Centrum komunitní práce, poradenská organizace Ústí nad Labem Komunitní plánování sociálních služeb Přednášející Michal Polesný projektový manažer Olomouc – 24.října 2005 Akce je součástí projektu financovaného ze SROP, opatření 3.2, „Zpracování komunitního plánu sociálních služeb města Olomouce“ a je spolufinancována Evropskou unií
Roviny komunitního plánování
Hlavní charakteristiky komunitního plánování 1/ přispívá k dosažení záměrů a cílů sdílených komunitou /politiky, odborníky, uživateli, veřejností/. 2/ je prioritní mezi manažerskými úlohami řídících pracovníků zúčastněných institucí a poskytovatelských organizací. 3/ vztahuje se na veškeré aktivity – dochází k pronikání plánů mezi různými cílovými skupinami i typy služeb. 4/ umožňuje efektivní provádění činností a finanční řízení. 5/ umožňuje efektivní kontrolování a skládání účtů voličům.
Principy na kterých je komunitní plánování založeno Umožnit lidem život ve vlastním domově, s péčí a podporou, a to tam, kde si sami zvolí. Zvýšit poskytování péče, tak aby se vyhovělo novým, doposud neřešeným požadavkům a potřebám lidí Uskutečnit posun ve vyváženosti péče směrem od péče institucionální k péči komunitní Zlepšit kvalitu poskytovaných služeb Zajistit integraci všech sociálních služeb a programů včetně zdravotní péče bez rozdílu zřizovatele služby
Komunitního plánování 10 Kontrolní Mechan. efektivita 10 kroků Komunitního plánování 9 Imple mentace plánu 8 Tvorba Finální Verze plánu 7 Vedení procesu konzultací 6 Příprava Procesu konzultací 5 Tvorba Návrhu plánu v ustave ných skupinách 4 Informa ční systém 3 Analýza Potřeb občanů 2 Organi zační struktury 1 Příprava prostředí
1 krok příprava prostředí Vyvolání poptávky v místě plánování Projednání zadání v politických kruzích Příprava a schválení principů a hodnot Příprava uživatelského prostředí Příprava odborného prostředí Zpracování základního zadání – cílové skupiny, plánovací období, velikost území Vytvoření iniciačního týmu Proškolení realizačního týmu Zpracování časového harmonogramu Zpracování projektu-pokrytí finančních nákladů Zajištění odborných konzultací
2 krok trvale udržitelné organizační struktury Rada města Ústí nad Labem 2 krok trvale udržitelné organizační struktury Vrcholové instituce v regionu Skupina pro dohodu Sociálně Zdravotní komise RM Oborové konference Tým pro Komunitní plánování Manažerský tým Tým Pro práci s Informacemi Tým pro Kvalitu a efektivitu Manažeři Koord.skupin Město odd. pod.nest.s.služeb Centrum Komunitní práce zadavatel Koordinační skupiny za jednotlivé cílové skupiny obyvatel – pravidelná setkání služby Senioři Poskytov. Uživatel Pečovatel zadavatel Služby Duševní Zdraví Poskytav. Uživatel Pečovatel zadavatel Služby Děti a Mládež Posktytov. Uživatel Pečovatel zadavatel Služby Zdravotně Postižení Posktytov. Uživatel Pečovatel zadavatel Služby Etnické Menšiny Poskytov. Uživatel Pečovatel zadavatel Služby Osoby Závislé na Drogách Posktytov. Uživatel zadavatel Služby Mentálně Postižení Občané Poskytov. Uživatel zadavatel Služby Přechodná Krize Poskytov. Uživatelé zadavatelé J I N É
3 a 4 krok analýza potřeb a informační systém Katalog služeb Mapa služeb výkaznictví Informační systém Analýza Potřeb občanů Data Pro Plánování interaktivní SWOT Analýza oblastí
Poměr provozních finančních prostředků protékajících rozpočtem města ÚL do zařízení sociálních služeb podle zřizovatelů
Počty klientů v jednotlivých oblastech sociální pomoci
5 krok Tvorba Návrhu plánu v ustavených skupinách Zpracování časového harmonogramu Příprava 8-10 zasedání jedné koordinační skupiny Zpracování SWOT analýzy v dané cílové oblasti Nastavení systému práce v koordinačních skupinách - Potřeba – služba Přidělování priorit vytypovaným službám Zpracování návrhu plánu pro proces konzultací
6 krok příprava procesu konzultací Časový rámec procesu konzultací zpracování materiálu Návrh KPP vytvoření informační a propagační strategie zajištění distribučních a informačních míst zpracování připomínkovacího dotazníku ustavení týmu pro administraci připomínek Návrhu KPP uspořádání konference za účelem oficiálního zahájení připomínkovacího procesu Návrhu KPP
7 krok vedení procesu konzultací Celý proces je veden písemnou formou Na kontaktních místech jsou k dispozici připomínkovací dotazníky Vyplněné připomínkovací dotazníky je možné zaslat nebo osobně předat na konkrétní místo Všechny došlé připomínky jsou konzultovány v jednotlivých pracovních skupinách a kategorizovány Anonymní připomínky nejsou evidovány Je vedena kniha připomínek Procesu konzultací se zúčastnilo 126 uživatelů, 109 organizací, 277 fyzických osob. Bylo zaevidováno celkem 454 písemných připomínek
8 krok tvorba finální verze komunitního plánu Zapracování připomínek Zpracování obsahu, jazykové korektury Zpracování překladů Zpracování grafického návrhu Zadání do tisku Distribuce komunitního plánu
9 krok implementační období Využití trvale udržitelných organizačních struktur Zpracování ročních realizačních plánů a priorit Monitorování
1O krok kontrolní mechanismy, feetback Roční vyhodnocování plánu Monitorování projektů – vnějších zdrojů Celkové vyhodnocení plánu
Plán je možné považovat za efektivní tehdy, jestliže dosáhne svých cílů při vynaložení přiměřených nákladů a je vícezdrojově financován.
CKP Centrum komunitní práce, poradenská organizace Ústí nad Labem Česká republika Michal Polesný – telefon: 603879688 www.ckpul.cz www.kostraeel.cz email: polesny@ ckpul.cz Koněvova 18, Ústí nad Labem Euroregion Elbe Labe Nashledanou V případě zájmu nás kontaktujte