Program PRVOUK P15 ŠKOLA A UČITELSKÁ PROFESE V KONTEXTU ROSTOUCÍCH NÁROKŮ NA VZDĚLÁVÁNÍ 1. Konference PRVOUKu, Praha, Pedagogická fakulta UK, 5. dubna.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Revize RVP SKAV, KULATÝ STŮL KE VZDĚLÁVACÍ POLITICE Praha
Advertisements

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
ECVET v Programu celoživotního učení
Exkurz realizací projektu. Celospolečenský význam projektu  Soudobé antidiskriminační a inkluzivní tendence  obsahové zaměření vychází z aktuálních.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Sebehodnotící zpráva oboru speciální pedagogika na PdF MU
I. Konference PRVOUK P 15 Škola a učitelská profese v kontextu rostoucích nároků na vzdělávání Pedagogika I Garant: Prof.PhDr.Vladimíra Spilková,CSc.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Zapojení Pedagogické fakulty MU do činnosti Evropské agentury pro podporu speciálního vzdělávání Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Pedagogika volného času (VČ)
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
AKVŠ – profesionalita – spolupráce Marta Machytková předsedkyně VV.
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
KULATÝ STŮL PRO STUDENTY FBI VŠB-TUO “Safety AGENT“ Posilování partnerství v oblasti bezpečnosti průmyslu r.č. CZ.1.07/2.4.00/ , Podnikatelský.
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
RNDr. Eva Zelendová PaedDr. Karel Tomek VÚP Praha září 2008
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Profese učitele – referenční rámec Mgr. Anna Doubková PaedDr. Karel Tomek Praha
Výstupy projektu Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D.
Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.
Koncepce DVPP pro Českou republiku. Obsah prezentace Cíle koncepce a rámec její tvorby Obsah koncepce Priority státní vzdělávací politiky Poradní sbor.
katedra pedagogiky PedF UK
Kurikulární reforma a pedagogický sbor ZŠ Vrané nad Vltavou.
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
 systematická tvůrčí činnost v oblasti inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole  s důrazem na implementaci.
Vybrané problémy českého vzdělávání v cestovním ruchu Jiří Šíp Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
Program PRVOUK Škola a učitelská profese v kontextu rostoucích nároků na vzdělávání oblast Filologie a jejich didaktiky Martina ŠMEJKALOVÁ Katedra českého.
Rada VŠ - Komise pro přípravu učitelů řešení problematiky strukturovaného studia učitelství - šetření na vysokých školách.
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
Vybrané problémové oblasti problematiky fakult vzdělávajících učitele závěry a doporučení z diskuse na semináři „Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro.
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
TUL H32 Představení projektu OPVK: „Inovace mezioborového studijního programu Ekonomika a Management se zaměřením na znalostní ekonomiku”
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
SOCIÁLNÍ KAPITÁL JAKO FAKTOR OVLIVŇUJÍCÍ REGIONÁLNÍ DISPARITY A REGIONÁLNÍ ROZVOJ Projekt MMR ČR WD
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu
PŘÍSTUP K VLASTNÍMU HODNOCENÍ ZE STRANY ZŘIZOVATELE ŠKOLY konference projektu „Cesta ke kvalitě“ 4. listopadu 2009 Hotel v Klášterní.
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Hledisko kvality v přípravě učitelů Závěry z konference 21. – 22. dubna 2009 v Srní pořadatel: Pedagogická fakulta ZČU v Plzni ve spolupráci s Radou vysokých.
Role znalostí MANAGEMENTU A MARKETINGU v přípravě pracovníků pro řešení vědecko-výzkumných úkolů Doc. RNDr. Eva Grublová, CSc. Mgr. Daniela Navrátilová.
Konference PRVOUK Projekt Pedagogika I Návaznost na výsledky řešení VZ „Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání“ Návaznost na výsledky.
Závěry ze semináře k problematice strukturovaného studia učitelství KONFERENCE „STRUKTUROVANÉ STUDIUM UČITELSTVÍ“ v Srní.
Inovace pedagogických praxí na PdF MU: výzvy a očekávání
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Postavení pedagogiky mezi vědami
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
CV FHS Fakultní setkání, Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D.
Výzva č. 32 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.1 Vyšší odborné vzdělávání Mgr. Martina Jedličková.
Podpora vzdělávání prostřednictvím OP Rozvoj lidských zdrojů a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Ing. Jan Vitula MŠMT.
Reflexe aktivit a výsledků projektu Reflexe aktivit a výsledků projektu Evaluace a inovativní aplikace bakalářského studijního programu Učitelství pro.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Obecná didaktika ÚVOD.
DSP Speciální pedagogika Marie Vítková
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Transkript prezentace:

