Informační a komunikační technologie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK pro 1. ročník učebního oboru Kadeřník a Kuchař číšník
Témata Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK 1.1 Rozdělení počítačů a jejich základní součásti, periferie 1.2 Operační systémy, aplikace 1.3 Nastavení OS 1.4 Data, informace, komprimace 1.5 Malware 1.6 Licence, autorské právo 1.7 Počítačové sítě 1.8 Nastavení počítačové sítě Učební obor: Kadeřník, Kuchař-číšník Ročník: 1
Informační a komunikační technologie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK 1.1 Rozdělení počítačů a jejich základní součásti
Rozdělení počítačů Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
Počítače dělíme podle druhu vykonávané práce na: ➡ sálové počítače (superpočítače) ➡ servery ➡ počítače standardu IBM-PC ➡ notebooky, netbooky ➡ tablety ➡ kapesní počítače, smartphony Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
Sálové počítače ➡ Obrovský výkon (až krát vyšší než výkon vašeho počítače) ➡ Využití: pro vědecké účely (předpověď počasí, simulace hoření,...) Obr. 1 - superpočítač
Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK Servery Počítače které jsou určeny pro poskytování služeb dalším počítačům v síti. Jsou navrhovány pro nepřetržitý provoz a proto je i cena vyšší než u PC. Obr. 2 - server
Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK Servery Pokud je třeba vyšší výkon v malém prostoru, používají se servery typu “blade” (žiletka) Obr. 3 - blade server
Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK Počítače standardu IBM PC Jsou sestaveny ze standardizovaných součástek které je možno kombinovat. Obr. 4 - PC
Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK Notebooky Mobilní zařízení které obsahuje všechny důležité části počítače v jednom kompaktním celku. Snadná přenostilelnost, možnost dočasné práce bez připojení k elektrické síti. Problematická výměna poškozené součásti. Obr. 5 - notebook
Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK Netbooky Neobsahují optickou mechaniku Menší displej než notebook (7” - 10”) Většinou delší výdrž na baterie ( hodin) Menší rozměry mohou být při delší práci nepohodlné Malý výkon - používají se na prohlížení internetu, , chat. Obr. 6 - netbook
Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK Tablety Typické pro tyto produkty je ovládání pomocí dotykové obrazovky. Jeho základem je klasický notebook který má otočný dotykový displej a nebo je to zařízení které tvoří s dotykovou obrazovkou jeden pevný celek. Obr. 7 - netbookObr. 8 - iPad
Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK Kapesní počítače, Smartphony V dnešní době pokračující miniaturizace jsou i telefony schopny poskytnout některé funkce počítačů.
Základní součásti počítače Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
Základní součásti každého počítače: Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK ➡ základní deska (Main Board, MB) ➡ procesor ➡ operační paměť ➡ grafická karta ➡ zdroj ➡ skříň
Základní deska Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK Hlavním účelem základní desky je propojit jednotlivé součástky počítače do fungujícího celku a poskytnout jim elektrické napájení. Obr. 1 - základní deska
Procesor (CPU – Central Processing Unit) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK ➡ Čte z paměti strojové instrukce a na jejich základě vykonává program ➡ Někdy bývá přirovnáván k „srdci“ nebo „mozku“ počítače ➡ Čím vyšší výkon dodává tím je jeho teplota vyšší a je třeba jej účinně chladit buď vzduchem, nebo kapalinou. Obr. 2 - procesorObr. 3 - chladič
Operační paměť (RAM) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK ➡ Dočasné uložení zpracovávaných dat ➡ Rychlejší čtení i zápis než u HDD, DVD, FLASH ➡ Čím více RAM, tím svižnější počítač Obr. 4 - operační paměť
Grafická karta Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK ➡ Zobrazuje informace z počítače ➡ Integrovaná pro kancelář ➡ Výkonné grafické karty pro hry Obr. 5 - integrovaná GKObr. 6 - výkonná GK
Zdroj Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK ➡ Snižuje napájecí napětí z 220V na 12V a 5V ➡ Napájí jednotlivé součátky počítače Obr. 6 - zdroj v PCObr. 7 - notebookový zdroj
Počítačová skříň Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK ➡ chrání uživatele před úrazem el. proudem ➡ přidržuje součástky na místě ➡ kvalitní skříň napomáhá lepšímu chlazení Obr. 8 - počítačová skříň Obr. 9 - HTPC skříň Obr výkon a design
Seznam použité literatury: Internetové zdroje: 1. Obr. 1 – superpočítač. [online]. [cit ]. Dostupné z Obr. 2 - server. [online]. [cit ]. Dostupné z 3. Obr. 3 - blade server. [online]. [cit ]. Dostupné z Obr. 4 - PC. [online]. [cit ]. Dostupné z demo/hp%20_pc_big.jpghttp:// demo/hp%20_pc_big.jpg 5. Obr. 5 - notebook. [online]. [cit ]. Dostupné z content/uploads/2008/10/macbook_side.jpghttp://jablickar.cz/wp- content/uploads/2008/10/macbook_side.jpg 6. Obr. 6 - netbook. [online]. [cit ]. Dostupné z content/uploads/2010/10/overview_hero1_ pnghttp:// content/uploads/2010/10/overview_hero1_ png 7. Obr. 7 - tablet PC. [online]. [cit ]. Dostupné z content/uploads/2008/07/gigabyte-m912-mini-tablet-pc.jpghttp:// content/uploads/2008/07/gigabyte-m912-mini-tablet-pc.jpg 8. Obr. 8 - iPad. [online]. [cit ]. Dostupné z Obrázek - smartphone. [online]. [cit ]. Dostupné z content/uploads/2009/08/smart-phone-definition.jpghttp:// content/uploads/2009/08/smart-phone-definition.jpg Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
Seznam použité literatury: Internetové zdroje: 1. Obr.1 – procesor. [online]. [cit ]. Dostupné z Obr. 2 – chladič. [online]. [cit ]. Dostupné z 3. Obr. 3 – RAM. [online]. [cit ]. Dostupné z memory-ram.jpghttp://mintywhite.com/wp-content/uploads/2010/05/computer- memory-ram.jpg 4. Obr. 4 – integrovaná GK. [online]. [cit ]. Dostupné z Obr. 5 - výkonná GK [online]. [cit ]. Dostupné z 6. Obr. 6 - zdroj pro PC [online]. [cit ]. Dostupné z 7. Obr. 7 - notebookový zdroj [online]. [cit ]. Dostupné z Obr. 8 - počítačová skříň [online]. [cit ]. Dostupné z 9. Obr. 9 - HTPC skříň [online]. [cit ]. Dostupné z content/uploads/2009/04/xc_encore_oe700.jpghttp:// content/uploads/2009/04/xc_encore_oe700.jpg 10. Obr výkon a design [online]. [cit ]. Dostupné z Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK