Bc. Petr Zouhar Vedoucí práce: Mgr. Martina Jančová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Posilovací cvičení, zásady při posilování, základní posilovací polohy.
Advertisements

Správné držení těla.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS, DUM 17
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: MGR. JINDRA BENEŠOVÁ, 2011 – 10 – 31 NÁZEV: VY_12_INOVACE_27_ LIDSKÉ TĚLO TÉMA:
VY_32_INOVACE_TMM24860BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Strečink Je možné provádět denně před i okamžitě po tréninku nejméně však 3x týdně nejlépe 2-3 hodiny po posledním tréninku dne (svaly již nejsou tak zakyselené.
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
KLASIFIKACE DRŽENÍ TĚLA
Lidská kostra – 1. část Autor: Mgr. Diana Mücksteinová
Tematická oblast: Vybraná témata z teorie tělesné kultury
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
STATICKÝ STREČINK Slovo strečink pochází z anglického slova stretch,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Pří_093_Člověk a jeho zdraví_Kostra Autor: Mgr. Marie Boučková
Kosterní stavba těla savců
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_623_KOSTRA – TRUP, KONČETINY Téma: TYPY KOSTÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
= základem jsou svaly = máme jich v těle asi 600
VY_32_INOVACE_TMM25160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Jak správně sedět u počítače
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Tematická oblast: Vybraná témata z teorie tělesné kultury
Skolióza páteře Petra Krajčová.
ZŠ Velké Pavlovice Nám. 9. května, Velké Pavlovice 2, ; IČO: ; tel: ;
Zuzana Ježková Martina Drozdová Tereza Smejkalová Renata Světlíková
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Číslo v digitálním archivu školy
POSILOVÁNÍ BŘICHA.
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO Pracovní listy
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miroslava Kubicová Název materiálu: Velké míče 2. část Označení materiálu:
CO NEJVÍCE SE NAROVNÁME, HLAVU VYTÁHNEME VZHŮRU
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
MUDr. Markéta Petrovová odb. asistent, Klinika pracovního lékařství
Vybrané cviky. Obecně Výběr cviků je volen tak, aby poukázal na oblasti, které je důležité posílit či protáhnout Cviky jsou voleny individuálně, pokračujte.
Která čísla označují správné držení těla?
Elektronické učební materiály – I. stupeň Společnost Autor: Mgr. Romana Martináková CO MÁME SPOLEČNÉHO???
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Petra Hejlová ČísloVY_32_Inovace_3356 NázevLidské tělo Téma hodinyLidské tělo PředmětPřírodověda.
Popis svalů lidského těla
Doporu č ení Ministerstva zdravotnictví Č R Z důvodu umožnění studia jednotlivých rad je „listování“ manuální.
Zásady práce u počítače  Práce s počítačem může být zábavná, ale přináší i různá rizika.  Nevhodné prostředí a chování u počítače může přivodit i některé.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.29_Prvni_pomoc_zastava_dechu.
Protahovací cvičení pro oblast krku Výukový materiál č.: VY_INOVACE_32_67_protahovací cvičení – krční páteř Vypracovala: Mgr. Miroslava Spurná Určeno pro.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: LIDSKÉ TĚLO
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_5.ročník_ 01_Soustava opěrná a pohybová
Hlavní části těla: hlava krk trup horní končetiny dolní končetiny
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_18_lidské tělo
Zvládnutí jednoduchých cviků s krátkou tyčí pro správné držení těla.
Za jógou se zvířátky I. část
Protahovací cvičení pro dolní končetiny
Měření kožních řas.
Prvouka – části lidského těla a kostra
STATICKÝ STREČINK Slovo strečink pochází z anglického slova stretch,
Dýchání Dýchání můžete cvičit sami následovně: A) vsedě
Svaly lidského těla- tendence
Transkript prezentace:

Bc. Petr Zouhar Vedoucí práce: Mgr. Martina Jančová, Ph.D. Omezení pohyblivosti páteře bolestivost zad a krku v závislosti na druhu volnočasových aktivit žáků 2. stupně ZŠ na venkově a ve městech Bc. Petr Zouhar Vedoucí práce: Mgr. Martina Jančová, Ph.D.

školy ZŠ TGM, Rodkovského 2, 678 01 Blansko (Obr. 3) ZŠ Pozořice, U školy 386, 664 07 Pozořice (Obr. 2) ZŠ Gajdošova, Gajdošova 3, 615 00 Brno-Židenice (obr. 1) školy Obrázek 1 (wikipedie.org, Autor: Kirk 2007) Obrázek 3 (blansko.cz) Obrázek 2 (zivefirmy.cz)

Výzkumné metody Metrické testy páteře Čepojův příznak měří sníženou pohyblivost krční páteře. Obrázek 4 Upraveno podle (Haladová, Nechvátalová 2005)

Výzkumné metody Metrické testy páteře Ottův příznak měří sníženou pohyblivost hrudní páteře. Obrázek 5 Upraveno podle (Haladová, Nechvátalová 2005)

Výzkumné metody Metrické testy páteře Schoberův příznak měří sníženou pohyblivost bederní páteře. Obrázek 6 Upraveno podle (Haladová, Nechvátalová 2005)