Program PRVOUK P15 ŠKOLA A UČITELSKÁ PROFESE V KONTEXTU ROSTOUCÍCH NÁROKŮ NA VZDĚLÁVÁNÍ 1. Konference PRVOUKu, Praha, Pedagogická fakulta UK, 5. dubna 2013 PEDAGOGIKA II. Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání Eliška Walterová Kontakt: Prof. PhDr. Eliška Walterová, CSc. 110 00 Praha 1, Myslíkova 7 uvrv@pedf.cuni.cz eliska.walterova@pedf.cuni.cz

Prvouk P15, Pedagogika Tým ÚVRV Jádrový tým RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D. (teorie školy) PhDr. David Greger, Ph.D (metodologie, srovnávací pedagogika) PhDr. Martin Chvál, Ph.D. (metodologie) PaedDr. Věra Ježková, Ph.D. (srovnávací pedagogika) PhDr. Karel Starý, Ph.D. (metodologie, teorie školy) RNDr. Jana Straková, Ph.D. (metodologie) Doc. PaedDr. Jaroslava Vašutová, Ph.D. (vysokoškolská pedagogika) Prof. PhDr. Eliška Walterová, CSc. (srovnávací pedagogika) Spoluúčast: Doktorandi - vypisovaná témata disertací - podíl na realizaci výzkumů

Hlavní zaměření v projektu PRVOUK ŠKOLA v kontextu vzdělávací změny a její vědecká reflexe Dominantní rozvíjené vědní oblasti v systému věd o výchově vzdělávání TEORIE ŠKOLY METODOLOGIE EMPIRICKÉHO PEDAGOGICKÉHO VÝZKUMU SROVNÁVACÍ PEDAGOGIKA VYSOKOŠKOLSKÁ PEDAGOGIKA Kontinuita, vazby → VZ (1999-2004); CZVŠV (2006-2011) – koordinace projektů, hodnocení → 2 pedagog. discipliny v ÚVRV rozvíjené, v ČR méně rozvinuté

TEORIE ŠKOLY (TŠ) Téma: Vliv struktury vzdělávací soustavy na vyučování, učení a výsledky žáků Stav poznání: V zahraničí se TŠ rozvíjí jako multidisciplinární oblast víceúrovňových výzkumů institucionálních, kurikulárních a organizačních parametrů školy v podmínkách vzdělávací změny v kontextu vzdělávací a životní dráhy. V ČR jsou zkoumány zejména struktury kurikula, podmínky a prostředky výuky na úrovni třídy a školy v nižších stupních. Méně se rozvíjí systematická TŠ v kontextu ČŽU a komplexu vazeb mezi makro/mezo/ mikroúrovněmi. Tým ÚVRV se od konce 90. let soustřeďuje na výzkumu ZŠ jako instituce a organizace utvářející základy vzdělanosti, v kontextech vzdělávací transformace a kurikulární reformy. Zvl. pozornost byla věnována přechodu z 1. na 2. stupeň. Dlouhodobé cíle: Analyzovat pedagogické aspekty scholarizace ve struktuře vzdělávacího systému, s důrazem na obsahy, procesy a výsledky školního vzdělávání s důsledky pro vzdělávací a životní úspěch žáků i dopady na společnost. S využitím mezinárodních komparací vzdělávacích systémů konstruovat alternativní modely, zvláštní pozornost věnovat přechodům mezi stupni, vnější diferenciaci a vzdělávacím nerovnostem.

