KONFIGURACE PŘESTUPNÍCH UZLŮ Z POHLEDU ČASOVÉ ZTRÁTY CESTUJÍCÍCH

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
diskomfort cestujících
Advertisements

Řízení motorových vozidel
Mgr. Pavel Dobeš Ministr dopravy
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Rekonstrukce severních mostů
Těžiště varianty přestavby železničního uzlu Brno
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
Vyhledávání dopravního spojení na internetu
Spektra zatížení Milan Růžička 1 Dynamická pevnost a životnost
Marketingový výzkum v dopravě Autobusová linka Praha - Brno
PROVOZNÍ INTERVALY.
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
občanská koalice Nádraží v centru říjen 2006
Struktura projektu  Charakteristika oblastí, kterými trasa linky 213 prochází  Historie a současnost linky 213  Preference autobusů v síti městské.
Železniční spojení Praha – Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základní.
Víceúčelové pruhy (Advisory cycle lane)
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
Valné shromáždění Asociace U3V červen 2006, Zlín - Kostelec.
Optimalizace tramvajové dopravy s cílem redukce dopravních výkonů metodou preference nízkého počtu frekventovaných linek (Jeden z původních návrhů, nyní.
Bezpečné cesty do školy
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Uzavírky silnic II/476 a I/11
Přepravní průzkumy Filip Hercík.
Projekt TROLLEY Dobrý den.
Zklidňování komunikací v městské části Praha 18 - Letňany
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
předpověď počasí na 14. května 2009 OBLAČNOST 6.00.
Charakteristické znaky MHD
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Dopravní charakteristiky
Cestovní kancelář Travel Tour
Služby letecké dopravy
Bezbariérovost veřejné dopravy
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Bezpečná cesta do školy ZŠ Meteorologická.
Hledej Řešení „kurýrního problému“ zadaného firmou KURS. Alice Mašková, Jana Petrová, Vanesa Šlosárková, Jitka Štrausová, Lucie Vondráčková a Martin Balla.
Modernizace záp. části ŽST.
D OPRAVNÍ DOSTUPNOST Seminář z geografie dopravy Filip Chvátal.
ROZVOJ VEŘEJNÉ DOPRAVY VE ZLÍNSKÉM KRAJI
STUDIE ROZVOJE DOPRAVY V AGLOMERACI CHOMUTOV-JIRKOV
Ú s t e c k ý k r a j Varnsdorf, Odbor dopravy a silničního hospodářství Dopravní obslužnost, oblast Šluknovsko Tisková konference k zahájení.
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Jan Máca, SPŠ-JIA.  Student čtvrtého ročníku  obor Informační technologie  Zájmy:  Doprava Železniční osobní vozy  Programování Jazyky C, Java, HTML+PHP.
STRATEGIE SPOLEČNOSTI A JEJÍ ZÁMĚRY V ROCE 2014
Provozní a přepravní ukazatele městské dopravy
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Přístupnost IDS pro OOSPO
Návrh a implementace algoritmů pro údržbu,
VLAKOTRAMVAJ V KARLSRUHE sestavil Michal Drábek pro Drážní společnost při ČVUT FD říjen 2007.
Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Terminál Hranečník Ostrava 2015.
Zastávky hromadné dopravy. 1.Hlavní trendy úprav Autobusové zastávky  ústup od zastávkových zálivů  spíše zastávky na jízdním pruhu (lze u dvoupruhové.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Technologie dopravní obsluhy veřejnou hromadnou.
1. PREZENTACE ZE ZÁKLADŮ TEORIE HROMADNÉ DOPRAVY Základní pojmy Ondřej Kališ
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
METROBUSY V PRAZE A OKOLÍ Projekt hierarchizace autobusové sítě Ing. Filip Drápal, ROPID.
Pražská integrovaná doprava Preference provozu veřejné hromadné dopravy 01/2016.
CHAPS spol. s r.o. Bráfova Brno Tel.: Fax: Internet:
Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního.
Veřejná doprava pro všechny Město Beroun. Poloha města Beroun.
Dopravní charakteristiky
Navrhování tunelových staveb
2. Ročník konference v rámci projektu Železniční doprava pro kraje
JIHOMORAVSKÝ KRAJ – PRŮMĚRNÁ RYCHLOST
Integrace Neratovic a Mělníka
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Vlakem z Prahy na letiště
Transkript prezentace:

KONFIGURACE PŘESTUPNÍCH UZLŮ Z POHLEDU ČASOVÉ ZTRÁTY CESTUJÍCÍCH Ing. Vojtěch Říha Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera (kombinované doktorské studium) Prezentace s podporou vědeckovýzkumného projektu Univerzity Pardubice č. 51030/20/SG520001 (Studentská grantová soutěž)

Obsah Přestupní uzel a cestovní doba Jednotlivé typy přestupů Problematika výškových úrovní při přestupu Další faktory ovlivňující atraktivitu přestupu Příklady vhodných a nevhodných přestupních míst Závěr

Přestupní uzel a cestovní doba uzel B hranový čas ... přestup A cestovní doba + přirážky přestup B podmínka pro uzly A a B: cestovní doba + polovina přestupních dob v uzlech ≤ hranový čas hranový čas pevně daný (30 minut, 60 minut...) tAB > hranový čas: zkrácení cestovní doby zkvalitnění konfigurace přestupního terminálu → zkrácení potřebné přestupní doby (zejm. vedlejší linky) → zmírnění negativního vnímání přestupu cestujícími

