu učení Jmenujte příklady: - růst - osifikace kostí - dozrávání nervové soustavy - zrání pohlavních orgánů Učení - odvíjí se od interakce jedince s prostředím

ETAPY VÝVOJE OSOBNOSTI Život každého jedince je posloupnost nezvratných změn = vývojové změny: a) evoluční – zdokonalování organismu Příklady: - růst, dozrávání nervové soustavy, zlepšování koordinace, rozvoj vztahů, získávání zkušeností a dovedností b) involuční – snížení fyziologických funkcí - zhoršování zraku, zhoršování schopnosti zapamatovat si,…

POZOR. Vývoj jedince není _ _ _ _ _ _ _, ale probíhá ve _ _ _ _ _ _ _ POZOR!!! Vývoj jedince není _ _ _ _ _ _ _, ale probíhá ve _ _ _ _ _ _ _ . Vývoj jedince je maximálně _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ .

Období lidského života z hlediska věkového členění (podle J Období lidského života z hlediska věkového členění (podle J.Langmeiera): ► od početí do porodu ► prvních 6-10 týdnů života ► do 1 roku ► od 1 roku do 3 let ► od 3 do 6 let ► od 6 do 11 let ► od 11 do 15 let ► od 15 let do 18-23 let ► 20 - 30 let ► 30 – 45 let ► 45 – 60/65 let ►po 60./65. roce Prenatální období Rané dětství a) novorozenecké období b) kojenecké období c) batolecí období Předškolní věk Mladší školní věk Starší školní věk - Pubescence Adolescence Dospělost a) Mladší dospělost b) Střední dospělost c) Starší dospělost Stáří

Prenatální období

Prenatální období od početí do porodu =cca ? kalendářních měsíců, ? týdnů - studium tohoto nejranějšího období je nesnadné Jak myslíte, že byly zprvu získávány poznatky z tohoto období? - z pozorování chování nezralých dětí ošetřovaných v inkubátoru Jaká byla nevýhoda této metody? - nevýhodou bylo jiné prostředí, tzn. i jiné podněty - dnes ultrazvuk, sledování srdeční aktivity plodu, ...

Prenatální období dává základní biologické a psychické předpoklady vývoje člověka období velkého růstu a rozvoje fyziologických funkcí plod je brzy připravován pro činnosti, které budou nutné pro jeho život - již u embrya starého 3 týdny (2,5mm) se objevují náznaky úchopových pohybů, záškuby - otáčení hlavičky, otevírání úst, v 9 týdnech zaznamenaná aktivita mozku,…

Prenatální období nejedná se jenom o vztah matka → plod, ale i plod → matka - svou aktivitou plod podněcuje matku ke změnám (polohy,..) → jedinec získává schopnost SOCIÁLNÍ INTERAKCE kontaktem s matkou (ke konci těhotenství velmi pravděpodobně rozlišuje i hlas své matky) budoucí dítě je velmi citlivé na škodliviny (teratogenní vlivy) –? stres, alkohol, nikotin, drogy,.. – zejména ve 2. období

Prenatální období Fáze prenatálního období: Období blastemové – od oplodnění do první srdeční ozvy, první 3 týdny Období embryonální – od 4.týdne do 4.měsíce vývoje zárodku, utváření nervového systému a základů všech důležitých orgánů Období fetální – dozrávání jednotlivých orgánů a počátek jejich funkce

Přílohy Fotografie: Úvod - http://www.babyweb.cz/Upload/fotobanka/m633322068597565890.jpg (30.1.2011) Prenatální období: http://www.flickr.com/photos/74896762@N00/3167352760/ (30.1.2011) Autor:drsuparna Zdroje: J.Langmeier, D.Krejčířová: Vývojová psychologie, 2.vydání, Praha, Grada Publishing 2008 Kolektiv autorů: Občanský a společenskovědní základ, Brno, Computer Press, 2009