ČASTÁ NEINFEKČNÍ ONEMOCNĚNÍ –

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Advertisements

Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
VÝŽIVA – základní složky potravy
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
ZUBY, DUTINA ÚSTNÍ.
ZUBY Prvouka 3.ročník. ZUBY Prvouka 3.ročník Funkce zubů Ukousnutí a žvýkání potravy Mluvení Vzhled obličeje (postavení a tvar zubů dotvářejí celkový.
Zuby - test Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Zuby Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Název Zuby, péče o ně   Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ZUBY, DUTINA ÚSTNÍ.
Trávicí soustava I. - zabezpečuje příjem a trávení potravy, vstřebávání živin a odstranění zbytků - trávení je biochemický proces, kdy se potrava rozkládá.
ČASTÉ NEINFEKČNÍ CHOROBY
ÚRAZY V DĚTSTVÍ.
RIZIKOVÉ SEXUÁLNÍ CHOVÁNÍ IV.-
KOUŘENÍ.
ZÁVISLOST NA NIKOTINU, ODVYKÁNÍ
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Fluorid v zubní hygieně
ČASTÉ NEINFEKČNÍ NEMOCI- úvod
Dana Coufalová Stomatologická klinika LF MU a FNUSA v Brně
Trávící soustava - úvod
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
NÁDOROVÁ ONEMOCNĚNÍ.
NEINFEKČNÍ NEMOCI VYSOKÝ KREVNÍ TLAK.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Autor výukového materiálu:
LIGA PROTI KAZU určeno dětem 6-10 let a jejich rodičům určeno dětem 6-10 let a jejich rodičům Projekt Mandala ročník ročník
Soustava trávicí - část 1.
Zuby, zoubky, zoubečky. Pro 2. třídu ZŠ
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Zuby … ověř si, co o nich víš.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Péče o chrup Libuše Špičáková. Péče o chrup Libuše Špičáková.
Zuby … ověř si, co o nich víš.
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_25 Sada DUM Výchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Nádorová onemocnění Anotace Žáci.
Zuby Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_10_Chrup Vytvo ř eno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
DENTÁLNÍ HYGIENA.
Zdravé zuby ZŠ a MŠ Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_03_20_Člověk a zdraví Vzdělávací oblast: Člověk a.
Lidský chrup Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_9_Lidský chrup Téma: Přírodověda -
ŘEZÁKY ŠPIČÁK STOLIČKY ŘEZÁKY ŠPIČÁK ZUBY TŘENOVÉ STOLIČKY.
H YGIENA DUTINY ÚSTNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Petra Hejlová ČísloVY_32_Inovace_3359 NázevZdravé zuby Téma hodinyZdravé zuby PředmětPřírodověda.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Trávicí soustava I. (úvod a dutina ústní) Název sady:Přírodopis.
Vytvořil: Jiří Burda Druhy  Ekzém  Lupénka  Kopřivka  Růže  Herpes – opar  Plísně  Puchýře Spáleniny Odřeniny Akné.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Orální zdraví dětské populace
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Preventivní programy pro zlepšení stavu chrupu u dětí
Dobrý začátek pro zdravé zuby pro celý život
ORÁLNÍ ZDRAVÍ DOSPĚLÉ POPULACE ČR
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_06_20_hygiena.
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Dentální hygiena A Výživa HAPLOVÁ MAGDALÉNA MACKOVÁ MÁRIA DEHY 2. ROČ.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_18_Zuby
VY_32_INOVACE_03_Věcné učení_14_9. ročník_Zubní kaz
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_75_PRV1
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_07
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Věcné učení Péče o chrup, prevence zubního kazu
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
Transkript prezentace:

ČASTÁ NEINFEKČNÍ ONEMOCNĚNÍ – ONEMOCNĚNÍ DUTINY ÚSTNÍ A ZUBŮ

FUNKCE ZUBŮ Základní funkcí zubů je ukusování a rozmělňování potravy Svým postavením a v součinnosti s jazykem se podílí na vzniku některých hlásek Mají i funkci estetickou – spolupodílejí se na vzhledu obličeje a ovlivňují tak psychiku člověka Pokud chybí větší počet zubů snižují se čelisti a vzhled obličeje se mění Správnou funkci zajišťují pouze zdravé zuby

