Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Advertisements

Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Č í slo a n á zev projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Zvy š ov á n í vzdělanosti pomoc í e-prostoru N á zev a adresa.
Úrok, úroková míra Přednáška č. 3.
1. cvičení úrokování.
Ú R O K O V Á N Í.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Úvěrové operace.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Č í slo a n á zev projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Zvy š ov á n í vzdělanosti pomoc í e-prostoru N á zev a adresa.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Úvěr… Petra Janečková; C2B. Obsah… Co to je? Jak funguje bankovní trh? Druhy Co dělat při předlužení? Rizika.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_15_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vkladové služby.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_70_9TR_M Autor: Mgr. Monika Bittová 1.
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_01_09 Zpracoval(a):RNDr. Lucie Cabicarová.
Úvěrové služby bank říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Finanční matematika v osobních a rodinných financích
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MONETÁRNÍ POLITIKA květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060215
1. cvičení úrokování.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Nominální a reálná úroková sazba
KAPITOLA 11: AKTIVNÍ BANKOVNÍ OBCHODY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
KAPITOLA 9: ZÁKLADNÍ DRUHY OPERACÍ - KOMERČNÍ BANKOVNICTVÍ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
FINANČNÍ MATEMATIKA Jiří Matějíček MENDELU, LDF Brno Kurz CŽV – 2. výukový blok dne
1. Úroky a úročení Úrok  peněžitá odměna za půjčení peněz  částka, kterou dostaneme nebo platíme  výše je dána úrokovou sazbou  je vyjádřen v penězích.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_13 Název materiáluJednoduché.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_14 Název materiáluSložené.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jednoduché úročení Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:RNDr. M. Knoblochová NÁZEV:VY_62_INOVACE_01A_04 Diskont TEMA:Finanční matematika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorŠárka.
Finanční matematika 2. část
Ukazatele vývoje ekonomiky - rozdělení inflace a její důsledky
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Transkript prezentace:

Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá střední škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Č. Budějovice, s.r.o., Jeronýmova 28/22, České Budějovice Kód materiáluKlíčová aktivita III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu Úrok AutorBc. Alena Švepešová Tematická oblastEkonomické cvičení – Bankovní systém AnotaceDUM je určen k procvičení učiva a aplikaci teorie pro předměty Mikroekonomie, Ekonomická cvičení – Bankovní systém Ročník3. Ročník OA a LY Datum tvorby Říjen, 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Úrok Bc. Alena Švepešová

Co je úrok Po zapůjčení finančního obnosu požaduje věřitel finanční odměnu. Je to z toho důvodu, že věřitel se na nějakou dobu obnosu vzdal a podstoupil riziko (že nebude kapitál splacen a také možnost znehodnocení měny inflací.) Úrok je tedy finanční odměna věřiteli, za dočasnou ztrátu financí a za riziko, které podstupuje. Zdroj: RADOVA, J. DVOŘÁK, P. MÁLEK, J. Finanční matematika pro každého – 7. Aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing a. s

Úrok z pohledu dlužníka Úrok je pro dlužníka cenou za peníze, které si vypůjčuje. Zdroj: RADOVA, J. DVOŘÁK, P. MÁLEK, J. Finanční matematika pro každého – 7. Aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing a. s

Úrok a jeho cena na trhu Úroková sazba, ze které se vypočítává výše úroku je stejně jako jiné ceny určena vztahem mezi nabídkou a poprávkou. Tato cena ovlivňuje chování ekonomických subjektů na trhu. Jedná se o nástroj měnové politiky Zdroj: POLOUČEK, S. a kol. Bankovnictví. Praha: C.H. Beck, 2006.

Jednoduché x složené úročení Jednoduché úročení Úroky jsou vypláceny pouze k původnímu kapitálu, nepřičítají se a neúročí se dále. Většinou se jedná o krátkodobou dobu splatnosti Složené úročení Úrok se připisuje k částce a dále se úročí v dalším úrokovacím období. Zvyšuje jak původní kapitál tak i úrok. Vzniká úrok z úroku Zdroj: RADOVA, J. DVOŘÁK, P. MÁLEK, J. Finanční matematika pro každého – 7. Aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing a. s

Předlhůtní x polhůtní úročení Předlhůtní úročení Úrok se splácí na začátku úrokovacího období Dlužníkovi je připsána částka bez úroku. Polhůtní úročení Úroky se platí na konci úrokovacího období Dlužník získá částku o kterou žádal a úrok je zaplacen navíc. Zdroj: RADOVA, J. DVOŘÁK, P. MÁLEK, J. Finanční matematika pro každého – 7. Aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing a. s

Úroková sazba Nominální úroková sazba –V daném místě a čase, jsou uváděny ve smlouvách úvěru, vkladu. –Není zohledněna míra inflace Rozlišujeme hrubou a čistou nominální úrokovou sazbu: –Hrubá nominální úroková sazba= Bez daně –Čistá nominální úroková sazba= S daní ve výši 15% Zdroje: POLOUČEK, S. a kol. Bankovnictví. Praha: C.H. Beck, 2006., , 13:00 hod.

