Vývoj ekonomické teorie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nástin dějin ekonomických teorií Ing. Vojtěch Jindra
Advertisements

Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Makroekonomika a stát VY_32_INOVACE_ Zásahy státu do ekonomiky - Keynesovská teorie - neoklasická (monetaristická) teorie.
1 2. Problematika služeb A. Teoretická a metodologická východiska.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
- Úvodní přednáška 1. - Úvodní přednáška.
Sociální politika a Welfare State
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Úvod do makroekonomie Martina Hedvičáková
Teorie hospodářské politiky
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A17 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
E.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
TEST 1 VY_32_INOVACE_  a. KLIDNÉMU SPOLEČENSKÉMU VÝVOJI  b. PŘEKOTNÉMU VÝVOJI, REVOLUCÍM  c. PROTI JAKÉKOLIV ZMĚNĚ.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Ing. Šárka Laboutková, Ph. D. sarka.
Hospodářská politika.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Makroekonomie a hospodářská politika
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A13 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvoření listopad.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
10. září 2013VY_32_INOVACE_100209_Nezamestnanost_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Práce a společnost PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D..
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový program:Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
11. září 2013VY_32_INOVACE_100210_Nezamestnanost_2_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
2. října 2013VY_32_INOVACE_100215_Hospodarska_politika_statu_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
4. srpna 2013VY_32_INOVACE_100204_Hospodarsky_proces_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
Hodnoty, ideologie a sociální politika": Diskuse vybraných titulů z odborné literatury.
Období formování klasické politické ekonomie Jedná se o předvoj klasické politické ekonomie (také formativní období KPE)
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ SYSTÉMY
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_703 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Vývoj ekonomického myšlení.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Dějiny ekonomických teorií
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
Úvod do ekonomie Doc.Ing Pavel Janíčko, CSc.
Ekonomika Hospodářská politika 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_02.
Ekonomie Makroekonomie Úvod do historie ekonomického myšlení.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Ekonomické teorie. Klasická škola Adam Smith David Ricardo  Zákon klesajících výnosů  Teorie komparativní výhody.
Hospodářská politika Ekonomické teorie. Klasická škola Adam Smith David Ricardo John S. Mill.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Monetarismus Milton Friedman (1912 – 2006)
Fiskální politika Pavel Seknička.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Hospodářská politika Ekonomické teorie.
Hospodářská politika státu
PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Ekonomické teorie.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Makroekonomie a hospodářská politika
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Vývoj ekonomické teorie 9. října 2013 VY_32_INOVACE_100220_Vyvoj_ekonomicke_teorie_DUM Vývoj ekonomické teorie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809.

Ekonomické školy a názory není možné postihnout obrovské množství a vývoj názorů na ekonomii, proto se uvádějí jen nejvýznamnější ekonomické školy (proudy) tak, jak postupně vznikaly ekonomická teorie se jako věda osamostatnila až s nástupem kapitalismu v počátcích bylo ekonomické učení nesystematické a účelové, zaměřené na praxi (merkantilismus)

Ekonomické školy a názory postupem času se vyvinuly zejména tyto přístupy k ekonomické teorii: klasická škola utopický socialismus a marxismus rakouská škola neoklasická škola keynesiánství monetarismus

Klasická škola vychází z představy, že trhy disponují dostatečnými samoregulačními silami, které jsou schopny navracet tržní ekonomiku bez výraznějších negativních dopadů do stavu rovnováhy vývoj tržní ekonomiky je považován za optimální a veličiny, které trh vytváří, jsou označovány jako přirozené (určitá míra nezaměstnanosti) pokud je vývoj tržní ekonomiky ovlivňován státními zásahy, je to hodnoceno negativně, protože státní zásahy vychylují tržní ekonomiku z rovnováhy odmítá tedy státní zásahy do ekonomiky

Klasická škola od poloviny 17. století do poloviny 19. století v Anglii a Francii jejím prvním významným představitelem byl Adam Smith (1723 – 1790) mezi další představitele patřil zejména David Ricardo tvrdili, že stát by neměl zasahovat do ekonomického dění stát by měl přijmout pouze tyto aktivity: chránit jedince proti vnitřnímu nepříteli (policie) chránit jedince před vnějším napadením (vojsko) ekonomické aktivity, u kterých by poskytování těchto služeb jedincem bylo na závadu společnosti