CÍLE + indikátory 2016 zmapovat diferenciaci žáků na přechodech mezi stupni (ISCED 0 – 3): longitudinální výzkum realizovat empirické výzkumy důsledků vnější diferenciace ● PS výběrových ZŠ ●Testování žáků v uzlových bodech vzdělávací dráhy publikovat monografie ● Teorie školy v mezinárodní perspektivě (pracovní názvy) ● Proměny české školy (s popisem metodologie výzkumu) ● Sociologie vzdělávání a školy vydávat časopis Orbis scholae (SCOPUS 2013) v ČJ a AJ ● monotematická čísla k TŠ; studie, výzkumné zprávy, diskuse! aplikovat TŠ v kurzu Školní pedagogika (Mgr studium učitelství a managementu) vytvořit soubor studijních materiálů pro předměty specializace Školní vzdělávání organizovat sympozia a vystupovat s referáty na mezinárodních a celostátních konferencích (WCCES, ECER, ČAPV)

CÍLE + indikátory 2013 Vydat monotematická čísla časopisu OS/13 Emoční aspekty učení (AJ) Diferenciace ve školním vzdělávání (ČJ) - Připravit monotematické číslo OS/14 Školní učebnice Zpracovat komparativní studie Reformy školního vzdělávání v typologicky odlišných VS Expertní konzultace k revizi RVP (aplikace výsledků výzkumu) Realizovat 1. fázi kvantitativního výzkumu vnější diferenciace (přechod mezi 1.- 2. stupněm) (6200 ž, 6. ročníku, 184 ZŠ/G) Realizovat 2. fázi vícečetné případové studie ZŠ Monografie: Vzdělanostní loterie? Nerovnosti ve vzdělávání a jejich řešení

METODOLOGIE EMPIRICKÝCH PEDAGOGICKÝCH VÝZKUMŮ (MEPV) Téma: Metodologie pedagogiky v reflexi multiparadigmatických přístupů a jejich aplikace ve výzkumech školního vzdělávání Stav poznání: Kvantitativní a kvalitativní; smíšená metodologie má silnou oporu v rozsáhlé zahraniční literatuře, specializovaných publikacích i v podrobných popisech realizovaných výzkumů, zvl. mezinárodních, částečně i v nečetných publikacích domácích. MEPV se systematicky rozvíjí pouze na několika VŠ pracovištích. Tým ÚVRV aplikuje a rozvíjí MEPV, zvl. ve výzkumech školního vzdělávání, v posledních 5 letech publikace týmu obsahují podrobné popisy výzkumných designů, event. nástrojů. Zahájeno bylo ověřování metodologických kurzů v DS. Dlouhodobé cíle: Systematizovat MEPV Vytvořit logicky uspořádanou nabídku kurzů a konzultací pro DS Organizovat otevřené metodologické semináře

CÍLE + indikátory 2016 CÍLE + indikátory 2013 - vytvořit soubor studijních materiálů pro výuku MEPV v DS (Kvantitativní metody, Kvalitativní metody, Statistika = v pedagogickém výzkumu) zajistit volný přístup doktorandům ke statistickému SW a SW pro analýzu kvalitativních dat publikovat odborné knihy ● Využití statistických metod v pedagogickém výzkumu (pracovní názvy) ● Metodologické přístupy v mezinárodních výzkumech a možnosti jejich aplikace ● Autodiagnostika školy CÍLE + indikátory 2013 realizace inovovaného kurzu Statistika v pedagogickém výzkumu pilotní ověřování kurzu Kvalitativní metody v pedagogickém výzkumu Odborný seminář Metodologie mezinárodních výzkumů TIMSS a PIRLS Metodologie výzkumu mezigeneračního učení (realizován 11.3.)

