NOVÉ ROZPOČTOVÉ URČENÍ DANÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fakta o vývoji vlastnictví bytů v ČR za posledních 10 let Stanislav Drápal, Český statistický úřad Praha, 18. září 2012.
Advertisements

Ing. Dan Jiránek primátor Statutárního města Kladna.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Trendy finančních produktů ČLFA
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Solární systémy pro aktivní topení
1 Možnosti financování projektů v oblasti vodohospodářské infrastruktury v ČR A. Programy spolufinancované z EU: 1. Operační program životního prostředí.
Rozpočtové určení daní na Slovensku
AUTOR Mgr.Moravcová Daniela ŠKOLA ZŠ TGM Kutná Hora Datum Ročník DRUHÝ
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008.
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Kdo chce být milionářem ?
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
1.1. RADA VYSOKÝCH ŠKOL  V akademickém roce 1999/2000 zahájily výuku první 3 soukromé vysoké školy  Dnes „aktivně“ působí 44 soukromých vysokých.
1 Daň z nemovitostí a místní poplatky jako finanční zdroj obcí a měst Alena Holmes Zdeňka Jirásková Odbor – Majetkové daně, daň silniční, poplatky a oceňování.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Věda v Olomouci III. Agentura CzechInvest Lenka Gondová Olomouc
Zábavná matematika.
11 Základní data návrhu rozpočtu vlastního hl. m. Prahy na rok 2011 doc. MUDr. Bohuslav Svoboda, CSc. primátor hl. m. Prahy Praha
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V PRAZE PROSTŘEDNICTVÍM STRUKTURÁLNÍCH FONDŮ EU PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI HOTEL MODRÁ RŮŽE, RYTÍŘSKÁ, PRAHA.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
Únorové počítání.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
P ř íprava nového zákona o RUD Mgr. Petr Gazdík -starosta obce Suchá Loz -člen komise MF pro přípravu nového zákona o RUD.
Zdeňka Kasalová Podpora cestovního ruchu ze strany Kraje Vysočina Zdeňka Kasalová Krajský úřad Kraje Vysočina odbor kultury, památkové péče a cestovního.
EKONOMICK É INFORMACE pro jedn á n í Předsednictva RV Š
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Financování výkonu státní správy územních samosprávných celků
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Výhled financí obcí Ing. Luděk Tesař.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Statutární město Ostrava
Systém financování územní veřejné správy
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Realizace aktivní politiky zaměstnanosti – Kritéria a postupy pro poskytování příspěvků z prostředků APZ pro rok 2015 Úřad práce ČR, Krajská pobočka.
1 1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
o hospodářské soběstačnosti a o samofinancování církve“
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Rozpočet 2008 Kolegium rektora Základní principy předpokládá se aplikování stávající metody 1) rozdělení výnosů –normativní přínos (příspěvek.
Aktuální krize zdravotnictví
Přednost početních operací
1 Evropská dimenze ekonomické krize Ing. Oldřich Vlasák předseda SMO ČR a poslanec EP XII. Celostátní finanční konference 23. listopadu 2009.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Rozpočtové určení daní – „U-křivka“ a nástrahy průměru Ing. Miroslav Uchytil starosta města Chlumec nad Cidlinou XII. Sněm, Zlín 26. a 27. května 2011.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Novela RUD účinná k Novela RUD účinná k Hospodaření ÚSC Jan Zikl Ředitel odboru financování územních rozpočtů a prog. financování Ministerstvo.
ROZPOČTOVÉ URČENÍ DANÍ PRO OBCE
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Návrh na změnu RUD (kompromisní návrh) Miroslav Kalousek, ministr financí ČR.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Hospodaření obcí v roce 2016
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Ministerstvo financí ČR červen 2011
Transkript prezentace:

NOVÉ ROZPOČTOVÉ URČENÍ DANÍ (od roku 2013) A JEHO DOPADY NA OBCE Doc. Ing. Petr Tománek, CSc. katedra veřejné ekonomiky, EkF, VŠB – TU Ostrava petr.tomanek@vsb.cz SPOV MsK, Jeseník nad Odrou, 17. 10. 2013

