Výsledky analýzy kvalifikační a věkové struktury v Pardubickém kraji Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice) Ing. Petr Urbanec (Univerzita Pardubice)
Monitoring trhu práce z hlediska kvalifikační a věkové struktury Základní pilíř pro stanovení konkrétních potřeb v oblasti školství a dalšího profesního vzdělávání Provádí úřady práce v Pardubickém kraji Provedena u rozhodujících výrobních zaměstnavatelů v období 2002 – 2006
Souhrnné výsledky analýzy kvalifikační struktury Největší zájem je o kvalifikaci vyučen v oboru nebo ÚSO daného směru Technické profese převažují nad ekonomickými Trvalý zájem o absolventy učení nebo maturanty v oborech strojní, elektro nebo stavební Naprostý nedostatek absolventů strojních oborů Není zájem o kvalifikaci –„vyučen s maturitou“ –ÚSO – podnikání v …, management a také o nespecifické obory –všeobecné střední vzdělání (gymnázia)
Souhrnné výsledky analýzy kvalifikační struktury
Souhrnné výsledky analýzy věkové struktury Mírně převažují vyšší věkové kategorie Ve věku 51 a více let je 25,2 % a ve věku 41 a více let je 52,8 % všech zaměstnanců Nejstarší jsou pracovníci se základním vzděláním (66 % nad 41 let) Ohrožené profese: –Chemické s požadavkem vyučení (65 % starší 41 let) –Vyučené strojní profese (54 % starší 41 let) –Kvalifikace ÚSO elektro (54 % starší 41 let) –Kvalifikace ÚSO chemický (57 % starší 41 let) –Kvalifikace VŠ strojní a chemické
Požadované obory na krajském trhu práce Strojírenství zámečník, svářeč, programátor CNC, konstruktér, lakýrník, lisař, technik, automechanik, autoklempíř, kovomodelář, nástrojař, kovolijec, cizelér, soustružník, frézař, vrtač, brusič, horizontkář a technik se znalostí jazyka a práce na PC Elektrotechnické obory Elektromechanik, kvalifikovaní ÚSO technici, elektronici, konstruktéři, programátoři, projektanti a vývojoví pracovníci Stavebnictví Pracovníci pro obsluhu stavebních strojů, stavbyvedoucí, stavební tesaři a truhláři, štukatéři, zaučení stavební dělníci, betonáři, zedníci, obkladači, stavební klempíři, železáři, malíři, zámečníci, atd.
Na co bychom se měli v oblasti lidských zdrojů zaměřit především? Na univerzální a přenositelné znalosti a dovednosti Na dosahování žádoucí kvalifikační struktury z hlediska potřeb zaměstnavatelů Na strategickou politiku a management zaměstnanosti a vzdělávání
Čemu bychom se měli vyhnout z hlediska zajištění zaměstnanosti? Slepé víře v módní sektory Paušálnímu pohrdání zaměstnaností v oborech s tzv. nižší přidanou hodnotou Přehnané víře v to, že vyšší stupeň vzdělání automaticky přinese kvalitní zaměstnanost Tendenci financovat vzdělávání jen podle zájmů jeho uživatelů a poskytovatelů Podléhání stavovským, institucionálním a politickým zájmům Posvátné úctě k formálním arbitrům vzdělávacích institucí Všeobecné tendenci neformulovat ostře problémy, hrozby a slabé stránky národních lidských zdrojů
Děkuji za pozornost