Novodobá migrace v Evropě Potenciál pro sociální služby?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Reformy v sociální oblasti Změny ve financování sociálních služeb Ing. Ondřej Mátl.
Advertisements

7 Nezaměstnanost.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
CENOVÁ KONVERGENCE K EU: Poznatky z mezinárodního srovnání Seminář MF ČR Smilovice, 2. prosince 2003 Martin Čihák (MMF) Tomáš Holub (ČNB)
Zajištění bezpečnostní situace České republiky v souvislosti s propouštěním zahraničních pracovníků v důsledku hospodářské krize Ivan Langer ministr vnitra.
Úřad práce ČR – krajská pobočka v Brně
MIGRACE A ROZVOJ Jiří NOVOSÁK. MIGRACE A ROZVOJ Rozvoj jako jedno z vůdčích paradigmat současného světa. Jak rozvoje dosáhnout? Rozvoj jako jedno z vůdčích.
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
Hodnocení možností penzijních fondů v rámci penzijní reformy Autor práce: Ing. Petr Kupčík Vedoucí práce: doc. Ing. Eva Vávrová, Ph.D. Oponent práce: Ing.
Proč slábne spotřeba domácností ? Eva Zamrazilová Členka bankovní rady ČNB Pesimistický spotřebitel: světlo na konci tunelu 17. října 2012 Konferenční.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu EXPORTNÍ STRATEGIE EXPORTNÍ STRATEGIE Exportní konference
N EZAMĚSTNANOST Makroekonomické problémy na trhu práce.
1 Ekonomický růst a trh práce (několik postřehů) František Cvengroš Smilovice, prosinec 2004.
TÍSŇOVÁ PÉČE A JEJÍ VYUŽITÍ V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH Agentura domácí péče LADARA, o.p.s.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Moderní žena myslí na budoucnost II. Jan Diviš. Bude v ČR důchodová reforma? Demografické okénko Rok 2003 Poválečné ročníky na prahu důchod Dobrá zpráva,
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
SVĚTOVÁ MIGRACE A PRACOVNÍ SÍLA.
1. 2 Sídlo organizace v Ženevě ve Švýcarsku IOM má statut mezivládní organizace Pomáhá jak jednotlivcům, tak vládám členských států IOM působí od roku.
TRH PRÁCE V ROCE 2015 Mgr. Jan Záruba Ing. Jiří Halbrštát KA Director
Imigranti na trzích práce v EU
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Investice 2011 – Tsunami na finančních trzích? David Navrátil.
Globalizace a trh práce Kamil Galuščák ČNB Seminář MF „Fiskální vývoj ČR, cesta k přijetí eura“ Smilovice,
Eva Zamrazilová Členka bankovní rady ČNB Ceny potravin a český spotřebitel Strategie českého zemědělství a potravinářství do roku 2020 Soběstačnost ve.
Ekonomické přežití nových médií Ekonomický a politický kontext fungování médií ve světě a v ČR Tomáš Prouza, Peníze.CZ.
Ruská federace x WTO a OECD
Migrace obyvatelstva Migrace (stěhování) a) vnitrostátní
1 Aktuální vývoj nabídky na trhu práce Smilovice, František Cvengroš.
ÚZEMNÍ POHYB OBYVATELSTVA
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Zadání případové studie
Segmentace na trhu práce, dlouhodobá nezaměstnanost
REGULARIZACE JAKO JEDEN Z NÁSTROJŮ V BOJI PROTI NELEGÁLNÍ MIGRACI.
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
Chce být ekonomie udržitelná resp. je toho vůbec schopna? Ing. Lubor Tvrdý, Ph.D. PROCES Centrum pro rozvoj obcí a regionů
Trh práce a politika zaměstnanosti Zuzana Hrdličková Porovnání vývoje trhu práce v zemích V4.
Výzvy a další cesta pro dětské služby v Maďarsku Rodičovská péče o děti a politika zaměstnanosti „Kolize nebo komplementarita?" Praha, 5. -
Institucionální a politická dimenze sociálního vyloučení.
Chudoba jako sociální problém
Trh práce a politika zaměstnanosti
ÚZEMNÍ POHYB OBYVATELSTVA
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 8 Sociální výhody v nezaměstnanosti ve vybraných zemích EU.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Trh práce a politika zaměstnanosti
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
MIGRACE.
Czech Statistical Office Na padesátém 81, Praha, Český statistický úřad odd. regionálních analýz a informačních služeb Praha Jana Podhorská.
Dělení migrace = migrace či stěhování
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
doc. JUDr. Jan Ondřej, CSc., DSc.
Je nízká plodnost opravdu problémem?
Územní pohyb obyvatelstva
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Problémy trhu práce v České republice a Evropské Unii
Zajištění bezpečnostní situace České republiky
Domácnosti na úvěrovém trhu
TEZE ROZVOJE BYDLENÍ V PRAZE
SVĚTOVÁ MIGRACE A PRACOVNÍ SÍLA.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Novodobá migrace v Evropě Potenciál pro sociální služby? Ing. Ondřej Mátl, MPA, MSc. FHS UK, říjen 2006

