Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
UCHO Marcela Hanáková.
Advertisements

Smyslová soustava člověka
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
Seminární práce z biologie
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Sluch a rovnovážné ústrojí
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
50.1 Člověk – smyslová soustava
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
STAVBA OKA.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
SMYSLY.
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Smysly člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
Sluch.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Ústrojí zrakové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_03_ÚSTORJÍ.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Smysly Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_18_Zrak,sluch
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

Základní pojmy očnice víčko spojivka rohovka duhovka bělima cévnatka sítnice zrakový nerv žlutá skvrna slepá skvrna tyčinky čípky boltec zvukovod bubínek kladívko kovadlinka třmínek polohorovnovážné ústrojí hlemýžď chuťové buňky čichové buňky hmatová tělíska

Smysly fungují pomocí smyslových buněk = receptorů

Zápis do sešitu Smysly smyslové buňky = receptory

Zrak zrakem vnímáme viditelné světlo o vlnové délce 400 – 700 nm orgán zraku = oko, uložené v očnici (dutina lebky) nad horním okrajem nadočnice s obočím vpředu chráněno víčky s řasami, sliznice víčka přechází ve spojivku

Zrak pohyb oka zajišťují okohybné svaly světlo prochází optickou soustavou oka 3 vrstvy: zevní (vazivová)  bělima, přechází v rohovku střední (cévnatá)  cévnatka, přechází v řasnaté těleso a duhovku vnitřní (smyslová)  sítnice světlo vstupuje do oka rohovkou, jeho množství reguluje zornice v duhovce (duhovka obsahuje pigment) při nadbytku světla se zornice zúží, při nedostatku rozšíří

Zrak za zornicí je čočka, která se pomocí řasnatého svalu vyklenuje a zplošťuje (akomodace čočky) světlo se v čočce láme a soustřeďuje, prochází sklivcem a dopadá na sítnici mezi rohovkou a čočkou je přední oční komora vyplněná tekutinou v sítnici jsou světločivné buňky: tyčinky – rozlišují světlo a tmu, černobílé vidění čípky – umožňují barevné vidění žlutá skvrna = místo nejostřejšího vidění, nejvíce čípků slepá skvrna = vstup zrakového nervu (nevnímá světlo) na sítnici je obraz skutečný, zmenšený a převrácený krátkozrakost, dalekozrakost = obraz se promítá před nebo za sítnici

Zrak obrázek 1

Zápis do sešitu Zrak vnímá viditelné světlo o vlnové délce 400 – 700 nm orgán = oko, uložené v očnici (dutina lebky) nad horním okrajem nadočnice s obočím chráněno víčky s řasami, víčko přechází ve spojivku pohyb zajišťují okohybné svaly optická soustava oka, 3 vrstvy: zevní (vazivová)  bělima, přechází v rohovku střední (cévnatá)  cévnatka, přechází v řasnaté těleso a duhovku vnitřní (smyslová)  sítnice světlo vstupuje rohovkou, jeho množství reguluje zornice v duhovce (obsahuje pigment) zornice se zúží, nebo rozšíří

Zápis do sešitu čočka za zornicí, pomocí řasnatého svalu se vyklenuje a zplošťuje (akomodace čočky) světlo pak prochází sklivcem a dopadá na sítnici přední oční komora mezi rohovkou a čočkou světločivné buňky v sítnici: tyčinky – rozlišují světlo a tmu, černobílé vidění čípky – umožňují barevné vidění žlutá skvrna = nejostřejší vidění, nejvíce čípků slepá skvrna = vstup zrakového nervu na sítnici je obraz skutečný, zmenšený a převrácený krátkozrakost, dalekozrakost = obraz se promítá před nebo za sítnici

Sluch ústrojí sluchu je uloženo ve spánkové kosti je drážděno zvukovými vlnami v rozsahu 16 – 20 000 Hz (kmitů/sekundu) spojeno s orgánem vnímání polohy (rovnovážné ústrojí) orgánem sluchu je ucho

Sluch Vnější ucho Střední ucho boltec a vnější zvukovod zachycování a vedení zvuku Střední ucho bubínek – blána na konci zvukovodu, chvění vzniklé zvukovými vlnami přenáší na 3 sluchové kůstky sluchové kůstky: kladívko, kovadlinka, třmínek propojení středního ucha s nosohltanem Eustachovou trubicí

Sluch Vnitřní ucho uloženo v kosti skalní – tvoří ho kostěný labyrint blanitý hlemýžď se sluchovými buňkami uloženými v dutých kanálcích vyplněných tekutinou  vlastní sluchový orgán 3 polokruhovité kanálky, vejčitý a kulovitý váček tvoří orgán pro vnímání polohy (rovnovážné ústrojí)

Sluch 1. kost 2. zvukovod 3. boltec 4. bubínek 5. základna třmínku 6. kladívko 7. kovadlinka 8. třmínek 9. polokruhovité chodby 10. hlemýžď 11. sluchový nerv 12. Eustachova trubice obrázek 2