VYSOKOŠKOLSKÁ PEDAGOGIKA (VŠP) Stav poznání: v zahraničí rozvinutý obor v souvislosti s požadavkem zkvalitňování akad. sborů a vysokoškolské výuky v ČR ojedinělé dílčí výzkumy a publikace ÚVRV: od 90. let realizace kurzu VŠP pro začínající VŠ učitele po r. 2000 v rámci CŽV na dalších VŠ („pedagogické minimum“) obhajované disertace VŠP Dlouhodobé cíle - systematizovat teoretické základy VŠP v českém prostředí - aplikovat VŠP na vzdělávání začínajících VŠ učitelů na UK - propracovat teoretické moduly, vytvořit studijní texty Cíle a indikátory 2016 ve spolupráci s RUK vytvořit a ověřit obsahový model kurzu VŠP publikovat odborné studie v časopisu AULA, ACADEMIA organizovat odborný seminář s výměrou zkušeností s pedagogy vzdělávající učitele VŠ v ČR a SR Cíle a indikátory 2013 publikovat odbornou knihu Teorie a praxe vysokoškolské pedagogiky rozpracovat moduly projektu Základy VŠP (vytvořen 2012)

SROVNÁVACÍ PEDAGOGIKA (SP) Téma: Proměny srovnávací pedagogiky v globální perspektivě Stav poznání: SP v zahraničí rozvinutý obor globálního významu, vyučuje se na VŠ, mezinárodní srovnávací výzkumy využívány ve vzdělávací politice, reformách. ČR participuje na mezinárodních výzkumech, obor se ale systematicky nerozvíjí. Výuka SP v učitelských oborech je zavedena sporadicky ÚVRV: referenční pracoviště SP od 90. let, edice ŠV v zahraničí (*2008), obhajované disertace SP, účast v projektech WCCES a EU, kurzy SP/DS, ŠM/ MgS Dlouhodobé cíle: - Systematizovat teoretické a metodologické základy SP pro české prostředí - Posílit informační a publikační bázi SP - Podpořit výuku SP na VŠ v ČR, zvl. v učitelských oborech - Soustředit se na srovnávání školního vzdělávání v ČR a v zahraničí - aktivizovat skupinu odborníků SP

Indikátory 2016 Cíle + indikátory 2013 zmapovat a analyzovat stav výuky SP na VŠ vyvinout a ověřit alternativní modely kurzu/ předmětu SP pro DS, MgS vytvořit soubor studijních materiálů pro výuku SP publikovat 2 odborné knihy, 1 VŠ učebnici pokračovat v edici Školní vzdělávání v zahraničí (Karolinum) podpořit činnost sekce SP v ČPdS a ČAPV Cíle + indikátory 2013 - provést a vyhodnotit dotazníkové šetření stavu výuky SP na VŠ v ČR uspořádat odborné kolokvium SP a diskusní panel o problémech výuky SP vytvořit a publikovat strukturovanou bibliografii české SP publikovat 2 odborné knihy „Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy“; Školní vzdělávání v Ruské federaci (edice) prezentovat 2 referáty na 15. Světovém kongresu WCCES realizovat inovovaný kurz SP/DS a SP v MgS/ŠM

INDIKÁTORY – SOUHRN Monografie, odborné knihy (9 - 10) Studijní materiály, učebnice (7 - 8) Monotematické čísla OS (minimálně 8, tj. 4 ČJ + 4 AJ) Studie, stati, výzkumné zprávy v časopisech ( 2 / rok / člen týmu) Databáze (žáků, škol) ZŠ, G Konference, kolokvia, sympozia organizované týmem (4 – 5) Cyklus odborných seminářů (2/ semestr) Referáty na konferencích mezinárodních (5 / rok) celostátních (5 – 10 / rok) Kurzy – nově zaváděné, inovované 7 – 8 (DS)

VAZBY a MOŽNOSTI INTEGRACE V RÁMCI PRVOUKu Vnitřní integrace v rámci týmu PEDAGOGIKA II. silné vazby SP → TŠ ← MEPV Vazby a spolupráce s dalšími týmy PRVOUKu PEDAGOGIKA I. (Škola → učitel) ŠKOLSKÝ MANAGEMENT (Řízení školství, pedagogický management, management školy) VZDĚLÁVACÍ POLITIKA (důsledky diferenciace a struktury VS, řešení nerovností)