Cesta strategické transformace od outsidera k high-tech výrobkům železniční dvojkolí, významný produkt moravsko-slezského regionu doc .Ing. Václav Nétek, CSc. doc.Václav Nétek,CSc 2012
Obsah : Historické kořeny – základna znalostí a dovedností Výchozí pozice na světovém trhu Strategie a strategické řízení jako kritická změna Marketing finálního výrobku v technologickém řetězci Kontinuita výzkumu a vývoje, základ Hi-Tech Potenciál dosažení pozice a udržení pozice doc.Václav Nétek,CSc 2012
1. Historické kořeny- základna znalostí a dovedností Základy metalurgie a strojírenské výroby byly položeny již ve druhé polovině 19. století s vysokým stupněm kooperace a finalizace výrobků. Třinecké železárny Železárny Bohumín 1839 1889 doc.Václav Nétek,CSc 2012
Kvalita oceli, základ kvality finálních výrobků Kvalita oceli a jedinečné dovednosti pracovníků předávané z generace na generaci jsou základním předpokladem rostoucí úrovně mechanicky a dynamicky namáhaných výrobků, jako jsou kolejnice, ocelová kola, pružiny v celém technologickém řetězci doc.Václav Nétek,CSc 2012
Zobrazení technologického řetězce doc.Václav Nétek,CSc 2012
2. Výchozí pozice na světovém trhu strategické periody Strategie světového konkurenta 2012 - Strategie evropského leadera 2003-2010 Strategie existence oboru 1992 - 1997 doc.Václav Nétek,CSc 2012
Strategie existence oboru 1992 -1997 VŠECHNO BYLO PROTI NÁM Metalurgie pro banky rizikový obor Vstup výrobců USA na trh EU litá kola Zaostalý technologický park Zastavení a omezení výroby tramvají, lokomotiv a osobní dopravy v ČR Několik výrobců v ČR (NH,Vítkovice) Technické a normativní bariéry trhu EU Německa,Francie aj. Přesun železniční nákladní přepravy na kamiony doc.Václav Nétek,CSc 2012
Kritické prvky strategie existence oboru METALURGICKÝ VÝZKUM VŠBU TUO JAKO ZÁKLADNA PRO NOVÉ VÝROBKY VLASTNÍ KONSTRUKCE SCHOPNOST RYCHLÉ REAKCE NA ATYPICKÉ POŽADAVKY DO MIMOEVROPSKÝCH ZEMÍ – MEXIKO, ARGENTINA, ČÍNA,JUGOSLAVIE, IRÁN,INDIE,USA SCHOPNOST DODÁVEK NÁHRADNÍCH DÍLŮ PRO VYSOKORYCHLOSTNÍ OSOBNÍ DOPRAVU (KAWASAKI JAPONSKO) VLASTNÍ VÝZKUM VLASTNÍ OBCHODNÍ SÍŤ VLASTNÍ MARKETING A B C D doc.Václav Nétek,CSc 2012
STRATEGIE PENETRACE PENETRACE TRŽNÍCH TERITORIÍ PENETRACE VÝROBKOVÉHO PORTFOLIA METRO LONDÝN, TRAMVAJE TURÍN, ŽELEZNICE PEKING-LHASA TIBET 5000m nad mořem, ANDY ARGENTINA-CHILE PENETRACE VÝZKUMU A VÝVOJE HLUK-GUMOU ODPRUŽENÁ KOLA, RYCHLOST NAD 300 KM/h, doc.Václav Nétek,CSc 2012
3. Strategie a strategické řízení, jako kritická změna lokomotivy Kritické cíle vysoké rychlosti Příměstská doprava- tramvaje doc.Václav Nétek,CSc 2012
4. Marketing finálního výrobku začali jsme postupně obsazovat trhy západní Evropy, ale i USA, Indie, Irán,Japonsko výrobková inovace nižšího řádu. Výrobky především pro nákladní dopravu a pro osobní dopravu do rychlosti 200 km/h podstatný nárůst počtu typu výrobků (o řád) – z desítek na stovky typů doc.Václav Nétek,CSc 2012
- postupný nárůst cen vstupů a energií obava z východní konkurence, především Rusko a Ukrajina v nákladní dopravě úpadek konkurentů ve střední Evropě. Gliwice-Polsko, Bals-Rumunsko. Nesmírná výhoda pro závod, kterou využil AKCE: v polovině 90.let příprava projektu „nových hal“ pro osobní dopravu vybudování konstrukce a výpočtového oddělení, především pro osobní dopravu k 1.5.1998 otevření investiční akce „nové haly“ Nárůst tržeb ve II. polovině 90. let dalším obsazováním nových teritorií využíváním nové investice, rozšiřováním tržeb v osobní dopravě doc.Václav Nétek,CSc 2012
Pokud nerostou tržby a ceny vstupů rostou či stagnují, stagnuje či snižuje se přidaná hodnota. Možné alternativy chování: Nebudu investovat. Přeruším výzkum vývoj, ušetřím náklady. Období ořezávání „suchých větví“ Odpisy jsou de facto hotovost na reprodukci investic. Nějakou dobu nemusím investovat a peníze použiji na provoz, mzdy = „tuneluji budoucnost“ Ani jedna alternativa není „na život“. Na světovém trhu jsme odsouzeni k trvalému růstu doc.Václav Nétek,CSc 2012
5.Kontinuita výzkumu a vývoje základ HiTech Kola pro vysoké rychlosti Odhlučněná kola Kola pro vysoký výkon a namáhání doc.Václav Nétek,CSc 2012
6.Potenciál dosažení tržní pozice doc.Václav Nétek,CSc 2012
RŮST PODÍLU VÝROBKŮ DLE VLASTNÍ KONSTRUKCE – MODRÁ doc.Václav Nétek,CSc 2012
RŮST PODÍLU TRŽEB PRO FINÁLNÍ VÝROBCE VAGÓNŮ A LOKOMOTIV doc.Václav Nétek,CSc 2012
RŮST PODÍLU KILOGRAMOVÉ HODNOTY PRODUKTU doc.Václav Nétek,CSc 2012
ZÁVĚR Bonatrans udržel a posílil pozici největšího výrobce v Evropě a stal se také hlavním dodavatelem pro největšího zákazníka v Evropě Výpadky ve východní Evropě se dařilo do značné míry kompenzovat prodeji v západní Evropě a ve světě. V Evropě vyrostla další konkurence, tentokrát skutečně vážná – Čína Základ tržní pozice je založen na kontinuitě výzkumu a vývoje v rámci celého technologického řetězce přes skutečnost, že jsou ekonomové netrpěliví. (autor) doc.Václav Nétek,CSc 2012
Děkuji za pozornost Václav Nétek bývalý vedoucí marketingu a strategický ředitel ŽDB,a.s. „Marketér roku“ České republiky doc.Václav Nétek,CSc 2012