Výzkumné metody Metrické testy páteře a laterality Stiborův příznak měří sníženou pohyblivost hrudní a bederní páteře. Obrázek 7 Upraveno podle (Haladová, Nechvátalová 2005)

Výzkumné metody Metrické testy páteře a laterality Lateroflexe hodnotí pohyblivost hrudní a bederní páteře při úklonu. Obrázek 8 Upraveno podle (topzine.cz)

výsledky - úvod Naměřeno 112 žáků. Z toho 55 z vesnice a 57 z města. Z toho 56 děvčat a 56 chlapců. Z toho 66 žáků 9. ročníku a 46 z 6.ročníku

výsledky poměr pohybových a sedavých aktivit

výsledky Volnočasové aktivity přehled

Dosavadní výsledky pohyblivost páteře - celkem

Dosavadní výsledky lateroflexe - celkem

Náměty pro diskuzi Proč si myslíte, že tolik z Vás trpí bolestmi zad, hlavy a krku? Čím podle Vás lze předcházet problémům s páteří? Jaká činnost podle Vás nejvíce ovlivňuje stav vaší páteře? Myslíte si, že je důležité dbát na zdravotní stav zad hlavy a krku? Jestli ano, proč? Když už máme problém s páteří jaký způsob Vám nejvíce pomáhá tento problém vyřešit? Myslíte si že má nějaký smysl cvičení posilující či uvolňující zád/krku?

Několik cviků pro uvolnění krku Výchozí poloha: Sed na židli, stáhnout břišní a hýžďové svaly,vyrovnat páteř. ruce položíme dozadu na krk na dolní krční obratle, lokty směřují dopředu Provedení: Přesuneme hlavu mírně dopředu a zasuneme zpět [tlačíme bradu mezi ramena], V této poloze rytmicky pružíme lehkým pohybem hlavy a krku vzad. Nejčastější chyby: Předklon a záklon hlavy, zvedání ramen. Cíl: Uvolnění krční páteře. Výchozí poloha: Sed na židli, stáhnout břišní a hýžďové svaly, vyrovnat páteř. Provedení: Pravou ruku položíme na krk vpravo tak, že prsty saháme na trny krčních obratlů a hřbetem palce se opíráme o klíční kost. Levou ruku položíme dlaní na levý spánek a ukloníme hlavu vpravo. S nádechem se podíváme nahoru s výdechem dolů a lehce tlačíme levou rukou hlavu do úklonu. Nejčastější chyby: Předklon a záklon hlavy, cvik prováděný velkou silou Cíl: Uvolnění krční páteře do úklonu. Text + obrázek (Buriánková 2006, s. 3) Text + obrázek (Buriánková 2006, s. 3)

Několik cviků pro uvolnění zad Výchozí poloha: Sed na židli, vyrovnat páteř, ruce mírně od těla, dlaně otočené dopředu, prsty roztažené. Provedení: V této poloze se lehce nadechneme a s hlubokým výdechem se zakláníme v hrudní páteři a současně otáčíme dlaně vzhůru. Opakujeme 4*. Nejčastější chyby: : Záklon hlavy, prohýbání bederní páteře, zvedání ramen Cíl: uvolnění hrudní páteře Výchozí poloha: Stoj rozkročný, ruce ve vzpažení. Pravou rukou se uchopíme za levé zápěstí a provedeme úklon vpravo. Provedení: V této poloze se s nádechem podíváme nahoru, s výdechem dolů a pokračujeme dále do úklonu. Tahem za levou ruku zvyšujeme protažení postranních partií trupu.Na obě strany opakujeme 2x. Nejčastější chyby: Předklon nebo záklon trupu Cíl: Protažení svalů trupu. Text + obrázek (Buriánková 2006, s. 7) Text + obrázek (Buriánková 2006, s. 8)

Nejvýraznější výsledky Děvčata jsou ohebnější než chlapci. Přes 80% dětí má sníženou pohyblivost krční páteře. Pouze jediný z Vás má sníženou pohyblivost hrudní páteře. Problém s bolestmi zad či krku někdy mělo přibližně 49% žáků.

zdroje Obrázek 1: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Z%C3%A1kladn%C3%AD_%C5%A1kola_Gajdo%C5%A1ova_3_v_Brn%C4%9B-%C5%BDidenic%C3%ADch.JPG Obrázek 2: http://www.zivefirmy.cz/zspozorice_f269741 Obrázek 3: http://www.blansko.cz/clanky/2010/06/na-noc-kostelu-byl-zajem-o-koncerty-i-vystup-na-vez Obrázek 4-7: Upraveno podle Haladová, E., Nechvátalová, L.: Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: NCO NZO, 2005. ISBN 80-7013-393-7 Obrázek 8: Upraveno podle http://www.topzine.cz/jak-nakreslit-lidskou-postavu-zakladni-proporce-muze-a-zeny Obrázky + text - slide 14-15: Denisa Burianková, Cvičte zdravě, KAP CZ, s.r.o. s. 23, 2006 ISBN: 80-239-7757-1 Obrázek 9 a 10: Perry M., Adolescent spinal pain and physical activity. SportEX Medicine. 2009: 12-6.

Děkuji za pozornost  Obrázky 9 a 10 (Perry 2009)