ZMĚNA ROZPOČTOVÉHO URČENÍ DANÍ OD ROKU 2013 Nové podmínky RUD: o 10,2 % větší objem zdrojů z daní pro rozpočty obcí (na úkor dotací) (bez vlivu ekonomického růstu) pro výraznou většinu obcí větší příjmy z daní snížení příjmů z daní u 4 největších měst a u některých obcí vlivem dopadu „započtené výměry“ Změny RUD v rámci sdílení daní (bez změny stimulačních daní): zvýšení role kritéria prostého počtu obyvatel (ze 3 % na 10 %) začlenění kritéria počtu dětí a žáků (7 %) změna kritéria výměry katastrálního území do podoby „započtené výměry“ (3%) snížení váhy sdílení daní dle velikostních kategorií (z 94 % na 80 %)

PŘÍJMY OBCÍ z daní ( RUD 2013) Daň z nemovitostí 100 % Daň z příjmů FO z podnikání (30 %) Daň z příjmů FO ze závislé činnosti (1,5 %) Daň z příjmů právnických osob (PO – obec) 100 % Sdílené daně: 20,83 % Daň z přidané hodnoty 22,87 % Daň z příjmů FO ze závislé činnosti 23,58 % Daň z příjmů FO z podnikání (z 60 %) 23,58 % Daň z příjmů FO srážková 23,58 % Daň z příjmů PO

KRITÉRIA SDÍLENÍ DANÍ PRO OBCE 10 % Prostý počet obyvatel 7 % Počet dětí v MŠ a žáků ZŠ 80 % Přepočtený počet obyvatel (viz koeficienty postupných přechodů) 3 % Započtená katastrální výměra obce (max. 10 ha na obyvatele)

Kritérium počtu dětí a žáků předpoklad výnosu tohoto kritéria 7,7 tis. Kč na žáka (při nulovém růstu ekonomiky v roce 2013) dopady nového kritéria dětí a žáků navštěvujících školu v obci: - není zahrnut počet tříd, mající zejména vliv na velikost výdajů obcí na školy, - méně výhodné pro malé obce s menší velikostí tříd (nemohou optimalizovat počty tříd), - zrušení úhrad za žáky mezi obcemi

PŘEPOČÍTACÍ KOEFICIENTY Hlavní město Praha 4,0641 Plzeň 2,2961 Ostrava Brno Ostatní obce 1,0000

KOEFICIENTY POSTUPNÝCH PŘECHODŮ Obce s počtem obyvatel od – do Koeficient postupných přechodů Násobek postupných přechodů 0 – 50 1,0000 1,0000 x počet obyvatel obce 51 – 2 000 1,0700 50 + 1,0700 x počet obyvatel z počtu obyvatel obce přesahujících 50 2 001 – 30 000 1,1523 2 136,5 + 1,1523 x počet obyvatel z počtu obyvatel obce přesahujících 2 000 30 001 – a více 1,3663 34 400,9 +1,3663 x počet obyvatel z počtu obyvatel obce přesahujících 30 000

Sdílení daní dle velikostních kategorií rozdělení obcí do 4 + 2 kategorií změna (sblížení) nastavení koeficientů pro sdílení daní u 4 velikostních kategorií obcí stanovení koeficientů??? (koeficienty stanoveny na 4 desetinná místa bez věcné podloženosti) snížila se váha tohoto kritéria (z 94 % na 80 %) pozitivum: upustilo se od hodnocení tzv. „U - křivky“

4,5 5,5 6,5 7,5 8,5 9,5 10,5 11,5 12,5 I. (do 100) II. (101-200) III. (201-300) IV. (301-1500) V. (1501-5000) VI. (5001-10000) VII.(10001-20000) VIII. (20001-30000) IX. (30001-40000) X. (40001-50000) XI. (50001-100000) XII. (100001-150000) RUD do roku 2007 RUD od roku 2008

Změna kritéria výměry katastrálního území do podoby „započtené výměry“ existence kritéria území pro RUD (opodstatněnost?) v roce 2012 byl daňový příjem z tohoto kritéria 42,8 tis Kč/km2, v roce 2013 po změně RUD lze čekávat 48,6 tis. Kč/km2 problémem je pojetí „započtené výměry“ – tedy stanovení maximální plochy na jednoho obyvatele (na 10 ha) kritéria RUD by měla řešit odlišnosti obcí a tedy zejména ty případy, kdy dochází opodstatněně k odchylce od průměrných hodnot, uvedený přístup započtené výměry je paradoxně konstruován zcela opačně velké hodnoty daňových příjmů u malých obcí s velkým katastrem se jeví nadhodnocené, ale je to spojeno s tím, že v podstatě není zřejmá role tohoto kritéria dopad změny do podoby „započtené výměry“ je především na menší obce, největší obcí ze skupiny jsou Staré Hamry (554 obyvatel), největší relativní dopad na daňové příjmy je u obce Modrava (59 obyvatel, snížení celkových příjmů ze sdílených daní na pětinu) dopady uvedené změny kritéria na obce (viz následující tabulka)