Zápis do sešitu Sluch Vnější ucho Střední ucho ve spánkové kosti spojeno s orgánem vnímání polohy (rovnovážné ústrojí) orgánem sluchu je ucho Vnější ucho boltec + vnější zvukovod zachycování a vedení zvuku Střední ucho bubínek – konec zvukovodu, chvění vzniklé zvukovými vlnami přenáší na 3 sluchové kůstky kůstky: kladívko, kovadlinka, třmínek propojení s nosohltanem Eustachovou trubicí

Zápis do sešitu Vnitřní ucho uloženo v kosti skalní – kostěný labyrint blanitý hlemýžď se sluchovými buňkami = duté kanálky vyplněné tekutinou  vlastní sluchový orgán 3 polokruhovité kanálky, vejčitý a kulovitý váček = orgán pro vnímání polohy (rovnovážné ústrojí)

Chuť chuťové buňky v chuťových pohárcích uložených na jazyku vnímají látky rozpuštěné ve vodě rozlišujeme čtyři základní chuti: slanost sladkost kyselost hořkost  obr. 66 str. 67

Zápis do sešitu Chuť chuťové buňky v chuťových pohárcích uložených na jazyku vnímají látky rozpuštěné ve vodě 4 základní chuti: slanost sladkost kyselost hořkost

Čich čichové ústrojí je uloženo ve sliznici horní části nosní dutiny čichové buňky vnímají plynné látky ze vzduchu

Zápis do sešitu Čich ve sliznici horní části nosní dutiny čichové buňky vnímají plynné látky

Hmat čidla jsou uložena v kůži a sliznicích více druhů čidel hmatová tělíska jsou citlivá na tlak jiné buňky vnímají chlad, teplo a bolest

Zápis do sešitu Hmat v kůži a sliznicích hmatová tělíska citlivá na tlak buňky vnímající chlad, teplo a bolest

OPAKOVÁNÍ Zrak vnímá viditelné světlo o vlnové délce 400 – 700 nm orgán = oko, uložené v očnici (dutina lebky) nad horním okrajem nadočnice s obočím chráněno víčky s řasami, víčko přechází ve spojivku pohyb zajišťují okohybné svaly optická soustava oka, 3 vrstvy: zevní (vazivová)  bělima, přechází v rohovku střední (cévnatá)  cévnatka, přechází v řasnaté těleso a duhovku vnitřní (smyslová)  sítnice světlo vstupuje rohovkou, jeho množství reguluje zornice v duhovce (obsahuje pigment) zornice se zúží, nebo rozšíří čočka za zornicí, pomocí řasnatého svalu se vyklenuje a zplošťuje (akomodace čočky) světlo pak prochází sklivcem a dopadá na sítnici přední oční komora mezi rohovkou a čočkou světločivné buňky v sítnici: tyčinky – rozlišují světlo a tmu, černobílé vidění čípky – umožňují barevné vidění žlutá skvrna = nejostřejší vidění, nejvíce čípků slepá skvrna = vstup zrakového nervu na sítnici je obraz skutečný, zmenšený a převrácený krátkozrakost, dalekozrakost = obraz se promítá před nebo za sítnici

OPAKOVÁNÍ Sluch Chuť Vnější ucho Čich Střední ucho Hmat Vnitřní ucho ve spánkové kosti spojeno s orgánem vnímání polohy (rovnovážné ústrojí) orgánem sluchu je ucho Vnější ucho boltec + vnější zvukovod zachycování a vedení zvuku Střední ucho bubínek – konec zvukovodu, chvění vzniklé zvukovými vlnami přenáší na 3 sluchové kůstky kůstky: kladívko, kovadlinka, třmínek propojení s nosohltanem Eustachovou trubicí Vnitřní ucho uloženo v kosti skalní – kostěný labyrint blanitý hlemýžď se sluchovými buňkami = duté kanálky vyplněné tekutinou  vlastní sluchový orgán 3 polokruhovité kanálky, vejčitý a kulovitý váček = orgán pro vnímání polohy (rovnovážné ústrojí) Chuť chuťové buňky v chuťových pohárcích uložených na jazyku vnímají látky rozpuštěné ve vodě 4 základní chuti: slanost, sladkost, kyselost, hořkost Čich ve sliznici horní části nosní dutiny čichové buňky vnímají plynné látky Hmat v kůži a sliznicích hmatová tělíska citlivá na tlak buňky vnímající chlad, teplo a bolest

Otázky a úkoly Jakou vlnovou délku má viditelné světlo? Co znamená pojem akomodace čočky? Znáš nějakou vadu zraku? Vyjmenuj sluchové kůstky. Proč se nám „houpe“ zem pod nohama poté, co se dlouho točíme jedním směrem? Zkus odvodit, kde je na těle nejméně a kde nejvíce hmatových buněk.

Zdroje Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír, Vítězslav BIČÍK a Zdeněk MARTINEC. Přírodopis 3: pro 8. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003, 80 s. ISBN 80-85937-97-2. [2013-01-08] Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2013-01-08] jsou dostupné pod licencí Creative Commons – – na http://www.wikimedia.org . obr. 1 – oko http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a3/Schematic_diagram_of_the_human_eye_cs.svg/500px-Schematic_diagram_of_the_human_eye_cs.svg.png obr. 2 - ucho http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/Ear-anatomy.png