Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005
Téma vyučovací hodiny : Vzdělávací obor :FYZIKA Třída :VIII. C Vyučující :Mgr. Lada Kročková Datum :30. 11. 2005 Téma vyučovací hodiny : „ Tepelná výměna prouděním, tepelné záření “ Vybavení učebny : připojení na INTERNET připojení na školní síť – výukové programy PC – notebook dataprojektor
Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů Umístění prezentací : www.1zsfm.cz
Zdroje informací Učebnice : Fyzika pro 8.ročník ZŠ ( doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk )
Tepelná výměna prouděním
Pokus – zahřívání vody Voda s vyšší teplotou má menší hustotu – stoupá vzhůru – na její místo klesá chladnější voda voda v nádobě plamen
Pokus – ochlazování vody Od kostek ledu se ochladí horní vrstva vody – má větší hustotu – klesá dolů, vzhůru stoupá voda ode dne nádoby kostky ledu voda v nádobě
Učebnice – str. 65 Např. ústřední topení v domě Prohlédni si obrázek a vysvětli princip.
Proudění vzduchu Zahřátý vzduch stoupá z pevniny vzhůru, na jeho místo proudí chladnější vzduch od vody – vane vítr od moře moře pevnina
Proudění vzduchu Pevnina v noci chladne snadněji než moře, zahřátý vzduch stoupá nad moře, na jeho místo proudí chladný vzduch z pevniny – vane vítr z pevniny moře pevnina
Závěr : V kapalinách a plynech stoupá teplejší část kapaliny ( plynu ) vzhůru a chladnější klesá dolů. Dochází k samovolnému promíchávání kapaliny ( plynu ) a k přenosu tepla.
Tepelné záření vysílá každé rozžhavené těleso Slunce vysílá ( např.Slunce, žárovka ) Slunce vysílá - světlo - vnímáme okem, c = 3.108 m/s - tepelné záření – vnímáme tepelnými čidly v pokožce
Těleso pohltí nejvíc tepelného záření, když : - je černé ( tmavé ) - má matný povrch - je blízko zdroje
Využití slunečního záření - sluneční kolektory ( ohřev vody pro bazény, domácnosti, apod. )
OPAKOVÁNÍ U kterých látek nastane tepelná výměna prouděním ? Uveď příklady využití . Co je to tepelné záření ? Jaké záření vysílá Slunce ? Uveď příklady využití tepelného záření Slunce .
Hodnocení vyučovací hodiny Klady Zápory V této vyučovací hodině jsou obsaženy pokusy, výklad učiva, práce s dataprojektorem i s učebnicí. Hodina je dost náročná na časovou koordinaci vzhledem k pokusům.
Poznámky k prezentaci Použití dataprojektoru určitě usnadní práci, např. při výuce v paralelních třídách. Učitel se musí naučit synchronizovat výklad učiva, pokusy a použití dataprojektoru tak, aby prezentace nepůsobila při výuce rušivě. Příliš mnoho efektů a barev působí v prezentaci spíše rušivě a zbytečně odvádí pozornost, zvlášť u mladších dětí. Je lepší si připravit jako prezentace spíše bloky učiva nebo celé tematické celky učiva a pak použít část – podle potřeb dané třídy. Tato prezentace je postavena tak, aby si žáci zapisovali učivo v průběhu výkladu. Je dobré použít laserové ukazovátko. Je třeba pracovat i s učebnicí.