Databázové systémy Přednáška č. 3 Proces návrhu databáze
Definice pracovních procesů Pracovní proces = množina jednoho nebo více úkonů, jež společně reprezentují jistou činnost, která má pro danou organizaci smysl Úkon (úkol) = operace, jeden krok v provádění daného pracovního procesu
Vymezení stávajících pracovních procesů Hovory (diskuze) s uživateli pokládání otázek, kopie všech potřebných formulářů a sestav (cílem je pochopit, co se ve formě děje) je třeba analyzovat různé výjimky v procesech zjišťujeme, jaké údaje se v procesu využívají
Vymezení stávajících pracovních procesů Identifikace úkonů uspořádání informací do množiny úkonů (identifikace věcných=aplikačních pravidel, která pro dané procesy musí platit) aplikační pravidlo = omezení, které vychází z oboru definovaného daným problémem většina aplikačních pravidel souvisí se způsobem zpracování dat – např. podmínka: žádná objednávka nesmí mít datum odeslání před datem objednávky
Vymezení stávajících pracovních procesů Identifikace úkonů pojem „diskrétní“ operace: operace má přesně definovaný začátek a konec před zahájením a po dokončení úkonu je splněna platnost všech souvisejících aplikačních pravidel např.: Zkontrolovat úplnost vyplněné objednávky snažíme se pochopit, jak se věci provádějí (tj. neřešíme pořadí jednotlivých operací) – navíc, některé operace se provádějí „mimo pořadí“
Vymezení stávajících pracovních procesů Seznam úkonů: 1. Zkontrolovat úplnost vyplněné objednávky prodeje 2. Vzít si kartu s údaji o zákazníkovi, jedná-li se o existujícího zákazníka 3. Zaznamenat informace o odeslání zboží 4. Vyplnit podrobné informace rozpisu objednávky 5. Novému zákazníku přiřadit číslo zákazníka 6. Ověřit dostupnost zboží na skladě 7. Ověřit úvěrový limit zákazníka 8. Připravit objednané zboží 9. Zabalit zboží 10. Připravit potřebné přepravní dokumenty
Vymezení stávajících pracovních procesů Upravený seznam (skutečných) úkonů a kroků: 1. Zkontrolovat úplnost vyplněné objednávky prodeje 2. Záznam objednávky 1. Vzít si kartu s údaji o zákazníkovi 2. Zaznamenat informace o odeslání zboží 3. Vyplnit podrobné informace rozpisu objednávky 4. Novému zákazníku přiřadit číslo zákazníka 5. Ověřit úvěrový limit zákazníka 3. Ověřit dostupnost zboží na skladě 4. Odeslat objednávku do expedičního oddělení 1. Připravit objednané zboží 2. Zabalit zboží 3. Připravit potřebné přepravní dokumenty
Analýza pracovních procesů pravidlo: jednou pořízená informace se nesmí pořizovat znovu a musí se dále využívat je nutné analyzovat závislost mezi daty (některé úkony jsou závislé na jiných – tj. musí se provádět v určitém pořadí, jiné se mohou provádět „souběžně“)
Dokumentace pracovních procesů např. strukturovaný seznam úkonů a jejich kroků, názorný obrázek... (E/RD) Symboly pracovních procesů: Úkon Bod rozhodování UdálostDatová položka Dokument
Dokumentace pracovních procesů jestliže má úkon málo kroků, zapíší se přímo do bloku, jinak se rozvede do samostatného diagramu Propojení jednotlivých pracovních procesů Úkon Datová položka Úkon Dokument
Uživatelské scénáře alternativa k formální analýze pracovních procesů u velkých projektů je výhodné provádět oba typy analýzy zaměřují se spíše na způsob, jak bude se systémem pracovat jeho uživatel (nebo typy uživatelů), než na konkrétní kroky určité transakce