DOČASNÝ A TRVALÝ CHRUP Zuby jsou uloženy v dutině ústní a seřazeny do dolního a horního oblouku Sám zub se skládá z několika vrstev Zde vidíš jednotlivé vrstvy zubu:

DOČASNÝ A TRVALÝ CHRUP U dítěte se vyvíjí nejdříve chrup DOČASNÝ Nazýváme ho také mléčný Základy mléčného chrupu jsou založeny již v průběhu nitroděložního života Mléčných zubů je celkem 20 Prořezávají se mezi 6. – 30. měsícem Mléčné se zuby v průběhu předškolního a mladšího školního věku začínají viklat a postupně jsou nahrazeny STÁLÝM CHRUPEM

ZDE VIDÍŠ USPOŘÁDÁNÍ MLÉČNÉHO CHRUPU Rentgenový snímek mléčných zubů, jsou vidět zuby stálé, které se tlačí pod nimi

TRVALÝ CHRUP První zuby trvalého chrupu se prořezávají v šesti letech Jsou to zpravidla stoličky Celkový počet stálých zubů je 32 O tyto zuby se musíme řádně starat, musí nám vydržet po celý zbytek života

ZDE VIDÍŠ USPOŘÁDÁNÍ TRVALÉHO CHRUPU

ČASTÁ ONEMOCNĚNÍ DUTINY ÚSTNÍ ZUBNÍ KAZ - je nejčastějším onemocněním v dutině ústní - postihuje jak mléčný, tak stálý chrup - zubní kaz je nejrozšířenějším onemocněním všech světadílů vůbec - zubní kaz je DESTRUKTIVNÍ CHOROBA - to znamená, že ničí zuby a to nenávratně - pokud se vzniklý zubní kaz neléčí, člověk přijde o celý zub

PŘÍČINY VZNIKU ZUBNÍHO KAZU Hlavní příčinou vzniku zubního kazu jsou organické kyseliny, které se tvoří z cukrů přijímaných potravou Tuto přeměnu vyvolávají bakterie, které žijí v zubním povlaku, který se tvoří ze zbytků jídla Tyto kyseliny narušují zubní sklovinu a tím se otevře přístup bakterií k zubovině Důležitou úlohu při vzniku zubního kazu hraje i dědičnost – dědíme buďto odolnější, nebo méně odolnou zubní tkáň

STADIA ZUBNÍHO KAZU Počáteční stadium kazu se jeví jako křídově bílá skvrna na povrchu zubu Později se objeví dutina, vyplněná hnědavou hmotou Později se kaz jeví jako černá skvrna v zubu Ve chvíli, kdy zkažený zub začne bolet, je už zubní kaz v pokročilém stádiu a zasáhl zubní dutinu vyplněnou nervy Zubní kaz se léčí odvrtáváním zkažené skloviny a vyplnění PLOMBOU

JAK ZUBNÍ KAZ VYPADÁ….. Zde vidíš totálně zkažený mléčný chrup

NÁSTROJE A POMŮCKY K LÉČBĚ ZUBNÍHO KAZU Zubní vrtačka Zubařské zrcátko Zubařské křeslo

CHRUP PO LÉČBĚ ZUBNÍHO KAZU Zub s bílou plombou Zuby spravené amalgámem

PREVENCE ZUBNÍHO KAZU Pravidelné odstraňování zubního plaku čištěním zubů Používat i další pomůcky ústní hygieny – mezizubní nit a kartáčky, škrabka na jazyk, antiseptické ústní vody Omezit přijímání sladkých pokrmů a nápojů Fluoridová prevence Existuje i potrava, která je zubům vyloženě prospěšná – mléko a mléčné výrobky, syrové ovoce a zelenina Pravidelné zubní prohlídky 2x ročně Dobré je i používaní žvýkaček

ZDE VIDÍŠ POMŮCKY ÚSTNÍ HYGIENY Mezizubní nit Mezizubní kartáčky Čištění mezizubních prostorů

Zdroje informací a použitá literatura: MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D.: Výchova ke zdraví, Grada 2009, 296 stran. Obrázky: images.GOOGLE.COM