OSOBNÍ KARIÉRA František Bělohlávek Bc. Eichler Lukáš
Osnova - Různá pojetí kariéry - Kariérový pohyb - Kariérové typy - Kariérové cykly - Výběr povolání - Zaměstnání - Závěr - Literatura
RŮZNÁ POJETÍ KARIÉRY - Profesionální dráha životem (zkušenosti, realizace osobního potenciálu) - Dříve negativní význam (nežádoucí, odsouzeníhodné) - 70.léta – změna názoru´(byla publikována řada knih o kariéře, které radily jak se orientovat, plánovat vlastní kariéru a překonávat bariéry) Pro sledování, srovnávání a posuzování kariéry jsou potřeba kritéria (pozice, hodnost, reálná moc, plat, rozhodovací pravomoc, získávání zkušeností ….)
KARIÉROVÝ POHYB E. Schein – modeluje systém funkcí v organizaci jako kužel. Vrchol kužele představuje vrcholové vedení, naopak základnu kužele tvoří řadoví pracovníci. - Identifikoval tři základní dimenze pohybu: Hierarchický- jde o vertikální pohyb, kdy pracovník postupuje od nižších pozic na vyšší místa. Funkcionální - jde o pohyb horizontální laterální, jež je obvykle spojen s rekvalifikací. Radiální- hovoříme o pohybu horizontálním odstředivém.
E. E. Jennings – hodnotí kariérový pohyb manažerů přiřazením numerické hodnoty jednotlivým pohybům. -Mezi pohyby patří : technické (nemanažerské funkce), povýšení (postup na vyšší fci), lateralita (pohyb mezi funkcemi o stejném stupni pravomoci), setrvání (fce bez povýšení či sestupu), sestup (degradace) odchod (opuštění organizace). - Sheinův model je úspěšnější a tolerantnější, Jenningsův není plnohodnotný
KARIÉROVÉ TYPY Typy podle: - potřeb: výkon-tíhnou k samostatnosti, překonávání překážek přátelství-hlavně o práci v kolektivu a udržování vztahů moc-snahou řídit ostatní lidi a být zodpovědný za jejich jednání - profesionální osobnosti : realistický-je spojen s fyzickou aktivitou zkoumavý-s přemýšlením a organizováním konvenční- přednost jasně stanoveným pravidlům podnikavý- využítí svých přesvědčovacích schopností
KARIÉROVÉ CYKLY Psychický rozvoj od narození do stáří a soukromý život - Začátek kariéry –je většinou spojen s nejistotou a zklamáním. Člověk je připraven teoreticky, avšak v praxi to funguje jinak. - Střední věk – kariérové plató, kdy třicátníci a čtyřicátníci podléhají zklamání, že už nikam nestoupají a setrvávají na stále stejném místě. - Starší věk – jsou spojeny s odchodem dětí, úbytkem pružnosti a energie. Pokud jedinec navíc zjistí, že smyslem jeho života byla práce, netěší se do důchodu a propadá beznaději.
VÝBĚR POVOLÁNÍ Povolání rodičů:Dává dětem reálný obraz a tím vytváří snazší adaptaci mladých lidí v zaměstnání. Příjem a vzdělání rodičů :Úroveň vzdělání určuje zejména příjem a vzdělání rodičů, kdy běžně dosahují děti stejného či vyššího stupně vzdělání jako rodiče Inteligence člověka: je spíše limitujícím faktorem, kdy nepřiměřený odhad způsobí studijní i profesní neúspěchy Profesionální zájmy :ukazují na vztah k určité lidské činnosti a často přispívají k seberealizaci v povolání Osobnost:má vliv na druhotný výběr profese
ZAMĚSTNÁNÍ - Výběr zaměstnání - Aktivní hledání (známí, inzerce, nábor - headhunting) - Ideální kandidát (30% schopnosti a dovedností, 70% dojem)
ZÁVĚR Kniha mě zaujala hned na první pohled, neboť mým cílem, a věřím, že nejen mým, je v životě dosažení úspěchu a pocitu uspokojení. Uspokojení především z práce, která člověka naplňuje a dělá ho šťastným. - Je napsána velmi srozumitelně, neznámé pojmy jsou vždy vysvětleny, takže i lidé, jež se v dané problematice příliš neorientují, ví o čem je řeč.
„Kariéru je možno udělat buď vlastními schopnostmi anebo hloupostí jiných.“ Jean de La Bruyere
LITERATURA [1] BĚLOHLÁVEK, F.: Osobní kariéra. Praha: Grada, 1994. 112s.. [2] http://citaty.kukulich.cz/temata/uspech-a-neuspech/2
Děkuji za pozornost