Klasická škola Adam Smith vytvořil koncepci tzv. „neviditelné ruky trhu“ (trh se o vše postará sám jakousi neviditelnou rukou) tvrdil, že ekonomické zdroje jsou nejefektivněji využívány, když jedinci sledují své vlastní zájmy (nejlépe každý hospodaří na svém) vytvořil první pojednání o politické ekonomii zásadní význam přikládal dělbě práce, zabýval se zdroji společenského bohatství byl obhájcem liberalismu napsal dílo „Pojednání o podstatě a původu bohatství národů“ („An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations“, 1776)

Utopický socialismus a marxismus tyto myšlenkové směry reagovaly na negativní dopady kapitalismu (který se rozvíjel) na průmyslové dělnictvo utopičtí socialisté očekávali přeměnu společnosti díky osvícené vládě mocných a bohatých na tyto myšlenky navázal Karel Marx vytvořil teorii nadhodnoty, vytvářenou dělnickou třídou, kterou si bez zásluh přivlastňují vykořisťovatelé (vlastníci kapitálu) od Marxovy ekonomické teorie byl už jen kousek k politické teorii revolučního dělnického hnutí (Lenin), která výrazně ovlivnila dějiny 20. století

Rakouská škola konec 19. století zaměřovala se především na mikroekonomii a psychologii jednotlivce v hospodářství (péče o vlastní blahobyt jako hnací motor) představiteli byli Carl Menger a Wilhelm Hermann Gossen na tradice této školy navazoval Friedrich August von Hayek s výkladem hospodářského cyklu

Neoklasická škola začátek 20. století také se zaměřovala na mikro sféru snažila se o matematizaci ekonomických věd přinesla teorii mezní produktivity a mezních nákladů mezi významné představitele patřili Alfred Marshall a Vilfredo Pareto

Keynesiánská škola od 30. let 20. století zabývá se především úlohou státu v ekonomice a hospodářskou politikou tento směr uznává, že trhy rozmisťují zdroje v zásadě efektivně, ale zdůrazňuje, že tržní mechanismus není schopen zajistit plné využívání disponibilních zdrojů, zejména plnou zaměstnanost tržní ekonomika má podle této teorie tendence k nestabilnímu vývoji, proto doporučuje státní zásahy do ekonomiky (prostřednictvím státního rozpočtu a peněžní a úvěrové politiky)

Keynesiánská škola nejvýznamnějším představitelem byl anglický ekonom John Maynard Keynes (1883 – 1946) byl nejvýznamnějším britským ekonomem 20. století nositel Nobelovy ceny jeho dílo vychází z představy, že kapitalistická tržní ekonomika prodělala ve svém vývoji takové změny, že už nemůže fungovat pouze na základě samoregulačních sil

Keynesiánská škola Keynes je autorem psychologického zákona to je myšlenka, že „v momentu krize se musí zasáhnout“ napsal dílo „Obecná teorie zaměstnanosti, úroku a peněz“ („General Theory of Employment, Interest and Money“, 1936) zde zdůvodňuje potřebu aktivního působení státu (snižování nezaměstnanosti, mírnění dopadů hospodářských krizí)

Monetarismus od 50. let 20. století představitelem byl americký ekonom Milton Friedman (narozen 1912), zakladatel monetarismu, nositel Nobelovy ceny za ekonomii z roku 1976 Friedman přednášel v Chicagu a byl zastáncem nejtvrdších názorů v ekonomice tato teorie je protipólem keynesiánských státních zásahů do ekonomiky

Monetarismus klade důraz na samoregulační funkce peněz v ekonomice byl kritikem sociálního státu tvrdil, že „sociální stát je podvod na lidech, kteří ještě pracují“ zabýval se sociálním systémem USA zaměřoval se na teorii peněz a monetární politiku

Současná ekonomie hlavními proudy v současné ekonomické teorii jsou keynesiánská a monetaristická koncepce vedle těchto hlavních proudů existují i další teorie, které vnímají řešení ekonomických problémů v úplně jiném světle ekonomická teorie není jednotná a nedává jednoznačný návod, jak dosáhnout lepších zítřků dokonce se objevují i katastrofické scénáře vývoje ekonomiky a společnosti jako celku, zejména v souvislosti s vývojem životního prostředí

Děkuji za pozornost

CITACE ZDROJŮ ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech. 2011. vyd. Zlín: CEED, 2011. ISBN 978-80-87301-01-2. SOJKA, Milan a Bronislav KONEČNÝ. Malá encyklopedie moderní ekonomie. 2001. vyd. Praha 5: Libri, s.r.o., 2001. ISBN 80-7277-032-2. Prezentace byla vytvořena v MS PowerPoint 2010