Úroková sazba Reálná úroková sazba –Není přímo pozorovatelná, protože do výpočtu je zahrnuta předpokládaná výše inflace. –Obsahuje reálnou úrokovou sazbu (r) a předpokládanou míru inflace (π e ). –i = r + π e Zdroje: POLOUČEK, S. a kol. Bankovnictví. Praha: C.H. Beck, 2006., , 13:00 hod.

Úroková sazba Přístupy k výpočtu reálné úrokové sazby –Ex- post Deflování probíhá až po skončení období půjčky či vkladu Je použita reálná míra inflace Tyto sazby jsou vypočteny jako rozdíl nominální úrokové sazby a inflace ve stejném období Výsledkem jsou ex- post reálné úrokové sazby Zdroje: POLOUČEK, S. a kol. Bankovnictví. Praha: C.H. Beck, 2006., , 13:00 hod.

Úroková sazba Přístupy k výpočtu reálné úrokové sazby –Ex ante Deflování před skončením úrokovacího období Souvisí s odhadem míry inflace pro dané období –Odhad ekonomických subjektů se může lišit a tím vznikají různé úrokové sazby. Vzniká ex ante reálné úrokové sazby Zdroje: POLOUČEK, S. a kol. Bankovnictví. Praha: C.H. Beck, 2006., , 13:00 hod.

Úroková sazba Efektivní úroková míra –Jedná se o míru zhodnocení –Využívá se u složeného úročení, protože zde dochází k úročení úroku. –Další využití je v případě odlišné úrokové sazby na určitý objem peněz Zdroj: ŠOBA, O. ŠIRŮČEK, M. PTÁČEK, R. Finanční matematika v praxi. Praha: Grada publishing a.s

Úroková sazba Diskontní sazba –Nástroj měnové politiky –ČNB za tuto sazbu půjčuje peníze komerčním bankám. –Zvýšením diskontní sazby dochází ke zdražení peněz a banky půjčují svým klientům za vyšší sazbu a opačně. Zdroj: , 18:00 hod.

Inflace Jedná se o základní ekonomický pojem Je procesem „trvalého růstu cenové hladiny, který je spojen s nadměrnou emisí peněz.“ –TZN., že je inflace dynamický jev; nejde o růst jednotlivých cen, ale o pohyb celé cenové hladiny. Inflací se oslabuje reálná hodnota peněz. Zdroj: ČERNOHORSKÝ, J. TEPLÝ, P. Základy financí. Praha: Grada Publishing a.s Cit.: ČERNOHORSKÝ, J. TEPLÝ, P. Základy financí. Praha: Grada Publishing a.s Str. 85

Míra inflace v ČR Rok Inflace10,72,13,94,71,80,12,81,9 Zdroj: , 10,00 hodin.

Míra inflace v ČR Rok Inflace2,52,86,31,01,51,93,31,4 Zdroj: , 10,00 hodin.

Doba splatnosti Jedná se o období, během kterého jsou peníze půjčeny nebo uloženy u dlužníka. V podstatě se jedná o dobu existence smluvního vztahu mezi věřitelem a dlužníkem. Dělení: –Krátkodobá –Dlouhodobá Zdroj: RADOVA, J. DVOŘÁK, P. MÁLEK, J. Finanční matematika pro každého – 7. Aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing a. s

Závislost úroku na době splatnosti S narůstající dobou splatnosti se zvyšují i úroky a to rovnoměrně. –Což znamená: čím vyšší doba splatnosti tím vyšší úrok a opačně. Nezávisí však jen na době splatnosti, ale také na: –Kapitálu Čím vyšší kapitál tím vyšší úrok Zdroj: RADOVA, J. DVOŘÁK, P. MÁLEK, J. Finanční matematika pro každého – 7. Aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing a. s

Výše úroku - znázornění grafem Zdroj: z/search?q=z%C3%A 1vislost+%C3%BAro ku+na+dob%C4%9B +splatnosti&client=op era&hs=EEs&channel =suggest&source=ln ms&tbm=isch&sa=X &ei=qTPkUtvLPMm MtAa_oICABQ&ved =0CAkQ_AUoAQ&b iw=984&bih=417#fac rc=_&imgdii=_&imgr c=0WgNg6ABJnBbm M%253A%3BL5oni2 E4maLxiM%3Bhttp% 253A%252F%252Fab solventi.gymcheb.cz %252F2006%252Fmi ruzic%252Fvzorce%2 52Furok.bmp%3Bhttp %253A%252F%252F absolventi.gymcheb.c z%252F2006%252Fm iruzic%252Furok.htm %3B353%3B284, , 10:00 hod.

Diskont Souvisí s eskontem směnek Banka v tomto případě eskontuje (kupuje před splatností) pohledávku, přičemž za to, že ji přebírá před uplynutím nevyplatí původnímu majiteli hodnotu směnky, ale pouze část a ponechává si diskont. Diskont tedy představuje odměnu za vyčkání do doby splatnosti (pokrývá náklady a zisk) Zdroj: RADOVA, J. DVOŘÁK, P. MÁLEK, J. Finanční matematika pro každého – 7. Aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing a. s