Příprava pracoviště Úklid odbytové středisko i zázemí musí být připraveno - pracoviště - úklid se provádí dle sanitačního řádu - z důvodu vytíženosti pracovníků rozložena práce na celý měsíc - mají ho na starost pomocné síly, ale i číšníci - při nedostatku pracovních sil musí provádět úklid i ostatní pracovníci - kontrolu provádí hospodyně, vedoucí pracovníci
a) denní - prach, větrání, kartáčování moltonů, podlahy DRUHY 1. Běžný a) denní - prach, větrání, kartáčování moltonů, podlahy - postup shora dolů + ošetření prodejního zařízení b) týdenní - zeleň, květiny - otření, zalévání, uvadlé, kropení - méně dostupné plochy, části místností + vnitřní plochy prodejné zařízení - podlahové krytiny např. pastujeme - pozor na bezpečnost - upozornění vývěskou
c) měsíční - výměna záclon, závěsů - čištění oken, osvětlovacích těles - důkladné čištění koberců, klepání - leštění nábytku, zrcadel, dveří + úklid vnitřních prostor stolů, přípraven
- většinou zavírací 2. Generální sanitární den - roční - často spojen s malováním - většinou zavírací - vystěhování místnosti, zajištění proti ztrátám - odstranění záclon, závěsů, dekoračních předmětů, zeleně, koberců - ostatní zař. zakrýt - ošetření stropů, stěn, příp. vymalování a kontrola funkce svítidel, větrání - mytí zařízení, oken, parapetů, podlah - postupné doplnění a čištění vystěhovanými předměty - uvedení do provozního stavu - přesazování květin - kontrola technického stavu a oprava inventáře - stoly, židle
- i drobný stolní inventář doplňujeme, čistíme 3. Udržování čistoty pracoviště = záležitost všech pracovníků - pomůcky - smetáček, lopatka, ruční vysavač, mech. metla - i drobný stolní inventář doplňujeme, čistíme - vše má své místo = řád, úprava nabídkových stolů, servírovacích vozíků
4. Úklidové prostředky = mechanické a chemické - důležité je se seznámit dokonale s návodem k použití
Příprava inventáře a stolů 1. Příprava pracoviště z hlediska obsluhy - provádíme ji před zahájením provozu - používáme ochranné oděvy a) zajištění výměny vzduchu b) kontrola úklidu c) seznámení s plánem práce d) příprava inventáře
a) rozmístění dle objednávek 2. Příprava jídelních stolů - prostor a počet stolů je dán oborovou normou a) rozmístění dle objednávek b) rovnání do řad dle pomůcek - vzor na podlaze, šňůra c) upevnění - vyrovnávací šrouby, korky, podložky natrvalo, svázání tabule d) prostírání - moltony, ubrusy - přežehlení, sklady i vzory jedním směrem, líc nahoru - převisy stejně dlouhé = 30 cm, překlady = 20 cm, pohled od vchodu - nesmí tvořit kapsy
e) drobný stolní inventář - vyrovnat - estetika - zeleň i umělé květiny - snadno dosažitelný, nemá překážet - zpravidla uprostřed stolu f) couvert = sestava inventáře pro jednoho hosta (ale také přirážka za chléb, pečivo, dochucovací prostředky ve vybraných restauracích) - inventář přinášíme na platě, pomocných vozících - od hrany stolu 1 - 2 cm - znak talíře čitelný - nahoře
Ústní opakování - úklid 1. Čím se řídí úklidové práce? 2. Kdo zajišťuje úklidové práce? 3. Jaké znáš druhy úklidů? 4. Co provádíš při jednotlivých druzích úklidů? -"- ročním úklidu? 5. Jak rozdělujeme úklidové prostředky, uveď příklady. 6. Co sledujeme před použitím neznámého prostředku? 7. Popiš správná postup přípravy restaurace na provoz. 8. Co je to denní plán, k čemu slouží?
9. Co ti pomáhá k vyrovnání stolů? 10. Jak stoly upevníš? 11. Jakým ubrusem prostíráš keridon, popiš jej. 12. Popiš přípravu nabídkových stolů. 13. Jakou mají nabídkové stoly funkci? 14. Jak připravuješ jíd. a náp. lístky? 15. V čem spočívá význam osobní přípravy? 16. -"- konečné kontroly?