Sdílené daně po ztrátě v % Dopady kritéria započtené výměry na obce (dopady větší než 10 % výměry) „Ztráta“ výměry v % Počet obcí Sdílené daně po ztrátě v % od 10 do 20 32 do 90 % 33 21 až 30 19 81 až 90 % 27 31 až 40 16 71 až 80 % 24 41 až 50 18 61 až 70 % 8 51 až 60 7 51 až 60 % 5 61 až 70 41 až 50 % 4 71 až 80 31 až 40 % 3 81 až 90 21 až 30 % 91 až 100 1 11 až 20 % Celkem obcí 105

Dopady RUD v roce 2013 Vývoj vybraných příjmů z daní za 6 a 8 měsíců problém ekonomického vývoje (tempo růstu ekonomiky ČR 2013) otázka vývoje celkových příjmů i souvislost s dotacemi na rok 2013 (průmět zvýšení daňových příjmů do snížení kapitálových dotací cca 50 %).

Daňové výnosy vybraných daní srovnání k 30.6. 2013/2012 mld. Kč výnos 2012 2013 podíl výnos pro obce výnos pro obce 2013 změna 2013/2012 v % DPFO – ZČ 55,98 59,05 21,4 22,87 11,98 13,50 + 12,7 DPFO - SVČ -1,20 -2,11 23,58 -0,26 -0,50 - 92 DP PO 68,03 66,23 14,59 15,61 + 7,0 DPH 128,28 146,09 20,83 27,45 30,43 + 10,9 Celkem 53,55 59,04 + 11,1

Daňové výnosy vybraných daní srovnání k 31.8. 2013/2012 mld. Kč výnos 2012 2013 podíl výnos pro obce výnos pro obce 2013 změna 2013/2012 v % DPFO – ZČ 76,53 80,97 21,4 22,87 16,37 18,51 + 13,1 DPFO - SVČ - 0,65 - 1,16 23,58 -0,13 -0,27 - 53 DP PO 75,61 67,71 16,18 15,98 -2,3 DPH 177,5 198,7 20,83 37,45 41,38 + 10,5 Celkem 69,9 75,6 + 8,2

Další aspekty hospodaření obcí krátkodobé i dlouhodobé Příspěvek na přenesený výkon státní správy obcím (změna od roku 2013) výhodnější stav pro obce s matričním a stavebním úřadem (dříve metodika podle nejvyšší funkce) Problematika vlivu prostředků EU na rozpočty obcí období 2007 - 2013 je ne úplně dobře zaměřeno na potřeby obcí: obce mají někdy jiné priority než ty na něž jsou k dispozici prostředky (z hlediska pořadí řešení problémů), nicméně činnost přizpůsobují možným dotacím = je to správné? z pohledu státu, resp. operačních programů je to správné v tom smyslu, že obce využívají a čerpají prostředky na to, co je podporováno je to však správné z pohledu obcí – pokud obce nenaplňují své hlavní cíle či potřeby a staví to, na co jsou dotace (postaví bazén místo kanalizace)? problém je v rozložení objemu prostředků mezi priority jednotlivých OP či samotné OP

Udržitelnost rozpočtů z dlouhodobého hlediska hodnocení finančních vztahů uvnitř rozpočtu využití údajů (reálných) o odpisech majetku sestavení běžného a kapitálového rozpočtu nelze spoléhat na dotace dopady: potřeba zvýšení podílu kapitálových výdajů Dotace a jejich funkce Problémy: složitá administrativa, nestejné podmínky mezi obcemi a snaha o jejich omezení, mnohdy snaha obcí o jejich využívání bez zohlednění budoucích ekonomických dopadů financování činností přenesených státem na obce (státní správa) eliminují některé specifické odlišnosti podmínek obcí, které nejsou zahrnuty mezi kritérii sdílení daní obcemi v rámci rozpočtového určení daní řeší externality při poskytování veřejných statků obcemi, kdy užitek veřejného statku přesahuje hranice obce (např. divadla, zoologické zahrady) řeší aktuální problematiku specifických podmínek obcí, kterou nepostihují dlouhodobě platná pravidla (např. povodně, ekonomické problémy regionu) zajišťují prosazování specifických záměrů celostátní politiky státu (např. bytová politika)

Děkuji za pozornost petr.tomanek@vsb.cz