Úvod - Terminologie a fakta Migrace označuje přesun lidí Migrantem je každý člověk, který překročí hranice a zůstává v jiné zemi déle než rok Migranty rozeznáváme dobrovolné, dále pak nucené migranty a uprchlíky Fakta Zahrnuje 150 milionů lidí na celém světě, tedy necelé 3 % populace planety Každý desátý člověk žijící v rozvinutých zemích je migrant oproti jednomu ze sedmdesáti v rozvojových zemích 60 % procent migrantů žije ve více rozvinutých zemích světa; v Evropě (asi 56 milionů), Asii (50 milionů) a Severní Americe (41 milionů) Přibližně 1.5% občanů EU žijí a pracují v jiném členském státě než ve státě původu Zdroj: OSF (2003)

Migrační trendy v Evropě Situace po roce 1989 Zdroj: Castles a Miller (1993)

Důvody migrace Migrační magnet (Pull Factors) Význam Ekonomické faktory: Problémy na trhu práce (nezaměstnanost) Ekonomický pokrok (nízký růst HDP) Vysoký Nízký Historické faktory: Rodinné vazby (přítomnost etnika) Politické faktory: Péče o migranty (velikost ODA) Geografické faktory Geografická blízkost Faktory související s politikou vůči cizincům Míra deterence (povolení k práci a pobytu) Zdroj: Thielemann (2003)

Kategorie migrantů Zdroj: OECD (2006) PT DK CH UK FIN AUS I Práce NL NZ CAN AT JP DE SV F US N Práce Doprovázení pracovníka Spojení a formace rodin Humanitární důvody Jiné důvody (penzisté apod.) Zdroj: OECD (2006)

Sociální služby a migrace Příležitost nebo ohrožení? Problém Roste poptávka a potřeba sociálních služeb z důvodu stárnutí populace, účasti žen na trhu práce apod. Stávající pracovní síla stárne Potenciální reakce Zlepšení pracovních podmínek Zvýšení produktivity Facilitace zahraničních pracovníků Migranti na jedné straně představují potenciál pro sociální služby, neboť se mohou starat o staré lidi, děti a participovat v neziskovém sektoru, na druhé straně jsou často příjemci sociálních opatření Zdroj: Dumont (2006)

Migrace a trh práce v sociální oblasti Podíl zahraničních pracovních sil Zdravotnictví a sociální věci Služby v domácnosti Rakousko 8,8 % 0,4 % Belgie 10,7 % 0,6 % Česká republika 6,1 % Finsko 13,6 % Německo 10,1 % 0,7 % Řecko 2,4 % 13,4 % Irsko 12,5 % Norsko 20,7 % Švýcarsko 1,3 % Velká Británie 14,5 % 1,0 % Zdroj: Dumont (2006)

Migrace a práce pečovatelek v Rakousku Případová studie Migrace a práce pečovatelek v Rakousku Vysoká cena domácí pečovatelské služby (12.000 €/měsíc) Zahraniční pečovatelky jako politikum v Rakousku Cca 40.000 pečovatelek (převážně z České republiky a Slovenska) pracujících v čtrnáctidenních cyklech za 700 € Existence sedmileté přechodné období pro otevření svého pracovního trhu obyvatelům nových kandidátských zemí Dohoda o otevření tohoto segmentu trhu práce Legalizace zaměstnaneckého poměru Od 3. stupně nemohoucnosti (nad 120 hodin péče měsíčně) Migranti z EU 10 jako kvalifikovaná levná pracovní síla Zdroj: LN (2006)

Migrace a práce v soc.službách v Itálii Případová studie Migrace a práce v soc.službách v Itálii V Itálii existuje silná (ale ‚neoficiální‘) politika zaměstnávání zahraničních domácích pečujících pracovníků (HC) Existuje zde systém přímých plateb (care allowances), závislá osoba dostává 900 – 1000 € měsíčně Dále je možné uplatnit daňové odpočty Tito pečovatelé často kohabitují a zajišťují nepřetržitou (24 hod.) službu Podíl těchto pečovatelů výrazně roste (z 16,5 % resp. 35.740 v roce 1991 na 83,3 % resp. 490.678 v roce 2003) Převažuje péče o těžce (36 %) nebo středně závislé osoby (18 %) Migranti jako základ italského trhu práce sociálních služeb Zdroj: Lamura (2006)

Migrace a práce v sociálních službách Migrující pracovníci se stali fundamentem řady systémů LTC… Fiskální výhody pro pečovatele i stát Individualizovaná péče Odložení institucionální péče Ekonomické přínosy pro migranty (vyšší mzda a nízké/žádné náklady bydlení) … tato situace však vyvolává řadu otázek Kvalita péče? Budoucnost současných formálních služeb? Distorze na trhu práce (nedeklarovaná a nelegální práce)? Vykořisťování migrantů (současně rasová a gendrová dimenze)? „Care drain“? Zdroj: Lamura (2006)

Závěr Migrace Mezinárodní migrace po roce 1989 výrazně vzrostla (demografické, ekonomické a geopolitické důvody) Migrace zahrnuje jak (zpravidla) dočasnou migraci vysoce kvalifikovaných pracovníků, tak dlouhodobé přesuny lidí doprovázejících pracovníky nebo usilujících o reunifikaci rodin Migrace a sociální služby S rostoucí potřebou péče a snižující se kapacitou na straně nabídky státy hledají cestu jak personálně zajistit sociální služby Migrace v tomto ohledu představuje jak potenciál tak možné riziko pro sociální služby a zakládá prostor pro mnoho otázek Imigrační politiky států však mají omezenou efektivnost a sama migrace v dlouhodobém horizontu není schopna vyřešit problém stárnutí populace, může však zpomalit jeho dynamiku.