Přestup vlak - vlak hrana - hrana úrovňové přechody podchod / nadchod zpravidla možný pouze mezi dvěma vlaky minimální potřebný čas na přestup (2 minuty) úrovňové přechody přijatelné v menších stanicích (zastavující vlaky, kratší) kusé koleje, často dlouhá docházková vzdálenost podchod / nadchod podchod → menší výškový rozdíl – zpravidla vhodnější nadchod – nádraží v zářezu – lepší vazba na okolí, nevhodné podloží mimoúrovňové uspořádání u velkých nádraží (např. Berlín)

Zavádění přestupů hrana – hrana (1/2) často nutné úpravy zhlaví příklad: Veselí nad Moravou uzel regionální dopravy okolo L:00, příjezd vlaků ze 4 směrů dnes u jedné hrany protijedoucí vlaky zdroj: autor zdroj: autor

Zavádění přestupů hrana – hrana (2/2) možnost atraktivních přestupů hrana – hrana (oba směry): Brno – Kyjov – VnM – Javorník nad Veličkou ( – Myjava – ...) Hodonín – Strážnice – VnM – Uherské Hradiště – Staré Město při současném uspořádání kolize na zhlaví nemožnost současných vjezdů a odjezdů – nevhodné zdroj: autor

Úrovňový přechod vs. podchod (1/3) potřebná kvantifikace vnímání „chůze po rovině“ vs. „chůze podchodem“ základní přepočet – jeden krok: výška schodu cca. 15 – 17 cm průměrná délka kroku cca. 75 cm cesta nahoru – zvýšená fyzická zátěž přibližný poměr 1 výškový metr = 5 metrů chůze navíc další faktory bezpečnost, osvětlení a čistota podchodu nutnost čekání u úrovňového přechodu / na výtah zohlednění cestujících s hendikepem – obecně delší čas na přestup

Úrovňový přechod vs. podchod (2/3) možné přesnější stanovení (experimentálně) situace s minimem dalších ovlivňujících faktorů při jaké vzdálenosti d a dané hloubce podchodu by využilo cestu podchodem stanovené procento (např. 50 %) cestujících? zdroj: autor

Úrovňový přechod vs. podchod (3/3) u menších a středně velkých uzlů jsou i jiné možnosti Neubrandenburg (65 tis. obyv., Meklenbursko-Přední Pomořansko) Züssow (1,5 tis. obyv., M-PP, odbočná stanice) zdroj: mv-takt.de

Přestup vlak – bus / MHD hrana – hrana vlak o úroveň výše zpravidla lze pouze pro jednu kolej příklady ČR (Nesovice, Svoboda nad Úpou, Opava východ ... ) u návazných autobusů často nesymetrické přestupní doby vlak o úroveň výše překonávání pouze 1 výškové úrovně krátká vzdálenost, menší prostorové nároky vlak o úroveň níže problém umisťování autobusových zastávek na mostním tělese často delší přestupní vzdálenost (Brno-Lesná, Česká, Níhov, Pardubice-Semtín ... ) příchod podchodem nebo úrovňovým přechodem nejběžnější

Přestup vlak – bus (Nesovice) 11 Přestup vlak – bus (Nesovice) zdroj: szdc.cz

Přestup vlak – MHD (Opava vých.) 12 Přestup vlak – MHD (Opava vých.) zdroj: maps.google.com

Přestup vlak – tram (Linz-Ebelsberg) 13 Přestup vlak – tram (Linz-Ebelsberg) zdroj: maps.google.com

Přestup vlak – tram (Dresden-Dobritz) 14 Přestup vlak – tram (Dresden-Dobritz) zdroj: maps.google.com

Přestupy v rámci městské dopravy obvykle stejná výšková úroveň maximálně 1 úrovňový rozdíl (tramvaj nad/pod úrovní komunikace) frekventované komunikace – konflikt s ostatní dopravou velká vzdálenost k přechodu (upřednostnění řadících pruhů) čekání na světelné signalizaci (ztráta 1 – 2 minut) další negativně vnímané vlivy úzká místa, dlouhé přesuny, vysoká devialita trasy krácení na úkor „porušování předpisů“ krátký přestup velice důležitý při delších intervalech umožnění vzájemného přestupu mezi linkami

Nevhodný přestup (1/3) – Brno-Bohunická 16 Nevhodný přestup (1/3) – Brno-Bohunická zdroj: autor

Nevhodný přestup (2/3) – Brno-Komárov 17 Nevhodný přestup (2/3) – Brno-Komárov zdroj: mapy.cz, autor

Nevhodný přestup (3/3) – Brno-Halasovo n. 18 Nevhodný přestup (3/3) – Brno-Halasovo n. zdroj: autor

Závěr přestup = jeden z negativních faktorů při cestě VOD nelze je zcela odbourat (spoje odkudkoli kamkoli) lze však omezit negativně vnímané okolnosti zkracování vzdáleností, odbourávání výškových rozdílů potlačení dalších nepříznivých vlivů (překonávání komunikací, devialita), zlepšení celkového dojmu z místa aktivní přístup k problémům: úpravy komunikací – v prvé řadě řešení plynulosti IAD, VOD se musí přizpůsobit „nejde to, protože se to nikdy nedělalo“

Děkuji za pozornost. Příspěvek vznikl v souvislosti s řešením vědeckovýzkumného projektu Univerzity Pardubice č. 51030/20/SG520001 (Studentská grantová soutěž)